توضیحات

ویرایش
آدرس : استان مرکزی – شهرستان آشتیان – مرکز روستای گَرَکان – روبروی دانشسرا
گَرَکان روستایی است در بخش مرکزی شهرستان آشتیان . این روستا در 76 کیلومتری اراک و در نزدیکی تفرش قرار دارد.
منزل استاد دکتر عبدالعظیم قریب، که میزبان سه پدر علم ایران بوده است مربوط به دوران قاجار می‌باشد و در زمینی به مساحت ۷۱۵ متر مربع واقع شده است.
علاوه بر «دکتر عبدالعظیم گرکانی(قریب)» پدر ادبیات فارسی ایران، «پروفسور عبدالکریم قریب» پدر علم زمین شناسی ایران و بنیان گذار دانشگاه اراک و همچنین «دکتر محمد قریب» پدر طب کودکان ایران نیز روزگاری در این خانه زیسته اند.
ورودی اصلی منزل که در سمت جنوب غربی بنا واقع است، دارای در چوبی می‌باشد. ضلع شرقی دارای دو اتاق است و در گذشته به عنوان خبازخانه از آن استفاده می‌شد.
بنای اصلی ساختمان که در ضلع شمالی قرار دارد، دارای دو طبقه و یک زیرزمین می‌باشد. راه ورود به زیرزمین از داخل حیاط مرکزی است. دو راه پله قرینه در طرفین راه ...مشاهده کامل متن پله زیرزمین به طبقه همکف وجود دارند.
ورودی در کنار تالار اصلی می‌باشد. ورودی سمت شمال غربی در طبقه همکف امتداد پیدا کرده و در انتها به پلکان مارپیچ طبقة اول منتهی می‌شود.
در این طبقه تزیینات قاب‌بندی گچی، قطاربندی و گچبری وجود دارد. همانند این تزیینات در طبقه بالایی برج نیز دیده می‌شود.
نقشه طبقة اول و طبقة همکف یکسان است، با این تفاوت که در طبقه اول به جای اتاق مرکزی، یک اتاق خواب قرار دارد.
این اثر که به عنوان یکی از 4 اثر تاریخی شهر نام برده می‌شود، در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منابع:
www.ichto.ir
www.fa.wikipedia.org/wiki
www.markazi.farhang.gov.ir/fa
www.mehrnews.com
www.wikimapia.org
خانه عبدالعظیم قریب

خانه عبدالعظیم...

گَرَکان روستایی است در بخش مرکزی شهرستان آشتیان . این روستا در 76 کیلومتری اراک و در نزدیکی تفرش قرار دارد. منزل استاد دکتر عبدالعظیم قریب، که میزبان سه پدر علم ایران بوده است مربوط به دوران قاجار می‌باشد و در زمینی به مساحت ۷۱۵ متر مربع واقع شده است. علاوه بر «دکتر عبدالعظیم گرک...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع کلاهه

منطقه شکار ممن...

پنج منطقه در استان مرکزی به دلیل شاخصه‌های ویژه‌ای که دارند، تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست استان به عنوان مناطق شکار ممنوع نام‌گذاری شده‌اند که یکی از این مناطق، منطقه کلاهه آشتیان می‌باشد. زیستگاه طبیعی کلاهه در شمال شهرستان آشتیان قرار دارد و وسعت آن معادل ۱۹ هزار و ۱۲۶ هکتار می‌باشد ...

اطلاعات | نقشه
روستای آهو

روستای آهو

"روستای نمونه گردشگری آهو" از غرب به گَرَکان و از شمال به تفرش و از شرق به روستای فوجرد منتهی می‌شود. درغرب این روستا کوه « کله پشته» ، «همواره پنبه زار»، «کدوک راچان» و «کوه میراب» قرار دارند. آهو نهرها وچشمه‌های زیادی دارد . باوجود اینکه باغها و زمینهای کشاورزی روستا اغلب در خارج ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب