توضیحات

ویرایش
امام زاده سید بهلول این امام زاده در محله‌ای به همین نام در شهرستان خوی واقع گردیده و بزرگترین مکان زیارتی این شهر است.
که اکثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مکان مدفون هستند.
نقل است جنازه این سید پس از قتل توسط عباسیان که دشمن سر سخت علویان بودند، در این محل که گندم زاری بوده است به صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود. که کشاورز این مزرعه هنگام آبیاری آن متوجه می‌شود آب در قسمتی از زمین فرو نرفته و جمع می‌شود.
به موضوع کشاورز حساس می‌شود و پس از کندن زمین برای علت این امر، به جنازه سید بهلول می‌رسد. شیعیان اندکی را که در شهر بودند (اکثر جمعیت شهر اهل تسنن بوده و بسیاری هنوز بر دین مسیح بودند) را خبر می‌کند تا در آن مکان دفنش می‌کنند.
به استناد سنگ قبر مرمری که سال ۱۳۷۶ خورشیدی در این مکان کشف گردیده، وی با دو نسل، منسوب به امام علی النقی می‌باشند که در سال ۳۲۷ هجری پیکرش در این مکان دفن شده‌است.
داخل حرم آیینه کاری و منقش کاری زیبایی به چشم می‌خورد. این بنای مذهبی تا کنون بیش از ۳ بار تجدید بنا و بازسازی گردیده است که آخرین بازسازی آن مربوط به سال ۱۳۶۷ می‌باشد.
هم اکنون نیز (سال۱۳۹۱) طرح‌های گسترش حرم در مورد ایجاد بناهای جدید در اطراف آن در دست اجراست.
طرح گسترش و رهاسازی مسیر ...مشاهده کامل متن این امام زاده تا مزار شمس تبریزی که در فاصله ۸۰۰ متری آن است، در سال‌های اخیر با جدیت طرح‌های مطالعاتی آن در شرف تکمیل و اجرا است.
در راستای توسعه امکانات زیارتی و گردش گری این مکان زیارتی، هتل بزرگ و مجهزی در سال ۱۳۹۰ در نزدیک این مکان مذهبی افتتاح گردیده است. اطراف این مکان مذهبی از دیر باز به عنوان مکانی مقدس برای دفن اموات بود.
که در سال ۱۳۵۹ بخشی بزرگی از این گورستان را دولت تملک نموده و در آن اقدام به ساخت مدرسه و درمانگاه کرد.
انصار الحسین خوی
انصارالحسین به فاصله۵۰۰ متری از بقعه امام زاده سید بهلول در شهر خوی بنا شده است. که در سابق، بالا امام زاده (امام زاده بالا، چون بالای امام زاده سید بهلول قرار داشت) به آن گفته می‌شد امادر سال ۱۳۷۲ باتوسعه و تجدید بنا، از بالا امام زاده به انصارالحسین خوی تغییر نام واز امام زاده به حسینیه تغییر کار بری داده شده است.
مقبره‌ای در داخل و کنج ورودی آن وجود دارد که به سید محمد معروف است. از تاریخ و نحوه مرگ و زندگی نامه او اطلاعات مستندی در دست نیست. اما برخی او را برادر سید بهلول می‌دانند.
در حفاری‌های مربوط به تجدید بنا، وجود بقایای استخوان‌های انسانی، گورستان بودن این مکان در سالهای نه چندان دور (۷۰سال قبل) را اثبات می‌کرد.
مقبره آقا میر هادی
در این گورستان در سال ۱۳۰۵ سیدی به نام میر هادی سید کوثری مدفون می‌گردد. سالیان بعد که گورستان بزرگ امام زاده تبدیل به مراکز دولتی می‌گردد، آرامگاه او به علت احترام فوق‌العاده وکثرت زایران وی تخریب نمی‌شود و به صورت زیارتگاهی که ۲۳ متر زیر بنا دارد مورد بازسازی و بر بالای آن گنبد و گلدسته‌ای ساخته می‌شود.
که هم اکنون به نام مقبره(میر هادی آقا) در بین مردم مورد زیارت قرار می‌گیرد. ایشان از سلاله امام سجاد (ع) و ساکنان منطقه قفقاز ایران بود که پس از تسلط روس‌ها به آن منطقه و افزودن این سرزمین بر قلمرو خود در زمان قاجار، ملک و خانه و کاشانه خود را ترک و به شهر خوی مهاجرت می‌نمایند.
داخل این زیارت گاه آرامگاه خانوادگی ایشان است. نقل است خود این سید مکان دقیق دفن خود را که هم اکنون در آن مدفون است، قبلا مشخص و وصیت کرده بود.

منبع :
harameyar.ir
www.sarir209.com/
http://khoyoghli.persianblog.ir/
پل قطور

پل قطور

پل قطور در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در قسمت سرحدی کردنشین بخش قطور از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد.طول این پل ۴۴۸ متر ، ارتفاع آن ۱۲۸ متر و قطر دهانهٔ آن ۲۳۲ متر است. و مصالح عمدهٔ آن فلزى ، و بدنهٔ آن به صورت طاقى است. پل قطور در مسیر راه آهن ایران و ت...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تب...

محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی، ملقب به شمس‌الدین، یا شمس تبریزی ( 582-645 ) هجری قمری از صوفیان پارسی‌زبان و مسلمان مشهور سدهٔ هفتم هجری است. سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده‌اند که به نام "مقالات شمس تیریزی" معروف است. در 2 کیلومتری مرکز شهر خوی در محله...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده مراکان

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده مراکان در جنوب سواحل رودخانه ارس و در شهرستان خوی قرار دارد . مرز شمالی این منطقه رودخانه مرزی ارس و جمهوری آذربایجان است. این منطقه از شمال به رودخانه ارس ، از جنوب به دشت فرسایشی رودخانه قطور چای ، از غرب به دشتهای کشاورزی قره ضیاالدین و از شرق به جاده اصلی که از جلف...

اطلاعات | نقشه
موزه خوی

موزه خوی

موزه خوی با 1200 اثر تاریخی جزء 10 موزه غنی کشور به شمار می‌رود , ساختمان قدیمی موزه خوی در تقاطع کوچه‌های نورالله خان و شهیدی قرار گرفته و از سه خیابان شریعتی، امام ، خمینی جنوبی و همچنین بلوار 22 بهمن، مسیرهای جداگانه ای به آن منتهی می‌شود. تابلوی کوچک گنجینه خوی در بالای در ورودی سا...

اطلاعات | نقشه
بازار خوی

بازار خوی

شهرستان خوی به سبب قرار گرفتن بر سر جادّه‌های معروف بازرگانی مانند: جادّه ابریشم، مکّه یولی، راه طرابوزان به جلفا و… و همچنین به سبب مرکزیّت اقتصادی از قدیم دارای کاروانسراهای متعدّد، جهت تخلیه کالا و استراحت بازرگانان، و بازاری وسیع و گسترده جهت داد وستد کالای مختلف را دارا بوده است. ...

اطلاعات | نقشه
امام زاده سید بهلول

امام زاده سید ...

امام زاده سید بهلول این امام زاده در محله‌ای به همین نام در شهرستان خوی واقع گردیده و بزرگترین مکان زیارتی این شهر است. که اکثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مکان مدفون هستند. نقل است جنازه این سید پس از قتل توسط عباسیان که دشمن سر سخت علویان بودند، در این محل که گندم زار...

اطلاعات | نقشه
دروازه سنگی خوی

دروازه سنگی خو...

دروازه سنگی خوی در جنوب بازار خوی به طرف شهر سلماس قرار دارد. این اثر در دوره ایلخانیان یا دوره قاجاریه بنا شده است و از حصار تاریخی شهر خوی باقی مانده است و خندقی نیز پیرامون وجود داشته است‌. ضلع شمالی دروازه آجری و به سبک جناقی است‌. ضلع‌جنوبی آن یک در میان سنگ‌های خاکستری و سیاه دار...

اطلاعات | نقشه
پل خاتون خوی

پل خاتون خوی

پل خاتون در 3 کیلو متری جنوب شهرستان خوی بر روی رود خانه قطور و در راستای جاده خوی به ارومیه قرار گرفته است. در قسمت فوقانی پل، آجر به کار رفته و دارای هفت دهانه بزرگ آب رو بوده و در بین دهانه‌های بزرگ پایه‌های سنگی قرار گرفته و به طور منظّم، هفت دهانه طاق نمای تزئینی در این پل وجود دا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب