توضیحات

ویرایش

جایی در دوردست‌های شمال گلستان بر روی تپه ماهورهای سبز صحرا گورستانی باستانی با منظره خیره‌کننده و عجیب قرار دارد که آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ بازمی‌گرداند، گورستانی با سنگ قبرهای منحصربه‌فرد و بی‌نظیر که تا 5 متر قد دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست.
سنگ مزارهای گورستان «خالد نبی» که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر 5 متر است، با قطری بیش از 50 سانتی‌متر و وزنی بالغ بر 2 تن به‌صورت ایستاده و در شکل‌هایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده است.
این سنگ مزارها که تعداد آنها به حدود 600 عدد می‌رسد، در منطقه‌ای کوهستانی در شمال‌شرق استان گلستان قرار دارد و منظره‌ای رازآلود را به تصویر کشیده‌اند.
در نگاه اول تعداد زیادی از سنگ قبرهای ایستاده وجود دارد اما وقتی وارد این دره سنگ قبر می‌شویم در بین این سنگ قبرهای ایستاده سنگ قبرهای کوتاهی هم وجود دارد که بسیار متفاوت با سنگ قبرهای ایستاده است.

کاربرد این سنگ قبرها هنوز مشخص نیست اما به گفته مردم محلی منطقه این مکان همان جایی است که خالد نبی(ع) در آن دعا کرد که قومش به سنگ تبدیل شود و دست کفار به آن‌ها نرسد حتی بعضی از اهالی معتقدند قسمتی از دیوار معروف اسکندر هم از این منطقه عبور کرده است.
در گذشته تعداد بیش از 600 تا را برای آن شمرده اند که امروزه به دلیل دستبردهایی که زده شده تعدادشان کم شده است.

سنگ مزارهای این گورستان که از سنگ‌های یک پارچه تراشیده شده به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

سنگ مزارهای استوانه‌ای بلند، مستقیم و عمود که به شکل احلیل مردان ساخته‌اند، که احتمالاًٌ مخصوص گور مردان بوده‌است.
بدنه و مقطع آنها مدور که گاهی با شکلی شبیه شمع کوچک حجاری شده‌است برخی از آنها در انتهای به شکل شبکلاه یا کلاً ه خود تراشیده‌اند. ارتفاع آنها ار حداقل یک متر تا حداکثر پنج متر و ارتفاعی مرئی آنها از سطح زمین در این گروه از سنگ مزارها از حداقل ۶۰ سانتی متر تا حداقل ۴ متر می‌باشد.
این نوع سنگ مزارها اغلب یک خط افقی را نمایش می‌دهد.
سنگ مزارهایی صلیبی شکل و یا بصورت نیم کره و شبیه دو پستان بزرگ ساخته شده‌اند، که احتمالاًٌ مخصوص گور زنان بوده‌است. اندازه آنها کوتاهتر از سنگ مزارهای گروه اول و مقطع آنها مستطیل شکل می‌باشد.
و در قسمت پهن و گرد که از بالا به پایین آویخته شده‌است. در بیشتر نمونه‌های کوچک مربع در نوع خود بی نظبر است. نمونه‌هایی از آنها انسان‌هایی را در ذهن تداعی می‌کنند که ایستاده و دست به کمر زده‌اند.
سنگ مزارهایی که به شکل شاخ قوچ ساخته شده‌اند. در فرهنگ قدیمی ترکمن‌ها قوچ مظهر قدرت و فرمانروایی است. و نقش شاخ قوچ متداول‌ترین نماد قدم ترکمن است. که این نقش را در سنگ مزارها، سر ستون خانه‌ها، در بافته‌ها و گلیم و مخصوصاٌ در نقش نمدها، به اشکال مختلف و بسیار زیبا طراحی کرده‌اند.
از حیث تعداد سنگ مزارهای دسته سوم کمتر از دو دسته دیگر یافت می‌شود.
عموم سنگ مزارهای خالد نبی بدون کتیبه و نوشتار هستند، و تمامی آنها به شکل‌های مختلف انسانی و تجریدی تراش خوده‌اند. و اگر سنگ مزاری دارای کتیبه باشد غیر ماهرانه و تقلیدی ناشیانه از سنگ مزارهای قدیمی و کتیبه آن بسیار مختصر و در حد معرفی فرد متوفی است.
تعیین قدمت ارائه یک تاریخ برای زیارتگاهها بخصوص قبرستان بسیار دشوار و سخت است.

اکثر سنگ مزارها در قبرستان خالدنبی نا مشخص و مبهم است . اکثر سنگ مزارها ساده و فاقد کتیبه می‌باشند . چنانچه نوشتاری هم بر روی آنها حجاری شده باشد ، به مرور زمان فرسوده و تخریب شده اشت .
با توجه به یافته‌ها و مطالعات انجام شده و آن هم فقط از لحاظ محیط بیرونی زمین به دوره پیش از اسلام نسبت داده شده است.

درباره این سنگ قبرها روایات متعدد و متفاوتی وجود دارد بعضی آنان را پیکره سنگ شده دشمنان خالدنبی می‌دانند که گرفتار خشم خداوند شده و به شکل سنگ در آمده اند و گروهی دیگر آنان را یاران پیر (خالدنبی ) می‌پندارند که به امر خداوند برای مصون ماندن از آسیب دشمنان به سنگ تبدیل شده اند.

طبق روایات خالدبن سنان (ع) که یکی از انبیاء الهی است در حین فرار از دست قوم خورشید به قله کوه گوگجه داغ پناه می‌آورد و با یارانش به خواست خداوند به شکل سنگ در می‌آیند تا اسیر دشمنان نشوند.

این مجموعه در سال 1380 توسظ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در فصل بهار زیارتگاه خالد نبی را از دست ندهید، مزارع کلزا و گندم که مسیر حرکت هستند، دشت شقایق اطراف مزار، سنگ قبرهای تاریخی، مقبره خالد نبی و در آخر هم دشت وسیع و آب و هوای خوب شما را شیفته این مکان می‌کند.

منبع :http://fa.wikipedia.org/
http://www.mehrnews.com/news/2262452/
http://mediaturkmen.blogfa.com/
http://www.tabnak.ir/fa/news/335495

مسجد و مدرسه کریم ایشان

مسجد و مدرسه ک...

مدرسه و مسجد کریم ایشان در روستای کریم ایشان و در مسیر جاده کلاله- مراوه تپه شهرستان کلاله واقع شده است و با شهرستان گنبد 79 کیلومتر فاصله دارد. ساختمان مسجد و مدرسه متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده ، در سال 1328 هجری قمری ساخته شده است. ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستا...

پارک ملی گلستان موزه زنده ای است که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع شده است .این پارک مجموعه متنوعی از جوامع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و به عقیده برخی از متحققین، ویژگیهای پارک گلستان در زمینه داشتن مناطق زیست متنوع جنگلی و استیپی، متشکل از کلیه گیاهان و حی...

اطلاعات
منطقه شکار ممنوع عزیز آباد

منطقه شکار ممن...

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد بامساحت حدود ۱۷۰۰۰ هکتار در ۲۴ کیلومتری شرق شهرستان کلاله قرار دارد. پستانداران ساکن در این منطقه بیش از سی گونه هستند که شامل شغال، روباه، پلنگ، گرگ , خرس قهوه‌ای، و سمور می‌باشند. قرقاول، پرندگان شکاری، شاهین‌سانان، کورکور سیاه، کرکس، سنقر و انواع گنجشک‌س...

اطلاعات | نقشه
چشمه زاو

چشمه زاو

در روستای زاو و نزدیکی گرگانرود از توابع بخش پیشکمر و در فاصله 45 کیلو متری شهر کلاله چشمه ای زیبا به نام چشمه زاو قرار دارد گرگانرود از کوه‌هاى آلاداغ در بجنورد سرچشمه مى‌‌گیرد و در مسیرى به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، پس از عبور از دره‌هاى پرپیچ و خم کوهستانى، صحراى کلان، پیرامون شهر گرگ...

اطلاعات | نقشه
زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد ...

آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده‌تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است. به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال ب...

اطلاعات | نقشه
گورستان خالد نبی

گورستان خالد ن...

جایی در دوردست‌های شمال گلستان بر روی تپه ماهورهای سبز صحرا گورستانی باستانی با منظره خیره‌کننده و عجیب قرار دارد که آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ بازمی‌گرداند، گورستانی با سنگ قبرهای منحصربه‌فرد و بی‌نظیر که تا 5 متر قد دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست. سنگ مزارهای گورس...

اطلاعات | نقشه
بقعه چوپان آتا و بقعه عالم بابا

بقعه چوپان آتا...

در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است. کمی دورتر از زیارتگاه خالدنبی و بر سر قله مسلط هزار دره شمالی ، قسمت شرق آرامگاه خالد نبی ،بقعه چوپان آتا قراردارد. این بقعه بصورت بنایی...

اطلاعات | نقشه
مجموعه زیارتگاه و گورستان خالد نبی

مجموعه زیارتگا...

در مکانی که زیارتگاه خالدنبی(ع) وجود دارد آسمان و زمین به هم نزدیک‌تر می‌شود و تپه ماهورهای دیدنی تا مدت‌ها در ذهنت باقی می‌ماند البته شنیده شده است که با تپه ماهورهای موجود در این منطقه آن را هزار تپه هم می‌نامند. زیارتگاه خالد نبی(ع) بنایی ساده و مسجدی بدون زرق و برق دارد اما در ای...

اطلاعات | نقشه

آرامگاهی اسرار آمیز

گورستان و زیاتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است. ویژگی‌هایش، سنگ مزارهایی به شکل اندام‌های جنسی انسان است. در این گورستان مزار زنان و مردان، با شکل ظاهری سنگ مزارها که نشانگر جنسیت آنهاست، متمایز می‌شود.
آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده‌تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است.
در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است.
بقعه چوپان آتا نیز بصورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره با طاق هلالی می‌باشد. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ قبر دیده می‌شود. ... ادامه مطلب
آرامگاهی اسرار آمیز

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب