توضیحات

ویرایش
برگ جهان روستایی زیبا از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات است ، این روستا در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.
ارتفاع روستای برگ جهان از سطح دریا 2026 متر است ، آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است.
رودخانه برگ جهان، از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌ریزد ، طول رودخانه برگ جهان 10 کیلومتر و مساحت حوضه آن 39 کیلومتر مربع می‌باشد.
برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است ، سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستا است.
مردم روستای برگ جهان به زبان فارسی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
مشاغل عمده مردم این روستا زراعت، باغداری و دامداری است و برخی نیز به فعالیت‌های خدماتی می‌پردازند. گندم، جو و بنشن عمده‌ترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستا است.
فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز در این روستا رواج دارد.
مصالح خانه‌های قدیمی عمدتاً شامل سنگ، خشت، ...مشاهده کامل متن گل و چوب است. دیوار خانه‌های قدیمی ضخیم و سقف آن‌ها با تیرهای چوبی سرشاخه‌های درختان و اندود کاهگل پوشیده شده است.
طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آن‌ها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده است. محلات سر ده، پا ده، رودبار و شاهان کالبد روستای برگ جهان را تشکیل می‌دهند.
در بازسازی برخی خانه‌های قدیمی از سقف‌های شیروانی و یا روش ایزوگام استفاده شده است. خانه‌های قدیمی اکثراً یک طبقه و ساختمان‌های جدید دو یا چند طبقه ساخته شده اند.
علیرغم تغییرات فضای کالبدی، باغچه‌های سرسبز و پر گل فضایی سرشار از سرزندگی و نشاط پدید آورده اند.
روستای کوهستانی برگ جهان با چشم اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید.
این روستای زیبا با مناظر دلفریب و جلوه‌های کم نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به سوی خود جلب می‌کند.
روستای برگ جهان دارای آبشاری زیبا است که با یک کوهپیمایی یک ساعته به آن خواهید رسید. بعد از رسیدن به لواسان به سمت افجه و سپس روستای برگ جهان ادامه مسیر دهید تا آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری برگ جهان را ببینید.
این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت‌گردانی است که به قصد پیاده روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می‌کنند.
بعد از گذشت تقریبا پنج دقیقه پیاده روی از داخل روستا از یک پل ماشین رو که در طرف راست قرار دارد عبور کرده ، بعد از قرار گرفتن در مسیر باغ‌ها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن 10 دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می‌رسد در صورت کم آب بودن رودخانه از آن گذشته و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه‌ها و بعد به سمت آبشار می‌رسید.اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه‌ها می‌رسد.
آرامگاه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است ، در ضلع غربی روستا قرار دارد. بنای قبلی بقعه با قدمت حدود 700 سال از جنس سنگ و ساروج نشان دهنده یکی از میراث‌های با ارزش گذشته دارد که اکنون جای خود را به بنایی با پلان مربع شکل و گنبدی مخروطی با پوشش شیروانی داده است که حدود 50 متر مربع مساحت دارد ، بنای بقعه در سالهای اخیر بازسازی گردیده است.
در فصول بهار و تابستان زائرین بسیاری به این بقعه مبارکه مشرف می‌شوند، این بقعه با توجه به وجود باغات پیرامون آن علاوه بر فضای معنوی و زیارتی از محیط گردشگری نیز برخوردار است.
این بقعه که قدمت اولیه آن به قرن ششم و هفتم هجری باز می‌گردد ، در فهرست آثار تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
در ضلع غربی روستا و در شمال رودخانه برگ جهان صخره رسوبی بزرگی قرار دارد که از سطح زمین‌های جنوبی حدود 45 متر ارتفاع دارد و اطراف آن را باغات روستا فرا گرفته اند ، این تپه که در جهت شمالی – جنوبی گسترش یافته به تنگل خانه مشهور است ، به نظر می‌رسد این تپه در گذشته قلعه ای بوده است که مردم روستا در مواقع احساس خطر و یا تهاجمات دشمنان به آن پناه می‌برده اند ، این اثر در مورخه 1 مهر ماه 1382در فهرست آثار ملی به شماره 10371 به ثبت رسیده است.
در فاصله 3 کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع 2720 متری بقایای قلعه ای به جا مانده است که آن را قلعه دختر یا قلعه بند می‌نامند. این قلعه طی دهه‌های اخیر تخریب گردیده و مصالح آن در سایر بناهای روستا مورد استفاده قرار گرفته است.
در ارتفاعات شمال غربی روستای برگ جهان غاری وجود دارد که به زندان خانه لار معروف است ، ابعاد دهانه غار 2×2 متر و طول آن در حدود 30 متر است. در درون این غار چند راه فرعی وجود دارد که عمق چندانی ندارند ، ظاهراً در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
اگر چه امروزه جوانان این روستا نیز همانند سایر نقاط کشور به بازی‌های جمعی رایج و به ویژه بازی فوتبال و والیبال علاقمندند اما بازی‌های سنتی الک دولک و هفت سنگ هنوز هم در میان مردم این روستا رواج دارد.
در این روستا تهیه و پخت انواع غذاهای محلی برای مصرف خانوارها رایج است و غذاهای محلی آبگوشت، انواع آش ها، قیمه و انواع کباب‌ها به گردشگران ارائه می‌شود.
دسترسی:
مسیر اول : تهران - جاده گردنه قوچک - گلندوئک - روستای افجه - روستای برگ جهان
مسیر دوم : تهران - جاده دماوند - جاجرود - سد لتیان - روستای نیکنامده - روستای برگ جهان

منبع:
http://www.yjc.ir
http://koohestan-n.persianblog.ir
http://www.bargejahan.com/
http://www.bartarinha.ir/
امامزاده صالح

امامزاده صالح

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در محله تجریش تهران است. امامزاده صالح از پسران امام موسی کاظم و برادران امام خوبی‌ها امام رضا (ع) است. این امامزاده یکی از بزرگترین و مشهورترین زیارتگاه‌های استان تهران می‌باشد که از سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت نهصد...

اطلاعات | نقشه
امامزاده محمد نوربخش

امامزاده محمد ...

بقعة امامزاده محمدنوربخش در دهستان سولقان قرار گرفته است. این بقعه، به دلیل موقعیت خاص مکانی از لحاظ آب و هوا و جذابیت صحن و بقعه، در ایام تعطیل و نیز در فصل تابستان زائران بسیاری دارد محمد نوربخش از طرف پدر منسوب به امام زین العابدین علیه السلام و از طرف مادرمنسوب به امام موسی کاظم عل...

اطلاعات | نقشه
موزه طبیعت و حیات وحش ایران ( دارآباد )

موزه طبیعت و ح...

موزۀ آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده‌است. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بوده‌است و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاد...

اطلاعات | نقشه
موزه تماشاگه تاریخ ( موزه تاریخ )

موزه تماشاگه ت...

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه تاریخ به تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای کمال‌الملک و ... است‌. تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است‌: نگارخانه‌، کتاب‌خانه‌، تماشاخانه‌، چای‌خانه‌، سفره‌خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه ط...

اطلاعات | نقشه
مجموعه کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیا...

مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می‌باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌باشد. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزی...

اطلاعات | نقشه
سورتمه تهران

سورتمه تهران

در ابتدای سال 92 سورتمه تهران یا سورتمه دربند در منطقه گلابدره افتتاح گردید. در بوستانی که این سورتمه قرار گرفته است جاذبه‌های تفریحی متنوع دیگری نیز قرار دارد. سورتمه وسیله تفریحی مشابه ترن هوایی میباشد با این تفاوت که کنترل سرعت آن با استفاده کننده است و قابلیت سرعت گیری تا 40 کیلوم...

اطلاعات | نقشه
درکه

درکه

نام درکه از درگِ که نوعی کفش برفی برای راهپیمایی بر روی برف بوده، استنتاج شده‌است.درکه دهی است در غربی‌ترین کوه‌پایه‌های شمال تهران در دامنه‌ی البرز که امروزه به محله ای از تهران بزرگ تبدیل شده است. درکه یکی از از قدیمی‌ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است که در امتداد درهٔ مصفایی...

اطلاعات | نقشه
دربند

دربند

دربند یکی از سی و سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه‌های البرز و ده پس قلعه، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می‌رسد. این محله در زمان‌های بسیار قدیم به نام‌های مغ محله (مرغ محله ) و میر محله، شاه محله و ترش محله بوده است که این محلات در...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سیب شمیران

سیب شمیران

سیب شمیران : این سیب به رنگ زرد و با خطوط قرمز می‌باشد. میوه‌های آن کروی با طعم شیرین و معطر می‌باشد و در اواسط شهریور قابل برداشت است . درخت سیب در اکثر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و در هر جای دنیا وجود دارد د تمام مردم دنیا آن را می‌شناسند. سیب انواع مختلف دارد: ترش و شیرین. که هر ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب