1

آب و هوا

توضیحات

ویرایش

اقلیم : گرم
نام قدیم : مندلی - هارون آباد
مساحت : 2100
جمعیت : 148638
شهرستان اسلام اباد غرب یکی از شهرهای تاریخی که قدمت آن6 تا 7 هزار سال پیش میرسد جزو استان کرمانشاه میباشد.
این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه و جوانرود و ازشرق به کرمانشاه از غرب به شهرستان سر پل ذهاب و گیلانغرب و از جنوب به استان ایلام منتهی می‌شود.
شهرستان اسلام اباد غرب بلحاظ موقعیت ارتباطی نقطه اتصال ۴ استان کرمانشاه،ایلام،لرستان و خوزستان میباشد و قرار گرفتن در مسیر راه کربلا اهمیت استراتژیک این شهرستان را دوچندان میکند.
از لحاظ تاریخ تقسیمات کشوری این شهرستان و جمعیت دومین شهرستان استان محسوب میگرددکه ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد حدود 1400 متر میباشد و میزان بارندگی در آن به طور سالانه 5/346 میلیمتر است .
آب و هوای معتدل فراوانی آب و خاک حاصلخیز موجب شده که این شهر از قدیم الایام یکی از پربارترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور به شمار آید .
پیشینه تاریخی
بنای اولیه شهر اسلام آباد طبق نوشته اصطخری در مسالک الممالک وحمد اله مستوفی به دوران آریاییها بر میگردد. نام اولیه ای که بر آن نهاده شده است مندلی بوده است و این نام مربوط به دوره ماد تا ساسانی میباشد که با این اسم و با جمعیت اندکی مدتها به صورت یک محله کوچک مسکونی باقی مانده است که بعدها در دوران اسلامی این شهر هارون آباد نامیده شد و بنای آن را به هارون الرشید خلیفه عباسی (193-148 ه-ق) نسبت میدهند.
باتوجه به وجود تپه چغا گاوانه در مرکز شهر کنونی اسلام آباد غرب و طی کاوشهای علمی باستان شناختی در سال 1349 هجری شمسی توسط آقای محمود کردوانی و نتایج یافته‌های تحقیقاتی در مرکز این شهر حاکی از آن است که این شهر باستانی در نقطه سوق الجیشی در جاده خراسان بزرگ قرار دارد این شاهراه از دوره باستان تا به امروز مسیر ارتباطی دشتهای بین النهرین و خوزستان باکوههای زاگرس و فلات ایران و فراسوی آن است از آن سو جاده ارتباطی آناتولی و آذربایجان به لرستان و فارس از نزدیکی آسلام آباد می‌گذشته است واین موقعیت ممتاز به این شهر این امتیاز رامیداده تا در محل تلاقی فرهنگهای پیش از تاریخ و تاریخی ، سرزمینهای مختلف رشد وترقی کند .
پژوهشهای باستان شناسی آثار مهمی را از ادوار مختلف زندکی انسان باستان رادر این شهر شناسایی کرده است.
چنین به نظر میرسد که از دوره نوسنگی پیش از سفال (10000 سال پیش) مردم در این مکان می‌زیسته اند . ساکنان اسلام آباد همگام با دیگر مردمان کوهستان زاگرس در مراحل آغازین زندگی یکجا نشینی و اهلی کردن حیواناتی چون گوسفند وبز وآغاز کشت گیاهانی چون گندم وجو مشارکت داشته آند.
پس از آن در عصر مفرغ و آهن از حدود 5000 تا 2500 سال پیش از میلاد آسلام آباد یکی از واحد‌های سیاسی کوههای زاگرس بوده که در منابع مکتوب بین النهرین به آن اشاره شده است .
با توجه به کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوشهای سال 1349 شمسی توسط آقای محمود کردوانی و بازخوانی آنها توسط دکتر کامیار عبدی استاد دانشگاه شیکاگو آمریکا بین سالهای 79تا82 حاکی از آن است که شهر اسلام آباد غرب در 3500 سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می‌شده است ودر این لوحه‌های گلی از حقوق بردگان و موادتجارت شده از قبیل جو وگندم و روغن نام برده و رسید کالاها به احتمال شهری به اسم پالوم بوده است و به نظر میرسد که همین نام اسلام آباد امروزی بوده است در سال 1309 هجری شمسی شهر هارون آباد که در آن زمان حود 480 نفر جمعیت اولیه آن بود به شاه آباد تعقیر نام یافت و این شهر یکی از مراکز ایلات بزرگ غرب کشور به نام ایل بزرگ کلهر قرار گرفت .
سرانجام شهر شاه آباد در سال 1357 مقارن با پیروزی شکوهمند وغرور آفرین انقلاب آسلامی به اسلام آباد غرب تغییر نام یافت .
ویژگیهای اجتماعی
اکثریت مردم اسلام آباد به زبان کردی تکلم می‌کنند به طوریکه مردمان اصیل و بومی شهر کردزبان هستند و به زبان کردی کلهری صحبت می‌نمایند در شهر اسلام آباد غرب مردم مسلمان وپیرو مذهب شیعه می‌باشند .
جاذبه‌های فرهنگ عامه
اهالی منطقه اسلام آباد غرب از اقوام کرد و طوایف مختلف ایل کلهر می‌باشند. آنها به زبان کردی با گویش کلهری تکلم کرده ، مسلمان و پیرو مذهب تشیع می‌باشند.
آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی ومذهبی
تپه چغا گاوانه ،آتشکده شیان ، قلعه شیان ، سراب شیان ، آتشکده میل میلگه،بنای ساسانی فیروزآباد ،سراب شرف آباد،سراب هرسم،شهرقیل منصوری ، امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر(ع) ،امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)
شرایط آب و هوایی
جلگه اسلام آباد غرب جزء اقلیم غربی کشور بوده و اقلیم آن همچون سایر نقاط کشور تحت تأثیر عرض جغرافیایی و موقعیت کشور در رؤیت کرة زمین است و هر گاه در کشور نفوذ بادهای غربی از دامنه بیشتری برخوردار باشد سالی پر باران دارد .
موقعیت استراتژیکی
شهرستان اسلام آباد غرب بعد از شهرستان کرمانشاه هم از نظر جمعیت و هم از نظر وسعت دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی عامل اتصال استانهای ایلام ، بخشی از استانهای لرستان و خوزستان و همچنین شهرهای غربی استان کرمانشاه به مرکز کشور میباشد، علاوه بر اینها ضمن اینکه نقطه اتصال دوقطب مهم صنعتی شمال و جنوب یعنی استان خوزستان و آذر بایجان غربی است، اصلی‌ترین و نزدیکترین شاهراه کشور وهمچنین کشورهای اسلامی ( همسایه شرقی) به عتبات عالیات میباشد.
سابقه فرهنگی
مجموعه آداب و رسوم ، اعتقادات دینی و مذهبی ، رعایت هنجارهای اجتماعی و... ویژگیهای فرهنگی هر قوم و ملتی را تشکیل می‌دهد ومردم شهرستان اسلام آباد غرب جزئی از ملت ایران می‌باشند. ایران کشوری است بزرگ با تمدنی کهن و قدیمی یکی از نخستین خاستگاههای تمدن ایران زمین منطقه غرب بوده است .
زبان مردم این منطقه کردی کلهری است که ریشه آن به زبان آریایی بر می‌گردد.
اهمیت اقتصادی
شهرستان اسلام آباد غرب به دلیل اقلیم متنوع ، خاک مناسب ، بارش کافی ، داشتن دشتهای حاصلخیز و مراتع غنی و پر پشت یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامداری است و عمده فعالیتهای مردم در بخشهای یاد شده و صنایع جنبی آن است ، به طوریکه طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1375 از کل شاغلان 10 ساله و بیشتر حدود 42 در صد مردم در این بخش فعالیت دارند و با توجه به وجود ظرفیتهای قابل توسعه دراین بخشها امکان اقتصادی نمودن بخش مذکور در حد بسیار بالایی وجود دارد .
جهانگردی
توسعه صنعت تورسیم در استان کرمانشاه در چند ساله اخیر رو به بهبود بوده است. از آنجا که شهرستان اسلام آباد منطقه ای است با سابقه ای بسیار کهن و تنوع اقلیم ووجود آثار باستانی متعدد از جمله مسجد عبداله بن عمر و آرامگاه ابودجانه از اصحاب پیامبر (ص) ،کاخ فیروز آباد و صدها آثار به ثبت رسیده دیگر در کنار مراکز تفریحگاهی از جمله منطقه کرند و ریجاب که در نوع خود کم نظیر می‌باشند، همچنین داشتن مردمانی خون گرم و مهمان نواز و داشتن امنیت کافی می‌تواند یکی از قطبهای مهم جاذب جمعیت تورسیم باشد
کشاورزی و دام داری
آب کشاورزی شهرستان از رودها و چاه‌ها فراهم می‌شود و گوناگونی محصولاتی چون گندم، جو، بنشن، گیاهان‌علوفه‌ای، تره بار، سیب، گلابی، به، انار، انجیر، انگور، زردآلو، و بادام نشان از رونق کشاورزی در منطقه دارد.
کشاورزی در شهرستان اسلام آباد سنتی و نوع کشتی آبی و دیمی است. باغ‌داری نیز رواج زیادی داشته و محصولات آن از جمله صادرات این شهرستان محسوب می‌شود. دام‌داری با شیوه سنتی در این شهرستان رواج دارد و شامل پرورش بیش ازنیم میلیون راس دام و فرآورده‌های آن به مقدار قابل ملاحظه ای صادرمی‌شود.
پرورش طیور به دو روش صنعتی به میزان 70 درصد و سنتی به میزان 30 درصد صورت می‌گیرد که بیش‌تر به مصارف داخلی می‌رسد. صادرات اسلام آباد غرب شامل محصولاتی چون گندم، جو، بنشن، تره بار، گردو، بادام و فرآورده‌های دامی و قالی می‌شود.
صنایع و معادن
صنایع مشتمل بر صنایع دستی و صنایع کارخانه ای است و معادن سنگ مرمر، سنگ لاشه، مارن و دولومیت در شهرستان اسلام آباد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
منبع :http://islamabadtimes.ir/?page_id=894
http://eslamabad.persianblog.ir/
http://islamabadtimes.ir/?p=3681

تپه چغا گاوانه

تپه چغا گاوانه

تپه چغاگاوانه اسلام آباد غرب معدن اسرار ناگفته و مهیجی از تاریخ ایران و بلکه بشریت دارد. این تپه با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه‌های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. ۹ قسمت از ۱۰ فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن ح...

اطلاعات

روستای شالان

روستای شالان از توابع بخش کرند غرب، شهرستان اسلام ‏آبادغرب، در استان کرمانشاهه. این روستا در ۲۳ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، ۳۳ کیلومتری کرندغرب و ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده و از شمال و شمال شرقی به ارتفاعات دالاهو از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه‏ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می‏ شه. ارتفاع روستای شالان از سطح دریا ۱۰۷۰ متره، آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان نسبتاً خنک و در پاییز و زمستان سرد و برفگیره. رودخانه پرآب الوند در جنوب روستا جریان داره. روستای شالان دارای پیشینه کهن تاریخیه. وجود آثار و بقاع متبرکه همانند زیارتگاه مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار، مقبره ابودجانه، مقبره باباشیخ، مقبره شیخ بایزی و همچنین مقبره بابافقی نشان‏گر قدمت و سابقه تاریخی این روستاست.
... ادامه مطلب
روستای شالان

اطلاعات بیشتر...