توضیحات

ویرایش

مسجد جامع شاهرود قدیمی‌ترین مسجد شاهرود است که قدمت آن حداقل به دوره ایلخانی می‌رسد ، این مسجد در مجاورت محلات قدیمی شهر مانند «قلعه ولوا» ، «بیدآباد» و «چهارسوق» شاهرود واقع شده است ، اهالی شاهرود در سال 1242 این مسجد را مرمت کرده‌اند.
سقف بنا به صورت تاق و گنبد با قوس‌های ایرانی و عمدتا پنج و هفت روی جرزهای چند ضلعی اجرا شده است . در تعمیرات سال 1375 خورشیدی، به هنگام مرمت یکی از گنبد‌های اصلی و استحکام بخش سه گنبد فرعی، بقایای کتیبه‌ای گچبری کشف شد که شیوه گچبری آن به آثار دوره‌ایلخانی شباهت دارد .
بخش قدیمی و اصلی مسجد یعنی شبستان‏ ستون‏دار، متشکل از سه بخش میانی، شرقی و غربی است.
بخش میانی، امتداد ایوانی به عرض 5 متر و عمقی ـ تا ضلع خلفی شبستان‏ ـ حدود 16 متر است و در ضلع خلفی آن، محرابی نیم هشت‏ ضلعی تعبیه کرده‏ اند.
بخش غربی، متشکل از دو دهانه ـ هر دهانه به عرض 3 متر ـ و بخش شرقی متشکل از دهانه ‏ای به عرض 3 متر و عمق یکسان با دیگر دهانه‏‌ها (16 متر) است.
پوشش بنا به صورت طاق و گنبد با قوس‏های ایرانی و عمدتاً پنج و هفت بر روی جرزهای چندضلعی اجرا شده است ، شبستان‏ مزبور، فاقد تزیین خاصی است.
در تعمیرات سال 1375 شمسی، به هنگام مرمت یکی از گنبدهای اصلی و استحکام بخشی سه گنبد فرعی، بقایای کتیبه‏ ای گچبری‏ کشف گردیده که شیوه گچبری‏ آن به آثار دوره ایلخانی شباهت دارد.
نمای رو به صحن شبستان‏ و بخش‏های دیگر بنا، ساده آجری و فاقد هر نوع تزیینی است. در گذشته، در بخش شرقی شبستان‏ اصلی، شبستان‏ زنانه ‏ای وجود داشته است.
همچنین به گفته معمرین، بنای مسجد دارای وضوخانه ‏ای شبیه آب‏ انبار در جلو و خارج مسجد و نیز مناره ‏ای بوده است.
در قسمت شرقی و قسمت شمالی مسجد، باغچه ‏ای قرار دارد که باغچه ضلع شرقی آن، به هفت دختران معروف و به باور عوام، گره ‏گشا بوده و زنان در گذشته آداب و رسوم ویژه‏ای از جمله در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در این مسجد برگزار می‏کرده ‏اند.
مؤلف مطلع الشمس مسجد جامع شاهرود را این طور تعریف می‌کند« مسجد جامع شاهرود که در خارج شهر است در میان باغات و بساتین که در سفح جبال شمالی واقع شده و آن بنایی معتبر است و هر چند از خشت خام برآورده‌اند.
اما در اهمیت کمتر از ابنیه آجری نیست، شکل آن مربع مستطیل است، هشت استوانه ضخیم در وسط است که دو به دو موازی یکدیگرند و روی آن‌ها طاق‌های محکم زده‌اند، قسمت مقابل محراب را پوشش از تیر و تخته است و این اختلاف سقف و طاق طاری و جدید است.
قدیم همه طاق خشتی بوده، در سال 1242 اهالی شاهرود این مسجد را مرمت کرده‌اند و این یک قسمت به طور مخالف پوشانده شده کف قسمت خاوری این مسجد به قدر یک ذرع بلندتر است و زیر آن آب انبار می‌باشد و راه پله از خارج و میان شارع است و روی این قسمت خاوری هم با تیر و تخته پوشیده شده و در وسط یک قطار ستون‌های تیربست و روی تیرها چند حمال بزرگ بر هم چفت کرده انداخته و سرتیرهای سقف را روی آنها قرار داده‌اند و تقریباً بطور تسنیم پوشانیده و می‌توان آن جا را مسجد علی حده محسوب داشت، چه محراب مخصوص و مدخل ممتاز و وضع جداگانه دارد»
این بنا در سال 1376به شماره 1856 به ثبت تاریخی رسیده است ، هنوز هم می‌توان آثار یادگاری نویسی‌های دوره قاجاریه را روی دیوارهای این مسجد قدیمی دید.

منبع:
http://vista.ir
http://iranology.tebyan.net
http://rcirib.ir/
http://www.chn.ir

منطقه شکار ممنوع تپال

منطقه شکار ممن...

منطقه شکار ممنوع تپال با وسعتی برابر 30 هزار هکتار در شمال غربی شهرستان شاهرود واقع شده و منطقه ای است کوهستانی و دشتی که در مجاورت شاهرود واقع شده است . منطقه تپال با چشم اندازهای بسیار زیبا از دیر زمان محل مناسبی جهت زیستگاه وحوش و محل مناسبی جهت بازدید دوستداران طبیعت به شمار می‌رود ...

اطلاعات | نقشه
جنگل ابر

جنگل ابر

جنگل ابر علی آباد قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران میباشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به ای...

اطلاعات | نقشه
مسجد بایزید بسطامی

مسجد بایزید بس...

این مسجد به شکل مستطیل و به ابعاد 6 × 10 و در دو ردیف ستون سه تایی با پوشش مسطح چوبی بنا شده است. زیباترین بخش این مسجد، محراب گچ بری شده آن است که با نقوش هندسی، اسلیمی و گل‌های چهار پر تزیین شده است.بخش فوقانی محراب را با کتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق، در دوره ایلخانی و قاجار آراسته ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی خارتوران ( منطقه حفاظت شده توران )

پارک ملی خارتو...

منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان ود ر250 کیلومتر ی جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است. روستای رضا آباد با جمعیتی بالغ بر 63 خانوار و 320 نفر ( سال 1377) در این منطقه ودر مجاورت تپه‌های ماسه ای قرار دارد و توسط دو جاده خاکی به طول 35و50 کیلومتر به احم...

اطلاعات | نقشه
چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ م...

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است . این جاذبه طبیعی تابلوی هفت رنگ زیبایی را در پیش چشمان گردشگران می‌گذارد. رنگ چشمه هفت رنگ بواسطه چشمه هایی است که با عبور از مواد معدنی متفاوت به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. سرمه ای، آبی، فیروزه ای، صابونی، نارنجی، ج...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه شیخ اب...

آرامگاه عارف نامى شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی « یا علی بن احمد » در ۲۴ کیلومترى شاهرود در شمال قصبهٔ خرقان روى تپه‌اى قرار دارد شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره‌های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاد اندیشی و مردم گرائ...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین پهنه‌های طبیعی کشور در شمال استان سمنان است که چشم‌اندازهای متنوع و متفاوتی را در خود جای داده است؛ از جنگل‌های کوهستانی خزری در شمال غرب گرفته تا دشت‌های هموار خشک و بیابانی در جنوب شرقی ناحیه و از مناطق استپی و تپه ماهوری در ...

اطلاعات | نقشه
موزه باستان شناسی و مردم شناسی شاهرود

موزه باستان شن...

موزه شاهرود از اماکن تاریخی این شهر است که در خیابان فردوسی قرار گرفته و در سال‌های 1307ـ1306 به عنوان بلدیه (شهرداری) به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است. زیر بنای ساختمان حدود 468 متر مربع بوده و در دو طبقه طراحی گردیده است . این بنا پس از مرمت و احیاء د...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب