2 1 1

توضیحات

ویرایش
آدرس : کرمان-بخش مرکزی شهرستان شهربابک
آدرس : کرمان-بخش مرکزی شهرستان شهربابک میمند روستایی صخره‌ای با ۴۲۰ کیلومترمربع، در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد.
این روستا از اولین و باستانی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در ایران به حساب می‌آید. این منطقه قدمت ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساله دارد و تا کنون همچنان پا برجاست و به حیات خود ادامه می‌دهد.
نقش‌های 10 هزار ساله و سفال‌های 6000 ساله از سندهای کشف شده ای هستند که تاریخ میمند را گواهی می‌دهند. میمند معانی مختلفی دارد: برخی عقیده دارند واژه میمند مأخذ از میمنت و مبارکی بوده‌است و عده‌ای معتقدند میمند، از دو واژه (می) و (مند) است که (می) به معنای شراب و(مند) به معنای مست و مستی می‌باشد. مجموعه ای از آثار بسیار قدیمی همچون خانه‌های صخره ای پراکنده معبد، قلعه و برجهای مختلف (مربوط به هزاران سال پیش) وجود دارد که میمند را از یک روستا به یک مجموعه با تمدن خاص تبدیل می‌کند. کاوشگران میگویند نشانه‌های اولیه روستای ...مشاهده کامل متن میمند متعلق به زمانی است که ایرانیان مهر پرست بوده اند و آنها را مقدس می‌شمرده اند.
آنها تاریکی غارها را برای عبادت انتخاب میکردند و مرده‌های خود را درون دخمه‌های کنده شده در کوه دفن می‌کردند و به همین خاطر در این روستا تعدادی عبادتگاه و مقبره بنا شده است.
مهرپرستان به استقامت کوه‌ها معتقد بودند و بر اساس همین اعتقاد خانه‌های خود را نیز در دل کوه میساختند. آئین مهر پرستی قبل از ظهور زرتشت در ایران رواج و تا مدتها از ظهور وی نیز ادامه داشته است. روستای میمند روی هم رفته دارای ۴۰۶ کیچه و ۲۵۶۰ اتاق می‌باشد. ساکنان این روستا دارای آداب و رسوم خاصی هستند و درگویش خود هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌کنند.
این روستا تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت را بخوبی در آن دید. این روستا هفتمین منظر فرهنگی_طبیعی و تاریخی جهان بود که جایزه مرکوری را دریافت کرد جایزه ملینا مرکوری جایزه‌ای است که ازدولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین‌المللی مانند یونسکو و ایکوموس (شواری حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) به آثاری اهدا می‌شود که دارای شرایط و ضوابط فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد باشد.
روستای میمند در مهر ماه ۱۳۸۵ نیز به عنوان روستای نمونه ملی گردشگری معرفی گردید. طبق افسانه‌های میمند روزی این روستا به وسیلهٔ مردی که از سوی خورشید می‌اید ایران را به شکوه قدیمی باز می‌گرداند.
باران سالیانه میمند آن ۱۸۵ میلیمتر است. آب و هوای میمند از نوع معتدل کوهستانی است میمند زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل دارد. روستای‌میمند درگذشته پوشیده از درختان‌پسته و بادام‌وحشی بوده‌است و نیز درختان توت و شاه‌توت فراوان است. دشت میمند پر از جانوران بیابانی مثل: مار، سوسمار، جوجه تیغی، لاک‌پشت، خرگوش و... است. به علاوه در کوهستانهای‌میمند نیز حیوانات‌وحشی مختلفی همچون آهو، پلنگ، گرگ، روباه، بزکوهی، کبک و پرندگان شکاری است. در میمند و اطراف آن چندین رودخانة فصلی و تعدادی قنات و چند چشمه وجود دارد که موجب رونق کشاورزی در این منطقه گردیده‌است. میمند در فصل بهار بسیار زیباست , مردم اوقات فراغت خود را در این روستا و یا درکنار چشمه‌ها، قنات‌ها و رودخانة میمند می‌گذرانند. اقتصاد مردم میمند کشاورزی، دامداری و قالیبافی است که قالیبافی نقش بسیار مهم‌تری دارد.
در حال حاضر قالی میمند از بهترین قالی‌های کرمان است و شهرت جهانی دارد. باوجود ورود تکنولوژی به زندگی روستائیان، مردم میمند از همان ابزارهای سنتی برای بر آوردن نیازهای خود استفاده می‌کنند. مردم میمند سه مرحله مختلف زندگی دارند، زمستان را در خانه‌های سنگی خود می‌گذرانند تا از سرما و یخبندان در امان باشند و در این فصل زنان قالی می‌بافند و مردها به نگهداری دام‌ها می‌پردازند از ابتدای فصل بهار به نقاط خوش آب و هوا و سرسبز کوچ می‌کنند و در آنجا به زندگی ییلاقی می‌پردازند. بیشتر فعالیت مردان و زنان در این مرحله پرورش دام و تولید محصولات لبنی است بعد از این مرحله آنها به باغداری درختان مختلفی همچون پسته وحشی، بادام وحشی، بادام، گردو و زیره و.. می‌پردازند. گردو و بادام میمند دارای شهرت فراوانی است. میمند دارای گیاهان دارویی نیز می‌باشد. در این روستا خانه‌های صخره ای شیب دار و در 2 تا 5 طبقه با بریدگی هایی به صورت شکاف‌های افقی ایجاد شده است که طول این بریدگیهایی (کیچه) به 6 الی 9 متر می‌رسد تا در انتها به ارتفاع مورد نظر برای کندن خانه میرسد انتهای کیچه به فضائی ایوان مانندی به نام دالان می‌رسد که مهمترین عنصر محل است چون اغلب امور روزمره خانواده در آن صورت می‌گیرد در اطراف هر کدام از این دالانها بین یک تا پنج خانه صخره ای وجود دارد این منازل مسکونی در پنج طبقه و به شکل پلکانی و یک در میان روی هم قرار دارند به نحوی که هیچکدام از آنها با یکدیگر برخوردی ندارند.. فاصله کیچه‌ها در طبقه زیرین بیشتر از فاصله آنها در طبقات بالایی است. فضای داخلی خانه‌ها شکل مربع مستطیل یا مدور دارد و از ورودی کوتاهی که ارتفاع آن به 75 تا 76 سانتیمتر میرسد نور می‌گیرند.
درهای ورودی چوبی و به داخل دیوار ایوان روزنه ای ایجاد کرده اند که از طریق آن و بوسیله ابزاری به نام کلیدون (کلید دان) در قفل یا باز می‌شود شکل ورودی اتاق‌ها در روستای میمند منطبق با مدل بدن انسان است.
می‌توان ادعا کردکه در روستای صخره ای میمند بر خلاف سکونتگاه‌های شناخته شده شهری و روستائی کوچه یا معبری وجود ندارد کوچه در فرهنگ میمند صرفا به مسیرهای افقی که در دل شیبدار تپه‌ها به عمق رفته و در انتها به منازل غار مانند مسکونی می‌رسد گفته می‌شود. حمام میمند که مثل خانه‌های آن در دل سنگ کنده شده یکی از عجایب این خانه‌ها است که به صورت حمام‌های سنتی دارای خزانه بوده و از نکات عجیب در این حمام آن است که سوراخی در بالای صحن و رختکن وجود دارد که سنگی مرمر بر روی آن گذاشته‌اند که این سنگ به طرز عجیبی نور را در حمام منعکس می‌کند و در واقع منبع نور حمام می‌باشد.
این حمام منابع روشنایی دیگری دارد که عبارت‌اند از: روغن گیاهی بنام (کن تون) یا کندهٔ خشک پوسیده‌ای که کمتر دود می‌کند. ریشه گیاهی بنام (جلا) که نوعی خار بوده و از آن کتیرا به عمل می‌آورند و چراغ‌موشی، که اکنون این حمام برق‌کشی شده‌است. مدرسه قدیم روستا، به همان شیوه و طرح واحدهای مسکونی ساخته شدهاست، با این تفاوت که عرض و عمق کیچه و مسیر ورود آن بیشتر از واحدهای مسکونی است. مسجد میمند با توجه به اسناد موجود به سال ۱۲۴۰ هجری قمری بر می‌گردد.
در حدود ۱۲۰ متر مربع وسعت داردو شکل آن مدور و نامنظم است بعد از عبور از راهرویی به پهنای ۵/۱ متر به صحن مسجد می‌رسیم. حسینیه میمند، در وسط روستا قرار دارد و دارای سه ایوانچه با طاق گهواره‌ای است که در انتهای آن‌ها ورودی‌های حسینیه قرار دارند بنای حسینیه از تجمع چند منزل مسکونی صخره‌ای ایجاد شده و تمامی اجزای آن از سنگ تراشیده شده‌اند فضاهای داخلی حسینیه دارای پلانی نامنظم بوده و ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد. منبع: http://www.seemorgh.com/culture/2482/56925.html http://fa.wikipedia.org http://www.meymand.com/meymand-prehistoric-village.htm http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/meimanad.html http://www.mymand.blogfa.com/cat-12.aspx
روستای میمند

روستای میمند

آدرس : کرمان-بخش مرکزی شهرستان شهربابک میمند روستایی صخره‌ای با ۴۲۰ کیلومترمربع، در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد. این روستا از اولین و باستانی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در ایران به حساب می‌آید. این منطقه قدمت ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساله دارد و تا...

اطلاعات | نقشه
عمارت موسی خانی

عمارت موسی خان...

عمارت موسی خانی یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و همچنین ازجاذبه‌های زیبای گردشگری شهرستان شهربابک از توابع استان کرمان می‌باشد که ، از نظر موقعیت مکانی در خیابان شریعتی و در محله سفلای این شهر قرار دارد. تاریخ احداث آن ۱۲۶۵-۱۲۷۰ هجری قمری است. مساحت بنا: ۷۵۰۰ متر مربع (۲۳۰۰متر مربع زی...

اطلاعات | نقشه
دشت ریواس

دشت ریواس

بزرگترین و زیباترین دشت ریواس کشور دشت ریواس شهربابک است که با وسعت دو هزار و چهارصد هکتار در قسمت جنوبی کوه‌های مسینان، میدوک و کنگ وهمچنین در شمال شهرستان شهربابک و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. زمان گل‌دهی که اوایل اردیبهشت تا اواسط این ماه است کاملاً به رنگ قرم...

اطلاعات | نقشه
غار ایوب

غار ایوب

ایوب نام غاری است که بزرگترین غار آذرین ایران با بزرگترین دهانه همچنین نقش زیارتگاهی نیز دارد و در کوهی به همین نام در هفت کیلومتری جنوب شهر دهج از توابع شهرستان شهربابک واقع شده است. کوه ایوب که غار ایوب در آن قرار دارد در جنوب شرقی شهر دهج واقع در استان کرمان با ارتفاع حدود سه هزار و ...

اطلاعات | نقشه
روستای مسینان

روستای مسینان

مسینان نام روستایی در شهربابک است که در منطقه ای بسیار خوش آب وهوا واقع شده است. از بیاض که به سمت غرب حرکت کنیم با پیمودن کمتر از 10 کیلومتر در یک جاده خاکی وارد منطقه کوهستانی می‌شویم که ابتدای آن موسوم به «دهنه بیاض» و ادامه آن به دهستان مسینان در شهرستان شهربابک منتهی می‌گردد. ا...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده دهج

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده دهج در 72 کیلومتری شمال غرب شهرستان شهر بابک واقع شده است.این منطقه از سال 1370 تا کنون به واسطه پتانسیل‌های خوب منطقه همواره توسط واحد گشت سیار شهرستان شهر بابک نظارت غیر مستقیم در منطقه صورت می‌گیرد. ضمناً در سال1374 توسط یکی از خیرین شهر دهج محیط بانی به وسعت 1500 ...

اطلاعات | نقشه

سفر به شهر آپارتمان‌های سه هزار ساله

سفر به میمند، سفر به یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای باستانی ایران است. این روستای ۳ هزار ساله که در دل کوه ساخته شده قرار است به زودی در فهرست میراث جهانی هم به ثبت برسد. سفر به این روستا، سفر به قلب تاریخ سکونت در ایران است.
روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در شمال شرقی شهر کرمان، یکی از روستاهای ... ادامه مطلب
سفر به شهر آپارتمان‌های سه هزار ساله

روستای میمند

روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در شمال شرقی شهر کرمان، یکی از روستاهای شگفتی‌ساز ایران است. ساختمان‌ها در میمند مانند کندوان در آذربایجان شرقی، در دل کوه و صخره‌ها ساخته شده و از این نظر مورد توجه است که طی سه هزار سال گذشته چندان دستخوش تغییر نشده است.
مردم این روستا، هنوز در خانه‌هایی زندگی می‌کنند ... ادامه مطلب
روستای میمند

روستای صخره‌ای میمند

روستای صخره‌ای میمند واقع در شهرستان شهربابک از استان کرمان است.
میمند روستایی صخره‌ای و دستکند با چند هزار سال قدمت یادآور ایامی است که انسانها خدایان خود را در بلندای کوه‌ها جستجو می‌کردند و کوه نشانه استواری و توان و پایداری و اراده شناخته می‌شود.
این بنای دستکند باستانی، بی‌گمان از نخستین ... ادامه مطلب
روستای صخره‌ای میمند

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب