توضیحات

ویرایش
قلعه ناصری در مرکز شهرستان ایرانشهر واقع شده است و از بزرگترین بناهای خشت و گلی استان است
این قلعه در سال ‪ ۱۲۶۴‬هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار طی هفت سال توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد.
این بنا مجموعا دارای مساحتی بالغ بر 36000 متر مربع می‌باشد. با توجه به متون به جای مانده، قلعه ایرانشهر دارای بیش از 150 اتاق شامل مال بند، حوضخانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه، حاکم نشین و... بوده است.
مصالح اصل این قلعه از خشت و گل و آجر است و حصار آن مجموعا دارای 9 برج دیدبانی می‌باشد که قطر دیوارهای حصار آن در روی سطح زمین به 5/4 متر و ارتفاع آن به حدود 7 متر می‌رسد.
هر چند که معماری داخلی قلعه تخریب شده، ولی می‌توان به آجرنمای تزئینی سردر ورودی و برج‌های آجرکاری شده دو طرف اشاره نمود که دارای انواع طرح‌های رجچینی، دندان موشی، هندسی، لوزی، چلیپایی و... است. این نوع تزئین یادآور سبک معماری بکار رفته در برج‌های ارگ بم در استان کرمان توسط هنرمندان آن خطه است.
طبق نوشته متون و مورخین معاصر، در عهد قاجاریه شخصی بنام ناصرالدوله فرمانفرما که در سال 1285 هجری شمسی حاکم وقت ایالات کرمان ...مشاهده کامل متن و بلوچستان بود؛ پیشنهاد ساخت یک دژ نظامی عظیم را در فهرج یا پهره، به ناصرالدین شاه قاجار می‌دهد.
فهرج یا پهره نام قدیم ایرانشهر است که در سال 1308 هجری شمسی با تصرف این شهر توسط قوای رضاخان پهلوی به نام ایرانشهر تغییر نام می‌یابد.
ناصرالدین شاه با ساخت این قلعه نظامی در فهرج موافقت می‌نماید و بدین ترتیب کار ساخت قلعه در سال 1264 هجری شمسی به دست یکی از معماران توانا و مشهور کرمان بنام "استاد حسین معمار باشی کرمانی" آغاز و پس از مدت هفت سال به اتمام می‌رسد.
از آن پس این قلعه بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور می‌گردد و مقّر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود به قلعه ناصری تغییر می‌یابد.
این قلعه با ضعف دولت قاجار در اواخر عصر قاجار و اوایل عصر پهلوی به تصرف حاکم وقت بلوچستان بنام "دوست محمد خان بازکزایی" در می‌آید و بنام قلعه دوست محمد خان معروف می‌شود
با به قدرت رسیدن رضاخان و استقرار و قدرت گرفتن حکومت مرکزی، قشون دولتی رضاخان پهلوی به فرماندهی "تیمسار امان الله جهانبانی" بلوچستان و این قلعه را متصرف شده و از آن پس این قلعه به نام قلعه ایرانشهر شهرت می‌یابد.
در دوره محمدرضا شاه پهلوی از این قلعه بنام پادگان ژاندارمری وقت و زمانی به عنوان مدرسه استفاده می‌شده است.
در اوایل انقلاب با متروک ماندن این قلعه عظیم و زیبا، بتدریج تبدیل به قلعه ای متروک و نیمه ویرانه می‌شود که متاسفانه در سال 1361 هجری شمسی حدود 98 درصد معماری‌های فضای داخل با بولدوزر مورد تخریب و تسطیح قرار می‌گردد و تنها سردر و حصار آن باقی می‌ماند.
این قلعه در زمان ساخت، حداقل دارای هفت حیاط بزرگ و شامل مجموعه‌های اصطبل، شاه نشین، سرباز خانه، اسلحه خانه، حمام و... بوده است.
قلعه داراى 7 برجک و 2 برج در جلو مى ‏باشد و شامل سرباز خانه، قورخانه، مسجد، حمام، اصطبل، حوضخانه، شاه نشین، عام نشین، باغ و... بوده است. در سال 1359 ه.ش توسط عده ‏اى ناآگاه به ارزش میراث فرهنگى کلیه ابنیه داخل قلعه تخریب و همسطح شده است تنها حمام قلعه در پایین‏تر از سطح زمین بصورت ویرانه‏اى باقى مانده است.
حمام داراى تون، حوض خانه و چاه فاضلاب است از هنرهاى جالب معمارى حمام کاربرد لوله ‏هاى سفالى به اندازه 6 اینچ مى ‏باشد که به منظور تهویه هواى حمام و تخلیه فاضلاب کار گذاشته شده ‏اند.
مصالح بکار رفته در حصار‌ها و برجهاى باقى مانده، خشت خام و آجر 20×30 سانتی‏مترى و ساروج بوده است طاق‏هاى آن به صورت 20 سانتى ‏مترى و جناغى بوده ‏اند که بی‏نظیر هستند.
آب موردنیاز بوسیله یک رشته قنات وارد قلعه می‏شده و پس از ذخیره در حوضخانه ‏ها به منظور زراعت و استفاده در آبیارى باغات که در شمال قرار داشته‏ اند از آن استفاده می‏شده است.
در بالاى دیوار از داخل قلعه معبرى به عرض بیش از یک متر در ارتفاع 5 مترى از زمین براى گرد نگهبانان و جان‏ پناهى با متوسط ارتفاع 1/7 متر براى جلوگیرى از دید خارج تعبیه شده است.
در روى جان‏ پناه سوراخهایى (مزقل‏ها) با شیب‏هاى متفاوت تعبیه شده که مدافعان از آن محل‏ها بصورت نشسته و یا ایستاده لوله تفنگ را جهت مقابله با دشمن از آنها خارج مى ‏نمودند.
به جز برجهاى دروازه در زیر سایه برجها، آسایشگاه سربازان قرار داشته که برجهاى مذکور نیز مشابه دیوار داراى جان‏ پناه یا مزقل‏ هاى دفاعى با شیب‏هاى متفاوت بوده ‏اند.
قلعه در گذشته داراى 150 اطاق در اندازه‏ هاى مختلف با چهارحیاط مجزا بوده است.

منبع:
http://dalahoo.com/news/news.cfm?id=1665
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/Photo/?Id=103880&Serv=5&SGr=35
http://www.balouch.rozblog.com/post/466
http://www.negahmedia.ir/media/show_pic/15537
قلعه بمپور

قلعه بمپور

بمپور در 22 کیلومتری غرب ایرانشهر قرار گرفته و رودخانه با اهمیت بمپور که ازکوه‌های شمال‌شرقی ایرانشهر سرچشمه می‌گیرد، از جنوب بمپور به طرف غرب جریان می‌یابد و در انتها به هامون جازموریان می‌ریزد و ناحیه‌ی جلگه‌ای‌ست که 510 متر ازسطح دریا ارتفاع دارد و ارتفاعاتی در حدود 1700 متر زمــــین...

اطلاعات | نقشه
قلعه ناصری

قلعه ناصری

قلعه ناصری در مرکز شهرستان ایرانشهر واقع شده است و از بزرگترین بناهای خشت و گلی استان است این قلعه در سال ‪ ۱۲۶۴‬هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار طی هفت سال توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد. این بنا مجموعا دارای مساحتی بالغ بر 36000 متر مربع می‌باشد. با توجه به متون ب...

اطلاعات | نقشه
باغ خالصه بمپور

باغ خالصه بمپو...

باغ تاریخی خالصه بمپور از جمله بناهای زیبا و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به اواخر دوران قاجاریه و اوایل پهلوی می‌رسد. باغ خالصه بمپور , ساختمانهای داخلی آن در قسمت منتهی الیه خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار گرفته است. این باغ بر جای مانده از باغها...

اطلاعات | نقشه
کوه بزمان

کوه بزمان

کوهستان بزمان با ارتفاع 3497 متر از سطح دریا در 120 کیلومترى غرب خاش و 115 کیلومترى شمال‌غرب ایرانشهر، در 30 کیلومتری شمال غربی شهر بزمان در شمال چاله جازموریان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این کوهستان از دو جاده بم -ایرانشهر و خاش- ایرانشهر قابل دسترسی می‌باشد. آتشفشان ن...

اطلاعات | نقشه
روستا و قلعه ابتر

روستا و قلعه ا...

اَبْتَر روستایی از بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان است که در انتهای شرقی شهرستان ایرانشهر واقع شده است. ابتر از شمال به دهستان ایرندگان از بخش مرکزی شهرستان خاش، از مغرب به دهستان دامن، از جنوب به دهستان حومۀ بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر و دهستان سرباز و از مشرق به ...

اطلاعات | نقشه
روستای دامن

روستای دامن

دامن یا دامین یا دمن از دهستانهای شهرستان ایرانشهر است که از مشرق به ابتر وحومه ازجنوب به ایرانشهر ازمغرب به بمپور واز شمال به خاش محدود است. آب و هوای منطقه گرم و نیمه مرطوب است. شغل اغلب سکنه منطقه کشاورزی و در درجه بعد دامداری می‌باشد. محصولات عمده آن شامل خرما ، برنج ، سبزیجات و صی...

اطلاعات | نقشه
روستای آبادان

روستای آبادان

روستای آبادان در 25 کیلومتری شمال ایرانشهر قرار گرفته است. این روستا از اطراف توسط کوه‌ها و تپه‌های بلند شنی محصور شده و از سطح دریا در حدود 518 متر ارتفاع دارد. اقلیم روستا گرم و خشک با بهار و پاییز مطبوع و زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم است. قدمت روستای ابادان به دوره قاجاریه م...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب