1

توضیحات

ویرایش
اشکورات منطقه ایست در شرق استان گیلان و در امتداد رشته کوه البرز که از جنوب شهرستان رودسر شروع شده و تا جنوب رامسر ادامه دارد.
منطقه اشکورات از غرب به املش،رودبار،الموت ، از از جنوب به قزوین ، از شرق به کوهستان‌های تنکابن و از شمال به به دامنه کوه‌های رحیم آباد منتهی میشود.
این منطقه از سه دهستان اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی،اشکور سفلی و شکور شوئیل تشکیل شده است .
اشکورات به دلیل کوهستانی بودن در تابستان اب و هوایی بسیار مطبوع و دلنشین دارد که گردشگران زیادی را هرساله به سوی خود فرا می‌خواند.
اشکور جزء بخش رحیم آباد شهر رودسر میباشد و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته و عجائب هفتگانه‌ای با قدمتی به طول تاریخ را در دل خود جای داده است.
اشکور تمدنی دیرینه داردو به سلسله کاکیان برمی گردد. در سده‏‌های اخیر نام عالمان بی‏ شماری با پسوند «اشکوری» در کتاب‌ها ، ترجمه‌ها و رجال آمده است.
این ...مشاهده کامل متن منطقه، به دلیل وجود دریاچه‌های طبیعی، چشمه سارها،چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌های زلال و غارهای فراوان و هوای پاک توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است.
در قسمت هایی از مناطق کوهستان‌های اشکورات کاوش‌هایی انجام شده است که آثار و شواهد مختلفی مخصوصا قبر هایی مربوط به دوران نبوع تا دوران ساسانی و بعضا نیز از دوران اسلامی بدست آمده و این امر به قدمت این منطقه اشاره میکند.
اشکور علاوه بر داشتن آب و هوای ییلاقی، باغات فندق و گردو، منایع زیر زمینی،زمینهای مزروعی گندم و جو٬ عدس ولوبیا، سیب زمینی،سیر و پیاز مخزنی طبیعی از گیاهان دارویی از جمله : بنفشه، گل پر،گل گاوزبان، گزنه، گون،کنگر، همیشه بهار، بابا آدم (کو لا کولا) ،قارچ‌های خوراکی،و ... نیز میباشد.
از جمله مناطق دیدنی این منطقه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مسجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر(ع) - روستای رودبارک:

این مسجد که به آستانه هفت امام نیز مشهور است در روستای رودبارک اشکور سفلی واقع شده است که قدمت آن به قرن سوم هجری قمری برمیگردد.این روستا در 35 کیلومتری رحیم آباد و 50 کیلومتری رودسر واقع شده است که با روستای توسه چال و نرکی همسایه است.
چشمه ای از زیر این مسجد عبور میکند که آبی زلال و شور دارد که برای دفع امراض از ان استفاده میگردد.
از ویژگی‌های ظاهری آستانه هفت امام می‌توان به چهار طرف ایوان، سه درب چوبی دو لنگه در سه جهت غرب و شرق و شمال، تعداد بیست و دو ستون که با آجر البرز ساخته شده اشاره کرد.در اطراف مسجد، یک درب دولنگه فلزی در ورودی ایوان مسجد, یک ستون چوبی در میان آستانه قرار دارد ، سراسر بام مسجد هم از سفال پوشیده شده است.دربی چوبی که به "بی بی هیبت" معروف است در قسمت غربی دیوار مسجدنصب شده است و اعتبار زیادی به این آستانه اعتا کرده است.

دریاچه روستای صمد آباد- دهستان شوئیل

این روستا در پنجاه وچهار کیلومتری بخش رحیم آباد و هفتاد کیلومتری شهرستان رودسرقرار دارد و با روستاهای تلابنک، برمکوه،وگلخانی، اکبرآباد، دشتک و زراکی همسایه است .
مردم این روستا معتقندند در زمان‌های دوردر تاریکی شب دو سید وارد این روستا شدند و کسی حاضر به پناه دادن ان‌ها نشد تا اینکه پیرزنی به آن‌ها پناه داد. آن دو به پیر زن در باره آب گرفتن روستا خبر میدهند تا اینکه زمان موعود فرا میرسد و روستا را اب فرا میگیرد ،
بعد‌ها شخصی به اسم صمد تصمیم میگیرد شهر را باز سازی کند و از آن زما تا کنون این شهر به صمد آباد معروف شده است.
دریاچه ای نیز از آن آب گیری به وجود آمده است که هم اکنون نیز این دریاچه به قوت خود پابرجاست.

دارگردان رجه - روستای گیری

این روستا در انتهای اشکور بالا و در پای قله بزاکو قرار دارد. در میان منطقه زورو و قله بزاکو، دارگردان رجه واقع شده است که مرز بین استان گیلان و مازندران میباشد.
د این روستا با روستاهای میانرودکیاشکول، و محمودلات همسایه بوده و درشصت و هشت کیلومتری بخش رحیم آباد و هشتاد و سه کیلومتری شهرستان رودسر قرار دارد.

تونل روستای یازن

این روستا با روستاهای نارنه ،تمل و سپارده همسایه است و در صد و هجده کیلومتری شهرستان رامسرقرار دارد.تونل طولانی یازن یکی از عجائب هفتگانه اشکورات گیلان است که در روستای یازنواقع شده است.در این روستا در انبارکاه شخصی به نام صدرالله یازنی یک تونل بسیار طولانی وجود دارد که به عقیده ساکنین روستا راه به جایی میبرد.

غار واردار - روستای دلیجان

این روستا با روستاهای یاسور و تواسانکش همسایه بوده و در چهل و هفت کیلومتری بخش رحیم آباد و شصت و دو کیلومتری رودسر واقع شده است.غار وادار این غار در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود از دیگر عجائب اشکورات است که زیبایی محسور کننده ای دارد.غار وادار در شرق روستا و در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرودقرار دارد و از منطقه ونکش شروع شده و تا غار وادار ادامه دارد.
در فاصله این دو نقطه که بصورت تونلی زیرزمینی است دهانه آن در منطقه وادار گشاد و عریض‌تر می‌شود.

سرچشمه رودخانه آسما نرود - روستای گیری

سرچشمه رودخانه آسمان رود در روستای گیری واقع است که آسیابی قدیمی در جنوب این روستا قرار دارد.این آسیاب یکی از معدود آسیاب‌های اشکور است که از جاهای دور و نزدیک مردم برای آسیاب کردن گندم،خود به اینجا مراجعه میکردند.
آب فراوانی که از دهانه یک سنگ بزرگ در سرچشمه رودخانه آسمان رود بیرون می‌آید.علت اصلی به وجود آمدن این اسیاب می‌باشد.به دلیل آب صاف و زلالی که این چشمه دارد نام آسمان رود بر روی ان نهاده شده است.

کوه عروس و داماد - روستای زیاز

این روستا با روستاهای گرمابدشت،آغربن کندسر،سجیران ودیورود همسایه است و در بیست و پنج کیلومتری بخش رحیم آباد و چهل کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر قرار دارد.
در شمال منطقه سی پل، کوهی سنگی با شیبی بسیار تند قرار دارد که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد نظر هر کسی را جلب میکند.
این کوه به دلیل زیبایی و شکوه خاص خود در میان کوه‌های اشکورات معروف است و ناخودآگاه ذهن را متوجه عظمت خالق هستی که باعث این همه زیبایی است، می‌کند.
از صنایع دستی این منطقه میتوان به : جاجیم، گلیم، چادرشب، نمدمالی،چوخادوزی، خورجین، عرق جین، چموش دوزی ، سفال گری، نخ ریسی، کلاه بافی، شال ودستکش بافی،باروت سازی، صنایع چوب،گلوله سازی، منبت کاری و...اشاره نمود.


منابع:
http://fa.wikipedia.org/
http://vishki1322.blogfa.com/post-43.aspx
http://www.hamshahrionline.ir/details/117059
http://www.gilannews.ir/
آبشار سجیران

آبشار سجیران

طبیعت دلپذیر رودسر در حقیقت مجموعه ای از شاهکارها و جلوه‌های بدیع و زیبا است که از آمیزش طبیعت ساحلی خزر با کوهستان‌های جنگلی و سرسبز، مراتع پرگل و رودخانه‌های متعدد به وجود آمده است. آبشار سجیران در بیست کیلومتری جنوب رحیم آباد، یکی از جلوه‌های ویژه طبیعت این منطقه است که از به هم پی...

اطلاعات | نقشه
جواهر دشت

جواهر دشت

منطقه ییلاقی جواهردشت از کم نظیرترین مناظر طبیعی و گردشگری شرق گیلان و عروس طبیعت شهرستان رودسر است. «جواهر دشت» جواهری در خطه سرسبز گیلان است. سرزمینی زیبا در 22کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق گیلان که در شهرستان رودسر واقع شده است. طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ن...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی سفیدآب

پارک جنگلی سفی...

جنگل سفید آب در جنوب شرقی استان گیلان قرار دارد و تا مرکز شهر رودسر ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این پارک دارای مسیر راهپیمایی تریل اسب سواری - دوچرخه سواری - چشمه‌های آب گرم و پدیده‌های طبیعی چشمه ساران و سرچشمه رودخانه‌ها و مناظر طبیعی منحصر به فرد می‌باشد. ﻣﺤﺪوده ﻃﺮح ﭘﺎرک از ﺷﻤﺎل ﺑﻪ ﻗﺮاء...

اطلاعات | نقشه
ساحل رامدشت

ساحل رامدشت

رامدشت محله ای است زیبا و ساحلی در شهرستان رودسر میباشد. علت نامگذاری این محله به گذشته‌های نه چندان دور(حدود 30 ،40 سال پیش) میرسد، که محل رام کردن اسب‌های وحشی بود. در آن زمان این محل تقریبا خالی از سکنه بود و اکثر مساحت آن را دشت‌های سرسبز تشکیل می‌داده است. موقیعیت جغرافیایی: محله...

اطلاعات | نقشه
گنبد پیرمحله

گنبد پیرمحله

گنبد پیرمحله در جنوب شرقی رودسر، در فاصله هفت کیلومتری حسن سرا واقع شده است. این بقعه دارای یک ایوان کوچک در قسمت ورودی و دو اتاق کوچک در طرفین آن است. گنبدخانه به شکل هشت ضلعی و ساده ساخته شده، سطح آن را با گچ ، اندود کرده اند. این گنبد یکی از نقاط تاریخی رودسر و از عجایب هفتگانه گی...

اطلاعات | نقشه
چشمه فکجور دمکش

چشمه فکجور دمک...

حدود ۵ الی ۶ کیلومتری بخش چابکسر، در منطقه ای بسیار زیبا روستای فکجور اوشیان واقع شده است. این روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستای کرات محله، از غرب به میش سرا و از شرق به کبوتر آبکش ختم می‌شود. از جمله آثار معروف ودیدنی این روستای فکجور چشمه ای است که از سالهای بسیا...

اطلاعات | نقشه
بنای تاریخی شهرداری رودسر

بنای تاریخی شه...

بنای تاریخی شهرداری رودسر یکی از بناهای تاریخی شهرستان زیبای رودسر است که از گذشته‌ها به یادگار مانده است . این ساختمان در ضلع جنوب غربی مجموعه میدان شهر داری قرار گرفته است,ساخت این میدان در زمان رضا شاه آغاز شد و همان دوران نیز به پایان رسید. محلی‌های رودسر می‌گویند رضا شاه می‌خواس...

اطلاعات | نقشه
منطقه اشکورات

منطقه اشکورات

اشکورات منطقه ایست در شرق استان گیلان و در امتداد رشته کوه البرز که از جنوب شهرستان رودسر شروع شده و تا جنوب رامسر ادامه دارد. منطقه اشکورات از غرب به املش،رودبار،الموت ، از از جنوب به قزوین ، از شرق به کوهستان‌های تنکابن و از شمال به به دامنه کوه‌های رحیم آباد منتهی میشود. این من...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس قاسم آبادی

لباس قاسم آباد...

لباس‌های محلی زنان گیلان را می‌توان به سه بخش شرق، غرب و مرکز تقسیم‌بندی کرد. لباس زنان شرق گیلان به لباس «قاسم‌آبادی»، لباس زنان غرب گیلان «تالشی» و لباس زنان مرکز گیلان با عنوان «رسوخی» معروف است. لباس «رسوخی» بیشتر در شهر ماسوله دیده می‌شود که یادگار زمان قاجار است و از شهرهایی م...

اطلاعات
وَرجِنی کولام

وَرجِنی کولام

قبل از اینکه مصالح ساختمانی مثل آجر،بلوک،شن و ماسه و سیمان واز این دست مصالح امروزی ساخت و ساز ساختمان در دسترس باشد،روستائیان نواحی جنگل نشین شمال کشور (املش،اشکورات رودسر و تالش و ماسال) از شاخه نرم وقابل انعطاف برخی از درختان مثل شرم،تی و ...منازل مسکونی و مخصوصاً طویله حیوانات را در...

اطلاعات
شوره کولی

شوره کولی

اگر به گیلان مسافرت کرده باشید، حتما در برخی مغازه‌ها انواع ماهی‌های شور و دودی به چشمتان خورده است. مردم گیلان علاقه‌ی زیادی به خوردن ماهی شور دارند و آن را در کنار غذاهای محلی همچون باقلاقاتوق و آش ترش مصرف می‌کنند. شور کردن ماهی کولی در منزل بسیار ساده است و بسیاری از مردم گیلان به...

اطلاعات
شخم زدن زمین

شخم زدن زمین

بکار ورزای بکار ورزای تی شاخان گل اناره" "دعا بکن تی صاحب یار بگیره یار بگیره تی شاخان نوک طلا بگیره" شخم زدن زمین در گذشته با استفاده از ابزارهای ساده و به کمک حیوان انجام می‌شد. زمین‌ها و خاک جنگلی سرشار از مواد مغذی برای رشد گیاهان زراعی و باغات میوه بود. مردم با پیشروی به داخل...

اطلاعات
گل گاوزبان

گل گاوزبان

شهرستان رودسر رتبه نخست تولید گل گاوزبان استان و کشور را به خود اختصاص داده است. گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته‌های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاو زبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است . در طب سنتی ...

اطلاعات

روستای لشکان ،یکی از روستاهای قدیمی اشکورات

روستای لشکان ازتوابع رحیم ابادشهرستان رودسر و یکی از روستاهای قدیمی اشکورات می‌باشد.
در داخل بافت مرکزی روستا و در تپه طبیعی دهکده یکی از زیباترین بقاع متبرکه منطقه اشکورات وجود دارد که در نزد اهالی به نامهای هاشم و محتشم معروف است این بنا دارای ۴ ایوان و ۵ پشته است که دو پشته آن در داخل ایوان و۳پشته ... ادامه مطلب
روستای لشکان ،یکی از روستاهای قدیمی اشکورات

اشکورات، چهره دل نواز طبیعت گیلان

اشکورات یکی از مناطق کوهستانی استان گیلان می‌باشد که در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد. اشکورات از جنوب به قزوین، از مغرب به املش و رودبار الموت، از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر محدود است.
این منطقه از سه دهستان به نام‌های اشکور ... ادامه مطلب
اشکورات، چهره دل نواز طبیعت گیلان

امید رجبی پور کشایه

امید رجبی پور کشایه شنبه 11 اردیبهشت 95 - 12:00

وااااااااااااااااااااااووووووو محل من...دیار پدر و مادر

آبشار میج

آبشار باشکوه و زیبای میج ، به فاصله کمی در بالادست روستای میج از منطقه اشکورات قراردارد. روستای میج شمالی‌ترین روستای اشکور بالا می‌باشد.
اشکور، دره ای شمالی جنوبی در مرز استانهای مازندران و گیلان می‌باشد که از رحیم آباد گیلان جاده‌ی آسفالته آن آغاز می‌گردد و با گذشتن از مسیری پر پیچ و خم و طولانی، ... ادامه مطلب
آبشار میج

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره منطقه اشکورات

علیرضا محمدی

علیرضا محمدی دوشنبه 13 بهمن 93 - 20:22

با سلام و خسته نباشید میخواهم مطلبی درباره امامزاده ادهم و روحیل روستای سارم در سایت بگزارم چگونه باید این کار را بکنم ؟ لطفا پیگیری کنید با تشکر از شما

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب