1

توضیحات

ویرایش

دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در۵۰ کیلومتری شهر عباس و نزدیک کلاردشت که حدود یک ساعت زمان می‌برد تا بعد از گذر از 17 کیلومتر جاده، به ارتفاعات دیدنی مازیچال برساند.
چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی‌نظیر به این دهکده کوهستانی بخشیده است.وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که در هنگام بارندگی، مازیچال پر از ابرهایی می‌شود که هر لحظه شکل‌های زیبایی به خود می‌گیرند.
می‌گویند نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. در گویش محلی مردم منطقه، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله.
بنابراین مازی چال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته اند.در یک نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش می‌دهد.اگر پاییز جنگل‌های جاده‌ی کلاردشت به عباس‌آباد را دیده و پسندیده‌اید، شک نکنید که پاییز مازیچال شما را مسحور می‌کند.
جنگل مازیچال در بهار مملو از گیاهان دارویی و خوراکی از جمله قارچ‌ها، توت‌فرنگی‌های وحشی و سوسن‌عنبرهای خوش بوست.
برای برنامه‌ریزی و سفر به این ناحیه ما مسیر زیر را پیشنهاد می‌کنیم: جاده چالوس با همه زیبایی هایش برای تهرانی‌ها مسیری تکراری شده «گچسر، کندوان، مغازه‌ها و مسجد سیاه بیشه، پیچ‌های هزار چم، مرزن آباد» همه اینها برای ما نام هایی آشنا هستند، ولی این بار مسیر را از مرزن آباد به سمت کلاردشت عوض می‌کنیم.
بعد از نیم ساعت رانندگی به میدان بزرگ کلاردشت رسیده و خودرو را پارک کرده و مایحتاج سفر یکروزه را از بازار سنتی کلاردشت تهیه می‌کنیم.بعد از خرید مایحتاج یک روز مسیر را ادامه داده تا کیلومتر ۲ جاده عباس آباد تا به کرد محله برسیم.
(بهتر است خروجی مازیچال را از محلی‌ها بپرسیم چون هیچ گونه نشانه ای وجود ندارد).
اگر مایل به رفتن به مازیچال بدون وسیله شخصی هستید پیشنهاد می‌شود به کلاردشت رفته و با کرایه کردن یک لندرور و با پرداخت مبلغ ۴۰.۰۰۰ تومان به صورت دربستی رفت و برگشت به این منطقه سفر کنید.از مزایای این مسیر نزدیکی آن به دریای شمال است به این ترتیب هم از جنگل‌های زیبای عباس آباد بازدید می‌کنید و هم از دریای شمال کمال لذت را می‌برید.
دیدنی‌های مسیر
در مسیر رسیدن به مازیچال دیدنی هایی هست که نباید از دست داد. اگر به قصد لذت بردن از جنگل و هوای مطبوع ماریچال عازم منطقه هستید بهتر است برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که صبح در مازیچال باشید و تا غروب در آنجا گردش کنید، اگر چه می‌توانید بیشتر از این در روستا بمانید.
این روستا در ارتفاع بالاتر از دو هزار و 300 متری قرار گرفته و احتمالا در این موقع سال هوای آن رو به سردی می‌رود. این جاده پر از درختان بلوط است که در نزدیکی روستا تراکم درختان کمتر می‌شود، می‌توانید قبل از رسیدن به روستا، کنار جاده توقف کنید و یک چای بنوشید اگر خوش شانس باشید گاهی می‌توان مهی را که تا روی جاده پایین آمده در این مسیر دید.
غیر از جنگل‌های بلوط گورستان‌های قدیم در مسیر وجود دارد که نشان از قدمت و تاریخی بودن منطقه دارد یکی از معروف‌ترین این گورستان‌ها در فاصله پنج کیلومتری توبدره تا مازیچال قرار دارد.
تقریباً در هیچکدام از این گورستان‌ها دیگر مرده ای دفن نمی‌شود.
کجا بگردیم؟
در روستای مازیچال مسیرهای پاکوب و مالروی زیادی وجود دارند که می‌توانید هر کدام از آنها را برای پیاده روی انتخاب کنید.
می‌توانید از یک مسیر داخل جنگل پیاده روی کرده و از همان مسیر هم برگردید.
اگر منطقه مه داشته باشد حتما از بلد و مردم محلی استفاده کنید اما اگر منطقه مه آلود نبود، می‌توانید به شکل گروهی پیاده روی کنید. ما دو مسیر را برای پیاده روی در مازیچال به شما پیشنهاد می‌کنیم:
مسیر اول: پیاده روی از تپه مازیچال به سوی جنگل و گوسفند سرای شورزمین: برای پیاده روی در این مسیر باید از تپه مازیچال شروع کنید که بعد از حدود ده دقیقه پیاده روی وارد جنگل خواهید شد.
برای پیاده روی در این مسیر، باید حدود 500 متر قبل از رسیدن به روستای مازیچال جاده خاکی سمت چپ جاده را که شب ملایمی دارد به سمت تپه مازیچال بروید.
بالای این تپه چند خانه ساخته شده اند که ادامه خانه‌های روستایی هستند از تپه مازیچال که دکل تلفن نیز بالای این تپه قرار دارد، باید به سمت جنوب غربی رفته و از میان درختان جنگل و مسیر پاکوب به سوی شور زمین بروید.
نشانه‌ی شور زمین، دو کلبه است که در طرف جنوب و در میان یک بوته زار قرار گرفته و اگر هوا مه آلود نباشد. از بالای تپه مازیچال می‌توانید آنها را ببینید زمان رفت و برگشت دراین مسیر با استراحت، حدود دو ساعت خواهد شد.
اگر از راهنمای محلی کمک گرفته باشید، می‌توانید از او بخواهید که از مسیر پاکوب و جنگلی دیگر دیگری شما را برگرداند. به سمت انتهای روستا رفته و از پایین دست روستا بیرون بیایید.
مسیر دوم: پیاده روی به سمت کوه و هزار چشمه: برای رفتن به هزار چشمه هم باید از تپه مازیچال شروع کنید. این بار از تپه مازیچال دقیقا رو به جنوب بروید، اگر بالا تپه مازیچال بایستید، در سمت جنوب کوهی را خواهید دید که در غرب آن دیواره سنگی وجود دارد و در سمت شرق این کوه تپه‌های نسبتاً کوتاه قرار گرفته اند.
در بین این دو، از دور دست چندین چشمه در دامنه کوه می‌بینید که این چشمه‌ها به هزار چشمه معروف هستند. پس برای رسیدن به هزار چشمه می‌توانید از جاده خاکی ای که در سمت چپ شما وجود دارد، به سمت هزار چشمه (جنوب) بروید و به هنگام بازگشت نیز از تپه سمت چپ بالا رفته و نمای کلی تپه مازیچال را ببینید.
اگر در بین راه استراحت کنید حدود سه ساعت در راه خواهید بود.
کجا بمانیم؟
روستای مازیچال، روستایی ییلاقی است که فقط تابستان‌ها پر از ییلاق نشین‌ها می‌شود و به همین دلیل در آنجا نباید انتظار امکاناتی مثل: آب لوله کشی، برق، گاز و تلفن را داشته باشید.
این خانه‌ها خانه‌های چوبی و ییلاقی هستند و ییلاق نشین‌ها در تابستان در اینجا ساکن می‌شوند. خانه ای برای اجاره در مازیچال وجود ندارد اما ممکن است بعضی ییلاق نشین‌ها برای یک شب اتاقی اجاره دهند که باید بر سر قیمت با آنها به توافق برسید.
به همین دلیل اگر خواستید شب در مازیچال بمانید، می‌توانید از چادر استفاده کنید.
در مازیچال برای چادر زدن بهتر است ابتدای روستا یا انتهای روستا (که هر دو سمت چشمه وجود دارد) یا بالای تپه مازیچال چادر بزنید (بالای تپه مازیچال با خود آب ببرید)؛ بنابراین بهتر است جایی در نزدیکی خانه‌های روستایی اقامت کنید.
در این منطقه دستشویی عمومی وجود ندارد؛ به همین دلیل آمادگی کامل برای دستشویی صحرایی داشته باشید. اما اگر نخواستید شبی ییلاقی پشت سر بگذارید می‌توانید شب را در یکی از اقامت گاه‌های کلاردشت بمانید.
چند توصیه
خوشبختانه به علت نا آشنا بودن این منطقه برای بیشتر موسسات طبیعت گردی، معدود آژانس هایی را می‌توان یافت که به مازیچال تور داشته باشند.
همراه داشتن دوربین عکاسی جزو الزامات این سفر است که نباید فراموش شود، چون در کل مسیر با سوژه‌های عکاسی متفاوتی روبه رو خواهید بود.
نکته مهمی که باید در کلیه سفرها به آن توجه شود، فرهنگ سفر و طبیعت گردی است، بیایید در حفظ و نگهداری طبیعت مان کوشا باشیم.
از رها کردن زباله هایمان علی الخصوص بطری‌های پلاستیکی در طبیعت جدا خودداری کنید، با همراه داشتن یک کیسه زباله به سادگی می‌توان کلیه پسماند‌های خود را تا اولین سطل زباله به همراه آورد.
امکانات روستا: آب آشامیدنی امکان زدن کمپ جهت شب مانی
جهت برنامه ریزی و سفر به این منطقه از مسیر پیشنهادی ذیل می‌توانید استفاده کنید:
تهران جاده چالوس مرزن آباد کلاردشت کرد محله روستای مازیچال

منبع :
http://www.tebyan.net/
http://www.aftabir.com/
http://www.asriran.com/

علم کوه

علم کوه

علم کوه رویایی با ارتفاع تقریبی ۴۸۵۰ متر از سطح دریا دومین قله بلند ایران است . بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست. ...

اطلاعات | نقشه
کاخ اجابیت

کاخ اجابیت

کاخ اجابیت یا اُجابت کاخی است که در روستای اجابیت و در دامنه ارتفاعات جنوب مشرف بر شهر کلاردشت و در ۲ کیلومتری شهر کلاردشت قرار دارد. مسیر دسترسی به کاخ از چالوس شروع شده و در مسیر کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران تا مسافت 35 کیلومتر ادامه دارد و سپس در مرکز شهر مرزن آباد به طرف غر...

اطلاعات | نقشه
دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود که در منطقه کلاردشت واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم نموده است. گونه‌های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند. مجموعه ویژگی‌های طبیعی کلاردشت شرایطی را فراهم نموده که از دیرباز این منط...

اطلاعات | نقشه
روستای مازیچال

روستای مازیچال

دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در۵۰ کیلومتری شهر عباس و نزدیک کلاردشت که حدود یک ساعت زمان می‌برد تا بعد از گذر از 17 کیلومتر جاده، به ارتفاعات دیدنی مازیچال برساند. چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی‌نظیر به این ده...

اطلاعات | نقشه
روستای طبرسو

روستای طبرسو

طبرسو روستای زیبا و بی ادعا در دل طبیعت کلاردشت روستای طبرسو با مرکز کلاردشت 7 کیلومتر و با جاده ارتباطی به چالوس 1700 متر فاصله دارد که در دامنه جنگل قرار دارد. طبرسو از شمال به دشت کلار و نیروگاه برق، از جنوب به جنگل‌های سرسبز و بسیار زیبای البرز، از شرق به روستای پی قلعه و تپه‌ی ...

اطلاعات | نقشه

بهشتی از آفرینش خدا در مازیچال

در گویش محلی مردم منطقه، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله. بنابراین مازی چال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته اند.
دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در۵۰ کیلومتری شهر عباس و نزدیک کلاردشت که حدود ... ادامه مطلب
بهشتی از آفرینش خدا در مازیچال

ابرها را در مازیچال لمس کنید

مازیچال یک روستای گردشگری است که می‌توان با جرات گفت که حتی زیباتر از جنگل ابرهاست. ارتفاع این منطقه از سطح آب‌های آزاد، 2500 متر است. این روستا، در بهار و تابستان بهترین مکان برای تجربه یک سفر رویایی و رمانتیک است اما سفرهای زمستانی و پاییزی در آن ، به دلیل بکر بودن منطقه و نبود جاده مناسب، کمی دشوار ... ادامه مطلب
ابرها را در مازیچال لمس کنید

دهکده مازیچال

مازیچال٬ نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری٬ شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمتان٬ احساسی وصف ناشدنی را برایتان به همراه خواهد داشت. اگر به دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود٬ وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.
در فصل پائیز، جنگلهای ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گلهای فصلی زیباست و مناظر برفی قله‌های اطراف جلوه نمایی می‌کند اما مناسب‌ترین فصل برای شب‌مانی٬ تابستان است.
«ماز» و «مازی» در گویش محلی به معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال٬ پس به یاد داشته باشید که سفر شما به گودالی پر از درختان بلوط است.
برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید٬ سپس به سمت کلاردشت تغیر مسیر دهید٬ از میدان اصلی کلاردشت حدود ۷ کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده ماریچال برسید. از ابتدا جاده خاکی مازیچال٬ ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید که به بالاتر از آن راهی نیست٬ حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.
... ادامه مطلب
دهکده مازیچال

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب