توضیحات

ویرایش
از مناطق زیبای و بکر استان خوزستان می‌توان به پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه اشاره نمود این پارک در تاریخ ۱۳۸۹/۹/۲۲ بعنوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته شد.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه از یک قسمت تپه ماهوری در شمال و یک بخش دشتی در جنوب تشکیل شده است و رودخانه کرخه از میان آن عبور کرده و با پیچ و خم‌های زیاد بطرف جنوب و غرب استان خوزستان راه می‌پیماید.
مساحت آن ۱۰۷۶۳ هکتار است که منطقه ای است مسطح با دامنه ارتفاعی ۳۰ تا ۸۰ متر که شامل بخشی از رودخانه کرخه و اراضی اطراف آن در استان خوزستان است.
در دو طرف منطقه جنگل‌های گرمسیری رشد یافته و رودخانه را محاصره نموده اند. بنابراین در درون منطقه کوه و ارتفاعاتی دیده نمی‌شود و بالطبع دره ای مشاهده نمی‌گردد.
علاوه بر این به علت عرض کم منطقه دشت مشخص و قابل توجهی در آن موجود نمی‌باشد.
در ...مشاهده کامل متن این منطقه جنگل‌های زیبایی نظیر، جنگل قلعه نصیر وجود دارد که از چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است. از محل‌های دیدنی دیگر سرچشمه رودخانه شاوور را می‌توان ذکر نمود.
رودخانه زیبای کرخه که از وسط منطقه کرخه عبور می‌کند و جنگل‌های انبوه پناهگاه از آثار وپدیده‌های زیبای منطقه می‌باشد. از آثار مذهبی منطقه می‌توان امامزاده شچاخ در نزدیک محیط بانی حفاظتی هلوه را نام برد.
تپه آپادانا و تپه اکروپل، قلعه شوش از بناهای تاریخی در شهرستان شوش در نزدیکی منطقه حفاظت شده کرخه هستند. مقبره حضرت دانیال نبی (ع) در شهرستان شوش از آثار مذهبی منطقه می‌باشد.
به دلیل اعتقادات مذهبی بسیار عمیق مردم، امامزاده و سادات این منطقه از احترام بسیار زیاد برخوردارند بطوری که در ایام و مناسبت‌های مذهبی مردم با حضور بر مرقد سادات، اراده خود را به اهل بیت نشان می‌دهند.
به دلیل نزدیکی منطقه به شهرستان شوش می‌توان از امکاناتی اقامتی در این شهرستان بهره برد.
اکثر روستاهای پیرامون منطقه به گویش عربی تکلم می‌کنند گاومیش داری وکشاورزی از مشاغل عمده مردم منطقه می‌باشد در این منطقه زندگی بصورت طایفه ای می‌باشند وهر روستا عمدتا از یک یا چند طایفه وهرچند روستا از یک عشیره تشکیل شده است.
گونه گیاهی غالب این منطقه درخت گز بوده و به همراه گونه‌های نظیر پده، نی، سمر، تمشک و علف مار میروید. از گون‌های مهم جانوری منطقه می‌توان گوزن زرد ایرانی، شنگ، فیلوش، دراج، قمری، ماهی خورک‌های ابلق، سینه سرخ و کوچک، میوه خور، گنجشک رودخانه ای، سنقر سفید و تالابی و بوتیمار را نام برد.
منطقه حفاظت شده کرخه با طول 180 کیلومتر از سرخه شیخ عزیز در شمال غربی شوش شروع و در امتداد رودخانه کرخه بطرف جنوب امتداد دارد و سپس با عبور از غرب شهر شوش تا روستای الحائی پیش رفته و به سمت غرب تغییرمسیر داده و تا روستای حلاف دو کشیده می‌شود .
تنوع جانوری منطقه
جنگل‌های انبوه ومتراکم پناهگاه حیات وحش کرخه مأمنی برای گوزن زرد ایرانی می‌باشد.
پرندگان منطقه شامل اردک مرمری، اکراس آفریقایی، قرقی، انواع پرندگان شکاری، دراج، بلبل خرما، اگرت بزرگ و کوچک، حواصیل شب، حواصیل زرد و... می‌باشد.
از پستانداران منطقه می‌توان گرگ، شغال، روباه، گورکن، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، سیاه گوش و ... را نام برد. از گونه‌های خزنده منطقه حفاظت شده کرخه می‌توان به لاک پشت برکه ای، لاک پشت فراتی، مارآبی و ... اشاره نمود.
تنوع گیاهی منطقه
در ترکیب گیاهی منطقه مذکور می‌توان درختان، درختچه‌ها و گیاهان علفی متنوعی را مشاهده نمود که هرگروه در قسمت خاصی از جنگل روییده وچشم اندازه‌های دلفریب وزیبایی را ایجاد نموده اند جنگل‌های کرخه بیشتر از درخت گز تشکیل شده اند.
از انواع گونه‌های گیاهی دیگر می‌توان به سریم، جاز(بنگله)، بید، لگجی، استبرق، مرغ، شبدر و... اشاره نمود.
مسیر دسترسی به این منطقه
پارک ملی کرخه در ۵ کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اهوازشوش قرار گرفته است. این منطقه شمالاٌ از روستای سرخه شیخ عزیز شروع شده و در امتداد جنوبی رودخانه کرخه ضمن در برگرفتن جنگل‌های دو طرف رودخانه ادامه می‌یابد.
منبع :http://www.iew.ir/1391/06/09/939
http://zimaecotourism.ir/?p=762
http://wikimapia.org/12135391/fa
کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای ش...

کاخ آپادانادر حدود سال‌های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در شوش (شهر باستانی) روی آثار و بقایای عیلامی بنا شد. داریوش شوش را برای این انتخاب کرد که در عصر عیلامی کانون بزرگ مذهبی و بعد از ساخته شدن کاخ هم پایتخت زمستانی هخامنشیان شد. کاخ آپادانای شوش قصر...

اطلاعات | نقشه
چغازنبیل

چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان، معبدی است عیلامی با 3300 سال قدمت و نخستین اثر ایرانی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. زیگورات چغازنبیل را هرگز به اندازه اهمیت و اعتباری که دارد نشناخته ایم. عادت کرده ایم که سرآغاز تاریخمان را دوران ماد و هخامنشی بدانیم و چون از مادها...

اطلاعات | نقشه
قلعه شوش

قلعه شوش

قلعه تاریخی شوش، از آثار به جا مانده دوران قاجاریه، در خیابان طالقانی شهر شوش در استان خوزستان قرار دارد. قلعه شوش که به قلعه فرانسوی‌ها نیز شهرت دارد در سال 1897 میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش (خیابان طالقانی) با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش ب...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال...

دانیال یکی از پیامبران بنی اسرائیل که درقرن هفتم قبل از میلاد می‌زیسته است و اجداد ایشان به داوود پیامبر می‌رسد . دانیال به زبان‌های عبری مفهوم (خدا حاکم من است) را دارد . این پیامبر معاصر و مورد توجه کوروش هخامنشی بوده و در زمان داریوش به وزارت رسیده است. در سال 655 قبل از میلاد وی ...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده کرخه

منطقه حفاظت شد...

از مناطق زیبای و بکر استان خوزستان می‌توان به پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه اشاره نمود این پارک در تاریخ ۱۳۸۹/۹/۲۲ بعنوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته شد. پارک ملی و منطقه حفاظت شد...

اطلاعات | نقشه
روستای  خماط

روستای خماط

خماط نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش دانیال است که در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر اندیمشک و 40 کیلومتری شمال شهر شوش دانیال قرار دارد. روستای خماط از طریق شهر‌های اندیمشک ، دزفول و شوش قابل دسترسی است و تمام جاده‌های منتهی به این روستا از شهر‌های مذکور آسفالت می‌باشد. این ر...

اطلاعات | نقشه
محوطه باستانی هفت تپه

محوطه باستانی ...

روستای خماط از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش دانیال در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر اندیمشک و 40 کیلومتری شمال شهر شوش دانیال قرار گرفته است. در نزدیکی روستای خماط آثار تاریخی متعددی وجود دارد. از جملۀ این آثار تاریخی می‌توان به محوطة باستانی هفت تپه اشاره کرد. محوطه باستانی هفت‌تپه شامل ...

اطلاعات | نقشه
موزه هفت تپه

موزه هفت تپه

درفصل دوم حفاری هفت تپه با توجه به کثرت واهمیت آثار به دست آمده نیاز به ساخت موزه ای محلی در جوار محوطه تاریخی که کارکرد این مرکز پژوهشی را داشته باشد مطرح شد. به این ترتیب عملیات ساختمانی موزه ای در یک طبقه در بهار سال 1349 آغاز شد وبا اتمام عملیات موزه دراردیبهشت ماه سال 1352 افتتاح ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب