توضیحات

ویرایش
آدرس : روستای کوهستانی و زیبای اندبیل از توابع بخش مرکزی شهرستان خلخال ، در شمال شرقی شهر خلخال و ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان اردبیل قرار دارد.
۳ کیلومتری شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل ، روستایی با نام " اندبیل " با وسعت ۲۲۰۰هکتار و ارتفاع حدود ۱۸۵۵ متراز سطح دریا ، قرار دارد. اندبیل از شمال غرب به روستای علی آباد ، از شرق به ارتفاعات خانقاه و باغرو ، از جنوب شرق به روستای خانقاه سادات و از غرب و جنوب غرب به شهر خلخال محدود می‌شود.
در تابستان آب و هوایی معتدل دارد و در فصل زمستان آب و هوای این روستا سرد می‌باشدکه هرساله با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و نیز شرایط آب و هوایی ، از طرف سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل، جشنواره زمستانی شامل ساخت آدم برفی ، پیست اسکی و غذاهای زمستانی در این منطقه برگزار می‌شود و پذیرای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی می‌باشد.
روستای اندبیل دارای قدمت طولانی سکونت می‌باشد زیرا که در کتاب‌های جغرافیایی و تاریخی سده‌های دوم و سوم هجری قمری از جمله کتاب حدود " العالم من المشرق الی المغرب " به شهر خلخال و این روستا اشاره شده و از شهرها و روستاهای ...مشاهده کامل متن آذربایجان به شمار آورده شده اند.
همچنین وجود آثار و بقایای " قلعه کُفو " و آتشکده آن در محدوده ارتفاعات تفرجگاه اندبیل ( ارتفاعات دره بنات ) نیز دلیل دیگری بر سابقه طولانی روستای اندبیل می‌باشد.
اندبیل در شیبی ملایم استقرار یافته و از جمله روستاهای کوهپایه‌ای با بافت مسکونی متراکم به شمار می‌رود که معابر آن پیچ در پیچ است و آب نهر از میانشان می‌گذرد و درختان بی شماری معابر این روستا را به صورت کوچه باغ درآورده و به زیبایی آن بیش از پیش افزوده است.
ساختمان‌های روستا نیز دارای سقف‌های شیروانی و دیوارهای گِلی هم رنگ طبیعت می‌باشد که سبب در هم آمیختگی فضای روستا با محیط طبیعی اطراف شده است. نوع شکل گیری این منازل برگرفته شده از نوع فعالیت مردمان روستا و تاثیر گرفته از معشیت آنان می‌باشد.
کشاورزی و دامپروری از جمله مشاغل مردم اندبیل می‌باشد که می‌توان به سیب ، گیلاس ، گلابی ، آلبالو و .. به عنوان محصولات کشاورزی روستا اشاره کرد. مردم روستای اندبیل ، به ویژه زنان ، در کنار فعالیت‌های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی اعم از گلیم، جاجیم و قالی و قالیچه نیز می‌پردازند.
یکی از جلوه‌های بدیع و بسیار زیبای طبیعی روستای اندبیل در شمال آن است ، یعنی جایی که جنگل‌های بلوط و ممرز و بوته‌های تمشک و نسترن به صورت متراکم گسترده شده اند و به همراه گیاهان متنوع داروئی ، پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده اند.
این جنگل‌ها چشم اندازی زیبا به خصوص در فصول بهار ، تابستان و پاییز دارند و به رنگهای الوان سحر انگیزی در می‌آیند و به همراه پرواز شاهین‌ها در پوشش ابر و مه ، منظره ای بی همتا را می‌سازنند.
از دیگر جاذبه‌های اندبیل می‌توان به چشمه " میر عادل " اشاره داشت که دارای آب ذلال و دائمی است و از ارتفاعات " بنات " سرچشمه می‌گیرد و از طریق آبراهی که به صورت پلکانی ساخته شده جاری می‌شود.
این آبراهه یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های چشم‌انداز روستا محسوب می‌شود. اردوگاه تفریحی اندبیل در حوالی این چشمه ایجاد شده است. این اردوگاه شامل تله کابین ، هتل و امکانات ورزشی در فضاهای باز و سرپوشیده می‌باشد و همچنین فاصله این تفرجگاه تا آبگرم " کوثر " 5کیلومتر می‌باشد.
رودخانه اندبیل نیز در داخل روستا جریان دارد. این رود سرشاخه ای از رودخانه هروآباد می‌باشد که از ارتفاعات سراخانی ، خانقاه داغی و باغرو سرچشمه می‌گیرد.
رودخانه اندبیل پس از آبیاری نمودن اراضی زراعی و باغات روستای اندبیل به رودخانه هروآباد می‌پیوندد. اطراف این رود در فصل تابستان محل مناسبی برای برپا کردن چادر و گذراندن اوقات فراغت و استراحت نمودن مردم و خانوارهای گردشگر می‌باشد.
طبیعت بکر و زیبای اندبیل از مدت‌ها قبل با موسیقی آمیخته شده است و انواع آواها ، آهنگ‌ها در مراسم عروسی و جشن‌ها که گاهی چندین روز ادامه دارد و عاشقان محلی انواع موسیقی آذربایجانی از قبیل مقامات و آوازها ، ترانه‌ها ، ریتم‌ها و رقص‌های مردم را در این مراسم اجرا می‌کنند که از ویژگی‌های عروسی مردم روستا نیز به شمار می‌رود و این نشان دهنده خصوصیات بارز موسیقی روستا است.
پوشاک اهالی روستای اندبیل نیز جالب توجه است. اغلب مردان روستا همانند مردم شهر کت و شلوار بر تن دارند و عده ای از آنان نیز کلاه خاصی که از پشم یا نخ بافته می‌شود ، بر سر می‌گذارند.
زنان روستا برخلاف مردان ، لباسی کاملاً محلی دارند که شامل دامن چین‌دار به نام " شلیته " همراه با پیراهن گلدار بلندی که تا پایین دامن می‌افتد و معمولاً رنگ روشن دارد را به تن می‌کنند و کُتی را که به آن " یَل " می‌گویند را روی پیراهن خود می‌پوشند و با " یایلیق " ( روسری ) سر خود را نیز می‌پوشانند.
زنان و دختران روستا از چادر تنها زمانی استفاده می‌کنند که بخواهند به مراسم رسمی عزاداری بروند و یا در ایام خاصی برای مراسم ویژه‌ای ، عازم مسجد شوند.
لباس کودکان نیز مانند لباس‌های کودکان شهری است.
روستای اندبیل یک مسجد ، یک حسینیه و یک گورستان عمومی دارد ، و مردم این روستا مانند سایر مردم ایران، در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور و در ایام وفات به عزاداری می‌پردازند.
اندبیل غذاهای محلی نیز دارد و از انواع آن غذاهای محلی می‌توان به آبگوشت ، کوفته ، کباب ، انواع ماهی ، آش و انواع خورشت‌ها در کنار برنج اشاره کرد. مواد لبنی همچون شیر، پنیر، ماست و کره نیز به وفور در این روستا یافت می‌شود.
گفتنی است میرجلال پاشایف که مدت ۲۵ سال ریاست دانشکده ادبیات باکو را برعهده داشت و دخترش مهریبان خانم که همسر الهام علی اف است ، از اهالی روستای اندبیل بود.
هم اکنون نوه خواهر ایشان زنده و دراین روستا ساکن میباشد.
منبع :
http://fa.wikipedia.org
http://irna.ir
http://www.yjc.ir
دریاچه نئور

دریاچه نئور

دریاچه نئور بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان اردبیل است که در بلندیهای باختری رشته کوه باغرو (تالش) بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی تشکیل شده است. بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه جذب گردشگران زیادی از...

اطلاعات | نقشه
جاده گردشگری خلخال – اسالم

جاده گردشگری خ...

مسیر پیچ در پیچی که اسالم و خلخال را در دو استان اردبیل و گیلان به هم متصل می‌کند، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. طبیعت بکر و دست نخورده، زیبائی‌های وحشی جنگلی، زندگی سنتی افراد بومی، تولید عسل‌های ناب، وجود آبشار و دریاچه، دشت وسیع گل و گیاهان کمیاب و... از جمله ویژگی‌های منحصر ب...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده آق داغ

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده آق داغ در جنوب شرقی شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل واقع شده است . این منطقه از طریق جاده ارتباطی حدود ۳۴ کیلومتر از شهر خلخال و ۵ کیلومتر از جاده خلخال – هشتجین فاصله دارد . وسـعت منطقه حفاظت شده آق داغ حدود ۶۴ هزار هکتار از کوهستان آق داغ را در بر می‌گیرد . د...

اطلاعات | نقشه
منطقه گردشگری ازناو

منطقه گردشگری ...

منطقه گردشگری ازناو در جنوب شهر خلخال و چشمه ازناو در فاصله پنج کیلومتری از آن و در نزدیکی جاده اسالم قرار دارد. این منطقه شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغهای مفرح است. بلندترین نقطه این منطقه قله ازناو است که ارتفاعی حدود 2350 متر از سطح دریا دارد از پای این قله و در شمال شرقی آن چشم...

اطلاعات | نقشه
روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال است و در ‏65‏ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان قرار دارد. روستای گیلوان از شرق به استان گیلان از جنوب به روستای علی آباد و ماد جولان، از باختر به روستای شال و از شمال به جنگل‌های تالش متصل می‌شود. این روستا از طریق شهر خلخال ,ماسال ,ماسول...

اطلاعات | نقشه
ییلاق دشته

ییلاق دشته

ییلاق دشته در مسیر جاده زیبا و بکر اسالم - خلخال قرارگرفته و از معروفترین ییلاقات توریستی منطقه می‌باشد. اگرچه محل جغرافیایی این منطقه در تقسیم بندی استانی در استان اردبیل قرار دارد، اما بدلیل قرار گیری در دامنه‌ی شرقی کوه و سهولت دسترسی آن از شهرهای استان گیلان، بسیاری ان را مربوط به ا...

اطلاعات
روستای ماجلان

روستای ماجلان

روستای ماجلان ، در فاصله 33 کیلومتری شهر کلور قرار دارد و از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال استان اردبیل می‌باشد. روستایی که در دوره نه چندان دور از جمله منطقه‌های ییلاقی به شمار می‌رفته و در دوره قاجار به روستا تبدیل شده است. این روستا در ارتفاع1750 متر از سطح دریا واقع شده است ؛ و آب...

اطلاعات | نقشه
روستای اندبیل

روستای اندبیل

۳ کیلومتری شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل ، روستایی با نام " اندبیل " با وسعت ۲۲۰۰هکتار و ارتفاع حدود ۱۸۵۵ متراز سطح دریا ، قرار دارد. اندبیل از شمال غرب به روستای علی آباد ، از شرق به ارتفاعات خانقاه و باغرو ، از جنوب شرق به روستای خانقاه سادات و از غرب و جنوب غرب به شهر خلخال محد...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
بازی محلی قیدار ( شوپبی )

بازی محلی قیدا...

بازی محلی قیدار(شوپبی)یکی از بازی‌های محلی و بومی می‌باشد که در مناطق مختلف استان اردبیل ازجمله درمنطقه لاهرود شهرستان مشگین شهر و نیز منطقه هشتجین شهرستان خلخال انجام می‌شود . این بازی در مناطق شمالی استان اردبیل به قیدار و در مناطق جنوبی استان به شوپبی معروف است .روش و شیوه این بازی ...

اطلاعات

تفرجگاه اندبیل

تفرجگاه اندبیل که بیشتر به چشمه میر عدیل ( میرعدیل بولاغی )وبه گویش محلی به بیلدیر بولاغی نیز معروف است در پنج کیلومتری شرق مرکز شهرستان خلخال ، در محدوده روستای اندبیل و در کوهپایه‌های تالش قرار گرفته و دارای بوته زارهای جنگلی و همجوار با استان گیلان و در میان قله‌های تماشایی از جمله عجم و پر از چمنزارها ... ادامه مطلب
تفرجگاه اندبیل

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب