توضیحات

ویرایش
آدرس : 26 کیلومتری شمال اسفراین - 52 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد - در فاصله 7 کیلومتری جاده اسفراین
روستای رویین از جمله روستاههای گردشگری و سر سبز و خوش اب وهوای شهرستان اسفراین است که در سمت جنوبی کو ههای الاداغ و در میان یکی از دره‌های مصفای آن واقع شده است.
رویین از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی میباشد که در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا و در منتهی الیه دره رودخانه رویین در رشته کوه‌های آلاداغ قرار گرفته است.
این روستا 26 کیلومتری شمال شهر اسفراین و 52 کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد و با فاصله 7 کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد قرار دارد و به روستای شکوفه‌های سیب شهرت دارد.
آب و هوای روستای روئین از نوع معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پر برف و تابستان‌های معتدل و مطبوع می‌باشد.
به علت موقعیت ییلاقی آن در تابستان‌ها تفریحگاه مناسبی برای اهالی شهرستان بجنورد و اسفراین ...مشاهده کامل متن محسوب می‌شود، که برای استفاده از هوای خنک و همچنین آب چشمه‌ها و میوه‌های این روستا به منطقه می‌روند.
در رویین ۸۰۴ خانوار که جمعیتی ۳ هزار نفری را تشکیل می‌دهند زندگی می‌کنند. این روستا توسط کانال بزرگی به دو بخش تقسیم شده است و گردشگران پس از عبور از روستای عراقی و محمودی به رویین می‌رسند.
هنگام ورود به تنها دهکده نساجی کشور و روستای گردشگری بافت پلکانی روستا و سرسبزی آن هر گردشگری را جذب خود می‌کند. وقتی وارد روستای رویین می‌شوی، توجه ات به کوچه‌های باریکی که به طرف دامنه کوه کشیده شده است، جلب می‌شود و این کوچه‌ها به سمت دامنه کوه، بافت پلکانی زیبایی را شکل داده است.
در واقع پس از ورود به رویین، اگرچه خیابان باریکی دیده می‌شود که یک سمت آن با نرده‌های آبی رنگ از محل عبور چشمه‌ها جدا شده است ولی کوچه هایی هم هست که می‌تواند مسافران را به کنار درخت چنار ۸۰۰ ساله و مسجد جامع زیبای آن هدایت کند.
ورودی بسیاری از کوچه‌های رویین آن قدر باریک است که در نگاه اول دیده نمی‌شود اما هنگامی که آن‌ها را طی می‌کنی به سنگ فرش هایی می‌رسی که پله پله تو را به قلب روستا می‌برد و مزار شهیدان که در قلب روستا واقع شده زنده و تپنده است.
این روستای پلکانی و زیبا با درخشش آفتاب زیباتر شد. زمین‌های روستا در شیب دامنه قرار گرفته و روستاییان با کوشش زیاد آن را تراست بندی کرده اند و به همین علت معیشت باغداری اهمیت بیشتری نسبت به معیشت کشاورزی دارد.
دره‌های فرعی روستا پوشیده از باغات وانواع درختان میوه است. کوچه‌های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها ، شیب کوچه به کوچه، زیبایی مسحورکننده این روستا در کنار خانه‌های پلکانی، باغ‌های انبوه میوه ، دره‌های سبز و وجود چشمه‌های فراوان روستا، زیبایی رویین را دوچندان کرده است که در ارتفاع قرار گرفتن این روستا و همچنین عبور رودخانه‌ای که از آن می‌گذرد، دلیل سرسبزی این روستا میباشد.
30 چشمه ای که از بین کوه‌های غرب آلاداغ که این روستا را محصور کرده است، به مسیل رودخانه وسط این روستا سرازیر می‌شود و از جاذبه‌های گردشگری این روستاست که هر سال صدها گردشگر را جذب خود می‌کند.
زیارتگاه امام زاده اسحاق ، مقبره ملا عارف رویین، وجود تپه ای باستانی در میام، حمام قدیمی خزینه ای، وجود چند درخت چنارکهنسال با قدمت بیش از ۶۰۰ سال ،سرچشمه، چشمه کوه، ذوتنگ و گل میام از دیگر جاذبه‌های این روستای توریستی می‌باشند که سبب گردیده اند این روستا، در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.
200 خانواراز مردم این روستا به بافتن نساجی سنتی مشغول هستندکه رشته چادر شب بافی یا نساجی سنتی رویین، مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده واین افتخار بسیار بزرگی برای مردم این منطقه است .
هنگامی که گردشگران خارجی جشنواره اکو از این دهکده دیدن کردند به ویژه هیئت تجاری که از چین به مقصد خراسان شمالی آمده بود ند این روستا را بکر، زیبا و خارق العاده توصیف کردند.
از محصولات معروف ومرغوب روئین «عسل روئین » است. روئین در گذشته از مهمترین مراکز تولید ابریشم بوده که اخیراًبه سبب نابودی درختان توت و غرس دیگر درختان میوه، این صنعت وتولید در حال نابودی است.
همچنین به جرأت می‌توان گفت صنایع دستی و چادر شب بافی و به ویژه این نوع بافت، یکی از با ارزش‌ترین آثار صنایع دستی استان است.
این ناحیه یکی از پتانسیل‌های بالقوه شهرستان اسفراین است؛ وجود جاذبه‌های طبیعی، اکوتوریستی، تاریخی می‌توان زمینه ساز و بسترساز بسیاری از مقوله‌های گردشگری در این منطقه به شمار رود
از عمده محصولات باغی روئین که از مرغوبیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌توان به گیلاس، گردو، سیب، انگور، گلابی، هلو و زردآلو اشاره کرد.

در رابطه با تاریخچه و علل پیدایش روستای رویین گفته میشود:
بنیاد روستای رویین به شخصی به نام میرغیاث¬الدین، فرزند یکی از امرای سلسله سربداران سبزوار (معروف به میرسیف الدین)، نسبت داده شده است که وی سند مالکیت این روستا را از شاه اسماعیل صفوی، هنگام سفر به مشهد از ناحیه اسفراین می¬گذشته است، دریافت می¬کند و بنیاد روستای رویین را می¬نهد هر چند قبل از وی گروهی از زرتشتیان در اینجا زندگی می‌کردند و با وجود استقرار رویین در منطقه‌ای تاریخی و نقش و عملکرد قدیم روستای رویین این ادعا قابل اعتماد نمی‌باشد.
روستاییان و بزرگان محلی می‌گویند، رویین یا رویین دژ از زمان ساسانیان مانند یک سد نفوذناپذیر در بین کوه‌ها بنا و ماندگار شده است و آنها گواه این ادعای خود را «گبر محله» می‌دانند که در قدیم محله زندگی گبرهای زرتشتی بوده است.
نام این روستا در متون تاریخی رویین دژ میباشد ( دژ به معنای قلعه و «رویین» را به معنی مکان رویش).

منابع:
http://nkchto.ir/?partid=1920
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://roein.ir/
http://www.taamolnews.ir/fa/news/61366
http://www.yjc.ir/fa/news/4017141
http://www.jahannews.com/vgla6wnu649noe,..544k1khg.w4ehv.html
http://wikiroosta.ir/
http://bama.resaco.ir/?partid=3360
http://esfarayennews.ir/viewdetailnews.aspx?id=3597
پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگ...

منطقه حفاظت شده ساریگل در تاریخ بیستم شهریور ماه سال 1353 با عنوان منطقه حفاظت شده شاه جهان رسما تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. پس از انقلاب از منطقه حفاظت شده شاه جهان به منطقه حفاظت شده ساریگل تغییر نام داد و از آذر ماه سال 1381، به دو منطقه با عناوین پارک ملی ساریگل و من...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی سالوک

پارک ملی سالوک

منطقه سالوک که از نظر تیپ‌‌های گیاهی و گونه‌های جانوری از تنوع مطلوبی برخوردار بوده است پس از شناسایی و معرفی به استناد مصوبه شماره ۴۸ مورخ ۱۳۵۲/۹/۲۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده سالوک رسما آگهی میگردد. طی مصوبات جاری، 20 درصد مساحت هر یک از مناطق حفاظت شده به منظ...

اطلاعات | نقشه
شهر تاریخی بلقیس

شهر تاریخی بلق...

محدوده شهر تاریخی بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می‌شود قدمتی حدود چهار هزار سال دارد، در این منطقه در طول قرن‌ها همواره مردمی زیسته و تمدن آفریده اند و سپس با هجوم و تجاوز اقوام مختلف تخریب شده و بار دیگر از درون خاکسترهای جنگ و نفرت جوانه شهری جدید سربرآورده است. بیشتر آنچه که اک...

اطلاعات | نقشه
روستای روئین

روستای روئین

روستای رویین از جمله روستاههای گردشگری و سر سبز و خوش اب وهوای شهرستان اسفراین است که در سمت جنوبی کو ههای الاداغ و در میان یکی از دره‌های مصفای آن واقع شده است. رویین از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی میباشد که در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا و در منتهی الیه دره...

اطلاعات | نقشه
آب‌انبار صفی‌آباد

آب‌انبار صفی‌آ...

آب انبار صفی آباد در شهرستان اسفراین، داخل شهر صفی آباد و در میدان مسجد جامع و پشت کتابخانه شهید ارغیانی واقع شده است. این آب انبار توسط صفی خان بغایری حاکم بام و صفی اباد بنا شده است و مربوط به دوره افشار - دوره قاجار است آنچه صفی آباد را در این منطقه برجسته کرده وجود آب انباری است...

اطلاعات
آبشار جم ( سالوک )

آبشار جم ( سال...

این آبشار در دامنه قله سالوک در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار گرفته و در فصل زمستان یخ میزند. یخ زدن آبشار در فصول سرد مناظر بدیعی را بوجود می‌آورد که مورد استفاده یخ نوردی کوهنوردان نیز قرار میگیرد. آبشار سالوک در پارک ملی سالوک قرار گرفته و یکی از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت مح...

اطلاعات | نقشه
قله سالوک

قله سالوک

سالوک یکی از کوهای بزرگ خراسان شمالی با ارتفاع 2900 متر از زیباترین و پرجاذبه‌ترین قلل استان می‌باشد.علت نام گذاری قله به نام سالوک به دلیل وجود قلعه ای بنام سعلوک در ضلع جنوبی در دره زاری می‌باشد،سالوک به دلیل وجد چشمه سار‌ها و آبشارهای زیبا و دیدنی و دیواره‌های بلند و ظبیعت سرسبز و نه...

اطلاعات | نقشه
آبشار توی

آبشار توی

شهرستان اسفراین با رودهای جاری و چشمه‌های جوشان از جاذبه‌های طبیعی فراوانی برای گردشگران برخوردار است. رودخانه ها، چشمه‌ها و آبشارها از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی این شهر به شمار می‌روند و در بین طبیعت دوستان ، از جایگاه ویژه ای برخوردار است . این شهرستان با آب و هوای مناس...

اطلاعات | نقشه

دهکده نساجی سنتی ایران

روئین، دهکده نساجی سنتی ایران یکی از سرسبزترین روستاهای شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی است که در دل کوه‌های آلاداغ با چشمه‌هایی جوشان قرار گرفته است که نظر هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند.
به گزارش ایسنا، چگونگی استقرار روستا در درون دره چشم‌انداز بسیار زیبایی در تمامی فصول سال پدید آورده، ... ادامه مطلب
دهکده نساجی سنتی ایران

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب