توضیحات

ویرایش
آدرس : استان مرکزی – شمال شهرستان آشتیان
پنج منطقه در استان مرکزی به دلیل شاخصه‌های ویژه‌ای که دارند، تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست استان به عنوان مناطق شکار ممنوع نام‌گذاری شده‌اند که یکی از این مناطق، منطقه کلاهه آشتیان می‌باشد.
زیستگاه طبیعی کلاهه در شمال شهرستان آشتیان قرار دارد و وسعت آن معادل ۱۹ هزار و ۱۲۶ هکتار می‌باشد و به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت سازمان محیط زیست قرار دارد.
این منطقه به خاطر وجود منابع آبی مناسب یعنی بیش از 20 چشمه با جریان دایمی و نیز بخشی از سرشاخه‌های رودخانه کمرد (فصلی) در منتهی الیه شرقی این منطقه شرایط زیستی مناسبی را برای جانوران این حوزه ایجاد کرده است، همچنین کلاهه آشتیان با کوه‌های خشک و صخره‌ای، تپه ماهورها و حوزه دشتی دارای اقلیمی متنوع است و به این دلیل باعث شده تا طیف وسیعی از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود داشته باشد.
دمای سالانه زیستگاه طبیعی کلاهه بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های آشتیان و تفرش حدود ۱۱ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است.
این منطقه از ذخیرگاه‌های مهم مرتعی استان مرکزی ...مشاهده کامل متن می‌باشد و دارای 8 تیپ با ۹۱ گونه گیاهی‌ست که ۱۶ گونه آن را گون‌ها تشکیل می‌دهد. از میان گونه‌های موجود در منطقه، هشت گونه آستراگیوس بوته‌ای با ارزش بالای حفاظتی در سطح ملی وجود دارد.
بارندگی سالانه کلاهه ۲۵۵ تا ۳۱۳ میلیمتر بوده و حداکثر بارش‌های این منطقه با ۱۵ درصد معمولا در اسفند ماه و حداقل آن با حدود یک درصد در مردادماه می‌باشد.
وجود 27 گونه از 170 گونه پستاندار کشور، 72 گونه از 500 گونه پرندگان ایران و همچنین زندگی 49 گونه از خزندگان (بدون احتساب مارها و لاکپشت آبی و چهار گونه دوزیست) در این منطقه،تنوع زیستی قابل توجهی را فراهم کرده و کلاهه را به یکی از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان مرکزی تبدیل نموده است.
از جمله وحوش ارزشمند این زیستگاه می‌توان به حیوانات زیر اشاره کرد:
پازن، تشی، گرگ، قوچ اراکی، گراز، کفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، روباه، خرگوش، جرد ایرانی و لیبی، شغال، هامستر خاکستری، ول حفار، پیکا، خفاش بال بلند، خفاش بال سفید، خارپشت اروپایی و موش صحرایی.
دامنه تپه ماهورها و کوه‌های منطقه کلاهه مانند همند، کلاهه و پارک جنگلی این زیستگاه مامن مناسب و امنی برای زیست کبک و تیهو است. دشت‌های کلاهه آشتیان مانند عبدل آباد نیز بعلت وجود مزارع کشاورزی زیستگاه خوبی برای پرندگان دانه خور است و حضور جوندگان کوچک و خزندگان باعث شده که پرندگان شکاری نیز در چرخه تنوع زیستی این منطقه شکار ممنوع وجود داشته باشند.
در حوزه زیستگاهی کلاهه آشتیان روستاهای سفید شبان و آهو به عنوان کانون تمرکز انسانی وجود دارد و بزرگترین کانون انسانی نزدیک به این منطقه شکار ممنوع نیز شهر آشتیان می‌باشد.


منابع:
www.mehrnews.com/detail/News/2261162
www.fa.wikipedia.org/wiki
www.doe.ir/Portal
www.wikipg.com/wiki
www.isna.ir/fa/print/92031910162
www.yjc.ir/fa/news/4089501
www.vazeh.com
خانه عبدالعظیم قریب

خانه عبدالعظیم...

گَرَکان روستایی است در بخش مرکزی شهرستان آشتیان . این روستا در 76 کیلومتری اراک و در نزدیکی تفرش قرار دارد. منزل استاد دکتر عبدالعظیم قریب، که میزبان سه پدر علم ایران بوده است مربوط به دوران قاجار می‌باشد و در زمینی به مساحت ۷۱۵ متر مربع واقع شده است. علاوه بر «دکتر عبدالعظیم گرک...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع کلاهه

منطقه شکار ممن...

پنج منطقه در استان مرکزی به دلیل شاخصه‌های ویژه‌ای که دارند، تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست استان به عنوان مناطق شکار ممنوع نام‌گذاری شده‌اند که یکی از این مناطق، منطقه کلاهه آشتیان می‌باشد. زیستگاه طبیعی کلاهه در شمال شهرستان آشتیان قرار دارد و وسعت آن معادل ۱۹ هزار و ۱۲۶ هکتار می‌باشد ...

اطلاعات | نقشه
روستای آهو

روستای آهو

"روستای نمونه گردشگری آهو" از غرب به گَرَکان و از شمال به تفرش و از شرق به روستای فوجرد منتهی می‌شود. درغرب این روستا کوه « کله پشته» ، «همواره پنبه زار»، «کدوک راچان» و «کوه میراب» قرار دارند. آهو نهرها وچشمه‌های زیادی دارد . باوجود اینکه باغها و زمینهای کشاورزی روستا اغلب در خارج ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب