توضیحات

ویرایش
روستای زیبا و تاریخی مه گردی با طبیعتی دل انگیز و بکر در شمال شهر سرفاریاب واقع شده است.برای رسیدن به منطقه بکر مه گردی باید تنگه شاه حمزه و تنگه نادعلی سرفاریاب را با جاذبه‌های طبیعی زیبا پشت سرگذاشت.برای طبیعت دوستان و کوهنوردان مسیر دو ساعته کوهپیمایی در این مسیر مفرح و سرشار از جاذبه‌های طبیعی است .
وجود چشمه‌های جوشان، سنگ چهره ، سنگ لاک پشتی و کلاه یاری از جاذبه‌های بی بدیل این روستای تاریخی است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.
مه گردی اکنون بدلیل مهاجرت ساکنان آن به شهرهای همجوار از سکنه خالی شده است ولی به علت وجود باغ‌های پرمحصول و زمین‌های حاصلخیز زندگی در آن همچنان جاری است.
یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد سنگی چند صد ساله است که با خاطرات ابا و اجدادی مردم روستای زیبای «مه‌گردی» این استان گره خورده است.سنگ چهره در 100 متری روستای متروکه مه‌گردی و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع 800 متر قرار دارد.
سنگ چهره با ارتفاع دو متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته که محل اتصال این دو سنگ کمتر از 30 سانتی‌متر است.
سنگ چهره به دلیل قرار گرفتن ...مشاهده کامل متن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب قابل مشاهده است و با استقامت خود درس بردباری به انسان‌های پائین دست خود داده است.
به گفته محسن افشون، کارشناس ارشد زمین‌شناسی، دلیل ایجاد این سنگ، فرسایش است و با وجود جنس ضعیف‌تر سنگ زیرین و فرسایش آن توسط آب‌های جاری، این سنگ زیبا به وجود آمده و زیبایی آن دوچندان شده است.
این کارشناس زمین‌شناسی می‌افزاید: گرچه این سنگ صدها سال است که پابرجا مانده، اما طبیعت گردان و کوهنوردان باید سعی کنند از هر حرکتی که موجب ایجاد ضربه و برهم زدن تعادل و استحکام این سنگ می‌شود، اجتناب کنند.
محمد پوش، مرد میان‌سالی است که دوران نوجوانی و جوانی خود را در «مه‌گردی» و در کنار این سنگ گذارنده است؛ وی می‌گوید: این سنگ چند صد سال است که وجود داشته و در میان مردم منطقه از قداست و اعتبار خاصی برخوردار است.
این مرد میان‌سال از سنگ چهره به عنوان یار غار خود نام می‌برد و بیان می‌کند: تمام خاطرات آبا و اجداد ما با این سنگ گره خورده است.
وجود سنگ زیبای چهره در این منطقه و نیز آب و هوای کوهستانی آن، جاذبه‌های سحرانگیزی را در این منطقه رقم زده است.

منبع:
با تشکر از گزارش قاسم خشت‌زر
http://www.farsnews.com/
http://www3.irna.ir/
http://sarfaryabnews.ir
باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی از توابع بخش چرام و در 9 کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رس...

اطلاعات | نقشه
روستای تاریخی آرند

روستای تاریخی ...

آرند ،نام یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین روستاهای شهرستان چرام است که در 8 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. نام این روستابه دلیل آن است که در زمان ساسانیان شاهزاده‌ای به نام اورنگ (orang) شاه در اینجا زندگی می‌کرده که بعد از هجوم اعراب به این سر...

اطلاعات
منطقه گردشگری طسوج

منطقه گردشگری ...

منطقه طسوج در سردسیرترین نقطه شهرستان چرام و در70 کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد. این منطقه گردشگری در قسمت جنوب شرقی شهرستان کهگیلویه واقع گردیده است منطقه گردشگری طسوج دارای طبیعت کوهستانی و زیباست همچنین دارای منابع آب فراوان، چشم انداز زیبا، طبیعتی بکر و بسیار منحصر به فرد می‌باشد....

اطلاعات | نقشه
روستای رودخانه سادات

روستای رودخانه...

روستای رودخانه سادات از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای مناظر جذاب و طبیعی فراوانی است. روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای شهرستان چرام است که در 75 کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده دهدشت به باغچه جلیل قرار دارد.وجه تسمیه ا...

اطلاعات | نقشه
روستای شیخ هابیل

روستای شیخ هاب...

روستای شیخ هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.برای رسیدن به روستای شیخ‌هابیل باید از مسیر سرفاریاب عبور کرد؛ راه ارتباطی این روستا آسفالته و چشم‌اندازهای زیبای مسیر دل هر رهگذری را به خود جذب می‌کند. عبور از تنگ...

اطلاعات | نقشه
سنگ چهره

سنگ چهره

روستای زیبا و تاریخی مه گردی با طبیعتی دل انگیز و بکر در شمال شهر سرفاریاب واقع شده است.برای رسیدن به منطقه بکر مه گردی باید تنگه شاه حمزه و تنگه نادعلی سرفاریاب را با جاذبه‌های طبیعی زیبا پشت سرگذاشت.برای طبیعت دوستان و کوهنوردان مسیر دو ساعته کوهپیمایی در این مسیر مفرح و سرشار از جاذب...

اطلاعات | نقشه

بردچهره کجاست؟

برد چهره یا همان سنگ چهره در 100 متری روستای متروکه مه‌گردی و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع 800 متر قرار دارد. سنگ چهره با ارتفاع دو متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته که محل اتصال این دو سنگ کمتر از 30 سانتی‌متر است.سنگ چهره به علت قرار گرفتن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب ... ادامه مطلب
بردچهره کجاست؟

سنگ عجیب برد چهره

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد سنگی چند صد ساله است که با خاطرات ابا و اجدادی مردم روستای زیبای «مه‌گردی»برد چهره یا همان سنگ چهره است که در این استان گره خورده است. البته چیزی که در «مه‌گردی» بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند و به‌عنوان نماد این منطقه شناخته می‌شود، سنگ زیبا و خارق‌العاده‌ای ... ادامه مطلب
سنگ عجیب برد چهره

«مه‌گردی» جایی که سنگ روی سنگ بند می‌شود!

یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد روستای زیبای «مه‌گردی» در شمال شهر زیبای سرفاریاب و دامنه‌های کوه استوار «نیر» است.
«مه‌گردی» گرچه اکنون به علت مهاجرت ساکنان خود چندین سال است که خالی از سکنه است؛ اما جاذبه طبیعی بکر و چشمه‌های جوشان آن همواره مأمن گردشگران و طبیعت دوستان است.
این ... ادامه مطلب
«مه‌گردی» جایی که سنگ روی سنگ بند می‌شود!

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب