توضیحات

ویرایش
بند قیصر (پل شادروان شوشتر ) قدیمیترین پل جهان است که مربوط به دوران ساسانی می‌باشد.
پل شادروان شوشتر ۴۴ دهنه دارد و حدود ۵۰درصد آن بازسازی شده است.
برخی بر این باورند که پل شادروان شوشتر قدیمی‌ترین پل جهان می‌باشد که دارای 44 دهنه بوده است و برخی نیز گفته‌اند 48 دهنه داشته است.
آنها ساخت پل را به زمان شاپور اول ساسانی می‌دانند که والریان رومی را پس از اسارت وادار به ساخت این پل و سد شادروان نمود.
پل بند شادروان در 300 متری جنوب بند میزان – در شمال غربی شوشتر – بر روی شاخه اصلی رود کارون (شطیط)ساخته شده است. و در حال حاضر بقایای آن در کنار پل آزادگان به چشم می‌خورد.
این سد ۱۵۰۰ قدم طول داشت و هنوز هم برای برگرداندن آب کارون به مزارع بکار می‌رود.
احتمال زیاد می‌رود که شاهنشاه ایران اسیران رومی را در ناحیهٔ گندی شاپور و شوشتر مستقر کرده باشد. ایرانیان مهارت رومیان را در فنون بسیار اهمیت می‌دادند و بلاشک هم سد و پل بزرگ شوشتر عمل مهندسین رومی است.
پل بند شادروان دارای ۴۴ ...مشاهده کامل متن دهانه بوده که در حال حاضر تعداد ۳۷ دهانه آن موجوداست. ظاهراً این پل در طول تاریخ چند بار به عمد تخریب شده‌است.
در دانشنامه جهان اسلام، درباره بند قیصر آمده است:
پل‌بند والرین یا بند قیصر در شوشتر را سربازان و مهندسان رومی که در ۲۶۰ میلادی همراه امپراتور روم والریانوس به اسارت شاپور اول درآمده بودند، بنا کردند.
نویسنده کتاب مجالس المؤمنین در این مورد گفته است که پادشاه ساسانی پس از شکست قیصر روم اسیران رومی را بفرماندهی برانوش برای ساختن پل بند عظیمی در شوشتر مستقر کرده و در ازای آزادی آنها ساختن بند میزان را خواستار شد به گفته شاهنامه فردوسی :3 سال ساختن شادروان طول کشیده است.
برای ساختن این پل بند مسیر رودخانه را توسط سنگهای تراش و منظم فرش کرده و بوسیله بست‌های فلزی به هم محکم کرده اند.
شادروان به معنی فرش و بساط گرانمایه ومنقش می‌باشد و چون از بند میزان تا شادروان کف رودخانه را توسط سنگ‌های تراش منظم فرش کرده اند به شادروان معروف می‌باشد.
پل بند شادروان در جهت شرقی – غربی بر روی رود شطیط ساخته شده است. پل بند شادروان دارای 44 دهانه بزرگ و 43 دهانه کوچک می‌باشد.در حال حاضر 9 دهانه در سمت شمال و 28 دهانه در ضلع جنوبی پل باقی مانده است طول پل چیزی بیشتر از عرض رودخانه می‌باشد و حدوداً 500 متر طول دارد.
در ساختمان این بند دو قوس محدب رو به جریان آب و به سمت شرق و یک قوس مقعر رو به جهت جریان آب قرار دارد هر چند این قوسها معلول بستر طبیعی رودخانه هستند ولی می‌توان آنرا در شمار بندهای قوسی بشمار آورد.
در کناراین پل بند آسیابهایی قرار داشته که توسط انرژی آب چرخهای این آسیابها به حرکت در می‌آمده است و [بر انتهای ضلع شرقی پل بند در جایی که پل بند در شهر وارد می‌شد.یک سردر عظیم آجری قرار داشته که در هنگام گذشت از پل بند افراد از زیر این سردر عظیم عبور می‌کرده اند.] مصالح بکار رفته در ساختمان این پل بند از سنگ لاشه و ملات ساروج بهمراه خاکستر است .
عرض پی‌های پل 7 متر می‌باشدو عرض دهانه‌های آبرو آن 8 متر می‌باشد و ارتفاع از تاج تا کف پل 10 متر می‌باشد.
در ساختمان این پل بند از سنگهای تراشیده شده که بوسیله بست‌های فلزی به هم مرتبط شده اند استفاده شده است.
یکی از دلایل ساخت این پل بند عظیم بخاطر بالا آوردن و آرام نمودن جریان آب توسط پی و پایه‌های پل بند شادروان و ورود آن به نهرداریون برای آبیاری مزارع میان آب بوده است.
دوره‌های مرمتی: -پل بند شادروان در دورة صفوی و حکومت فتحعلی خان حاکم شوشتر مرمت شده است.
طبق کتاب تذکره شوشتر: توسط فتحعلی خان بازسازی شده است. -در زمان حکمرانی میرزا حشمت الدوله (نیمه دوم قرن 13)هفت چشمه ویران شده بازسازی شد. -در سال 1311 نظام السلطنه مافی قصد مرمت پل را داشته ولی بعلت طغیان نتوانسته این کار را به انجام برساند.
-در سال 1380 اولین فعالیت مرمتی پل بند بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است و دو دهانه از پل مرمت شده اند .
دوره‌های تخریب شادروان و دلایل اصلی آسیب‌های آن در طول زمان گذشته: 1- تخریب پل توسط حجاج یوسف در شورش شیب خارجی (بر اساس کتاب تذکره شوشتر) 2-بر اساس تحقیقات محلی که توسط آقای شرف الدین و عبدالرضا فرهی صورت گرفته ویرانی دهانه‌های میانی پل بند توسط انگلیسیها وبوسیله مواد منفجره صورت گرفته است.
ظاهراً برای قطع ارتباط این شهرستان با شهرستان دزفول و جلوگیری از فرار نیروی کار ارزان از این منطقه یعنی شوشتر و مسجد سلیمان به سمت دزفول و دیگر شهرها بوده.
در دایرةالمعارف مصاحب، آمده است:
بند قیصر، بندی که در قرن ۳ میلادی به امر شاپور اوّل ساسانی در شوشتر رود کارون ساخته شده است. گویند رومیانی که در جنگ با ایران اسیر شده بودند در ساختن این بند به کار گرفته شدند و به همین مناسبت بند قیصر خوانده شده است.
در فرهنگ معین نیز آمده است:
... سدی است که در زمان شاپور اول ساسانی و به امر او پس از اسارت قیصر روم توسط برانوش، مهندس رومی در نزدیک شوشتر ساخته شد. این سد ۱۵۰۰ قدم طول داشت و هنوز هم برای برگرداندن آب کارون به مزارع به کار می‌رود.
بند قیصر، سدی است که به امر شاپور اول ساسانی به دست رومیان و توسط مهندس رومی به نام برانوش (بزانوش، اورانوش) در شوشتر (کنار پل شوشتر) ساخته شد. ترتیب ساختن این سد چنین بود که همۀ آب رودخانه را به شعبه‌ای که از آن خارج کرده بودند برگردانیده‌اند و معروف به آب گرگر است که هنوز موجود می‌باشد.
کف رودخانه را با سنگ‌های بسیار محکم فرش کرده‌اند. خود سد از سنگ‌های بزرگ سماقی که همۀ آنها را به‌هم پیوند داده‌اند ترکیب یافته است که با چشمه‌ها و دریچه‌های مربوط برای اجرای آبیاری اراضی مجاور بسیار مناسب است.
پل شوشتر روی این سد قرار دارد.
فردوسی نیز در ضمن سرودن شعری مربوط به این پل نام سازنده آن را برانوش آورده و پس از ساختن آن به روم برگشته است.
در قرن هشتم که ابن بطوطه به شوشتر رفته این پل قابل استفاده نبوده، چرا که وی می‌گوید : عمق رودخانه زیاد است و محاذی دروازه دسبول، مانند بغداد و حله جسری از کشتی‌های کوچک درست کرده‌اند.
مولف تذکره شوشتر تجدید بنای آن را به وسیله فتحعلی‌خان از حاکمان اواخر صفویه می‌داند.
این پل بارها مرمت شده است تا اینکه در سال 1303 قمری سیلاب برای چندمین بار آن را شکست و دیگر تعمیری در آن انجام نشد و دائما در حال ویرانی بیشتر شد.
پل معروف به بند قیصر همراه 15 اثر تاریخی آبی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو بصورت یکجا در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ {۵ تیرماه ۱۳۸۸}در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ ثبت شد.

منبع:
http://irinn.ir/news/17663
http://hamshahrionline.ir/details/206370
http://tnews.ir/news/934E13625866.html
http://www.khuzestan1001.ir/
http://mihannab.ir/2014/11
http://www.itsh.ir/fa/Home/ShowArticle?articleId=3
قلعه سلاسل

قلعه سلاسل

قلعه سلاسل شوشتر دژی است بسیار بزرگ که دارای حیاط‌های مفصل و متعدد و سربازخانه‌ها و طویله‌ها و حمام‌ها و شبستان‌ها و برج‌ها و باغچه‌ها و قورخانه و نقاره خانه و حرم خانه و آشپزخانه و قاپی‌های متعدد و حوض‌های بزرگ و حصار و خندق بوده‌است. قلعه باشکوه سلاسل در استان خوزستان و در شمال‌غربی...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشت...

مسجد جامع شوشتر از بناهای تاریخی و اسلامی این شهر و استان خوزستان است. ساخت این مسجد در شهر باستانی شوشتر بعد از فتح مسلمانان و اسلام آوردن مردم، در سال ۲۵۴ قمری در زمان سیزدهمین خلیفه عباسی «المعتزبالله المتوکل» که در زمان امام حسن عسکری (ع) خلافت می‌کرد، آغاز شد. هرکدام از خلفای عبا...

اطلاعات | نقشه
سازه‌های آبی شوشتر ( آسیابهای سیکا )

سازه‌های آبی ش...

هیچ مکانی را در جهان نمی‌توان پیدا کرد که مانند محوطه آبشارهای شوشتر پرآب و تاریخی و مهندسی ساز باشد. این مجموعه از یادگارهای ارزشمند دوران ساسانیان محسوب می‌شود و امروزه پس از نزدیک به 1500 سال همچنان استوار و پابرجاست و بر دانش سازندگان آن گواهی می‌دهد. سازه‌های آبی شوشتر در دوران سا...

اطلاعات | نقشه
چشمه سیزنگر

چشمه سیزنگر

چشمه سیزنگر که به معنی سوزنگر و دوزنده است در شوشتر واقع شده است. حوض و طاق صخره‌ای سنگی و یک دهانه بزرگ مستطیلی سنگی از آثار پیرامون آن است که چشمه از آن می‌تراود و پنج دهانه کوچک سنگی در اطراف دارد که آب در زیر آن‌ها جریان می‌یابد. یک درخت کهن کُنار در اطراف چشمه قد برافراشته است. ...

اطلاعات | نقشه
پل بند لشکر

پل بند لشکر

پل بند لشکر کنار بقعه امامزاده عبداله در خارج از دروازه لشکر شوشتر ساخته شده است. این پل به عنوان یکی از کهن‌ترین دروازه‌های شهر شوشتر، در ضلع شرقی این بنای مذهبی واقع شده و دروازه شهر تاریخی عسکر مکرم بوده است. پل بند لشکر یک بنا از مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر متعلق به دوره ساسانی...

اطلاعات | نقشه
بند قیصر ( پل شادروان شوشتر )

بند قیصر ( پل ...

بند قیصر (پل شادروان شوشتر ) قدیمیترین پل جهان است که مربوط به دوران ساسانی می‌باشد. پل شادروان شوشتر ۴۴ دهنه دارد و حدود ۵۰درصد آن بازسازی شده است. برخی بر این باورند که پل شادروان شوشتر قدیمی‌ترین پل جهان می‌باشد که دارای 44 دهنه بوده است و برخی نیز گفته‌اند 48 دهنه داشته است. آنها...

اطلاعات | نقشه
برج کلاه فرنگی شوشتر

برج کلاه فرنگی...

برج کلاه فرنگی شوشتر در مرکز شهر شوشتر،در کنار رود کارون و نزدیک به بند میزان قرار دارد و مشهور به کلاه فرنگی است. قدمت برج به دوره قاجاریه میرسد، این برج هشت ضلع دارد و زیرسازی آن که برج روی آن قرار گرفته است، نسبت به سطح زمین، چهار متر ارتفاع دارد و ارتفاع خود برج نیز حدود هفت متر اس...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای افضل شوشتر

کاروانسرای افض...

کاروانسرای افضل در ضلع غربی خیابان طالقانی که در دوره قاجاریه ساخته شده در گذشته مرکز توزیع غله بوده است. این کاروانسرا به سبک معماری سنتی بصورت دوره ساز بنا شده و شامل یک طبقه یا شبستان زیر زمین می‌باشد. مساحت کل بنا ۱۰۰۰ متر مربع و بخش آجری نوساز در ضلع جنوبی ۳۵۰ متر است. کاروانسرای...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب