توضیحات

ویرایش
پل آب بر اهل در شهرستان لامرد قرار دارد. این اثر با توجه به نوع ساختار به دوره اسلامی متأخر تعلق دارد. از آنجایی که کاربری اثر خدماتی بوده و برای انتقال آب از شهر اهل به پاقلات ساخته شده است، به پل "آب بر اهل" شهرت دارد.
این پل بر روی دیواری به ارتفاع حدود ده متر عبور می‌کند. مسیر پل آب بر از تنگ اهلیون شروع شده و در طول مسیر، آثار باقیمانده آن به طول شصت و هفت متر نمایان است.
بررسی‌ها نشان داده که این پل تا مسافت حدود ده کیلومتر ادامه داشته که اکنون فقط قسمت هایی از آن به جا مانده است که در مجموع شامل چهارده طاق و پانزده پایه می‌باشد.
ضخامت دیواره‌ای که به سمت شمال ادامه دارد یک متر و بیست سانتیمتر و در قسمت ابتدایی این پل علاوه بر طاق‌ها، در فاصله یک تا یک و نیم متری قسمت بالایی تاق ها، دریچه‌های کوچکی تعبیه شده‌اند که به جهت جلوگیری از فشار وزش باد می‌باشد.
پایه‌‌های نگهدارنده پل از مصالح سنگ و ساروج ساخته شده‌اند. طول بلند پل و ارتفاع آن در میان زمین‌های صاف، مانند دیواری از دور نمایان است، علاوه بر آن وجود طاق‌های متعدد، زیبایی آن را دو چندان کرده است.
بر اساس بررسی‌های انجام شده این بنا در دوره‌های بعدی تعمیر و بازسازی شده است و مالکیت اثر، دولتی و مربوط به منابع ...مشاهده کامل متن طبیعی است. با توجه به ویژگی‌های این اثر تاریخی به عنوان یکی از شاخصترین آثار باستانی، شناسایی و بررسی آن در سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت شروع و هم اکنون پس از طی مراحل و تشریفات قانونی لازم به شماره بیست و هفت هزار و پانصد و سی و شش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از تاریخ ثبت مورد حفاظت و صیانت این اداره کل قرار دارد.
بدیهی است هرگونه دخل و تصرف در اثر ممنوعیت قانونی داشته و تخلف محسوب می‌شود. شهرستان لامرد با چهار هزار و سی و پنج کیلومتر مربع مساحت در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس واقع شده که از طرف شمال به شهرستان لارستان، از طرف جنوب و شرق با استان هرمزگان و از طرف جنوب و غرب با شهرستان مهر و استان بوشهر همسایه است.
موقعیت طبیعی و قرار گرفتن در ناحیه گرم و خشک و بارندگی اندک، وجود دو دشت وسیع و تا حدی غیر قابل کشت که از یک رشته کوه از نوار ساحلی جدا شده است، از ویژگی‌هایی است که بر تمام ابعاد زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم این منطقه تاثیر گذاشته است.
شهرستان لامرد از نظر آب و هوایی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می‌شود. دو رودخانه فصلی مهران از کوه‌های بخش گله‌دار شهرستان مهر سرچشمه گرفته و پس از عبور از شهرستان لامرد وارد شهرستان بستک شده و در کنار بندر خمیر به خلیج فارس می‌ریزد.
رودخانه علامرودشت نیز که از دو شاخه اصلی فداغ و روستاهای بالاده و آبگینه شهرستان لارستان سرچشمه گرفته، برخلاف رودخانه مهران، جهت شمال شرقی به جنوب غربی دارد و پس از طی مسیری طولانی با رودهای قره‌آقاچ و فیروزآباد یکی شده و رودخانه مند را تشکیل می‌دهند و در نزدیکی کاکی به خلیج فارس می‌ریزد.
نام قدیم لامرد تراکمه بوده است و این نام‌گذاری به‌دلیل مردمانی است که از ترکمنستان به این منطقه کوچ کرده‌اند. این ناحیه درسال هزار و سیصد و ده هجری شمسی به لامرد تغییر نام پیدا کرد.
با عرض پوزش آدرس دقیق پل آب بر اهل در حال حاضر بر روی نقشه موجود نمی‌باشد به محض اطلاع از آدرس، نقشه به روز رسانی خواهد شد.
دوستانی که از آدرس پل آب بر اهل اطلاع دارند لطفا برای ادرس دقیق مارا همراهی کنند.

منابع:
http://haftabgir.blogfa.com/
http://www.farsnews.com/
http://honarmandaneahel.blogfa.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://www.irna.ir/
تنگ ترمان

تنگ ترمان

تنگ ترمان از مراکز دیدنی روستای ترمان از توابع دهستان ترمان شهرستان لامرد در جنوب فارس است ,این منطقه گردشگری در فاصله 12 کیلومتری غرب لامرد واقع شده است این منطقه دارای مناظر زیبای درختان و آب‌های جاری در نهرها و پوشش گیاهی نخل و لیمو است ,یک آسیاب آبی به‌نام ترمان در ورودی این تنگه ...

اطلاعات | نقشه
مسجد علی­خان

مسجد علی­خان

مجموعه تاریخی علی خان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لامرد است, این مجموعه مربوط به دوره قاجاریه است که توسط علی خان اشکانی بنا شده است و شامل حمام، مسجد، قلعه و آب انبار می‌باشد. مسجد تاریخی حاج علی در خیابان لطفعلی خان زند ، ضلع شرقی مدرسه خان ، محله گود عربان شیراز واقع است و بیش از ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده شاه فرج‌الله

امامزاده شاه ف...

بقعه امام زاده شاه فرج الله یکی از مهمترین زیارتگاه‌های شهرستان لامرد به شمار می‌رود که در جنوب روستای کهنویه ودرفاصله ۱۰ کیلومتری شهر علامرودشت قرار دارد که با مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و در طبیعت زیبایی از چشمه‌های آب و قنوات،درختان خرما و مرکبات قرار دارد. جاده این امامزاد...

اطلاعات | نقشه
قلعه سفید اشکنان

قلعه سفید اشکن...

قلعه عظیم سفید اشکنان مقر حکومت خوانین اشکنان در دوره قاجار بوده که روزگاری نه چندان دور حاکم قسمت جنوبی استان فارس بوده اند و بر اساس مدارک موجود مسئولیت دریافت مالیات از بخش عمده ای از استان هرمزگان، بخش شیبکوه فعلی و جزایر تابعه از جمله کیش نیز بر عهده ایشان بوده است. این قلعه بزرگ...

اطلاعات | نقشه
مسجد اوز

مسجد اوز

مسجد جامع اوز بر اساس نقشه‌های قدیمی در مرکز شهر، در جایی محصور در میان خانه‌ها و میدان اصلی شهر (لرد میری)، درخیابان طاهری واقع شده است. این مسجد را در جایی ساخته اند که سهل‌ترین راه و بیشترین امکان دسترسی مردم به آنجا وجود داشته است و دکانها و خانه هایی در اطراف آن بوده که حالا جز اسم...

اطلاعات | نقشه
پل آب بر اهل

پل آب بر اهل

پل آب بر اهل در شهرستان لامرد قرار دارد. این اثر با توجه به نوع ساختار به دوره اسلامی متأخر تعلق دارد. از آنجایی که کاربری اثر خدماتی بوده و برای انتقال آب از شهر اهل به پاقلات ساخته شده است، به پل "آب بر اهل" شهرت دارد. این پل بر روی دیواری به ارتفاع حدود ده متر عبور می‌کند. مسیر پل ...

اطلاعات | نقشه
آسیاب آبی پسبند

آسیاب آبی پسبن...

آسیاب آبی پسند از آثار تاریخی دوران اسلامی در شهرستان لامرد استان فارس است که در فاصله 63 کیلومتری جنوب شرق شهر لامرد و در جنوب غربی روستای پسبند قرار دارد. این محوطه در بخش کوهپایه واقع شده است و آثار آن را آسیابی تشکیل می‌­دهد که بخشی از تنوره، با دو متر قطر و چهار متر ارتفاع اتاق زی...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب