توضیحات

ویرایش
بُزقوش نام یک رشته‌کوه کوچک با امتداد شرقی-غربی در جنوب سراب وشمال ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی است.
این رشته‌کوه در میان دو رود تلخه‌رود و شهری‌چای قرار گرفته و در میان شهرستانهای سراب، بستان‌آباد، میانه، و ترکمانچای قرار گرفته است.
بزقوش شامل کوههایی با شیب ملایم و از سنگهای حاصل از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوههای آتشفشانی سبلان و سهند است.
حاوی معادن کشف نشده‌ای از مس است و وجود دانه‌های پیریت در این سنگها اهالی را به یاد طلا می‌اندازد. از نظر زمین‌شناسی این کوه‌ها خاستگاه کوهه‌ای دارند.
بلندترین قله آن به ارتفاع ۳۳۰۳ متر آغ داغ نام دارد . سلسله جبال بزقوش که همزمان با مواد خروجی آتشفشانهای سهند و سبلان ارتفاع یافته در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان سراب و ۳۵ کیلومتری شمال میانه و۸کیلومتری ترکمانچای قرار دارد .
طول این رشته کوه ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن بین ۴۰ تا ۴۵ کیلومتری متغییر می‌باشد . جهت آن شرقی – غربی بوده و تا دره قرانقوچای که آن را از دامنه شرقی سهند جدا می‌سازد ادامه دارد .
دامنه‌های سرسبز و زیبا و مراتع وسیع محل اسکان ایلات ...مشاهده کامل متن و عشایر و دامپروران و روستائیان اطراف می‌باشد . بطوری که سراب به صورت یکی از قطب‌های مهم دامپروری در سطح کشور در آمده است .
بزقوش دارای چشمه‌های متعدد آبگرم از جمله اسب فروشان ، بوشلو ، سقزچی ، الله حقی ، بویوک وئی ، شالقون و جلده باخان می‌باشد که همگی در دامنه‌های شمالی آن قرار دارند .
شاخه هائی از رودخانه تلخه رود یا آجی چای از دامنه‌های شمالی این کوهستان سرچشمه گرفته و از طریق اجی چای به دریاچه ارومیه وارد میشود .
رودخانه‌های دامنه‌های جنوبی این رشته کوه به نامهای ترکمان چایی ورزقان چایی بلوکان چای تیر چایی از طریق رودخانه شهر چایی جمع آوری شده و با پیوستن به قیزل اوزن وارد دریاچه مازندران میشود.
وجود آبشارهای متعدد روی رودخانه بلوکان چایی و عرصه‌های جنگلی آن که بیشتر از در ختان زال زالک وبادام کوهی هستند از مناظر بسیار دیدنی دامنه‌های جنوبی این رشته کوه می‌باشند .
از طریق روستای چیچک لو در دامنه‌های شمالی و روستا‌های ورزقان و کلهر در دامنه جنوبی با طی مسافتی کم به محلی میرسیم بنام فاضل گولی که چمن زاریست با مساحت بالای ۳۰۰ هکتار که طبیعتی بسیار عالی و مفرح دارد احداث سد دامنجان و در یاچه زیبای آن هر بیننده ای را مبهوت می‌نماید گلهای زیبای خشجاش والاله وحشی از مناظر بسیار دیدنی این محل می‌باشد .
میانگین بارش سالیانه منطقه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر بوده که اکثراً در ماه‌های سرد سال به صورت یخ و برف بر روی قلل منطقه انباشته شده و در فصلهای بهار و تابستان بسوی اراضی حاصلخیز مجاور جاری میگردد.
ارتفاع بلندترین قله این منطقه ۳۳۰۳ متر از سطح دریا می‌باشد که از دو مسیر صعود می‌گردد :
الف – مسیر جنوبی به مبدا صعود از روستای ورنکش که برای کوهنوردان سهلترین راه از طریق میانه می‌باشد .
ب – مسیر شمالی به مبدا صعود از روستای اسب فروشان ( اسبی سی ) که ما به شرح آن می‌پردازیم :
برای رسیدن به اسب فروشان بایستی ابتدا از ترمینال تبریز به سراب رفت فاصله این دو از یکدیگر 130 کیلومتر بوده و جاده آن آسفالت می‌باشد .
پس از طی زمانی در حدو 5/2 ساعت به شهرستان سراب می‌رسیم از اینجا به دو طریق می‌توانیم به مبدا صعود برویم . اولین مسیر از پمپ بنزین شهرستان سراب آغاز و پس از طی حدود 30 کیلومتر جاده خاکی و با عبور از روستاهای هولیق و هریس نهایتاً به روستای اسب فروشان می‌رسیم .
برای رسیدن به مبدا صعود از این مسیر حدود 45 دقیقه در راه خواهیم بود . دومین مسیر از پل مرکزی سراب شروع و پس از طی حدود 30 کیلومتر جاده آسفالته و با عبور از روستای انور آب و قشلاق به روستای اسب فروشان منتهی خواهد شد .
مینی بوسها و سرویسهای محلی این مسیر را نیم ساعته طی می‌کنند . پس از رسیدن به مبدا صعود راهپیمائی ما آغاز میشود .
بیرون از روستا جاده دو شاخه میشود جاده سمت راست به آبگرم بویوک سوئی و سمت چپ که مسیر مورد نظر ماست به آبگرم الله حقی منتهی خواهد شد . البته وسایل نقلیه برای رفتن به آبگرم‌های فوق الذکر وجود دارد ولی ما ترجیح می‌دهیم که این مسیر را پیاده تا آبگرم الله حقی طی کنیم .
پس از حدود 30 دقیقه راهپیمائی به آبگرم الله حقی می‌رسیم . این آبگرم در منتهی الیه دامنه شمالی منطقه قرار گرفته است .
قهوه خانه ای نیز در این محل وجود دارد که می‌توان شب را در آن سپری ساخت . همچنین کنار قهوه خانه و در سمت غرب آن محل صاف و مسطحی در کنار درختان زردآلو و بید وجود دارد که در صورت تمایل محل اقامت ما خواهد بود .
صبح روز بعد قبل از طلوع آفتاب با کوله قله آبگرم را به مقصد دست یابی به قله بزغوش ترک می‌کنیم .
مسیر ما در جهت جنوب و در کنار درختان زردآلو روی خط الراس ادامه می‌یابد تا اینکه بعد از طی حدود 45 دقیقه به اولین چشمه آب موسوم به سویوخ بولاخ ( چشمه سرد ) خواهیم رسید .
مسیر را همچنان در همان جهت و در روی خط الراس ادامه داده و پس از عبور از گوسفند سراهای منطقه و طی زمانی حدود 2 ساعت و 15 دقیقه به محلی خواهیم رسید که راهی مالرو در سمت راست ( غرب ) خودنمائی خواهد کرد که مسر مورد نظر ما همان است .
اخیراً در این مکان پناهگاهی احداث گردیده است . چشمه‌های متعدد و برفچالهای ماندگار از فصل بهار و اوایل تابستان و همچنین گوسفند سراهای موجود علامت راهنمای خوبی برای ما خواهد بود .
پس از استراحتی کوتاه وپر کردن ظروف آب مسیر را این بار در جهت غرب ادامه داده و پس از 45 دقیقه دیگر به قله بزغوش صعود می‌نمائیم . بنابر این کل زمان صعود از آب گرم تا قله به طور متوسط 4 ساعت طول می‌کشد .
از فراز قله در دور دستها و در صورت صاف بودن هوا روستاها و مناطق ذکر شده در طول راه شهرستان سراب و قله 4811 متری سبلان و هرم کسری در سمت شمال مشاهده می‌شود .
مسیر برگشت همان مسیر صعود خواهد بود و تا آبگرم حدود 2 ساعت طول می‌کشد .
آبگرم معدنی اسب‌فروشان در فاصله 4 کیلومتری شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. این آب گرم بین 35 تا 75 درجه‌ی سانتی‌گراد حرارت دارد.
از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجی‌چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود.
آب گرم اسب‌فروشان خواص درمانی زیادی دارد که برای پادرد، کمردرد و درد مفاسل مفید است و به همین منظور، برای استفاده از آب آن، استخری ساخته شده است.
آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزقوش تأمین می‌شود. آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است.
روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود 450 میلی‌متر است. پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان، در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است.
در فصل شکار، محلی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود که به مرور از ییلاق شکارگاهی و محل اسب‌فروشی به روستایی با اسکان دایمی تبدیل گردید که امروزه به روستای اسب‌فروشان معروف است.
در شرق روستا، تپه‌ای معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیاء قدیمی زیادی در آن یافت شده است. ظاهراً، هسته اولیه روستا بر روی آن تپه و در کنار آتشکده استقرار یافته بود که در دوره‌های بعدی و به دلایل نامعلومی از بین رفته است.
در این منطقه‌ی بکر کوهستانی، مکان‌هایی برای اسکان و برپایی چادر وجود دارد که محل مناسبی برای آرامش مسافران و گردشگران خسته از زندگی شهری است.
پوشش آلاله و لاله‌های رنگارنگ و همچنین گیاهانی مانند گل گاوزبان، مرزه کوهی، کاکوتی، شیرین بیان و بلاغ اوتی با خواص دارویی، روح هر گردشگر تازه‌واردی را نوازش می‌دهد.
سالانه گردشگران داخلی و خارجی و کوه‌نوردانی از سراسر کشور در فصول مختلف سال برای گذراندن ساعاتی در طبیعت و استفاده از آب‌های معدنی این منطقه، به این مکان زیبا سفر می‌کنند.


منبع :
http://as.doe.ir/
http://tohmanli.ir/
http://www.nccg.blogfa.com/
http://tnews.ir/news/1741297518
آبشار اسب فروشان

آبشار اسب فروش...

آبشار اسب فروشان سراب در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر سراب واقع شده است. این آبشار در نزدیکی روستای اسب فروشان در دامنه‌های شمالی کوه بزقوش واقع است و از بهم پیوستن چشمه‌های زلال دامنه این کوه شکل می‌گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است. روستای اسب‌فروشان از توابع بخش مرک...

اطلاعات | نقشه
سنگ نوشته رازلیق

سنگ نوشته رازل...

سنگ نوشته رازلیق در کوه زاغان در حدود ۱۲ کیلومتری شمال سراب در ناحیه رازلیق از دهستانهای ششگانه بخش سراب پیدا شده است که از شمال به کوه سبلان و از جنوب به دهستان هریس و از شرق به آغمیون واز مغرب به ینگچه محدود است . اسم این روستا هم به همین دلیل رازلیق خوانده میشود. که تا حدود 50 سال پ...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع سراب

مسجد جامع سراب

مسجد جامع سراب مربوط به قرن نهم هجری قمری است . این مسجد گلدسته و مناره ندارد و از یک شبستان بزرگ و یک حیاط کوچک در سمت غربی و دو در ورودی تشکیل شده است شبستان مسجد مجموعه ای از 60 گنبد است که همه آنها (‌به اسثنای ردیف چهارم از شرق ) مستقیماً بر روی طاق جناقی و ستونها قرار داده شده...

اطلاعات | نقشه
روستای شیره جین

روستای شیره جی...

در استان آذربایجان شرقی، دهستان رازلیق ، بخش مرکزی ،روستای زیبای شیره جین واقع شده‌است. شیره جین که نام محلی آن «شیروانجیق» می‌باشد ، مرکب از دو واژ «شیروان» و «جیق» است که در زبان ترکی پسوند جیق، پسوند صغارت بوده و شیروان در این زبان به‌معنی زمین‌های حاصل‌خیز و سرسبز می‌باشد. بنابرا...

اطلاعات | نقشه
روستای اسبفروشان

روستای اسبفروش...

روستای اسبفروشان از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب، در فاصل 13 کیلومتری جنوب غربی سراب واقع شده است. این روستا در اصل تا یک قرن پیش بنام اسفروشان معروف بوده است. که اسف به معنای آتش می‌باشد.که مشخصا"از آتشکده‌های زمان زرتشت بوده است.ضمنا" هنوز هم دربعضی شناسنامه‌های افراد کهنسال کلمه...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده بزقوش

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده بزقوش با مساحت 50937 هکتار در شرق استان آذربایجان شرقی ودر شهرستانهای میانه و سراب قرار دارد. محدوده برقوش در تقسیمات فیتوژئوگرافیک ایران جزو ایرانی تورانی بوده و به صورت مرتع مشجر، مرتع و گونه‌های مشترک مرتعی و زراعی است که در ارتفاعات منطقه و مرز بین استان اردبیل مرت...

اطلاعات | نقشه
کوه بزقوش

کوه بزقوش

بُزقوش نام یک رشته‌کوه کوچک با امتداد شرقی-غربی در جنوب سراب وشمال ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه در میان دو رود تلخه‌رود و شهری‌چای قرار گرفته و در میان شهرستانهای سراب، بستان‌آباد، میانه، و ترکمانچای قرار گرفته است. بزقوش شامل کوههایی با شیب ملایم و از سنگهای ...

اطلاعات | نقشه
روستای شالقون

روستای شالقون

روستای زیبا شالقون در دهستان ملایعقوب، جنوب شرقی شهرستان سراب واقع شده‌است.فاصله روستا تا مرکز شهرستان 18 کیلومتر میباشد . این روستا در دامنه سلسله جبال بزقوش قرار دارد وبه همین دلیل دارای آب وهوای معتدل و خنک وطبیعتی بکر و زیباست که چشم هر ببیننده را نا خواسته به سمت خود می‌کشد. شا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب