توضیحات

ویرایش
قلعه صلصال در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار (روستای قلعه دوش) بر روی تپه ای سنگی قرار دارد,مساحت تقریبی این قلعه نیم هکتار و جنس باروهای مستحکم آن از سنگ لاشه و ساروج است و دارای قطری بیش از 1.5متر است.
مساحت تقریبی کوهی که این قلعه بر آن قرار گرفته است 40 متر در 50 متر است که به علت روئیدن درختان زیاد و بوته‌های خار نمی‌توان آن را بطور دقیق اندازه گیری کرد.
این قلعه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان گیلان با قدمتی هزارساله است.
تنها کسانی موفق به بازدید از قلعه می‌شوند که قبلاً در مورد آن تحقیقی کرده باشند یا به طور اتفاقی بنای آن را از جاده اصلی ببینند.
از تابلو یا نشانه و راهنمایی در طول مسیر خبری نیست و باید آرام آرام مسیر قلعه را دنبال کرد.
اتومبیل‌‌ها تا پای قلعه می‌آیند ,دیواره‌‌های قلعه از انواع گیاهان و بخصوص سرخس‌‌ها پوشیده شده است
امکان حضور و حرکت انسان‌‌ها و حیوانات در تمامی مناطق قلعه، حتی دیواره‌‌های آن نیز به راحتی میسر است
در منابع مختلف، صلصال با املای «ص» در لغت به معنای گل خشکیده ورز داده شده و آماده جهت کوزه‌گری و سفالگری است که با توجه به طبیعت این منطقه و وجود خاک‌‌های ...مشاهده کامل متن رسی قرمز و زرد رنگ حاصل از فرسایش دامنه‌‌های کوهستانی تالش، می‌تواند نام با مسمایی باشد ولی برخی دیگر معتقدند که نام اصلی این قلعه با املای سلسال است و سلسال در لغت به معنای آب خنک و خوشگوار است و امکان داشته است که وجود آب‌‌های زلال و گوارا در انبار‌‌های این قلعه دلیل این نامگذاری باشد.
قلعه‌ی صلصال بر بستر صخره ای سنگی به ابعاد 40×50 متر قرار گرفته است و از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است .
قدمت این قلعه به دوره‌ی سلجوقی می‌رسد . با کاوش‌های صورت گرفته ، بقایایی از پی اتاق‌ها و مسیر آب رسانی قلعه مشخص شده است که نشان از مسکونی و تدافعی بودن قلعه دارد .
این قلعه دارای دو طبقه همکف و اول است که نورگیری آن به واسطه پنجره‌هایی که دو جهان شرق و غرب و جنوب تعبیه شده انجام گرفته و سقف آن از آجر ساخته شده است.

دو آب انبار بزرگ در ضلع شمالی و غربی قلعه واقع شده و در کاوشها و حفاریهای صورت گرفته مکانهایی چون آبریزگاه، حمام، محل طبخ نان، محل طبخ غذا و... کشف شده‌اند
بخش داخلی قلعه که بر روی صخره سنگی قرار دارد دومین قسمت آن را تشکیل می‌دهد و اکنون نیز بقایای آن بر جای مانده است.
ساختمان قلعه طوریست که در تمام جهات اصلی و فرعی به اطراف اشراف داشته و ساکنان قلعه از بالای آن می‌توانستند کلیه تحرکات را در شعاع خارج قلعه زیر نظر داشته باشند.
درب ورودی قلعه، شرقی و به ارتفاع 3.5 متر تا وسط هلال شکسته و عرض آن 2.2 متر است، درب ورودی قلعه روزی جلوتر قرار داشته است که به دلیل خرابی باروی خارج، سردر دومی، درب ورودی قلعه شده است.
عرض باروی قلعه 1.8 متر تا 2.1 متر و ارتفاع موجود آن 5 تا 6 متر و در پاره ای جاها 10 تا 12 متر است، قطر دیوار جنوب غربی 1.9 متر و مصالح ساختمانی دیوارها سنگ بادبر و ساروج است.
"ارگ قلعه" در بالای تپه قرار دارد و امروزه فقط دیوارهای آن بر جای مانده است، ظاهراً ارگ در طبقات مختلفی بنا شده که طبقات زیرین آن به دنبال ریزش طبقات بالا پر شده است.
مدخل ارگ نیز دارای طاقی با هلال شکسته بوده که امروزه این دو از بین رفته اند مصالح ساختمانی ارگ نیز آجر و ساروج است.
"آب انبار قلعه" خارج از ارگ و داخل بارویی اصلی است و در شمال شرقی بنای قلعه بنا شده است، طول آن حدود پنج متر و عرض آن سه متر و ارتفاع از کف موجود چهار متر است.
"شبکه انتقال آب" در قسمت داخلی دیوارهای دژ آبراهه‌های باریکی به صورت یک شبکه لوله کشی دیده می‌شود که با مهارت خاصی ساخته شده است.
معتمدین محلی عقیده دارند که قلعه "سلسال" در زمان اسماعیلیان از قلاع مهم آنان بوده است، شباهت ساختمانی قلعه "لیسار" با قلعه "الموت" و یا قلاع دیگر اسماعیلیه از یک طرف و ارتباط نزدیک پیروان این فرقه با افرادی در تالش از طرف دیگر، احتمال چنین تعلقی را بسیار می‌کند.
بر خلاف نواحی مرکزی و فلات داخلی ایران که قلعه‌ها را حتی بر روی زمینهای هموار نیز می‌ساختند و سپس آنها را با برج و باروی بلند مستحکم می‌کردند.
در گیلان ساخت قلعه تنها بر روی عوارض ارتفاعی معمول بوده و این امر بیشتر مربوط به کاربردهای نظامی این دژها در مواقع حساس است و چه بسا که در دیگر مواقع دژها مورد استفاده چندانی نداشتند و تنها برای نگهداری زندانیان از آنها استفاده می‌کردند.
در کاوشهای صورت گرفته در خصوص این قلعه نکات بسیار جالبی وجود دارد که یکی از آنها ارتباط مستقیم و عمیق میان نقوش سفالینه و ظروف بدست آمده در قلعه با نقوش دست بافته‌های سنتی منطقه کهن تالش است که شامل نقوش کاجها، گلها، حیوانات و اشکال هندسی است.
همچنین سال 1382طی کاوشی در این قلعه سه شیء با ارزشی از قبیل "پیکان فلزی" ، "ظرف مسی نقره کوب" و "یک سکه مسی" مربوط به قرن پنجم و ششم هجری از تبار اتابکان بدست آمده است.
"پیکان آهنی" بیانگر این است که این قلعه بر اثر هجوم و یک واقعه نظامی با توجه به آثار فراوان آتش سوزی در کف بنا سوخته و تخریب شده است.
بر روی "قلمدان مسی نقره کوب" که از اشیای منحصر به فرد به دست آمده در این قلعه است خطوطی نوشته شده که این خطوط احتمالا جزو "خطوط ریحان" است.
سومین شیء به دست آمده "یک سکه یا فلوس مسی" مربوط به دوره اتابکان آذربایجان و قرن ششم هجری است زیرا اتابکان آذربایجان جزء نائب السلطنه‌های سلجوقی محسوب می‌شدند و سلسله سلجوقی از قرن 4 تا 6 هجری حکومت می‌کردند.
سکه به دست آمده مربوط به دومین اتابک آذربایجان معروف به "جهان پهلوان محمد" است که بر روی یک طرف آن نوشته شده " المستضی با الله السلطان الاعظم طغرل" و در روی دیگر آن نوشته شده "الملک المعظمه اتابک اعظم محمد" که المستضی باالله در واقع همان سی و سومین خلیفه عباسی و احتمالا سی و هفتمین خلیفه عباسی هم آخرین خلیفه عباسی بوده است.
"طغرل" نیز جزو دست نشانده‌های سلاطین سلجوقی است و "جهان پهلوان محمد" به نوعی جانشین طغرل و جزو فامیلهای سببی طغرل و سلجوقیان محسوب می‌شود.
این موضوع نشانگر این است که این منطقه جزو حوضه حکمرانی اتابکان بوده و یا مراوداتی با آنها داشته اند و به احتمال زیاد قلعه لیسار چون قلعه ای هم تدافعی و هم مرزبانی بوده جزو آخرین نقاط مرزی حوضه اتابکان آذربایجان بوده است زیرا دارای موقعیت سوق الجیشی است و بر روی تپه ای منفرد و به ارتفاع 80 متر واقع شده است و به دلیل نزدیکی آن به ساحل دریا و جاده قدیمی ساحلی می‌توانسته هم بر دریا و هم بر کل منطقه نظارت و کنترل داشته باشد.
با توجه به حفاریهای صورت گرفته و اطلاعات به دست آمده از روی سکه‌ها و سفالها می‌توان گفت: "این قلعه مربوط به دوره سلجوقی بوده و دارای قدمت هزار ساله دارد" و می‌توان آن را قدمی‌ترین بنای استان گیلان نام برد.

منبع:
http://www1.jamejamonline.ir
parvanehtrips.blogfa.com/tag
http://mahrman.blogfa.com/post/46
http://www.nividar.com/ne
http://guilan.irib.ir/index.php?
http://www.yjc.ir/fa/news/4579833
پارک جنگلی گیسوم ( درستکار )

پارک جنگلی گیس...

پارک جنگلی گیسوم در ۱۸کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. در جنوب آن رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومترو شمال آن شهر هشت پر با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد. درختان جنگلی انبوه و انواع گونه‌های گیاهی چشم انداز زیبایی دارد به خصوص در فصل پائیز طبیعتی زیبا و دل انگیز برای دوستداران طبیعت د...

اطلاعات | نقشه
قلعه صلصال

قلعه صلصال

قلعه صلصال در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار (روستای قلعه دوش) بر روی تپه ای سنگی قرار دارد,مساحت تقریبی این قلعه نیم هکتار و جنس باروهای مستحکم آن از سنگ لاشه و ساروج است و دارای قطری بیش از 1.5متر است. مساحت تقریبی کوهی که این قلعه بر آن قرار گرفته است 40 متر در 50 متر است ک...

اطلاعات | نقشه
آبشار ورزان

آبشار ورزان

آبشار ورزان (ورازان ) در 36کیلومتری شمالغرب شهر تالش و 22 کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه) دریاچه نئور اردبیل (ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) قرار دارد. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلومتر ...

اطلاعات | نقشه
روستای مریان

روستای مریان

مریان از توابع شهرستان تالش محسوب می‌شود که در صد و چهل و سه کیلومتری شهر رشت و سی و هفت کیلومتری شمال غربی هشتپر واقع شده است. مریان از شمال به روستای ناوان ، از جنوب به جنگل از شرق به روستای سینا هونی و از غرب به روستای آق اولر منتهی می‌شود. این روستا حدود هزار و هشتاد متر از سطع د...

اطلاعات | نقشه
ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

این دهکده و ییلاق زیبا در سی و شش کیلو متری شمال غربی شهرستان تالش و هفده کیلومتری دریاچه نئور اردیبل قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا یه حدود هزار و نهصد متر تا هزار و نهصد و هفتاد متر می‌باشد. سوباتان رو به روی کوه ریشکاجی که به آن ریشگاسر نیز می‌گویند واقع شده است که بلند‌ترین ک...

اطلاعات | نقشه
جاده اسالم - خلخال

جاده اسالم - خ...

این جاده شهر خلخال استان اردبیل را به اسالم گیلان متصل می‌کند که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد و ترکیب جنگل و دشت، زیبا‌ترین جاده کشور نام گرفته است. این جاده حدود هفتاد کیلومتر طول دارد و گردشگران می‌توانند از طبیعت زیبا و بکر ، عسل‌های طبیعی ، مناظر زندگی سنتی و دشت‌های زیبا و...

اطلاعات | نقشه
آبشار زمرد حویق

آبشار زمرد حوی...

حویق شهری تازه تاسیس است که از ترکیب دو روستای چوبر و حویق به وجود امده است . این شهر در چهل کیلومتری شمال شهرستان تالش واقع شده است که روستاهای صیدگاه ، آغاسی محله ، صولی محله ، اوتار محله و ریک محله محدوده گسترده ای از کوهپایه‌های جنگلی و ساحل دریا را در برگرفته است.حویق شهری بسیار ...

اطلاعات | نقشه
تالشون چیله شو

تالشون چیله شو

پاییز هزار رنگ هم رو به پایان است و زمستان سرد و فصل برف سپید در راه و باز به مناسبتی بازمانده تمدن کهن و باستانی ایرانیان نزدیک می‌شویم و این مناسبت چیزی نیست جز “چیلَه شَو^” که همان بلند‌ترین شب سال که تا نیمه شبش در پاییز است و بعد از آنهم در زمستان. ایرانیان که سابقه ای دیرین در ب...

اطلاعات
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی تالشی

لباس محلی تالش...

زنان تالش از روزگار کهن تاکنون رنگها را به پهنای طبیعت زیبای تالش درهم تنیده و پوشش زیبایی را تهیه کردند که هنوز هم زنده است و هر کس با دیدن این لباس به وجد می‌آید. لباسی که چندین رنگ در تار و پود پارچه در آمیخته و با دوخت‌های متنوع طراحی و آراسته شده است. تالشی‌ها سینه به سینه آموخت...

اطلاعات
موسیقی تالشی

موسیقی تالشی

موسیقی بخشی از سرشت آدمی است و از نخستین نیاز‌های انسانی و وسیله ای برای ارضاء و تلطیف روحی بشر به شمار می‌آید. موسیقی هر ملت تجلی سیر تکاملی دقت، هوش، چگونگی مشاهده و استنباط و عواطف روحی آن ملت در طول تاریخ است. موسیقی هر قوم ضمن آنکه به توصیف زندگی آنان می‌پردازد، زبان دل ، مظهر ع...

اطلاعات
رنگ آمیزی خانه ( کَه ویشوشتِه )

رنگ آمیزی خانه...

اسفندماه در بین تالشان چند اسم دارد. چیلی پیلی یَه ما chilipiliya ma- لَرَکشَه ما larak,sha ma- نَوروزَه ما navruza ma سه نام تالشی این ماه است. از آن جا که تالشان معتقدند یک ماه مانده به پایان هر فصل در واقع آغاز فصل دیگر است ، اسفندماه را نَوروزَه ما یعنی ماه نوروز نامیده اند. در ...

اطلاعات
پنیر تالشی

پنیر تالشی

زنان تالشی در فصل بهار حدود ساعت 11 تا 12 و در فصل تابستان در حدود ساعت 13 تا 14 گوسفندان را می‌دوشند و سپس شیر را از یک صافی پارچه‌ای یا توری نازک عبور می‌دهند، بعد از گذراندن از صافی، به شیری که هنوز گرم است، مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب می‌کنند. این مخلوط بعد از مدتی می‌بن...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب