توضیحات

ویرایش
کورانگون (کورنگون ) نقش برجسته ای است که در نزدیکی روستای سه‌تلان، دهستان فهلیان در نزدیکی نورآباد ممسنی روی یکی از کوه‌ها به نام کوه کورنگون و به ارتفاع تقریبی 100 متر، قرار دارد.این بنا اثری عیلامی از هزاره سوم قبل از میلاد است.
نقش‌برجسته‌ی کورنگون در سال 1300 خورشیدی توسط «بارون افن هم» پیدا شد و در سال 1303خورشیدی «پروفسور ارنست هرتسفلد آلمانی»، کاوش‌های باستان‌شناسی را بر رویش انجام داد.
قدمت تاریخی این سنگ‌نگاره به 2400 پیش از میلاد مسیح می‌رسد.
این سنگ‌نگاره در لبه پرتگاهی عمیق و در حاشیه رود بزرگ فهلیان تراشیده شده و احتمال می‌رود متعلق به گودِئا شاه عیلامی باشد.
در این سنگ‌نگاره شاه و خدا و گروهی از همراهان آن دو تراشیده شده‌اند. در دست راست خدا ظرف آبی قرار دارد که آب در دو شاخه از آن فوران می‌کند و به سوی حاضران در مجلس می‌رود.
الاهه ای که به نظر محبوب‌تر و زیباتر می‌رسد با اینکه نقش آن ناقص و رو به نابودی است به نظر می‌رسد که بر روی حیوانی شبیه الاهه سومری نشسته است . در این نقش‌برجسته چهره‌ی مردها در سمت راست و چهره‌ی زن‌ها در سمت چپ نقش شده‌ا‌ند و زن‌ها پوششان بلندتر از مردها است.
بخش اصلی این نقش برجسته روایتگر پرستش یک زوج مقدس است و 72 تصویر کوچک و بزرگ دیگر در اطراف آن وجود دارد که به مرور زمان دچار فرسایش شده‌اند
برخی ...مشاهده کامل متن از بخش‌های این سنگ نگاره آن اصل سومری(دولت سومریان در 3000 سال پیش از میلاد)را نشان می‌دهد.
مثلا تاجی که بر سر الاهه نقش بسته با شاخ‌های جدا از هم، در دوران سومر پیش از دوره‌ی آکاد (طایفه‌ای از بنی‌سام که نزدیک به3000 سال پیش از میلاد در کلده سفلی زندگی می‌کردند) زیاد دیده شده است.
به گفته کارشناسان تاکنون نسخه همانند نقش برجسته کورنگون در بین النهرین و در نقاط باستانی جهان پیدا نشده است. اما یک نمونه از نقش برجسته کورنگون شهرستان رستم در نقش رستم نزدیک تخت جمشید مدفن شاهان هخامنشی دیده شده که تا نیمه دوم قرن سوم میلادی پابرجا بوده ولی بعدها آن را محو و صورت بهرام دوم را بر آن تعبیه کرده اند.
سنگ‌نگاره کورنگون، قدیمی‌ترین نگاره مذهبی شناخته شده است.
مسیر دسترسی
در بلندی کوهی به نام کرانگوان واقع در شهرستان رستم که از شهر مصیری به طرف روستای بابامیدان در محل تقاطع جاده فارس به خوزستان و یاسوج وبالعکس، جاده فرعی به طرف جنوب کشیده میشودکه پس از در بر گرفتن روستاهای منگودرز،تل سفید، بیدگرد، تل افغانی، و سه تلو به روستای زیردو پایان می‌یابد.
در سوی دست راست جاده زیردو گردنه‌ای که در قدیم به سگ مترو(جای که گذر از آن بسیار دشوار است) معروف بوده بر بالای تپه‌ای با ارتفاع یکصد متر تقریبی، نقوش برجسته‌ای از دوره ایلامی در قلعه کوهی برفراز یک کمر پرتگاه مشرف به رودخانه قرار گرفته که قدیماً محل عبادت بوده و در یک سکوی سنگی این تمثالها و نقوش در صخره کنده شده‌است، هفتاد و دو تصویر بزرگ وکوچک می‌باشد که بیشتر آنان در اثر گذر زمان محو شده.
راه وصول به آن نقوش فقط به وسیله پلکان کوچکی است که با هنر ابتدای وبومی ساخته شده و از قلعه کوه سرازیر می‌شود میسر می‌باشد.
با عرض پوزش آدرس دقیق این جاذبه در حال حاضر بر روی نقشه موجود نمی‌باشد به محض اطلاع از آدرس، نقشه به روز رسانی خواهد شد. دوستانی که از آدرس سنگ‌نگاره کورانگون اطلاع دارند لطفا برای آدرس دقیق مارا همراهی کنند.
منبع:
http://www.tebyan.net/
http://www1.jamejamonline.ir/
http://fa.wikipedia.org
http://irania.ir/ie/2999
http://www.mehrnews.com/
سنگ‌نگاره کورانگون

سنگ‌نگاره کورا...

کورانگون (کورنگون ) نقش برجسته ای است که در نزدیکی روستای سه‌تلان، دهستان فهلیان در نزدیکی نورآباد ممسنی روی یکی از کوه‌ها به نام کوه کورنگون و به ارتفاع تقریبی 100 متر، قرار دارد.این بنا اثری عیلامی از هزاره سوم قبل از میلاد است. نقش‌برجسته‌ی کورنگون در سال 1300 خورشیدی توسط «بارون اف...

اطلاعات | نقشه
سرچشمه تنگ گجستان‬‎

سرچشمه تنگ گجس...

سرچشمه تنگ گجستان در بخش سورنا در پشت‌کوه شهرستان رستم قرار گرفته است و از زیباترین مناطق گردشگری استان فارس است. تنگ گجستان در منطقه پشتکوه رستم قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از روستای کوپن به سمت شمال حدود ۴۰کیلومتر مسیر آسفالته را طی نمود . تنگه گجستان محلی است که در سال ۱۳۴۲ ...

اطلاعات
سراب سیاه منصورآباد

سراب سیاه منصو...

سراب سیاه منصورآباد جاذبه ایست که در حدود 28 کیلومتری شمال غربی مصیری و در نزدیکی روستای سرآب سیاه منصورآباد رستم جای گرفته است. از جاذبه‌های این منطقه چشمه‌سارهای جوشنده، امامزاده سید نورالدین (ع) و دریاچه‌ای که می‌توان در آن قایقرانی و شنا کرد و به ماهیگیری پرداخت هستند. منصورآباد ...

اطلاعات | نقشه

سنگ‌نگاره کورانگون

کورانگون نقش برجسته‌ای از دوران ایلامیان در منطقهٔ ستلان منگودرز فارس در شهرستان رستم است و دیرینگی آن به 5000 سال پیش باز می‌گردد.
نقش برجسته کورانگون نمایش نیایش آب و نیایش مذهبی در ایران است و در حدود یک کیلومتری کاخ جنجان و شهر باستانی لیدوما و در دل صخره بزرگی قرار دارد. هرتسفلد آنرا نقش کورانگون ... ادامه مطلب
سنگ‌نگاره کورانگون

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب