1

توضیحات

ویرایش
روستای ایستا شاید به جرات بتوان گفت مرموزترین روستای ایران است.
در این روستا عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.
مردمان روستا متمول هستند و از طریق فروش زمین‌های پدری شان در تبریز روزگار می‌گذرانند.
هیچ گونه خدمات دولتی از جمله آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و ...دریافت نمی‌کنند. اهالی روستا شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی‌آیند.
دو دلیل فقهی «صحت تفسیر در آفرینش خداوند» و «حرمت تشبه به کفار» به شدت مورد تاکید و عمل آنان است.
کودکان روستا برای علم آموزی به مدارس طالقان نمی‌روند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری دروس همانند و اجابت و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می‌شوند.
اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رؤیت خویش تعیین می‌کنند. به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب‌های معنوی استناد می‌کنند اهل توقف به شدت منتظر واقعه ظهور مهدی (عج) هستند و بر این نظر هستند که اکنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطیت آغاز ...مشاهده کامل متن شده است ایمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همین منظر عقل را وظیفه ساز نمی‌دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می‌پندارند.
ایمان در نگاه آنان از جنس تعبد است. از همین منظر، عقل را وظیفه ساز نمی‌دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می‌پندارند.
در اعیاد و سوگواری‌ها نیز مراسم خاصی برگزار نمی‌کنند. هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را ندیده است. فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف مختار هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند.
هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نـمـی کـنند.
کم عیبت‌ترین حکومت دوره غیبت کبری را تا حدودی سلسله قاجاریه می‌دانند، بر همین مبنا برخی از آنان تلاش می‌کنند که نسب خود را به قاجاریه برسانند. رویدادهای تـاریخی سقیفه بنی ساعده (واقعه انتخاب جانشین پیامبر اکــرم(ص) در سـال یـازدهم هـجـری قـمـری)، جـنـبـش مشروطه خواهی ایرانیان و انقلاب کبیر فرانسه در قرن هجدهم میلادی را نقـطـه عـطـف رواج بی دینی و انحراف عقیدتی می‌پندارند.
برای خرید احتیاجات خود همانند پارچه، برخی میوه‌ها مانند خرما، میخ و مقدار بسیار کمی آهن، شیشه و مانند اینها به شهر طالقان می‌روند و خودشان آهنگری و نجاری دارند.
چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی‌بینند و بر سر اموال، با کسی نزاع نمی‌کنند و اگر کسی در دارایی آنان تصرف کند، با او درگیر نمی‌شوند و از مال خود چشم پوشی می‌کنند.
کسانی را در آن دهکده می‌توان سراغ گرفت که تنها 2 یا 3 بار به بیرون از محل سکونتشان رفته اند. امرار معاش آنها از فروش املاک مـوروثی شان در شهر تبریز و فروش گاو و گوسفند صورت می‌گیرد.
اهل توقف افراد غیر از خود را »اهل بیرون« می‌نامند.
برای تردد از اسب و قاطر استفاده می‌کنند دیده شده که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومیل با بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده اند.
در توجیه این رفتار می‌گویند که به ناچار و به جبر از صنعت و ابزار جدید استفاده می‌کنند.مردم روستا از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی هستند که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاوردهایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

منبع :http://savojbolaghi.blogfa.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://namnak.com/8222
http://www.hawzah.net/
رودخانه طالقان ( طالقان رود )

رودخانه طالقان...

شهرستان طالقان، به مرکزیت شهر طالقان، یکی از شهرستانهای استان البرز ایران است. ناحیه طالقان زیستگاه حیات وحش وگونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزشهای تفرجگاهی هستند. طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که درخود جای داده‌است، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز داردکه بر جاذبه‌های آن می...

اطلاعات | نقشه
دریاچه سد طالقان

دریاچه سد طالق...

دریاچه سد طالقان منطقه ای زیبا و توریستی است که از غرب به روستاهای روشنبدر و شهراسر، از شمال به روستاهای سوهان، آرموت، اردکان و میراش و از شرق با روستای گلینک و از جنوب به دهستان زیدشت و اراضی روستای‌های باریکان، فشندک، میناوند، کماکان و سنگ بن، محصور شده است. سد طالقان , سدی خاکی با ...

اطلاعات | نقشه
روستای کرکبود

روستای کرکبود

کرکبود روستایی زیبا و کوهستانی در شهرستان طالقان است. در بخش بالا طالقان روستای کوچک زیبایی قرار دارد که به نام کرکبود نامیده می‌شود . روستای کرکبود در ارتفاع 2250 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد و خشک است. رودخانه کرکبود از کنار روستا عبور...

اطلاعات | نقشه
آبشار کرکبود

آبشار کرکبود

کر کبود یکی ازچندین روستای منطقه طالقان بوده که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری غرب استان تهران قرار دارد، کرکبود روستایی است در شمال شرقی مرکز طالقان وبه فاصله ۵ کیلومتری از آن که وجه تسمیه آن تیرگی و کبودی صخره‌های اطراف این روستا است که به کرکبود معروف است. آبشار کرکبود با ارتفاع ۱۵ متر از کو...

اطلاعات | نقشه
روستای ایستا - ( منتظران )

روستای ایستا -...

روستای ایستا شاید به جرات بتوان گفت مرموزترین روستای ایران است. در این روستا عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد. مردمان روستا متمول هستند و از طریق فروش زمین‌های پدری شان در تبریز روزگار می‌گذرانند. هیچ گونه خدمات دولتی از جم...

اطلاعات | نقشه
آبشار آسکان

آبشار آسکان

برای دیدن آبشار آسکان طالقان باید به مسیر گردشگری که به روستای گته ده منتهی می‌شود بروید ، آنجا سه راهی است که راهی به روستای گراب و درانتها به روستای آسکان دارد. اگر بخواهید به کنار آبشار بروید پس از عبور از میان درختانی که در کنار هم روییده‌اند به آبشار آسکان می‌رسید. این آبشار در...

اطلاعات | نقشه
روستای گته ده

روستای گته ده

گته ده از روستاهای پرآب و آباد طالقان میباشد. خانه‌های این روستا عمدتا با ملات گل وسنگ احداث شده است و از بیرون به صورت خشکه چینی جلوه می‌نماید و اکثر خانه‌های اصیل این روستا مخروبه شده و به جای آنها خانه‌های جدید احداث شده است . در مرکز روستا دو خانه مخروبه وجود دارد که به نظر می‌رسد...

اطلاعات | نقشه
امامزاده زکریا

امامزاده زکریا

میراش یکی از روستاهای شهرستان طالقان می‌باشد. این روستا در شمال غربی استان البرز و به فاصله 140 کیلومتری از شهر تهران قرار دارد.آستان امامزاده زکریا (علیه السلام) در روستای میراش واقع شده است. نسب ایشان به امام موسى کاظم (ع) مى رسد،مقبره این امامزاده در جنوب و در مدخل ورودی روستای میرا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
مرجو خورش ( خورش عدس طالقان )

مرجو خورش ( خو...

مرجو خورش غذای محلی است که کاری و آلوچه ترش به آن طعم متمایزی داده برای همه، مخصوصاً گیاه خواران بسیار مناسب است. مواد لازم: عدس 2 پیمانه سیب زمینی 2 عدد رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری آلوچه خشک ترش 1 پیمانه ادویه کاری 1 قاشق مرباخوری ...

اطلاعات

عجیب‌ترین روستاهای ایران

ماخونیک نام روستایی است از توابع بیرجند در استان خراسان‌جنوبی؛ این نقطه از ایران به‌واسطه قدکوتاه بودن بیشتر ساکنانش به لی‌لی پوت ایران مشهور است. ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است. روستای لی‌لی‌پوتی ایران شهرت و آوازه‌اش را از زنان و مردان کوتاه قامت خود دارد که شب‌ها، زیر سقفی کوتاه‌تر از سقف خانه‌های ما چشم می‌بندند و صبح‌ها، از چهارچوب‌هایی کوتاه‌تر از چهارچوب‌های خانه‌های ما پا بیرون می‌گذارند.
این روستا که از توابع اسفراین است ، اکثریت افراد در این روستا مادرزادی نابینا به دنیا آمده‌اند. اما نکته عجیب در این بین این‌که حیوانات اهلی نیز همانند گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها در این روستا نابینا به دنیا می‌آیند .
روستای بی‌زمان
روستای ایستا از توابع طالقان یکی از روستاهای ایران است؛ روستایی که در آن زمان ایستاده است. این روستا جایی است که هیچ‌گونه امکانات دنیای جدید را نمی‌پذیرند و بدون آب لوله‌کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و... زندگی می‌کنند.
ساعت مچی و دیواری در محل زندگی اهالی این روستا وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است. آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند. حتی شایع است که می‌گویند اهالی این روستا شناسنامه ندارند و جزو جمعیت آماری ایران هم محسوب نمی‌شوند.
روستایی که به لاتین می‌نویسند
اما بدون شک عجیب‌ترین روستای ایران روستای زرگر است. اهالی این روستا هم ایرانی‌اند هم اروپایی ، مردم روستای «زرگر» زبان مادری‌شان «رومانو» است؛ داستان زبان رومانو بیشتر شبیه افسانه است. زرگری‌ها خودشان هم دقیقا نمی‌دانند متعلق به کجای جهان هستند و چه شد که به ایران آمدند و شدند رومانوی کشاورز ایرانی که به زبان ترکی هم مسلط است، این مردم همه‌شان به زبان رومانو حرف می‌زنند و به لاتین می‌نویسند.
... ادامه مطلب
عجیب‌ترین روستاهای ایران

مرموزترین روستای ایران کجاست ؟

روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.
روستایی که درآن سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه‌ها اثری از رد پای تکه آهنهایی که در شهر "خودرو" نامیده می‌شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب ... ادامه مطلب
مرموزترین روستای ایران کجاست ؟

مناف پرندلو

مناف پرندلو پنجشنبه 2 مهر 94 - 16:55

بله من اینجا رو دیدم مردمان خوبی داره و اغلب شغلشون پرورش اسب‌های میلیاردیه

زندگی عجیب اهالی روستای ایستا در طالقان (3)
در مجموع 18 تا 20 جلد کتاب در روستای ایستا موجود است که رساله علمیه میرزاصادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است.
گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آرای تجدد ستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده اند. میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاورهایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد. اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند، به رؤیای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی (عج) هستند. فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند. ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب