توضیحات

ویرایش
بقعة امامزاده قاسم در 19 کیلومترى سمنان و در روستاى زیارت مهدی شهر واقع شده است.
امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) و فرزند امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام رضا (ع) است.
بنا به روایات و باورهای افراد محلی، ایشان مسافر بوده و در حدود 800 سال پیش از کربلا یا نجف عازم مشهد مقدس (طوس قدیم) برای زیارت بارگاه برادرش امام رضا (ع) بوده است.
ایشان در منطقه امام زین‏علی مهدیشهر بر اثر بیماری فوت می‏کند و در شب ساربان‏ها خواب می‏بینند که باید ایشان را روی شتر بگذارند و هر جا که شتر به زمین نشست، جنازه امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) را غسل و آنجا دفن کنند.
بناى بقعه شامل چند اتاق تودرتو، ایوان و صحن است. براى رسیدن به اتاق حرم باید از راهروى طولانى و باریک عبور کرد و پس از ورود به اتاق جلویى و گذشتن از یک در کنده کارى شده به فضاى داخل بقعه راه یافت.
راهروى مذکور داراى شش چشمه بزرگ و دو سکوى طویل درطرفین ...مشاهده کامل متن مى‏باشد که قبر بزرگان محل است. این راهرو به وسیله راهرو دیگر، که در منتهى الیه سمت چپ آن قرار دارد، به اتاق جنب حرم متّصل مى ‏شود.
فضاى داخل دو راهروى فوق الذکر را با گچ سفید کرده‏ اند و فاقد هر گونه تزیینى است. اتاق جنب حرم مربّع شکل به ضلع 75/4 متر است.
در ضخامت دو دیوار شرقى و غربى دو راهرو به عرض درهاى بقعه به وجود آمده است و درهاى مزبور به نماى داخلى اتاق باز می‏شود. در بین اضلاع شمالى و جنوبى دو طاق نماى بزرگ بر پا شده که داراى گچبرى ‏هاى جالب و رنگین است.
بر قسمت فوقانى اتاق، چهار فیل پوش به وجود آمده که به کمک طاق نماها، اضلاع ساقه گنبد را مى‏ سازد. بر نماى داخلى گنبد و اطراف آن، گچبرى و نقّاشى‏ هاى ارزنده جلب توجّه مینماید.
این اتاق به وسیله یک درِ چوبی و کنده‌کارى شده زیبا به حرم یا قسمت اصلى بقعه راه می‏یابد.
بر لنگه چپ درِ عبارتى به خط ثلث برجسته نوشته شده که خواندن آن بسیار مشکل است.
اتاق حرم، محوّطة چهارگوش متساوى الاضلاعى به طول و عرض 540/5 متر است که گنبد اصلى بقعه بر روى چهار فیل پوش و چهار طاقنمای آن قرار دارد.
در وسط حرم سکوى بزرگى به طول 10/3 و عرض 90/1 متر ساخته شده که در آن چند صورت قبر به چشم مى ‏خورد. ضریح چوبی و مشبّک به طول 10/3 و عرض 50/1 و ارتفاع 90/1 متر است و بر روى قبر گچى و در کنار دیوار غربى بقعه قرار دارد.
اضلاع چهارگانه حرم را به وسیله پارچه‏ هاى رنگارنگ و عکس‏ها و شمایل زینت داده است.
در وسط طاق نماهای دو اتاق مزبور پنجره‌هایى تعبیه شده که نور داخل بقعه را تأمین مى ‏کند.
ایوان امامزاده رو به مغرب و مشرف به صحن وسیعى واقع شده و بیش از 5 متر ارتفاع دارد. صحن بزرگ آن تقریباً مربّع شکل و داراى چند درخت توت کهنسال مى ‏باشد.
ضلع شرقى صحن داراى هفت طاقنما است و در ضلع غربى آن یک سالن بزرگ و جدید، احداث شده است.
گنبد اصلى بقعه، داراى ساقه‏اى ده ضلعى (به ضلع 65/1 متر به ارتفاع 40/2 متر) است که از آجر ساخته شده، در وسط اضلاع دهگانه طاق نماهایى بر پا گشته است. حدّ فاصل کاسه گنبد و ساقه را دو ردیف قطار بندى آجرى نامنظّم زینت مى ‏دهد.
گنبد مخروطى امامزاده داراى پوشش گچى و سفید مى‏ باشد که در میان آن‌ها کلاف‏هاى چوبى قطورى براى استحکام بیشتر آن کار گرفته ‏اند.
گنبد اتاق مجاور حرم نیز داراى ساقه‏اى استوانه‏اى شکل به ارتفاع یک متر و کاسه تخم مرغى شکل نامنظّم است که سطح خارجى آن را با گچ سفید کرده‌اند. ارتفاع گنبد بزرگ از بام تقریباً پنج متر و بلندى گنبد کوچک تقریباً چهار متر است که فاقد هر گونه تزیینى مى‏باشد.
این بنا به شماره 3548 و در تاریخ 12/25/1379 به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده است.

منبع:
http://shrines.blog.ir
http://www.negahmedia.ir/
http://www.irna.ir/
http://shrines.blog.ir/
غار دربند

غار دربند

غار دربند در منطقه نمونه گردشگری دربند مهدیشهر در فاصله 1 کیلومتری میدان ولایت در شمال مهدیشهر قرار دارد. دهانه غار در کمرکش کوه سنگی زیبایی رو به مشرق قرار گرفته و دره وسیع و سرسبز دربند در زیر آن گسترده شده است. ورودیِ غار به عرض 75/2 متر و ارتفاع آن 35/1 متر است و روی پله‌ای به ا...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده پرور

منطقه حفاظت شد...

در سال ۱۳۴۶ توسط شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید حکومت وقت، منطقه پرور سنگسر به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد. البته حدود و ثغور این منطقه چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است و محدوده فعلی، مطابق با مصوبه سال ۱۳۵۵ از آن تاریخ تا به امروز بدون تغییر مانده است.منطقه حفاظت شده پرور،...

اطلاعات | نقشه
خانه ابراهیم خان

خانه ابراهیم خ...

این بنا که به شکارگاه ملاده نیز معروف است در روستای ملاده و 55 کیلومتری شمال شرقی سمنان و درمکانی بسیار خوش آب و هوا قرار دارد. خانه ابراهیم خان (عمارت ابراهیم خان - عمارت ملّاده) حاکم دودانگه مربوط به سدهٔ ۱۳ ه. ق. است و در روستای ملاده شهرستان مهدیشهر واقع شده است. این خانه در یک...

اطلاعات | نقشه
روستای هیکو

روستای هیکو

هیکو از روستاهای مازنی زبان دهستان چاشم بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر استان سمنان می‌باشد .جمعیت این روستا بر اساس آمار سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج شصت و دو نفر و بیست و نه خانوار برآورد شده است. این روستا از روستاهای خوش آب و هوا کشور است که در حدود پنج کیلومتری روستای مهدیشهر واقع ش...

اطلاعات | نقشه
پارک آبشار مهدیشهر

پارک آبشار مهد...

پارک آبشار مهدیشهر با مساحت بیش از ۶ هکتار در پایین دست میدان شهداء این شهر قرار دارد. این پارک در دامنه کوهی به نام ظهر تاسوعا، در مرکز شهر سنگسر بنا شده است. این پارک شامل استخر ( مجهز به ۵ عدد قایق جهت قایق سواری) ، آبشار مصنوعی ، سینما روباز ، آلاچیق ، قهوه خانه سنتی ، بخش سوارکار...

اطلاعات | نقشه
موزه عشایر مهدیشهر

موزه عشایر مهد...

مهدی شهر یا سنگسر سابق مرکز شهرستان مهدیشهر، خاستگاه ایل سنگسری است که خانوارهای عشایری از اواخر شهریور تا اواسط خرداد ماه در آن سکونت دارند . سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند، آنها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به طوری که فاصله‌ی دورترین نقطه‌ی ییلاقی و قشلا...

اطلاعات | نقشه
چشمه‌های آبگرم مهدیشهر

چشمه‌های آبگرم...

چشمه‌های آبگرمی در 21 کیلومتری شمال غرب سمنان و 18 کیلومتری غرب شهرستان مهدیشهر در دامنه‌های کوه البرز قرار دارند که مردم از گذشته برای استفاده‌‌های درمانی و تفریحی به این چشمه‌ها می‌آمده اند. در محل این چشمه‌ها برای استفاده‌های درمانی استخرهایی از گذشته با عمق و ظرفیت کم ساخته شده است...

اطلاعات | نقشه
جنگل رودبارک

جنگل رودبارک

رودبارک در شمال شرقی استان سمنان و حاشیه مازندران قراردارد ، شروع منطقه جنگلی از سمت استان سمنان و قسمت عمده آن از رودبارک شروع میشود. رودبارک منطقه کوهستانی است و در بهــار هوای خنک همراه با بارندگی و در تابستان نیز هوا خنک و در پائیز سرما و نیز در زمستان برف میبـارد و حتی ارتفاع بر...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب