توضیحات

ویرایش
نمین یکی از شهرستان‌های استان اردبیل می‌باشدکه بیشتر مردم به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند ،همچنین زبان تالشی نیز در بخش عنبران این شهر رواج دارد.
پروژه صارم السلطنه شهرستان نمین تقریبا از سال هزار و هشتاد و پنچ شروع و در سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت به پایان رسید که البته هنوز به طور کامل تمام قسمت‌های ساختمان مرمت و بازسازی نشده است .
این مجموعه که امروزه به عنوان موزه نمین مورد بهره برداری قرار گرفته است شامل :
1-خانه اسبقی که در قسمت جنوب غربی و چسبیده به آن قرار دارد.
2- مسجدی که در ضلع شمالی میدان و بروی شیب تپه ساخته شده است ،بانی این مسجد مسجد فرخنده خانم دختر میرزا عباس قاجار همسر میر کاظم خان فرزند میر حسن خان بن میر مصطفی خان تالش بوده است .
3- بازار قدیمی شهر که در کنار رودخانه نمین چای،مسجد و میدان اصلی شهربه وجود آمده است و جزء بازارهای نیمه باز به شمار می‌آید که نوسازی شده و هیچ پوششی ندارد.
4- میدان ،فضای باز گسترده ای که دارای محدودی ای تقریبا معین می‌باشد که در محل تقاطع راههای اصلی شهر واقع شده است و دارای کاربرد ...مشاهده کامل متن ارتباطی ،اجتماعی ،تجاری و مرکز تجمع مردم شهر در ایام خاص به شمار می‌اید.
این بنا دارای تاریخچه ای به شرح زیر می‌باشد:
دوره‌ی مهرانیها :این دوره به تاریخ تمدنهای اولیه ایران بر میگردد ،شناسایی دلمن‌ها در منطقه و قلعه و باروی قدیم نمین ،منصوب به دوران باستان و دوران اسلامی می‌باشد .
عهد میر مصطفی خان تالش :
میر مصطفی خان خانه هایی در مناطق تحت نفوذ خود که شامل مناطق تالش ،اجارود ،مغان ،ویلکیج و سایر مناطق این نواحی می‌باشد ، داشته اند تا به کارهای حکومتی رسیدگی نمایند .
دروه بعد از میرکاظم خان:
نسل اول ساخت و ساز : خانه قدیمی سیف الملک که تخریب شده است .
نسل دوم :بنای دیوانخانه جهت انجام امور و احداث مسجد توسط فرخنده خانم همسر میر کاظم خان که مهریه خود را وقف ساخت مسجد نمود .
نسل سوم:پس از در گذشت میر کاظم خان ،میر اسدا.....خان اقدام به احداث ساختمانی در سهم الارث پدری کرد و بر این اساس ساختمان امروزی صارم السلطنه شکل گرفت.
نسل چهارم :پس از فوت سیف الملک حاکمیت این منطقه به خانواده میر اسداله خان برادر وی سپرده شد و میر سلیمان خان صارم السلطنه فرزند ارشد وی زمام امور را به دست می‌گیرد .
این بنا از قسمت هایی همچون : سردر هشتی ، حیاط ، حوض شش ضلعی سنگی با فواره سنگی ، اتاقها در بخش تحت بنا ، اتاقها در بخش شیروانی وفضای خدماتی تشکیل شده است.
اتاقهایی که در بخش شیروانی قرار داشت دارای پنجره هایی رو به نور که نمایی زیبا از شهر را ارائه می‌داده بوده است . به روایت اوژن در کتاب (تاریخ ایران امروز1907-1906) از بالای این محوطه مناره یک مسجد و گنبد دو باب حمام و بقیه مناطق شهر را خانه‌های ویلایی و باغات میوه احاطه کرده است و همچنین صد باب مغازه که در کنار رودخانه بنا شده اند به چشم می‌خورد که بازار را تشکیل می‌دهد .
راهنمای موزه :
در قسمت موزه آثار تاریخی ،اشیایی از ادوار مختلف تاریخی که از منطقه نمین به دست آمده دیده می‌شود که قدمت تقریبی بعضی از این اشیا به هزاره‌های قبل از میلاد می‌رسد از جمله آن‌ها می‌توان به :پیکانهای مفرغی ، کوزه‌ها ریال تعدادی سکه مربوط به قرون چهار تا نه هجری قمری و دوران اق قویونلو و قره قویونلوها ، پیکارنهای مربوط به دوره‌های صفوی ، مخزن باروت مخصوص تفنگ دوره زندیه ، اسناد کتب خطی مربوط به زمان تیموری و بعضی از اشیا که در هنگام باز سازی بنا کشف شده اند اشاره کرد.
منابع :
http://namin1387.persianblog.ir/
http://fa.wikipedia.org/
http://www.miras-ar.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=172
جنگل فندقلو ( جنگل فندق لو )

جنگل فندقلو ( ...

عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل به شمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه گرمسیری استان گیلان می‌باشد. این جنگل در استان اردبیل و در 30 کیلومتری شهرستان اردبیل و 10کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است. این منطقه بخاطر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی – مرتعی و گردن...

اطلاعات | نقشه
پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی باب...

پیکره سنگی بابا داوود عنبران در ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل و در شهر عنبران از توابع شهرستان نمین واقع شده‌است. ارتفاع این پیکره بی نظیر حدود ۲۰ متر بوده و به شکل انسانی که به روبرو نظاره گر می‌باشد، ایجاد شده است. برای رسیدن به ابوالهول ایران ،باید مسافتی حدود یک کیلومتر از شهر عنبران به...

اطلاعات | نقشه
سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های گیاهی نادر جهان بوده و منطقه "شغال دره" نمین در 25 کیلومتری اردبیل یکی از سه میزبان اصلی این گونه گیاهی است. گل زیبای سوسن چلچراغ با نام علمی "لیلیوم لدوبوری" یکی از گونه‌های تیرهٔ سوسن با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰سانتیمتر بوده و تنها گونهٔ ایرانی جنس سوسن است که...

اطلاعات | نقشه
موزه نمین

موزه نمین

نمین یکی از شهرستان‌های استان اردبیل می‌باشدکه بیشتر مردم به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند ،همچنین زبان تالشی نیز در بخش عنبران این شهر رواج دارد. پروژه صارم السلطنه شهرستان نمین تقریبا از سال هزار و هشتاد و پنچ شروع و در سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت به پایان رسید که البته هنو...

اطلاعات | نقشه
جشنواره گلهای بابونه

جشنواره گلهای ...

از جاذبه‌های گردشگری اردبیل جشنواره گل‌های بابونه، که همه ساله همزمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌گردد. این جشنواره در منطقه توریستی جنگل فندقلو ی اردبیل که یکی از مناطق بکر و ذخیره‌گاه طبیعی گیاهان دارویی است برگزار می‌شود. ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب