توضیحات

ویرایش

منطقه حفاظت شده لیسار با وسعت سی و یک هزار و صد و چهل و دو هکتار از تاریخ دوازدهم تیر ماه سال هزار و سیصد و پنجاه و شش طی مصوبه شماره هشتاد شورای عالی محیط زیست، مورد حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه در شمال شهرستان تالش واقع شده و سیمایی متشکل از ساحل، اراضی جلگه ای و کوهستانی دارد.
حدود منطقه به شرح زیر می‌باشد:
از سمت شمال : از قریه شیلی (نئور – نائور) به طرف شرق در امتداد جاده مالرو (پس از گذشتن از میدان کوچک و میدان بزرگ)، قرق، چای، کمری، موسا چول ( معدن مس ) چوبند، لیلکه تا زنگوله و سپس از حد شمالی رودخانه خطبه سرا به طرف شرق پس از گذشتن از سلرزان، یووا بتن بوئینه کلات و از کلات در امتداد یال جنوبی رودخانه خطبه سرا پس از گذشتن از کشاور سوست، لی لکی چمل، آیرا بوجاق تا اتصال این یال با رودخانه لیسار و سپس در امتداد یال سیلاه جعفر، سیل ونه، نوسندان، داوان(باغ پیشوائی) منتهی به جاده آسفالته هشپر، آستارا در قریه قلعه بین و از آریه قلعه بین در امتداد جاده جیپ رو قلعه بین به ساحل تاباغ درختی (ایستگاه لوله گاز) و سپس از حد غربی باغات و زراعات اشخاص تا مصب رودخانه سیدلر می‌باشد.
از سمت شرق : از مصب رودخانه سیدلر از شمال به جنوب در امتداد بحر خزر پس از گذشتن از مصب رودخانه هاس امیر بیگلو و قلعه بین و سیاهوئی مشهور به قوزک تا انتهای اراضی جنگلی آقا عمارت (حد ساحلی منطقه حدود ۶ کیلومتر می‌باشد).
از سمت جنوب : از ابتدای اراضی جنگلی آقا عمارت بطرف غرب در امتداد اراضی جنگلی مسکو – کرد محله منتهی به جاده آسفالته هشپر – آستارا (حد فاصل اراضی زراعتی با اراضی جنگلی ) و از جاده هشپر بطرف غرب پس از گذشتن از دیزگاه محله – شفقت محله پی سرا – ترک محله و حد جنوبی استخر جوکندان – در امتداد جاده مالرو ییلاقی جوکندان واقع در یال جوکندان به بسک و همازیا دو راهی – نارنجا چول – لجن گودندی – رازدوی مانه بیجار – رودخانه کلی – کلا – چیلا کاکوری – رشکجی( بلندترین یال جنگلی ) دشتی تنگستر برون پائین – تنگسر برون بالا – سینازیا – اسپوساتی – کلاسر ( اراضی غیر جنگلی ) – سقا چال – سوباتان – ییلاق بسک ده سر منتهی به قله کوه باغ داکل.
از سمت غرب : از قله کوه باغ داکل به طرف شمال غربی در امتداد خط الراس این کوه پس از گذشتن از کاروانسرا و قطع جاده داش بلاغ در خط الراس کوه چوپان پری الی قله کوه چوپان پری و آنگاه در امتداد خط الراس کوه فوق تا تلاقی آن با جاده مالرل داش بلاغ – جیم لو و جاده جیپ رو داش باغ و سپس در امتداد جاده جیپ رو داش بلاغ به طرف شمال تا سه راهی عباس آباد – نئور – داش بلاغ – در خط الراس کوه آق دولن و در امتداد همین خط الراس تا قله کوه آق دولن و از این قله به طرف شمال شرقی در امتداد و خط الراس منتهی به قریه شیلی ( نائور – نئور).
این منطقه شامل جنگل‌های کوهستانی می‌باشد که قادر است گونه‌های فراوانی را حمایت کند که البته تخریب اراضی جنگلی و کاهش سطح این جنگل‌ها می‌تواند بر روند کاهش این گونه‌ها تأثیر داشته باشد.
همان گونه که در مورد سیاه گوش موجود در لیسار شاهد بوده ایم این فرآیند در مورد پستانداران به سبب وسعت نیچ اکولوژیک و قرارگیری آنان در رأس هرم غذایی تأثیرات انشعابی نهاده سایر زیستمندان را متأثر می‌سازد.
مثلاً یکی از اثرات کاهش گوشتخواران افزایش جمعیت جوندگان منطقه است.
از گونه‌های شاخص گیاهی منطقه می‌توان به شیردار، راش، ممرز، پلت، افرا، لرگ، توسکا، شب خسب، صنوبر و … درختچه‌های انار وحشی، گوجه جنگلی و تمشک، لیلکی و گونه‌های علفی همیشک، شبدر، گزنه، نی، لویی و … اشاره کرد.
جنگل‌های منطقه از نوع جنگل‌های پهن برگ هیرکانی می‌باشد.
منطقه طیف وسیعی از جانوران شامل پستاندارنی چون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاهگوش، کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه و پرندگانی چون کبک، کبک دری، انواع شکاریان و … را در خود جای می‌دهند.
دریاچه نئور جزئی از منطقه حفاظت شده لیسار می‌باشد. قسمت عمده منطقه حفاظت شده لیسار در استان گیلان واقع شده ولی محدوده دریاچه نئور به لحاظ تقسیمات کشوری در استان اردبیل قرار دارد.
این دریاچه از سال هزار و سیصد و چهل و هشت تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و بزرگترین دریاچه آب شیرین دائمی استان اردبیل با مساحت چهارصد و بیست هکتار می‌باشد که با زیبایی خاص و تنوع زیستی بالا، در میانه کوه‌های تالش در ارتفاع دو هزار و پانصد متری از سطح دریای آزاد قرار دارد.
دریاچه نئور در فاصله چهل و هشت کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل واقع شده است و دارای آب و هوای سرد می‌باشد. لذا با توجه به آب و هوای مساعد در فصل تابستان و به لحاظ پرورش ماهی قزل آلا در آن، جمع کثیری از گردشگران طبیعت دوست سراسر کشور جهت صید ورزشی و استفاده از آب و هوای مطبوع به این منطقه عازم می‌شوند.
این دریاچه به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی و منحصربفرد، یکی از مراکز مهم تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست در امور آبزیان به حساب می‌آید. آب شیرین دریاچه از چشمه‌های متعدد و پر آب اطراف و از نزولات جوی و ذوب یخ و برف کوه‌های اطراف تامین می‌شود.
با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، دریاچه نئور دارای زمستان‌های نسبتا طولانی بوده به طوری که سطح دریاچه پنج الی شش ماه از سال یخ بسته و گاهی ضخامت یخ به حدود هشتاد سانتی متر می‌رسد.
عمق متوسط دریاچه سه متر و حداکثر عمق آن شش متر می‌باشد.
آب دریاچه از طریق رودخانه هیر، با رودخانه قره سو ارتباط دارد. حداکثر دمای منطقه بیست و پنج درجه بوده و دمای متوسط در زمستان منفی بیست درجه می‌باشد. از موجوداتی که در این دریاچه زیست می‌کنند می‌توان به زالو، صدف‌های دوکفه ای، نرمتنان و از سخت پوستان اشاره کرد که بیشترین جمعیت ماکروسکوپیک موجود در دریاچه را نوعی سخت پوست بنام گاماروس با نام علمی Gamarus fasiaticus تشکیل می‌دهد.
ذخایر فراوان گاماروس فضای مناسبی را برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم نموده است.
دریاچه نئور به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت و دارا بودن مواد غذایی فراوان، محیط امن و استراحتگاه مناسبی را برای پرندگان مهاجر ایجاد کرده و سالانه پذیرای تعداد زیادی از این پرندگان می‌باشد.
تنها پستاندار آبزی دریاچه سمور آبی (شنگ) می‌باشد. در ارتفاعات و کوه‌های اطراف دریاچه نیز تنوع زیستی نسبتا بالایی از حیات وحش وجود دارد.
وجود شرایط اقلیمی مناسب و فراوانی منابع آب زیرزمینی، فون و فلوری غنی را به حوضه دریاچه نئور بخشیده است. در این حوضه هفتاد گونه گیاهی شناسایی شده است که استفاده دارویی، خوراکی و صنعتی دارند و نود گونه بومی و مهاجر شامل هفت گونه از آبزیان، دو گونه دوزیست، ده گونه خزنده، بیست و سه گونه پستاندار و چهل و هشت گونه پرنده، گونه‌های جانوری این ناحیه را تشکیل می‌دهد.
در حوزه آبریز دریاچه نئور مجموعه ای از گیاهان استپی و کشتزارهای گندم، جو، عدس، نخود و غیره وجود دارد.
گونه گیاهی غالب در داخل دریاچه نئور را بارهنگ آبی تشکیل می‌دهد. این دریاچه از سوی سازمان بین المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه مهم جهت مهاجرت پرندگان معرفی گردیده است.
دریاچه نئور بواسطه دارا بودن ذخایر فراوان گاماروس، مکان مناسبی جهت پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان می‌باشد.
از نظر مورفولوژی منطقه دارای دو بخش خشکی (کوهستانی) و آبی (دریاچه) می‌باشد و طبیعی می‌باشد که منابع حیاتی منطقه نیز بر حسب سیمای فیزیکی موجود در دو بخش موجودات خشکی زی و آبزی طبقه بندی می‌شوند و مرز طبیعی کرانه دریاچه محدوده زیست آنها را جدا می‌کند.
در این دریاچه آبزیانی همچون : پلانکتون‌های رده Copepodea، دو گونه صدف رده Gastropoda ، گونه هایی از شیرونومید (Chironomid)، صدف دو کفه ای (Clams)، زالو، دو گونه سنجاقک Predeceous diringbeetl و Damsefly nymph، گونه سخت پوستان آب شیرین بنام Gammarus fasciatus و ماهی قزل آلای رنگین کمان زندگی می‌کنند.
جانداران دیگری نیز در دریاچه نئور زیست می‌کنند، همچون :
دوزیستان: قورباغه مردابی راه راه Poma cameran و قورباغه مردابی Rana ridibunda
خزندگان: سوسمار از خانواده SP Agamidae، گرزه مار (افعی)، مار آتشی، مار چلیپر، لاک پشت مهمیزدار، مار زنگی، مار آبی.
پستانداران: خرس قهوه ای، گرگ، روباه، شنگ، خرگوش، سمور سنگی، سیاه گوش، راسو، حفار اروپایی، خارپشت اروپائی، جرد ایرانی، ول معمولی، موش صحرائی، حشره خوار دندان سفید، خفاش سبیل دار، خفاش بال بلند و خفاش نعل اسبی کوچک.

منابع :
http://www.iew.ir/
http://www.earthwatchers.org/
http://taleshen.ir/
http://ajgantalesh.blogfa.com/
http://www.ostan-ar.ir/

پارک جنگلی گیسوم ( درستکار )

پارک جنگلی گیس...

پارک جنگلی گیسوم در ۱۸کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. در جنوب آن رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومترو شمال آن شهر هشت پر با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد. درختان جنگلی انبوه و انواع گونه‌های گیاهی چشم انداز زیبایی دارد به خصوص در فصل پائیز طبیعتی زیبا و دل انگیز برای دوستداران طبیعت د...

اطلاعات | نقشه
قلعه صلصال

قلعه صلصال

قلعه صلصال در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار (روستای قلعه دوش) بر روی تپه ای سنگی قرار دارد,مساحت تقریبی این قلعه نیم هکتار و جنس باروهای مستحکم آن از سنگ لاشه و ساروج است و دارای قطری بیش از 1.5متر است. مساحت تقریبی کوهی که این قلعه بر آن قرار گرفته است 40 متر در 50 متر است ک...

اطلاعات | نقشه
آبشار ورزان

آبشار ورزان

آبشار ورزان (ورازان ) در 36کیلومتری شمالغرب شهر تالش و 22 کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه) دریاچه نئور اردبیل (ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) قرار دارد. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلومتر ...

اطلاعات | نقشه
روستای مریان

روستای مریان

مریان از توابع شهرستان تالش محسوب می‌شود که در صد و چهل و سه کیلومتری شهر رشت و سی و هفت کیلومتری شمال غربی هشتپر واقع شده است. مریان از شمال به روستای ناوان ، از جنوب به جنگل از شرق به روستای سینا هونی و از غرب به روستای آق اولر منتهی می‌شود. این روستا حدود هزار و هشتاد متر از سطع د...

اطلاعات | نقشه
ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

این دهکده و ییلاق زیبا در سی و شش کیلو متری شمال غربی شهرستان تالش و هفده کیلومتری دریاچه نئور اردیبل قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا یه حدود هزار و نهصد متر تا هزار و نهصد و هفتاد متر می‌باشد. سوباتان رو به روی کوه ریشکاجی که به آن ریشگاسر نیز می‌گویند واقع شده است که بلند‌ترین ک...

اطلاعات | نقشه
جاده اسالم - خلخال

جاده اسالم - خ...

این جاده شهر خلخال استان اردبیل را به اسالم گیلان متصل می‌کند که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد و ترکیب جنگل و دشت، زیبا‌ترین جاده کشور نام گرفته است. این جاده حدود هفتاد کیلومتر طول دارد و گردشگران می‌توانند از طبیعت زیبا و بکر ، عسل‌های طبیعی ، مناظر زندگی سنتی و دشت‌های زیبا و...

اطلاعات | نقشه
آبشار زمرد حویق

آبشار زمرد حوی...

حویق شهری تازه تاسیس است که از ترکیب دو روستای چوبر و حویق به وجود امده است . این شهر در چهل کیلومتری شمال شهرستان تالش واقع شده است که روستاهای صیدگاه ، آغاسی محله ، صولی محله ، اوتار محله و ریک محله محدوده گسترده ای از کوهپایه‌های جنگلی و ساحل دریا را در برگرفته است.حویق شهری بسیار ...

اطلاعات | نقشه
تالشون چیله شو

تالشون چیله شو

پاییز هزار رنگ هم رو به پایان است و زمستان سرد و فصل برف سپید در راه و باز به مناسبتی بازمانده تمدن کهن و باستانی ایرانیان نزدیک می‌شویم و این مناسبت چیزی نیست جز “چیلَه شَو^” که همان بلند‌ترین شب سال که تا نیمه شبش در پاییز است و بعد از آنهم در زمستان. ایرانیان که سابقه ای دیرین در ب...

اطلاعات
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی تالشی

لباس محلی تالش...

زنان تالش از روزگار کهن تاکنون رنگها را به پهنای طبیعت زیبای تالش درهم تنیده و پوشش زیبایی را تهیه کردند که هنوز هم زنده است و هر کس با دیدن این لباس به وجد می‌آید. لباسی که چندین رنگ در تار و پود پارچه در آمیخته و با دوخت‌های متنوع طراحی و آراسته شده است. تالشی‌ها سینه به سینه آموخت...

اطلاعات
موسیقی تالشی

موسیقی تالشی

موسیقی بخشی از سرشت آدمی است و از نخستین نیاز‌های انسانی و وسیله ای برای ارضاء و تلطیف روحی بشر به شمار می‌آید. موسیقی هر ملت تجلی سیر تکاملی دقت، هوش، چگونگی مشاهده و استنباط و عواطف روحی آن ملت در طول تاریخ است. موسیقی هر قوم ضمن آنکه به توصیف زندگی آنان می‌پردازد، زبان دل ، مظهر ع...

اطلاعات
رنگ آمیزی خانه ( کَه ویشوشتِه )

رنگ آمیزی خانه...

اسفندماه در بین تالشان چند اسم دارد. چیلی پیلی یَه ما chilipiliya ma- لَرَکشَه ما larak,sha ma- نَوروزَه ما navruza ma سه نام تالشی این ماه است. از آن جا که تالشان معتقدند یک ماه مانده به پایان هر فصل در واقع آغاز فصل دیگر است ، اسفندماه را نَوروزَه ما یعنی ماه نوروز نامیده اند. در ...

اطلاعات
پنیر تالشی

پنیر تالشی

زنان تالشی در فصل بهار حدود ساعت 11 تا 12 و در فصل تابستان در حدود ساعت 13 تا 14 گوسفندان را می‌دوشند و سپس شیر را از یک صافی پارچه‌ای یا توری نازک عبور می‌دهند، بعد از گذراندن از صافی، به شیری که هنوز گرم است، مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب می‌کنند. این مخلوط بعد از مدتی می‌بن...

اطلاعات

مسیر سوباتان به لیسار چند روز پیش

سوباتان در فاصله 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش و 17 کیلومتری جنوب دریاچه نئور اردبیل در ارتفاع 1900 متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. این منطقه دارای جمعیت کمی می‌باشد که عموما به صورت ییلاق-قشلاق و در ماه‌های گرم سال ساکن آن هستند. سوباتان از چشمه‌های خنک و آب و هوای خنکی برخوردار است و دارای زمین‌های ... ادامه مطلب
مسیر سوباتان به لیسار چند روز پیش

Madjid Babakhani

Madjid Babakhani جمعه 24 مهر 94 - 21:49

عالیه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب