توضیحات

ویرایش
کوه و چشمه چالقفا در جنوب غربی سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از 2000 متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه‌های قشقایی می‌باشد.
توصیه ما این است که بهار و بویژه اردیبهشت منطقه چالقفا را از دست ندهید زیرا دارای آنچنان شکوه و عظمت و طبیعتی است که مشابه آن را در جای دیگری کمتر خواهید دید.
در فاصله 25 کیلومتری جاده یاسوج که از سمت راست جاده به طرف شمال آن جاده ای خاکی معروف به جاده‌ی باغ جدا میشود که بعد از گذشتن از مزرعه‌ی باغ بالا به چشمه‌ی در ابتدای تنگ می‌رسیم که با نوشیدن از این آب سرد وگوارا و گرفتن جانی تازه به راهمان ادامه می‌دهیم بعد از عبور از این راه پر پیچ وخم به بالای گردنه معروف به قلّه‌ی باغ در ابتدای دشت چالقفا می‌رسیم .
قلّه‌ی باغ در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا و در سمت جنوب شرقی این دشت قرار گرفته است.
چالقفا کوهی میباشد که دشتی زیبا و سبز بربالای آن قرار دارد و در گذشته یکی از مهم‌ترین شکار گاه‌های سمیرم بوده که متاسفانه به علت ...مشاهده کامل متن شکار بی رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه‌های آن نواحی دیده شده است که نیازمند توجه انسانی ما به محیط زیست اطرافمان و زندگی ساکنان آن می‌باشد.
سودجویان و تخریب کنندگان طبیعت بویژه از استانهای همجوار نیز برای برداشت علف‌های کوهی و داروهای گیاهی بی نظیرش هر سال بخشهایی از این نقاشی طبیعی و خدادادیش را زشت و نازیبا می‌کنند.
دشت چالقفا و ارتفاعات آن تصویری از بهشت گمشده‌ی شهر هزار چشمه است و قطعه ای از طبیعت زیبای سمیرم که سرزمینی هم زیست با آب وچشمه‌های سرد، درختان سرو کوهی و دیوار ه‌های سنگی و صخره‌های بلند و کوهستانی در زمستان بسیار سرد و بهار و تابستانی همیشه خنک که در ارتفاع 3300 تا 3700 متری از سطح دریا جای گرفته است.
چشمه‌های متعددی در این منطقه جاریست و سکوهای پله کانی به طرز بسیار جالبی مسطح و هموار در این منطقه قرار دارد که در هر سکو چشمه ای زلال و گوارا به سوی دشت جاری است که معروف‌ترین آن چشمه سرد است که در نزدیکی ارتفاعات کلوم نباتی قرار دارد.
درشرق و غرب دشت صخره‌ها و سنگ‌های سفید و بلندی به سفیدی برف حایل شده اند تا از بادهای موسمی جلوگیری کند وبه اعتدا ل و لطافت هوا بیا فزایند و از این بلندی‌ها ییلاق‌های سبز و خرم و زیبای پشته،کمانه،ایلان دره،چالشنی،وباغ مقصودعلی دیده می‌شود که هرکدام به سهم خودخیال انگیز و وصف ناپذیرند.
این منطقه وصف ناپذیر که زیبای انبوه بوته‌های سبز جاشیر و لاله‌های واژگونش در میان چمن‌های سبز در میان تنگ و در دیواره‌های سنگی اطراف درختان سرو کوهی به چشم می‌خورد که طبیعت این دشت مانند پارچه ای از هزاران گونه‌ی گل ، آلبومی بنام طبیعت به نمایش گذاشته است رویش گیاهان در پاره ای از دشت چنان پنجه در پنجه‌ی هم انداخته و سفره ای از نوازش برزیر پای رهگذران پهن کرده که به سختی می‌توان از لابه لای آن قدم بر داشت.
گل‌ها و گیاهان معطر جاشیر، موسیر، قیاق، کده، کامهر، چیچک، نعنا، پودونگ، هولیله و هزاران نوع دیگر پهنای دشت و سنگ‌های سفید را پوشانده و هریک طعم و بوی مخصوصی دارند و اغلب به مصرف خوراک انسان‌ها می‌رسند و خاصیت دارویی نیز دارند.
بوته‌های کتیرا، صمغ گران قیمت کتیرا و نوع دیگرش به نام (قره گون) شهد و دانه‌های سفیدی همچون شکر به نام انگبین در دشت چلقفا می‌روید که از آن گز مخصوص و خوش طعم گز انگبین اصفهان به بازارهای جهان عرضه می‌شود.
چادرها و زندگی با صفای ایلی، چشمه سارهایی با اب زلال وگوارا، چهچه بلبلانش با نغمه‌های دل انگیز کبکان قشنگش از جمله کبک چیل سیاه و سفید و کبک دری، تیهو، پرستو‌های مهاجر دشت، لاله‌های واژگون چالقفا، هوای لطیف و مناظر زیبا و باصفایش از جلوه‌های دیگر این منطقه زیباست.
در شرق دشت چالقفا ارتفاعات زرد بر آفتاب ودر شمال آن تنگ اوچه (آبچه) و در شمال شرقی تنگ زندون قرار دارد در غرب وجنوب غربی و جنوب آن ارتفاعات گور آب و قلعه سفید و خرقه است.
چالقفا زیست بومی بسیار غنی با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی جالب توجه با وجود حیوانات متعدد از جمله خرس قهوه ای ،گراز ،کفتار ،گربه وحشی که در سالهای پیش حیواناتی مانند کل بز میش هم در خود جای داده بود اما بعلت شکار انها دیگر اثری از انها نیست و اگر برای نجات این دشت از خطر نابودی کاری نکنیم نسلهای بعد از ما از آن بی بهره خواهند بود.

منابع:
http://www7.esfahan.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=81100368
http://www.ghatreh.com/news/nn9286218
http://bavarhavnavaha.blogfa.com/post-3.aspx
http://www.hamnavardam.blogfa.com/post-12.aspx
http://fa.wikipedia.org/wiki
چالقفا

چالقفا

کوه و چشمه چالقفا در جنوب غربی سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از 2000 متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه‌های قشقایی می‌باشد. توصیه ما این است که بهار و بویژه اردیبهشت منطقه چالقفا را از دست ندهید زیرا دارای آنچنان شکوه و عظمت ...

اطلاعات | نقشه
آبشار سمیرم

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم، در 4 کیلومتری شرق سمیرم و در 160 کیلومتری جنوب اصفهان، در اعماق تنگه‌ای به همین نام با دیواره‌های سنگی خودنمایی می‌کند و دارای ارتفاع ۳۵ متر است. این آبشار که آبش در دره نادر جریان می‌یابد، در گذشته 75 متر ارتفاع داشته؛ اما بر اثر فرسایش در سال‌های متمادی به 35 متر کاهش ی...

اطلاعات | نقشه
چشمه ناز ونک

چشمه ناز ونک

در محدودۀ ونک بیشتر از یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ جاری است که در خشکسالی‌ها تعداد زیادی از آنها کم آب یا به کلی خشک می‌گردند. چشمه ناز ونک منطقه ای تقریباً کوهستانی و جزء رشته‌‌کوه‌های زاگرس می‌باشد و همچنین این منطقه یکی از مناطق سردسیر و پرآب استان اصفهان محسوب می‌شود که سرشاخه‌های رودخانه...

اطلاعات | نقشه
روستای سیور

روستای سیور

در60 کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان روستای سیور در دامنه کوههای استوار و سر به آسمان ساییده زاگرس سر بر برافراشته است که این سال‌ها به همراه روستای خفر در میان روستاهای نمونه گردشگری و بین المللی طرح حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی قرار گرفته است. مساف...

اطلاعات | نقشه
آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ

شهرستان سمیرم در 160کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کند. آب ملخ، عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین آبشار ایران آبشارآب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران اس...

اطلاعات | نقشه
آبشار بی بی سیدان

آبشار بی بی سی...

" آبشار بی بی سیدان " ۳۰ کیومتری شهر سمیرم در استان اصفهان ، درست در ورودی تنگه‌ای به نام " تنگه نازی " و در کنار رودخانه سمیرم ( کاسگان ) قرار گرفته است و در فصل گرم سال ، میزبان علاقمندان به طبعیت می‌باشد. این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم ، در جایی که این شهر به یاسوج متصل شده اس...

اطلاعات | نقشه
سد حنا

سد حنا

حنا از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است که در بخش مرکزی شهرستان سمیرم قرار دارد. سد حنا در غرب سمیرم و در شهر حنا قرار دارد، این سد در پاییز و زمستان هر سال پذیرای مرغان و پرندگان مهاجر است و محیطی دلپذیر را نمایش میدهد. سد حنا در تابستان و بهار دارای هوای ملایم و معتدل است و بو...

اطلاعات | نقشه
آبشار پی دنی

آبشار پی دنی

اگر از سمیرم به سمت جنوب شرقی جاده حنا و به طرف روستای خفر حرکت کنید پس از پیمودن حدود هفتاد و پنج کیلومتر و عبور از روستاهای حنا، مورک و خینه به روستای زیبا و سرسبز خفر در پای دامنه‌های شمالی پر برف دنا می‌رسید که مبدا حرکت به سوی آبشار‌های پی دنی می‌باشد. آبشار پی دنی در ارتفاع هو ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

نظر شما درباره چالقفا

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب