توضیحات

ویرایش
طبرسو روستای زیبا و بی ادعا در دل طبیعت کلاردشت
روستای طبرسو با مرکز کلاردشت 7 کیلومتر و با جاده ارتباطی به چالوس 1700 متر فاصله دارد که در دامنه جنگل قرار دارد.
طبرسو از شمال به دشت کلار و نیروگاه برق، از جنوب به جنگل‌های سرسبز و بسیار زیبای البرز، از شرق به روستای پی قلعه و تپه‌ی معروف قلعه کوتی و از غرب به محله‌ی لاهو محدود است.
مساحت تقریبی دهکده‌ی زیبای توریستی طبرسوحدود____ متر مربع می‌باشد، تعداد خانوار دایم روستا 65 خانوار و تعداد 30 خانوار بصورت غیر دایم که بیشتر در تعطیلات و بهار وتا بستان در روستا اقامت دارند .
با توجه به آثار موجود، به ویژه قبرستان معروف بهشت که در جنوب روستا واقع است قدمت روستا باید بیش از 1000 سال باشد . ساکنان دارای گویش گیلکی، طبرسو را « تورسو » هم می‌گویند.
آب و هوای روستا ،کوهستانی وسردسیر و تابستان‌های معتدل و دل انگیزی دارد، مذهب مردم شیعه وزبان آنها به ترتیب کردی و گیلکی است که کردها از ایل خواجوند هستند .
آب آشامیدنی مردم از چشمه معروف خنیک و اخیرا به علت کمبود ...مشاهده کامل متن آب از طرح آبرسانی ملک جو نیز بهره مند شده اند.
وجه تسمیه
در بین راه طبرسو ولاهو سنگ بزرگی قرار داشت که مردم داس وتبر خود را با آن تیز می‌کردند تا مورد استفاده آنان در مصارف کشاورزی و... قرار گیرد واین امر موجب شده است ساکنان این منطقه را طبرسونام بگذارند.
جاذبه‌های روستا :
امام زاده درویش رستم (ع)
امامزاده درویش رستم درقسمت جنوبی روستا در فضایی بسیار دیدنی و دارای جاذبه زیبای گردشگری در دامنه جنگل قرار دارد.
میرزا حسن خان اعتماد السلطنه از این بقعه به نام امامزاده سید رستم یاد کرده است . بنای بقعه ازسنگ وگل است، که دور آن با چوب‌های خراطی شده که نوشته هایی نیز بر روی آنها حک شده است محفوظ شده است .
بام آن لت پوش ( تخته ) است و صندوقی ساده‌ی چوبی درمیان بنا، گور درویش رستم را پوشانده است.
گردشگران و جهانگردان سالانه از این بقعه دیدن می‌کنند و اخیرا باپی گیری شورای اسلامی طبرسو ومساعدت اداره اوقات شهرستان‌های نوشهر وچالوس قرار است با تخصیص بودجه نسبت به بازسازی وتوسعه آن اقدام شود و درحال حاضر از سوی شورای اسلامی سرویس بهداشتی مناسبی برای استفاده زائران وگردشگران احداث شده است.
بقعه امامزاده درویش رستم ( ع ) در میان گلزار شهدای طبرسو که شهیدان رمضان صالحی ثانی و پنجعلی میارحسینعلی به خاک سپرده شده اند قرار ارد و معنویت بیشتری به این مکان بخشیده است در روز عاشورا عزاداران طبرسو و پی قلعه در این مکان تجمع می‌کنند وبرای سرور و سالار شهیدان امام حسین ( ع ) نوعه خوانی و مرثیه خوانی می‌نمایند که از جلوه خاصی برخوردار است و در پایان مراسم نیز از سوگواران پذیرایی می‌شود.
از دیگر جاذبه‌های طبرسو جنگل زیبا ی روستا است که جنوب و جنوب غربی روستا را با درختان بلند و سرسبز پوشانده است که سالانه مورد بازدید گردشگران محلی و... قرارمی گیرد. در داخل جنگل طبرسو نقاط دیدنی دارای چشمه و فضای باز که بتوان استراحت نمود با نام « گزنه بیت »، راه چشمه « خنیک »، « سوتی سی »، اسبان سرا، جورسره، الماس دره، کربنک، پلم چالک، گوگاچال، سرخ گل، علی باخرابه، دمخوران، اکیله سر، و... وجود دارد که مورد توجه گردشگران و طبیعت گردان منطقه است. طبرسو راه ارتباطی کوهنوردان به قله معروف شاه علمداراست که حدود 5 ساعت پیاده روی با روستا فاصله دارد و معمولا کوهنوردان بعد از فتح قله شاه علمدار که از راه شهر زمنیک به آنجا می‌روند، راه برگشت آنها برای استفاده ازجاذبه‌های شگفت اگیز جنگل مسیر عثمان سرا – طبرسو را انتخاب می‌کنند.
همچنین از دیدنی‌های طبرسو غار دیوچاه و حمام دیوچاه است که در دل جنگل بعد از منطقه جورسره قراردارد. چشمه کربنک ارتفاع معروف قلعه کوتی ( قلاکوتی )، واشباغ، کافیه باغ، دشت زمین سر، اغوز وشته، بهشت و ... از جاذبه‌های دیگر طبرسو برای طبیعت گردها این دهکده توریستی است.
ساختمان آسیاب که در خیابان ادنگ قرار دارد یکی از جلوه‌های زیبا ودیدنی طبرسو است.
بنای مسجد جامع طبرسو که هنوز تکمیل نشده است، بیان معماری اسلامی و نشانه فرهنگ غنی اسلامی و مذهبی مردم طبرسو است که دیدنی و جذاب است. با عنایت به جاذبه‌های شگفت انگیز طبیعی و بقعه امامزاده درویش رستم ( ع ) درسال از سوی اداره میراث فرهنگی غرب مازندران طبرسو بعنوان دهکده توریستی شناخته شده است.

منبع :
http://www.tabarso.com/
علم کوه

علم کوه

علم کوه رویایی با ارتفاع تقریبی ۴۸۵۰ متر از سطح دریا دومین قله بلند ایران است . بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست. ...

اطلاعات | نقشه
کاخ اجابیت

کاخ اجابیت

کاخ اجابیت یا اُجابت کاخی است که در روستای اجابیت و در دامنه ارتفاعات جنوب مشرف بر شهر کلاردشت و در ۲ کیلومتری شهر کلاردشت قرار دارد. مسیر دسترسی به کاخ از چالوس شروع شده و در مسیر کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران تا مسافت 35 کیلومتر ادامه دارد و سپس در مرکز شهر مرزن آباد به طرف غر...

اطلاعات | نقشه
دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود که در منطقه کلاردشت واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم نموده است. گونه‌های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند. مجموعه ویژگی‌های طبیعی کلاردشت شرایطی را فراهم نموده که از دیرباز این منط...

اطلاعات | نقشه
روستای مازیچال

روستای مازیچال

دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در۵۰ کیلومتری شهر عباس و نزدیک کلاردشت که حدود یک ساعت زمان می‌برد تا بعد از گذر از 17 کیلومتر جاده، به ارتفاعات دیدنی مازیچال برساند. چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی‌نظیر به این ده...

اطلاعات | نقشه
روستای طبرسو

روستای طبرسو

طبرسو روستای زیبا و بی ادعا در دل طبیعت کلاردشت روستای طبرسو با مرکز کلاردشت 7 کیلومتر و با جاده ارتباطی به چالوس 1700 متر فاصله دارد که در دامنه جنگل قرار دارد. طبرسو از شمال به دشت کلار و نیروگاه برق، از جنوب به جنگل‌های سرسبز و بسیار زیبای البرز، از شرق به روستای پی قلعه و تپه‌ی ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب