توضیحات

ویرایش
این کاروانسرا به دستور زین الدین گنجعلی خان ریگ حکمران کرمان و به امر شاه عباس ماضی در قرن دهم هجری قمری در ۶۰ کیلومتری جاده فعلی یزد، کرمان ساخته شده و تاریخ ساخت آن مصادف با ساخت حمام گنجعلی‌خان کرمان است .
رباط زین الدین که از شاهکارهای معماری صفویه است از خارج مدور و از داخل دوازده ضلعی است و مساحتی در حدود هزار و 500 متر را به خود اختصاص داده است.گرداگرد رباط را پنج برج به صورت نیم دایره احاطه کرده است و حیاط مرکزی دارای 12 ضلع است که اطراف آن را شاه نشین، اتاقها و اصطبل‌ها فراگرفته است.
در ساخت این بنا عدد یک، پنج و دوازده به کار رفته اعدادی که در مذهب تشیع احترام و تقدس دارند. در اطراف صحن، رواق‌های سکوداری وجود دارد و در انتهای هر رواق اتاق‌هایی مشابه دیده می‌شود.در طرفین هشتی ورودی و پشت اتاق‌ها، راهروهای وسیع و طولانی قرار دارد که اصطبل چهارپایان بود.
فضای ضلع شمالی بنا- گویا شاه نشین- دارای سقفی بلند با کاربندی است.در داخل بنا عمدتاً از تزیینات آجر در نما استفاده شده که تابع طرح 12 ضلعی حیاط یا صحن مرکزی آن است.
قسمت شاه‌نشین در بدنه و سقف دارای اندود گچ و کاربندی است.کنگره‌ها ...مشاهده کامل متن و تیراندازهای لبه بام، ترکیب انحنای برج و دیواره‌ها و نمای تمام آجر آن، چهره خاصی به این کاروانسرا بخشیده است.
از بارزترین مشخصه این بنا می‌توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره کرد و آب آن نیز از چشمه تامین می‌شد که امروزه نیز وجود دارد. این کاروانسرا در سال 2006 دیپلم افتخار یونسکو به دلیل «احیا و ساماندهی با بهره گیری از مصالح سنتی» دریافت کرد.
در قرن دهم محل استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده و اکنون با حفظ اصالت پیشینش، هتل گردشگران در یزد شده است. از در چوبی و اصلی کاروانسرا که وارد هشتی می‌شوی، در دو سمت چپ و راست درهای چوبی است.
درها که باز شود، سالنی بزرگ رو به رویت است که از دو سو تا انتها پرده‌های ترمه آویزان شده. فقط کمی کنجکاوی لازم است تا پرده را کنار بزنی. آنگاه می‌توانی تجربه کنی شبی را که کاروان‌ها و مسافران با اسب و شتر در میان این جاده و کاروانسرا تجربه کرده اند.
فقط یک لحظه توقف لازم است تا از هیاهوهای دنیای ماشین و ابزار به دنیای آرامش و سکوت پای بگذاری. سکوهای آجری و گلی که روزی به مسافران میان راه اجاره داده می‌شد، امروز ملبس به پرده‌های ترمه، فرش دست باف و گلیم و رخت خوابی پهن بر روی زمین و پشتی هایی دورتادور، هتلی شده برای مسافران و توریست ها.
رباط زین الدین، دارای پلان دایره ای و پنج پلان نیم دایره چسبیده به دیوار هشتی است که پس از آن صحنی دوازده ظلعی است که در اطراف آن رواق‌های سکو داری قرار دارد.
در بخش شمالی رباط هم اتاق هایی است که گویا شاه نشین عمارت بوده و امروز بخشی از آن سالن غذاخوری شده و بخشی از آن نیز مفروش به فرش‌های دست باف و پشتی‌های تکیه داده به دیوار.
وقتی خسته از ماشین سواری وارد این اتاق شوی، می‌توانی لم دهی روی یکی از این پشتی‌ها و پشت سر بگذاری دنیای صدا را. این کاروانسرا به شیوه ای کاملا متفاوت و به سبک و سیاق سنتی خود درآمده و اکنون قابلیت پذیرش یکصد مهمان و گردشگر را دارد.
برخلاف بسیاری از ابنیه قدیمی که در آمیزش با تکنولوژی، معلق میان سنت و مدرن هستند، این ساختمان همچنان اصیل است. چنانچه نور در تمام ساختمان وجود دارد; اما سیمی نمی‌توانید پیدا کنید.
همچنان که صدای موسیقی به گوش می‌رسد; اما برای یافتن دستگاه پخش نباید خیلی تلاش کرد; زیرا اثری پیدا نمی‌شود. در دو سوی حیاط رباط زین الدین پله هایی است که مسافر کنجکاو و دوستدار آسمان را به میهمانی آسمان و سکوت کویر می‌برد.
در آن بالا و در بلندی کاروانسرا هر هست از نور ماه و ستاره‌ها است و در روبه رو تنها خاک و شن. در آن دور دست نیز آسمان و زمین یکی می‌شود.
اگرچه کتیبه ای که نشان از قدمت بنا بود در سالهایی دور به سرقت رفته است اما به احتمال زیاد رباط زین الدین در فاصله سالهای 996 تا 1308 هجری قمری در زمان شاه عباس اول ساخته شده است.چاپارخانه، یک چشمه کوچک آب و فضایی سرسبز کاروانسرا را گرفته و مکان مناسبی برای استراحت مسافران این مسیر می‌باشد.
این اثر در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کاروانسرای زین‌الدین تنها کاروانسرای مدور باقی مانده از دوره صفوی که به همت برادران امامی کار مرمتش در تابستان سال ۱۳۸۰ آغاز شد و از زمستان ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کرد .این کاروانسرا تنها دارنده‌ی ایرانی جایزه‌ی بهترین مرمت ابنیه‌ی تاریخی با بیش از ۵۰ سال عمر ، اعطا شده توسط سازمان جهانی یونسکو با حفظ کاربری و توسط مصالح اولیه ، در سال ۲۰۰۶ است.
کاروانسرای زین‌الدین همچنین معرفی شده توسط موسسه معروف گردشگری استرالیایی لانلی پلانت (lonely planet) بعنوان یکی از ۵ سایت تاریخی و گردشگری برتر مرکز ایران در کنار مجموعه‌ی تخت جمشید فارس ، میدان نقش جهان اصفهان ، بافت زنده و تاریخی یزد و روستای گرمه است.
این کاروانسرا تنها هتل و مرکز اقامتی ایران است که از سوی انتشارات تاتلر انگلستان به عنوان یکی از ۱۰۱ هتل برتر جهان در سال ۲۰۰۹ انتخاب گردیده و یکی از هتلهای برگزیده در بین ۱۰۱ هتل برتر جهان است .
مزیت دوری این کاروانسرا از شهر و نبود سایه نور شهری بر این کاروانسرا یکی دیگر از دلایل انتخاب است.
«اگر بخواهید برای رصد به کاروانسرا بیایید یا بخواهید با چشم غیر مسلح آسمان کویر را ببینید، اینجا این امکان را به شما می‌دهد،اما اگر در یزد یا یکی از روستاهای دیگر باشید، این امکان دیگر وجود ندارد.»
وارد کاروانسرا که می‌شوید ، صفه‌ها هرکدام این حس را به شما می‌دهند که شما در کاروانسرا هستید نه چیز دیگری.
اگر در همین فضا بخوابید یا به پشتی‌ها و مخده‌ها تکیه کنید ، روی کف مفروش سکوها پاهایتان را داراز کنید دقیقا به زمانهای دور دست باز می‌گردید .هر صفه با یک پرده حریم دار می‌شود ، این پرده‌ها نوعی تهیه شدند ،که نشان می‌دهد این پرده برای کاروانسرا نبوده است بلکه برای گردشگران امروزی است که به حریم شخصی احتیاج دارند.
آن زمانها این پرده‌ها نبوده و نهایت شخص چادر یا پارچه‌ای برای تعویض لباسهایش آویزان می‌کرده است. خانم‌ها در سفرها یا حضور نداشتند یا خیلی کم بودند. آنها معمولاً در اتاق‌ها می‌خوابیدند یا یک فضای خصوصی برایشان درست می‌کردند.

منبع :
http://yazd.isna.ir/
http://www.honarnews.com/
http://www1.jamejamonline.ir/
چشمه و آبشار غربالبیز

چشمه و آبشار غ...

یکی از چشمه‌های پر آبی که بخش عمده آب کشاورزی منطقه مهریز و یزد را تأمین می‌کند، چشمه زیبا و تماشایی غربال بیز در نزدیکی روستای مدوار است. این چشمه از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یز...

اطلاعات | نقشه
باغ پهلوان پور

باغ پهلوان پور

قدمت باغ پهلوان پور به اواخر دوره قاجار برمی گردد، و متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور بوده است. این باغ در مهریز، محله مزویر آباد یزد قرار دارد. باغ جهانی پهلوانپور از بناهای مهم فرهنگی و تاریخی است که طبیعت ، هنر و معماری را در کنار هم به خود اختصاص داده است . این ب...

اطلاعات | نقشه
برج بادگیر شکیب

برج بادگیر شکی...

اولین بادگیرها در کرمان و یزد خودنمایی کردند. سیستم کاری بادگیرها به این نحو می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشند و با تشت‌های آبی که درون آن‌ها تعبیه شده، هوا را خنک و سبک می‌کنند و به داخل خانه هدایت می‌کنند و تا چندی پیش بادگیر دولت آباد به عنوان بلندترین بادگیر ...

اطلاعات | نقشه
روستای منشاد

روستای منشاد

در جنوب شهر مهریز از توابع دهستان میانکوه ، روستایی ییلاقی زیبایی به نام منشاد واقع شده است . این روستا به عنوان قطب اقتصادی، خدماتی و جمعیتی در منطقه شناخته می‌شود . آب و هوای خنک و مطبوع ، به خصوص در تابستانها که گرمای هوا در شهرها به سختی قابل تحمل است یکی از امتیازات مهم روستا بر...

اطلاعات | نقشه
پارک سرو کهنسال مهریز

پارک سرو کهنسا...

سرو کهنسال شهرستان مهریز به دومین موجود زنده یزد بعد از سرو ابرکوه معروف است,این سرو کهنسال با قدمتی حدود دو هزار سال در بهار پذیرای بسیاری از مسافران و میهمانان نوروزی است که از اقصی نقاط کشور به این شهر سفر می‌کنند. این سرو به عنوان دومین سرو کهنسال استان یزد و نهمین اثر طبیعی ثبت ش...

اطلاعات | نقشه
روستای خورمیز

روستای خورمیز

روستای خورمیز ازتوابع دهستان خورمیز بخش مرکزی شهرستان مهریز است که از سمت شمال به شهرستان یزد و ازسمت شرق به دهستان بهادران و ازسمت جنوب به دهستان تنگ چنار و از غرب به دهستان میانکوه منتهی میشود . در مورد شکل گیری مجموعه بناهای تاریخی خورمیز مستندات تاریخی نشان دهنده قدمت خورمیز بیش از...

اطلاعات | نقشه
قلعه خورمیز

قلعه خورمیز

قلعه تاریخی خورمیز در 3 کیلومتری جنوب غربی مهریز قرار دارد و مربوط به دوره ساسانی می‌باشد، این بنا روی صخره ای از رشته کوه‏های منفرد شیرکوه در روستای خورمیز از محلات مهریز واقع شده است.این بنا قلعه ای با خشت و گل و زیر ساخت سنگی شکل گرفته که جنبه دفاعی دارد. در متون تاریخی از جمله در «...

اطلاعات | نقشه
قلعه هرفته

قلعه هرفته

روستای هرفته در شمال شرقی مهریز و جنوب شرقی یزد واقع شده است.این روستا اقلیمی گرم و خشک دارد. ارتفاع روستای هرفته از سطح دریا 1398 متر است و از شمال غربی به کوه لاقلعه محدود شده است. روستای هرفته در تاریخ جدید یزد، به نام فرافتر معرفی شده است.طبق منابع محلی، هرفته به معنی گرد و خاک ح...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
گیوه بافی ( گیوه دوزی )

گیوه بافی ( گی...

گیوه، یکی از پاپوش‌های سنتی ایران است و به علت راحتی و جلوگیری از عرق کردن پا برای منطق کویری بسیار مناسب است. گیوه دوزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد است که در گذشته در تفت، مهریز، نیر، روستای هنزا، بهاباد، بغداد آباد و مهریز رواج چشمگیری داشت و در حال حاضر بیشتر در شهرستان مهریز ا...

اطلاعات

زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران

زین الدین ˈ تنها کاروانسرای مدور ایران اسلامی است که در شهرستان مهریز یزد قرار دارد و آماده میزبانی و پذیرایی از مسافران نوروزی است .

کاروانسرای زین الدین شهرستان مهریز تنها کاروانسرای مدور ایرانی است که در کنار جاده بین المللی تهران ، بندرعباس و در بخش مرکزی مهریز و در فاصله 50 کیلومتری شهر ... ادامه مطلب
زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران

تنها کاروانسرای دایره ای در ایران

کاروانسرای رباط زین الدین مهریز در فهرست 100 هتل برتر دنیا
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز گفت: رباط زین الدین مهریز جز 100 هتل هتل برتر دنیا شناخته شده است.
این بنای آجری که به دستور زین الدین گنجعلی خان ریگ در زمان شاه عباس با پلان کاملا قرینه ساخته شده، کاروانسرای ... ادامه مطلب
تنها کاروانسرای دایره ای در ایران

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب