توضیحات

ویرایش
منطقه حفاظت شده بیجار با وسعتی بالغ بر 2300 هکتار به عنوان مهم‌ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران در 18 کیلومتری شمال بیجار در اراضی صلوات آباد واقع شده است.
اقلیم منطقه حفاظت شده بیجار دارای آب و هوایی نیمه خشک است و به علت ارتفاع زیاد منطقه نسبت به سایر مناطق استان کردستان، اختلاف درجه حرارت سردترین روز سال با گرم‌ترین روز سال به ۷۹ درجه سانتی گراد می‌رسد.
حداقل دما در منطقه مربوط به بهمن ماه با ۳۸ درجه سانتی گراد زیر صفر و حداکثر آن مربوط به ماه‌های تیر و مرداد با ۴۱ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده است.
این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تاثیر جریان‌های رطوبتی،از ریزش‌های جوی مناسبی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه‌های دائمی و فصلی در آن دیده می‌شود.
دره کمتاران، قزل اوزن، سید شهاب، حاج زاغه سی، وال و قم چقا دره‌های مهم منطقه می‌باشند.
منطقه حفاظت شده بیجار به لحاظ تشکیلات اجرایی برای ...مشاهده کامل متن حفاظت دارای سه پاسگاه شامل یک واحد سرمحیط بانی در روستای صلوات آباد و دو واحد محیط بانی در روستای چشمه سنگین و قم چقای می‌باشد.
از مهمترین آثاری که در داخل منطقه حفاظت شده قرار گرفته اند،قلعه قم چقا،دره پادشاهان،پل و روستای تاریخی صلوات آباد،کتیبه باستانی دره آسیابان و قلعه چشمه سنگین است.
منطقه حفاظت شده بیجار از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده‌های مختلف پستانداران ، پرندگان،خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.
این منطقه در سنوات گذشته زیستگاه آهو بوده است که نسل آن در این منطقه منقرض شده است.
جمعیت زیادی از خانواده‌های مختلف پرندگان در منطقه حفاظت شده بیجار زیست می‌کنند,بر اساس اطلاعات موجود مربوط به مشاهدات پراکنده کارشناسان تاکنون ۸۵ گونه متعلق به ۲۲ خانواده از پرندگان در این منطقه شناسایی شده اند.
از پرندگان شاخص منطقه می‌توان از عقاب طلایی ، لیل، بالابان، شاهین، کبک، باقرقره و … نام برد.
از مهم‌ترین حیوانات موجود در این منطقه می‌توان قوچ،میش ارمنی،آهو،خرس قهوه ای،گراز،گربه‌ی وحشی و انواع پرندگان را نام برد.
در منطقه حفاظت شده بیجار دو رودخانه قزل اوزن و قم چقا محل مناسبی برای زیست، تخم ریزی و تغذیه آبزیان به خصوص ماهیان به شمار می‌روند.
سیاه ماهی معمولی، سیاه ماهی خالدار، عروس ماهی، سس ماهی کلفت لب، سس ماهی معمولی، ماهی اسپله، ماهی کولی، لاک پشت آبی، مار آبی، خرچنگ گر مهم‌ترین گونه‌های آبزی مشاهده شده در منطقه هستند.
در حال حاضر ۱۳۷ گونه گیاهی در منطقه حفاظت شده بیجار شناسایی شده است. گونه گیاهی پرانگوس یا به زبان محلی جاشیر از گونه‌های گیاهی تازه شناسایی شده منطقه حفاظت شده بیجار است.
در کل تیپ گیاهی غالب منطقه تیپ مرتعی است ولی در این منطقه به صورت پراکنده پوشش‌های درختچه ای نظیر بادام، آلوچه وحشی، دافنه و سراسوس نیز مشاهده می‌گردد.
بادام کوهی،درمنه،گون،آویشن،بابونه،بوماداران و کاکوتی از پوشش‌های گیاهی معروف این منطقه هستند.
هدف از ایجاد این منطقه ،تکثیر گونه‌های در معرض خطر انقراض،انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیست ،فرهنگ سازی و آموزش زیست محیطی و توسعه اکوتوریسم است.
این منطقه جزء جاذبه‌های گردشگری دیار بیجار گروس است و بازدید علمی دانش آموزان و دانشجویان از سایت تکثیر حیات وحش نیز قابل توجه است.

منبع:
http://www.iew.ir/1391/06/14/1568
http://www.bijarbameiran.com/index.php/Rss/2517
http://bijar-garos.blogsky.com/1389/10/14/post-23/
http://www.negahmedia.ir/media/show_video/24249
قلعه تاریخی قمچقای بیجار

قلعه تاریخی قم...

این قلعه در چهل و پنج کیلومتری بیجار و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد، موقعیت جغرافیایی این قلعه به دو دلیل از عظمت خاص برخوردار است، نخست آن که از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به دره شاهان شهرت داشت و تیغه‌های بلند و هولناک این کوه با پرتگاه‌های مخوف و بلند، بالا رفتن ا...

اطلاعات | نقشه
پیست بین المللی اسکی نسار بیجار

پیست بین الملل...

پیست اسکی بین المللی اسکی روی چمن و برف نسار بیجار، استثنایی‌ترین پیـست اسکی کشور است چرا که مشـرف به شهر و دسترسی به آن آسان است . به علاوه طول و شیـب پیست به گونـه ای است که به راحتی می‌توان مسابقـات کشوری و بین المللی را در آن بـر گزار نمود . در فصل زمستان مردم زیـادی جهت اسکی و یا...

اطلاعات | نقشه
سد گلبلاغ

سد گلبلاغ

سد زیبا و پر جاذبه‌ی گلبلاغ در 15 کیلومتری محور بیجار قروه بر روی رودخانه اوزن دره احداث شده است. این سد با حجم مخزن هشت میلیون متر مکعبی ظرفیت آبیاری حداقل 800 هکتار از اراضی پایاب سد را دارد. سد گلبلاغ از جاذبه‌های شگفت انگیز بام ایران بر روی زمین است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر ...

اطلاعات | نقشه
بازار بیجار

بازار بیجار

بازار قدیمی شهرستان بیجار در مرکز شهر و حد فاصل خیابان‌های توحید، فاضل و اردلان واقع شده و شامل یک راسته‌ی شمالی – جنوبی است , قدمت این بازار به دوران صفویان برمی‌گردد. از بنای قدیمی بازار تنها هفت دهنه ضلع جنوبی باقی‌مانده و بقیه آن در جنگ جهانی در زمان حمله‌ی قشون روسیه به آتش کشیده ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده حمزه عرب

امامزاده حمزه ...

کوه حمزه عرب از بهترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بیجار است که چشم اندازهای متنوع آن از هر طرف، چشم انسان را خیره می‌کند. این کوه حدود دو هزار و 640 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. برروی این کوه بلند، سید جلیل القدری از سلسله سادات موسی بن جعفر(ع) در سال 973 هجری شمسی و طبق مستندات به...

اطلاعات | نقشه
مسجد خسروآباد

مسجد خسروآباد

خسروآباد نام روستایی در 45 کیلومتری بیجار است, خسرو آباد یکی از روستاهای مشهور گروس در منطقه چنگ‌الناس است که از شمال به کوه قازیله از شمال غرب به کوه دوکوه و از جنوب به کوه هزار لیلی ختم می‌شود. یکی از منحصر به فردترین بناهای تاریخی این روستا مسجد خسروآباد است؛ این مسجد زیبا همانند تم...

اطلاعات | نقشه
روستای خسرو آباد

روستای خسرو آب...

خسروآباد از روستاهای شهرستان بیجار است که در 45 کیلومتری بیجار واقع شده است. این روستا از روستاهای مشهور گروس در منطقه چنگ‌الناس است که از شمال به کوه قازیله از شمال غرب به کوه دوکوه و از جنوب به کوه هزار لیلی ختم می‌شود. ارتفاع خسروآباد از سطح دریا یک‌هزار و 840 متر است و اقلیمی سرد ...

اطلاعات | نقشه
روستای صلوات آباد

روستای صلوات آ...

روستای صلوات ‏آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان بیجار در استان کردستان قرار دارد.روستای صلوات‏آباد بیجار در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافتی متراکم دارد و از اطراف، به کوه‏های بلندی محدود می‏شود و رودخانه قزل اوزن نیز، در جنوب آن جریان دارد. کوه صلوات آباد در 2 کیلومتری و کوه دوازد...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
میلاد فرزندان در بین مردم کرد

میلاد فرزندان ...

تولد فرزند در میان مردم کرد رویدادی شیرین و مبارک است و به شیوه‌های مختلف این رویداد را جشن می‌گیرند. نخستین آیین شادی مربوط به میلاد فرزند، " گویزه وانه " نام دارد. در روزگار کنونی ما به یمن پیشرفت چشمگیر فن آوری طب پزشکی از مدتها قبل از به دنیا آمدن فرزند جنسیت جنین کشف شده و پدر و ...

اطلاعات
آیین سنتی گلگیران

آیین سنتی گلگی...

اهالی بیجار در استان کردستان، مثل بیشتر غرب نشینان کشور مراسم عزاداری شان را با گل اندود کردن برگزار می‌کنند. مراسمی که تقریبا تمام اهالی شهر با وجود تفاوت‌های مذهبی شیعه و سنی در آن مشارکت دارند.بیجاری‌ها از دو هفته قبل از عاشورا، به دشت‌های اطراف می‌روند و خاک رس مورد نیاز برای مراسم ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب