موزه مردم شناسی زرتشتیان

موزه مردم شناسی زرتشتیان

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان در استان کرمان، تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان است که در داخل مجموعه آتشکده زرتشتیان شهر کرمان قرار دارد.
اندیشه بنیانگذاری موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان از سال 1362 خورشیدی همراه با بنیانگذاری کتابخانه انجمن زرتشتیان کرمان پدید آمد. در این سال پرویز وخشوری ریاست انجمن زرتشتیان به همراه مهران غیبی؛ سرپرست وقت کتابخانه، اشیای میراث فرهنگی زرتشتیان کرمان را گردآوری کرد. ساختمان موزه در دهه 1370 به کوشش هرمزدیار اشیدری و مهیندخت سیاوشیان پی‌ریزی و در سال 1380 پایان یافت و در جشن تیرگان سال 1384 به طور رسمی و از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گشایش یافت.
از کهن‌ترین اشیای این موزه یک جلد کتاب دستنویس گات‌ها با پیشینیه بیش از 200 سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده 1207 یزدگردی (1217 خورشیدی) است.
از بخش‌های ارزشمند این موزه، بخش فرتور و اسناد است که فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای سرشناسانی چون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، خانم کشور مزدیسنا و پوراندخت، از ارزش بسیاری برخوردار می‌باشند.
بخش دیگری از موزه زرتشتیان به نمایش و معرفی پوشش زنان و مردان زرتشتی اختصاص دارد که قدمت آن‌ها از 50 تا 150 سال است. مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوارهای گلدوزی شده، از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در این موزه نگهداری می‌شوند و هر کدام زیبایی ویژه‌ای دارند.
آتشکده کرمان و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان، در روزهای نوروز از پربازدیدکننده‌ترین مکان‌های گردشگری کرمان به شمار می‌روند. در این ایام، شماری از جوانان فرهیخته کرمانی از بامداد تا پاسی از شب، به ارائه راهنمایی به بازدیدکنندگان نوروزی آتشکده و موزه اشتغال دارند.
لازم به ذکر است آتشکده زرتشتیان کرمان که موزه زرتشتیان ایران را در خود جای داده، در سال 1303 خورشیدی ساخته شد.
آدرس: میدان مشتاقیه- خیابان زریسف (شهدا)- خیابان برزو آمیغی- دست راست اولین کوچه
موزه مردم شناسی زرتشتیان
موزه مردم شناسی زرتشتیان
موزه مردم شناسی زرتشتیان
موزه مردم شناسی زرتشتیان
موزه مردم شناسی زرتشتیان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]