توضیحات

ویرایش
روستای کنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده‌است.
این روستا از شمال به اراضی اردی‌موسی، از جنوب به روستای تاریخی کلخوران، از شرق به روستای آق‌قلعه و از غرب به شهر توریستی سرعین محدود شده‌است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۵۰ متر است.
روستای کنزق قدمتی دیرینه دارد، که نشانه‌هایی از آن در بقایای روستای قدیمی کنزق و غارهای طبیعی روستا قابل ملاحظه است.
این روستا در زلزله سال 1375 به کلی تخریب گردید و سپس با همکاری مردم و دولت بازسازی شد.
مردم روستای کنزق به زبان آذری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. براساس سرشماری سال 1375، روستای کنزق 833 نفر جمعیت داشته است.
جمعیت این روستا در سال 1385، حدود 1025 نفر گزارش شده است. بیشتر مردم روستا به فعالیت‌های زراعی، دامپروری و صنایع دستی اشتغال دارند.
گندم، جو، عدس و سیب‌زمینی از عمده‌ترین محصولات زراعی این روستا است. چمن‌زارها و مراتع غنی پیرامون روستا، امکان فعالیت‌های دامپروری را فراهم آورده است و پرورش دام، جایگاه ارزشمندی در اقتصاد این روستا دارد.
پرورش زنبور عسل نیز در روستای ...مشاهده کامل متن کنزق رواج دارد. تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، فرش، جوراب و شال گردن پشمی در میان زنان و دختران روستایی مرسوم است.
روستای کوهستانی کنزق با بافتی متراکم، در جوار یکی از دره‌های زیبای سبلان استقرار یافته است.
بافت کلی روستا طرحی منظم و الگویی شطرنجی دارد. خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی که ابعادی متنوع و استقراری ناهمگون دارند، از ویژگی‌های اصلی این روستا به شمار می‌روند.
برخی از این خانه‌ها دارای روزنه و نورگیر استوانه‌ای و برخی دیگر، دایره‌ای شکل و یا غیرهندسی هستند. در این خانه‌های صخره‌ای طاقچه‌هایی با طاق‌های قوسی یا کنده‌کاری تعبیه شده است.
در خانه‌های جدید روستا مصالح تیرآهن، آجر، سیمان، گچ و سنگ به کار رفته است. چشم‌انداز کلی روستا تلفیقی از کوه، درخت‌زار و خانه‌های صخره‌ای است. بنابراین دو نوع الگوی سکونت قدیمی و جدید در روستا وجود دارد.
روستای کنزق در دامنه کوه سبلان و در کنار دره‌ای زیبا واقع شده است.
یونجه‌زارهای سرسبز و نیز هوای بسیار تمیز و پاک از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستا به حساب می‌آیند. روستای کنزق یکی از مکان‌های گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود که در فصول بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد
دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از:
خانه‌های صخره‌ای که در سراشیبی تپه‌ای به صورت خانه‌های زیرزمینی و با اشکال مختلف حفاری شده‌اند.
جنس این خانه‌ها از سنگ‌های رسوبی و ماسه فشرده است. برخی از منابع آگاه قدمت این خانه‌ها را به هزاره اول قبل از میلاد نسبت می‌دهند.
آرامگاه امامزاده سید صادق، که از نظر مردم روستا، از نوادگان امام جعفر صادق(ع) می‌باشد، زیارتگاه روستاییان است. این آرامگاه که روبه‌روی روستای قدیمی کنزق قرار دارد، در اثر زلزله سال 1375 کاملاً تخریب گردید و سپس نوسازی شد.
در گذشته بنای این آرامگاه با آجرهای قرمز پخته شده و طرح هشت ضلعی ساخته شده بود.
در میان مردم روستا برگزاری مراسم محلی، مذهبی و آیین‌های ملی با استقبال ویژه‌ای همراه است.
مثلاً مراسم ”شال سالاما“ که در شب چهارشنبه‌سوری توسط پسران جوان انجام می‌گیرد، از این جمله است.
در این مراسم جوانان روستا، شال یا روسری بزرگی را از روزنه پشت‌بام خانه‌های فامیل آویزان کرده و از صاحب خانه هدیه‌ای طلب می‌کنند. صاحب خانه نیز هدیه‌ای بافتنی یا خوراکی به شال یا روسری می‌بندد.
در پایان مراسم، هدیه‌های جمع‌آوری شده مابین جوانان شرکت‌کننده تقسیم می‌شود.
در عید نوروز، پس از مراسم تحویل سال، بزرگترها به افراد کوچک خانواده عیدی می‌دهند و دسته جمعی به دیدار از خانواده‌های یکدیگر می‌پردازند و یا به زیارت امامزاده می‌روند.
در ایام نوروز مردم روستا با اجرای بازی‌هایی از قبیل تخم‌مرغ‌بازی جلوه خاصی به این جشن می‌بخشند. روستاییان کنزق در برپایی مراسم سوگواری ایام محرم، با مشارکت در عزاداری به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌پردازند و در شب‌های احیاء ماه مبارک رمضان با تجمع در مسجد روستا ضمن عبادت و اجرای مراسم این شب‌ها، تا سحر شب‌زنده‌داری می‌کنند.
لباس مردان روستا مشتمل برکت و شلوار است. برخی از مردان از کلاه شاپو استفاده می‌کنند. در گذشته مردان این روستا شلوار گشادی را که از پشم بافته می‌شد می‌پوشیدند و کلاه پوستی بر سر می‌نهادند.
جوراب پشمی بلند، پاتاوه (ساق‌بند) و چاروق نیز به عنوان پاپوش مورد استفاده قرار می‌گرفت.
لباس زنان روستا بیشتر از نوع لباس‌های محلی است. آنان پیراهن گلدار بلند و دامنی چین‌دار (شلیته یا تنبان) بر تن می‌کنند و با ”یایلیق“ (روسری) سرخود را می‌پوشانند.
تنوع رنگ در لباس‌های زنان و دختران این روستا چشم‌گیر است.
از انواع غذاهای محلی روستای کنزق می‌توان به ”آش دوغ“ (دوغاآشی یا آیران آشی)، ”خشیل“، ”سوغان سو“، ”بزباش“، ”شوربا“، ”سوتلی پلو“، ”قیقناغ“، انواع کباب و نان لواش محلی اشاره کرد.
مهم‌ترین سوغات روستای کنزق عبارت است از: انواع صنایع دستی مانند گلیم‌های زیبا و منقش، جاجیم، فرش و همچنین انواع تولیدات دامی، لبنی و عسل.

منبع :http://www.negahmedia.ir/
fa.wikipedia.org
kanzagh.blogfa.com/
firouzm.blogfa.com
پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوا...

از زیباترین نقاط استان اردبیل از لحاظ گردشگری و در دامنه‌های مرتفع و زیبای سبلان واقع شده است که بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می‌باشد. این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلو متری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است و از انجائی که پیست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا...

اطلاعات | نقشه
چشمه‌های آب گرم سرعین

چشمه‌های آب گر...

سرعین در ‪ ۲۵‬ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این شهر یکی از مهمترین مراکز استقرار چشمه‌های آبگرم در ایرن است. چشمه‌های آبگرم سرعین با دما، خاصیت و ویژگی‌های درمانی خاصی از دل زمین می‌جوشند و هر سال در فصل تابستان گردشگران بسیاری را از ایران و خارج از ایران به سوی خود جلب می‌کنند. آ...

اطلاعات | نقشه
روستای بیله درق ( ویلا دره )

روستای بیله در...

روستای بیله درق( ویلا دره) روستایی ییلاقی از توابع سرعین است که در فاصله 3 کیلومتری شمال شهر توریستی سرعین قرار دارد این روستا با آب و هوای مطبوع و دلپذیر دومین قطب توریستی منطقه سرعین می‌باشد که به دلیل برخورداری از چمنزارهای پر از گل و گیاه، کندوهای عسل,آبهای معدنی جهت استعمال داخلی ...

اطلاعات | نقشه
روستای کنزق

روستای کنزق

روستای کنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده‌است. این روستا از شمال به اراضی اردی‌موسی، از جنوب به روستای تاریخی کلخوران، از شرق به روستای آق‌قلعه و از غرب به شهر توریستی سرعین محدود شده‌است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۵۰ متر است. روستای کنزق قدمتی دیرینه دارد، که نشانه‌هایی از ...

اطلاعات | نقشه
آبشار گورگور

آبشار گورگور

چشمه گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان می‌باشد. این چشمه در دره آلوارس یا قزل گوللر که یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان است، در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره ای مشرف به دره با فشار بیرون می‌آید...

اطلاعات | نقشه
روستای آلوارس

روستای آلوارس

این روستای ییلاقی از توابع بخش سرعین شهرستان اردبیل است که گفته می‌شود پیش‌تر ییلاق چراگاهی عشایر شاهسون بوده است. هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف آلوارس هر بیننده‌ای را به شوق وا می‌‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه ...

اطلاعات | نقشه
تپه سرعین ( تپه آناهیتا )

تپه سرعین ( تپ...

از مهمترین جاذبه‌های تاریخی، باستانی و مذهبی سرعین تپه باستانی آناهیتا است که در طی سالیان از آن به اسامی آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده و از نشانه‌های پرستش دین زرتشت در این منطقه است. این تپه باستانی که در قسمت غربی شهر سرعین قرار داشته و قدمت آن به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلا...

اطلاعات | نقشه
آتشکده آذر فریق

آتشکده آذر فری...

روستای باستانی و ییلاقی آتشگاه که به آغ مام نیز معروف می‌باشد از توابع دهستان سبلان در فاصله 5 کیلومتری شمال سرعین واقع شده است. این روستا از باستانی‌ترین مکانهای شهر سرعین و استان می‌باشد که آثار باقی مانده از دورانهای قدیم موید این مطلب است. بر فراز تپه باستانی که امروزه خرابه هائی ا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب