توضیحات

ویرایش

کوه دنا با ویژگی‌های طبیعی وگردشگری متنوع به عنوان منحصر بفردترین پارک ملی ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در این میان گردنه بیژن شرایط ویژه ای به این چین خوردگی کم نظیر طبیعت داده است.
گردشگران به فاصله شش کیلومتر از شهر سی سخت این عروس زیبای جنوب به گردنه بیژن می‌رسند جایی که عطر گلهای وحشی هر مسافر خسته ای را شامه نوازی می‌کند.
روزهای گرم تابستان در وسط گردنه بیژن ، برف انباری بزرگ و مدفون در لایه‌های خاک پدیده شگفتی جلوی چشم هر تازه واردی قرار می‌دهد.
به فاصله کمتر از 90 کیلومتر از این مکان خوش آب و هوا، دمای هوای برخی از شهرهای گرمسیری جنوب تا بیش از 45 درجه سانتیگراد گزارش می‌شود.
دیدن وانت بارهایی درحال بارگیری برف از این انبار برفی خدادادی جلوه ای از خوان بی شمار کوه دناست که علاوه بر هدیه طبیعت بکر جریان معیشت اقتصادی را به اشکال مختلف در خود جای داده است.
بسیاری از مسافران طبیعت گرد وقتی وارد گردنه بیژن می‌شوند اولین چیزی که برای آنها خاطره ساز می‌شود وزش نسیم سردی است که تحمل ماندش بویژه اگر کمی در مسیر سفر در خودرو عرق کرده باشند سخت است.
در مسیر جاده گردنه بیژن تماشای انبارهای برفی و طبیعت سبز آکنده از انواع گونه‌های گیاهی درحالی که نسیم خنکای کوه مشحون از عطر گلهای وحشی بویژه گیاه معطر چویل است، نشاط روحی مضاعفی را تقدیم نفس‌های مشتاق هوای طبیعت می‌کند.
گردنه بیژن نقطه مرزی شهرستان دنا به مرکز شهرسی سخت کهگیلویه وبویراحمد و منطقه مرتفع سمیرم از توابع استان اصفهان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی ،گردشگری و اقتصادی دریک موقعیت ویژه قرار دارد.
این گردنه متصل به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دناست که به لحاظ تنوع پوشش گیاهی و جانوری از منحصربفردترین مناطق ملی و بین المللی محسوب می‌شود بگونه ای که در زیست کره ثبت شده است.
دنا با 93 هزار هکتار وسعت دارای 40قله بالای چهار هزار متر است که با این ویژگی متفاوت از دیگر رشته کوههای زاگرس مقصد خوبی برای گرشگران داخلی و خارجی است.
وجود بخش زیادی از دو هزار گونه گیاهی با 50 گونه اندمیک و بیش از 165گونه جانوری به زیستگاه پارک ملی دنا شرایط ویژه ای داده است.
وجود گله‌های پرشمار کل وبز در کوه دنا جلوه‌ی ویژه ای به این منطقه مهم زیستگاهی داده است چیزی که در کمتر جای دیگر می‌توان نطیر آن را دید، البته شرایط برای بهتر شدن وضعیت این زیست بوم با افزایش و تنوع جمعیت گونه‌های جانوری آن نیز فراهم است.
بالادست ارتفاعات گردنه بیژن جلوه ای زیبا از یخچال‌های برفی و دامنه آن با چشم انداز باغ شهر سی سخت و چشمه سارهای مفرح برای هر گردشگر طبیعت دوستی درهر فصلی جلوه ای تماشایی و سحرآمیز دارد.
برفراز این گردنه زلال جاری آب گوارا از سینه کش کوهساران و اسکان خانوارهای عشایری در پایین دست آن به سمت منطقه پادنا سمیرم یک موقعیت ویژه برای خانوارهای عشایری ایجاد کرده است..
وجه تسمیه این گردنه به داستان اسطوره ای عروج کی خسرو به آسمان بر می‌گردد که این افسانه هنوز بین بومیان منطقه ساری و جاری است.
مردم بومی معتقدند که کیخسرو پادشاه ایران زمین برای عروج به آسمان از این مسیر عبور کرد و ۳۰ پهلوان ایران زمین به فرماندهی بیژن در این منطقه به جستجوی او پرداختند اما اسیر برف و بوران شدند و در این گردنه جان دادند.در فصل زمستان به خاطر وجود برف در جاده، نمی‌توان راهی آنجا شد.
اما در اردیبهشت ماه می‌توان از میان دیواره‌های برفی عبور کرد و شاهد زیبایی شگفت انگیز این گردنه بود.همه ساله گردشگران زیادی راهی سی سخت شده تا از گردنه بیژن که در گرمای تابستان خنکای نسیمش روح نواز است دیدن داشته باشند.

منبع:
http://k-b.ir/
http://www.mehrnews.com/
http://www.samaram.ir/

چشمه میشی

چشمه میشی

یکی از جلوه‌های طبیعت کوهگل، چشمه پرآب میشی است که در دامنه دنا و در زیر گردنه بیژن جاری است. چشمه میش چشمه ای همیشگی و از مهم‌ترین چشمه‌های منطقه سی سخت به شمار می‌رود که در امتداد دره ای طولانی با شیب نسبتاً تند روان است و جویبار پرآب و سپید رنگ آن همچون رشته‌های مروارید زینت بخش دره ...

اطلاعات | نقشه
روستای گزدون

روستای گزدون

روستای گزدون، از توابع بخش پاتاوه ، شهرستان دنا ، استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد . این روستا با مرکز استان شهر یاسوج ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و در مسیر جاده یاسوج به اصفهان واقع گردیده ، این روسـتا بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ۶۴ خـانوار و جمـعیت ۲۶۷ نـفر می‌باشد . این روســتا در ...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده دنا

منطقه حفاظت شد...

منطقه دنا به استناد مصوبه شماره ۱۲۶ مورخ ۱۳۶۹/۱۱/۷ شورای عالی حفاظت محیط زیست، با وسعت ۶۸۰۰۹ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام و طی مصوبه شماره ۳۶۰ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۹۱/۱/۱۹ قسمتی از این منطقه با وسعت ۲۵۸۳۹ هکتار بعنوان پارک ملی دنا معین گردید. ویژگی...

اطلاعات | نقشه
قله دنا

قله دنا

یکی از زیبا‌ترین عناصر طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد منطقه حفاظت شده دنا می‌باشد. که دارای موزه ای بزرگ از تنوع گیاهان وجانوران وپدیده‌های طبیعی است.. این منطقه کاملاً کوهستانی است .دارای ذخایر آب فراوان وسرچشمه بسیاری از رودخانه‌های جنوب ایران است. علاوه برآن منطقه از نظر تنوع گونه‌ها...

اطلاعات | نقشه
پل پاتاوه

پل پاتاوه

پل تاریخی پاتاوه در شهرستان دنا در 15 کیلومتری کوه دنا در بویر احمد سفلی قراردارد, این پل از دوران صفویه به یادگار مانده است. این منطقه به دلیل ویژگى هاى اقلیمى و جغرافیایى، یکى از راه هاى اصلى تیسفون ،استخر و شوش ، بهبهان و اصفهان بوده که کاروانیان از آن عبور مى کرده اند. شهر پاتاوه...

اطلاعات | نقشه
تخت شاه نشین ( پایه پل )

تخت شاه نشین (...

تخت شاه نشین هخامنشی در ۱/۵ کیلومترى جنوب غربى روستاى پاتاوه شهرستان دنا واقع شده است، این اثر تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان بوده است. در کنار این تخت پل‌های وجود دارد که یکی از انها مربوط به دوره ساسانی بوده است در آن زمان راه عبوری بود برای رسیدن به خوزستان.در کنار این تخت پلی متعلق...

اطلاعات | نقشه
آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بی...

آبشار بهرام بیگی در روستای دلی بهرام بیگی(سمندی) از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا در ۵۰کیلومتری شمال غرب سی‌سخت و ۷۰کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد . این آبشار از ارتفاعات با ارتفاعی حدود 35 متر با آب بسیار خنک و گوارا به سمت دره‌های پر پیچ و خم که پوشیده از درخت...

اطلاعات | نقشه
آبشار تنگه نمک

آبشار تنگه نمک

آبشار تنگه نمک در فاصله 5/8 کیلومتری شرق سی سخت و در انتهای کوه گل قرار دارد. آبشار از تنگه ای به همین نام به پائین سرازیر می‌شود. برای دسترسی به آن باید از جاده خاکی گذر کرد. آبی که از آن جاری می‌شود به رودخانه‌ی کوه گل می‌پیوندند و خروشش موسیقی دل انگیز طبیعت را به خاطر می‌آورد. ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

گردنه بیژن کجاست؟

دنا به عنوان یکی از چندین قله مرتفع رشته کوه زاگرس یکی از زیبا‌ترین و بکرترین مناطق گردشگری کشور است که با مرکزیت شهر زیبای سی سخت سالیانه پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان است.
گردنه بیژن که مرتفع‌ترین گردنه برف گیر و ماشین رو کشور به حساب می‌آید در ارتفاع 3800 متری ارتفاعات دنا ... ادامه مطلب
گردنه بیژن کجاست؟

کوه دنا با ویژگی‌های طبیعی و گردشگری متنوع به عنوان منحصر بفردترین پارک ملی ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در این میان گردنه بیژن شرایط ویژه ای به این چین خوردگی کم نظیر طبیعت داده است.گردشگران به فاصله شش کیلومتر از شهر سی سخت این عروس زیبای جنوب به گردنه بیژن می‌رسند جایی که عطر گلهای وحشی ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

نگار خسروی

نگار خسروی ﺳﻪشنبه 30 تیر 94 - 00:15

عالی

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب