توضیحات

ویرایش
قلعه آوارسین از دیدنی‌ترین آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رودکه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده شمال شرقی شهر کلیبر، قرار دارد .
قلعه ای که مثل تمام قلعه‌های منطقه قراداغ (ارسباران) نماینده تاریخ پر حادثه ایران باستان است.
برای دیدن قلعه آوارسین باید به استان آذربایجان شرقی و 5/22 کیلومتری سمت جنوب خدا آفرین و 11 کیلومتری جاده اهر - کلیبر سفر کنید تا بتوانید این قلعه را در نزدیکی روستای آوارسین ببینید.
این قلعه که در ارتفاع هزار و 556 متر از سطح دریا واقع شده، از شمال به روستای صقین، از غرب به روستای آوارسین و از بقیه جهات به ارتفاعات محدود می‌شود.
دسترسی به قلعه آوارسین از طریق یک جاده خاکی در مسیر کلیبر- خدآفرین امکانپذیر است که نرسیده به روستای آبش احمد از جاده کوهستانی کلیبر- خدآفرین منشعب می‌شود.
در زمان بارش برف و باران، ...مشاهده کامل متن این جاده خاکی برای هیچ نوع ماشینی، حتی مینی بوس هم قابل استفاده نیست و مجبورید با پای پیاده آن را طی کنید. از اینجا به بعد، مسیر صعود به قلعه از داخل جنگل می‌گذرد و نه تنها سخت نیست، بلکه زیباترین و روح بخش‌ترین قسمت سفرتان هم خواهد بود.
به طور کلی قلعه آوارسین که این روزها در چند دیوار کهنه خلاصه می‌شود، گزینه خوبی برای سفری یک روزه به شمار می‌رود , حواستان باشد که برنامه این سفر یک روزه را طوری بچینید که گرفتار بارندگی و گل و لای جاده نشوید.
قلعه آوارسین را متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند و عده ای از باستان شناسان عقیده دارند که آثار به دست آمده در این قلعه متعلق به دوره اشکانی، اوایل دوره ساسانی و دوره اسلامی است که نشان می‌دهد این قلعه در تمام این دوره‌ها مورد استفاده بوده است.
حمدالله مستوفی، نویسنده و تاریخ نگار معروف سده هشتم هجری قمری هم بنای این قلعه را به بکر بن عبدالله از اصحاب حضرت رسول (ص) نسبت می‌دهد که به امر عمر خلیفه دوم در سال 22 هجری به آذربایجان لشگر کشید.
اطلاعات درباره این قلعه به حدی محدود است که باستان شناسان هنوز نام اصلی این قلعه را به طور قطع نمی‌دانند و به همین دلیل آن را با نام روستایی که در محدوده آن واقع شده است، مشخص می‌کنند.
تاسیسات معماری قلعه آوارسین، برج‌ها، دیوارها و آب انبار این قلعه مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند.
در قسمت جنوبی قلعه دو آب انبار مجزا در کنار هم قرار دارند. یکی مسقف و دیگری روباز.
قلعه آوارسین 5 برج مدور برای نگهبانی دارد که ارتفاع بلندترین برج آن به بیش از 800 متر می‌رسد.
عده ای معتقدند که این قلعه از استحکامات دفاعی بابک خرمدین در منطقه قره داغ آذربایجان بوده است.
این قلعه در دوران آبادانی 300 متر طول و 100 متر عرض داشته و در قسمت‌های شمال و جنوب آن آثاری از بقایای معماری به چشم می‌خورد.
در قسمت شمال قلعه هم برج دیده‌بانی وجود دارد که تنها ورودی قلعه هم به دلیل وجود پلکان از همین سمت است.
این راه از داخل جنگل می‌گذرد و پلکان 34 تایی قلعه که در حال حاضر تنها قسمتی از آن باقی مانده است، روی صخره‌های سخت و سیاه خارا کنده شده‌اند و یکی از بخش‌های شگفت انگیز بنا هستند.
به جز این راه ورودی، بقیه جوانب قلعه را پرتگاه‌های وحشتناک و دره‌های عمیقی گرفته اند که به مهاجمان اجازه ورود نمی‌دادند.
اگر از نگاه باستان شناسان این قلعه را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که سفال‌های هزاره اول قبل از میلاد درصد کمتری از سطح قلعه را به خود اختصاص داده اند و آثار مربوط به این دوره بیشتر تاسیسات معماری را شامل می‌شود.
در عوض سفال‌های اسلامی عمدتا به صورت چرخ‌ساز با خمیره نخودی و قرمز و تمپر مواد کانی ساخته شده‌اند و این بنا را متفاوت کرده اند.
این قلعه به شماره 22529 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
منبع:
http://sedaye-koohestan.blogfa.com/post-55.aspx
http://www.hamshahrionline.ir/details/74048
http://anbaz.blogfa.com/post-24.aspx
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=132324
گروه گردشگری تبیان- رستم زاد
قلعه بابک ( بذ - دژ بابک - قلعه جمهور )

قلعه بابک ( بذ...

این قلعه اقامتگاه و مرکز فرماندهی بابک خرمدین بر علیه خلافت عباسی بوده است. دژ جمهور یا قلعه بابک از زمان‌های دور بر بلندپایه‌ترین قله‌های آذربایجان خودنمایی می‌کرده و هنوز هم به عنوان جایگاه بابک خرم‌دین ، یکی از نمونه‌های استقامت و پایداری آذربایجانیان و ایرانیان برابر عرب‌ها و جزو ب...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده ارسباران

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۰۶۵۴ هکتار در شهرستانهای کلیبر و خداآفرین قرار داشته و از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع، در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال ۱۳۵۵ به عنوان ذخیرگاه زیستکره تحت مدیریت قرار گرفته است. پارک ملی ارسباران با وسعت ۸,۹۴۱ هکتار بخشی از...

اطلاعات | نقشه
آبگرم قلعه‌کندی

آبگرم قلعه‌کند...

آب گرم قلعه کندی در استان آذربایجان شرقی شهرستان کلیبر واقع شده است. قلعه کندی داری اهالی خونگرم و مهمان نواز است و فرهنگ مردم آن زبانزد کلیه اهالی منطقه می‌باشد. آبگرم قلعه کندی به دلیل قرار گرفتن در منطقه گردشگری و جنگلهای ارسباران و نزدیکی به رود مرزی ارس و سد خدافرین گردشگران زیاد...

اطلاعات | نقشه
درهٔ پیغام

درهٔ پیغام

دره پیغام دره وسیعی است که از شمال تا جنوب شهرستان کلیبر گسترده شده و محل عبور رودخانه پیغام است. این دره کشتزارها ومراتع وسیع و درختان میوه زیادی دارد که از ویژگی‌های برجسته این دره محسوب می‌شود. در کنار دره پیغام قلعه تاریخی پیغام قرار دارد,این قعله در معبر رودخانه دره قرار دار...

اطلاعات | نقشه
جنگل و منطقه حفاظت شده آینالو

جنگل و منطقه ح...

منطقه حفاظت شده آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر و در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله 55 کیلومتری شهر کلیبر و در 15 کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) واقع گردیده است و زیر نظر سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر قرار دارد. این محدوده حفاظت شده از شمال غربی به روستای وایق...

اطلاعات | نقشه
عمارت آینالو

عمارت آینالو

در مسیر رسیدن به آینالو بر فراز کوهی، عمارتی زیبا بنا شده که با توجه به شیوه معماری و ساختمان سازی آن به عهد قاجار مربوط است. شکوه و زیبایی ساختمان معماری و هنر اصیل ایرانی در امر ساختمان سازی را به نمایش می‌گذارد که چگونه سال‌ها پیش با آن وسایل و ابزار ساده اینچنین بنای باشکوه و با عظم...

اطلاعات | نقشه
دره و پارک جنگلی مکیدی

دره و پارک جنگ...

دره مکیدی که با نام مکیدی دره‌سی نیز خوانده می‌شود دره‌ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل‌های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر واقع شده‌است. هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم به انبوهی جنگل افزوده و نواحی استپی جنگل کاسته می‌شود. دره مکیدی ...

اطلاعات | نقشه
قلعه دره سی

قلعه دره سی

قلعه دره سی در سه کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلیبر و در جوار قلعه بابک قرار دارد، این مکان علاوه بر سرسبزی و خرمی آبشارهای بلندی از آب چشمه‌های کوهستانهای جمهور وجود دارد که بر زیبایی طبیعی قلعه دره سی افزوده است. در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه طبیعت زیبایی و توانایی خود را به نمای...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
زغال اخته کلیبر

زغال اخته کلیب...

کلیبر شهر زغال اخته است. البته فصل این میوه خوشمزه مرداد و شهریور است، اما انواع فرآورده‌های متنوع آن در تمام مغازه‌های شهر به فروش می‌رسد. کلیبر، به خاطر قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند، دارای آب و هوای خاصی است که مشخصا برای بار آوری زغال اخته مناسب می‌باشد. به دلیل نبود صنایع صنعتی ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب