توضیحات

ویرایش
روستای بیده از توابع بخش مرکزی شهرستان میبد می‌باشد و در سه کیلومتری جنوب غربی میبد و پنجاه و سه کیلومتری یزد واقع شده است.
این روستا از شمال به روستای مهرجرد، از غرب به روستای ایستگاه میبد و از شمال شرق به شهر میبد محدود می‌شود.
ارتفاع این روستا از سطح دریا در حدود هزار و صد متر و اقلیمی گرم و خشک دارد. آثار و ابنیه به جا مانده در روستای بیده قدمت و پیشینه تاریخی نسبتا کهنی دارند.
از جمله این آثار می‌توان به آسیاب آبی، برج صاحب‌الزمان، آرامگاه سید ابوالقاسم و خانه برونی اشاره کرد.
مردم روستای بیده به زبان فارسی با گویش یزدی سخن می‌گویند و اکثرا مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری می‌باشند. براساس نتایج سرشماری سال هزار و سیصد و هفتاد و پنج روستای بیده در حدود هزار و صد و پنجاه و شش نفر جمعیت داشته است که در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج به هزار و چهارصد و بیست و هفت نفر افزایش یافته است.
...مشاهده کامل متن بیشتر درآمد مردم روستای بیده، از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود. گروهی نیز، در امور خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.
محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم و جو می‌باشد.
باغداری نیز در روستای بیده رواج دارد و انار و پسته از محصولات آن می‌باشد. انواع لبنیات مرغوب نیز در روستا به عمل می‌آید.
روستای بیده در محدوده بیابانی و در میان تپه ماهورها استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. اکثر خانه‌های آن، در یک طبقه با سقف مسطح و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند.
برخی از خانه‌های روستا، سقف‌های گنبدی دارند. مصالح عمده به کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل خشت، گل، آجر و آهن می‌باشد. کوچه‌های روستا، تنگ و باریک، پیچ در پیچ و تو در تو می‌باشد.
معماری روستا که جلوه‌های بسیار زیبایی دارد، از طبیعت کویری منطقه متأثر شده است. چشم‌انداز تپه‌های شنی اطراف روستا، منظر شگفت‌انگیزی به آن بخشیده است.
آنچه روستای بیده را در زمره روستاهای واجد گردشگری ایران قرار می‌دهد، آثار تاریخی بسیار ارزشمند آن است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
بافت قدیمی روستا و خانه‌های قدیمی آن که اغلب سقف‌های گنبدی شکل دارند و از خشت و گل ساخته شده‌اند و سنت معماری خانه‌های کویری را به یاد می‌آورند که در نوع خود بسیار زیبا و جالب توجه می‌باشند.
آسیاب آبی بیده، که از خشت و گل ساخته شده و متأسفانه بخش اعظم این آسیاب قدیمی، به مرور زمان از بین رفته است.
برج و چاه صاحب‌الزمان، که بر روی تپۀ بلندی قرار گرفته و به صورت چهارضلعی و گنبددار است. اطراف این برج را درختان انبوهی فرا گرفته‌اند.
آرامـگاه امامزاده سـید ابوالقاسم، کـه از اماکن مذهبی روستا با حجره و گنبد است. مصالح بنای این آرامگاه، از آجر، سیمان، خشت و گل می‌باشد.
مسجد زیروگ یک بنای آجری است، که نورگیرهای گنبدی شکلی دارد و در سقف آن نیز نورگیر تعبیه شده است. سقف مسجد بسیار کوتاه بوده و داخل آن نیز، حجره مانند است.
خانه برونی از خشت و گل ساخته شده و تزیینات داخلی بسیار زیبا و قابل توجهی دارد. سقف خانه دارای نورگیر، تزیینات و مقرنس کاری بسیار زیبا و آراسته‌ای می‌باشد.
در بعضی قسمت‌های خانه و بر روی دیوارها، نقوش کاشی‌کاری شده به رنگ آبی فیروزه‌ای مشاهده می‌‌شود.
مردم روستای بیده، در اعیاد ملی و مذهبی نوروز، فطر و قربان به جشن و سرور و در ماه‌های محرم و صفر و در روزهای وفات و شهادت ائمه (ع)، به سوگواری می‌‌پردازند.
نخل گردانی از مراسم ویژه این روستا در ایام محرم می‌باشد. مردم این روستا، در مراسم عروسی و محافل خانوادگی از آهنگ‌ها و ترانه‌های محلی استفاده می‌کنند.
پوشاک اغلب مردم روستای بیده، لباس‌های رایج شهری می‌باشد.
مردان عموما کت، شلوار، جلیقه، پیراهن، کلاه و کفش می‌پوشند. زنان نیز از چادر، روسری، مانتو، شلوار، پیراهن و سایر پوشش‌های زنانه استفاده می‌کنند.
انار و پسته مهم‌ترین سوغات این روستا می‌باشد. قالی بافی، مهم‌ترین صنعت دستی مردم این روستاست که بیشتر توسط زنان بافته می‌شود. از انواع غذاهای رایج محلی و خوش طعم این روستا می‌توان به انواع آش‌ها، خورشت‌ها، اشکنه و شولی اشاره کرد.
همچنین، انواع شیرینی‌های محلی و خانگی نیز در روستا تهیه می‌شود.
دسترسی به روستای بیده از طریق شهرهای میبد و اردکان با جاده‌ای مناسب امکان پذیر می‌باشد.

منابع :
http://www.negahmedia.ir/
http://yazdannews.com/
http://yazd.isna.ir/
http://www.nahayat.ir/
http://meybodnews.com/
نارین قلعه

نارین قلعه

کهندژ یا قهندژ به دژهایی می‌گویند که در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند که این دژها در پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشکانی ساخته شده و بناهایی تک و پر تراکم بودند که بر فراز تپه‌های طبیعی یا مصنوعی می‌ساختند. نارین قلعه میبد یا نارنج قلعه یک کهندژ است و مهمترین بنای قدیم...

اطلاعات | نقشه
برج کبوترخانه میبد

برج کبوترخانه ...

یکی از زیباترین کبوترخانه‌ها در میبد ساخته شده و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد که دارای چهار هزار لانه کبوتر است و با سبک استوانه‌ای و با ارتفاع حدود هشت متر و معماری اصیل یزد ساخته شده است . کبوترخانه‌ها یا کفترخانه‌ها، که بدان‌ها کبوترخان نیز اطلاق می‌شده، ساختمان‌هایی کهن هستن...

اطلاعات | نقشه
آب انبار کلار

آب انبار کلار

آب انبار کلار از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان میبد است که روبروی رباط میبد و بر سر راه قدیم قرار گرفته است. براساس سنگ نوشت آن مربوط به قرن 11ق است و در سال ۱۰۷۰ هجری ساخته شده‌است و روبه روی در ورودی کاروانسرای چهار ایوانی و دارای سبک صفوی به نام " کاروانسرای رباط شاه عباسی" ق...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای رباط شاه عباسی میبد

کاروانسرای ربا...

در پی سیاست گسترش راه‌ها و امنیت تجارت، شاه عباس اول صفوی اقدام به ساخت کاروان‌سراهایی در کنار جاده‌ها می‌کرد که این کاروانسراها به شاه عباسی شهره شدند. رباط میبد، در واقع یک ایستگاه بزرگ کاروانی در مسیر این معبر شرقی - غربی ایران بوده‌است که از شرق به سوی یزد ـ کرمان و سیستان تا ماور...

اطلاعات | نقشه
چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد یکی از آثار تاریخی شهر میبد است که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد و از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان و در کنار کاروانسرای میبد احداث شده است. این کاروانسرا واقع در بلوار قاضی میرحسین، در سمت غرب کاروانسرای رباط شاه عباسی قرار د...

اطلاعات | نقشه
یخچال میبد

یخچال میبد

یخچال خشتی میبد، یگانه سازمانده یخچال‌های قدیمی این منطقه است که در داخل شهر میبد و در فاصله 50 کیلومتری شمال یزد، درکنار راه کاروانسرا و در جوار چاپارخانه، آب انبار و رباط اصلی مشهد واقع شده است و مخصوص ساخت و نگهداری یخ بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه یکی از نشانه‌های تمدن مرد...

اطلاعات | نقشه
قلعه مهرجرد

قلعه مهرجرد

قلعه مهرجرد قلعه بزرگیست با 5 برج دیده بانی در اطراف 3 برج در قسمت جنوبی و 2 برج در قسمت شمالی ،این قلعه از نمونه قلعه هایی است که در تمامی آبادیهای منطقه میبد وجود داشته و تنها باقیمانده این قلعه‌ها در منطقه می‌باشد. این قلعه در دوره افشاریه ساخته شده دارای سه طبقه وخندقی بزرگ گرداگر...

اطلاعات
خانه سالار

خانه سالار

شهرستان میبد یکی از شهرهای کهن تاریخی ایران است که دارای ظرفیت‌های گردشگری فروانی است ، وجود خانه‌های اعیانی در محلات مختلف در شهرستان میبد، جلوه‌ای ویژه به جاذبه‌های توریستی و گردشگری میبد بخشیده است. یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان میبد وجود خانه‌های اعیانی در محلات است که...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سفال و سرامیک یزد

سفال و سرامیک ...

سفالگری از قدیمی‌ترین و شاید نخستین صنعت دست ساخت بشر از خاک بوده که قدمت آن در ایران به 6000 سال قبل از میلاد میرسد. هنر سفالگری در استا ن یزد به ویژه شهر میبد با طرح‌های ویژه از حال و هوای کویر نشات گرفته است. سفال و سرامیک میبد با نقش‌های اصیل «خورشیدخانم» و «مرغ و ماهی» شهرت فراوا...

اطلاعات
زیلو

زیلو

زیلو، دست بافتة زیبا، خاص مناطق حاشیه کویر، فرشی است که تار و پود آن از نخ پنبه است و در اندازه‌های ۴×۳ و ۳×۲ بافته می‌شود. زیلو از نظر کاربری به سه نوع تقسیم شده است که معمولاً تفاوت ظاهری آن در نوع رنگهایی است که انتخاب می‌کنند . زیلوهایی که با رنگ سفید و آبی می‌بافند فقط مورد استفا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب