توضیحات

ویرایش
یکی از دیدنی‌های جزیره قشم برای گردشگران علاقمند به آثار تاریخی و فرهنگ‌های بومی، مقبره بی‌بی تم‌سنیتی است.
مقبره «بی‌بی‌تم‌سنیتی» که به نام بی بی مریم هم معروف است، در روستای «تم سنیتی» در جزیره قشم قرار دارد. از روستا که بگذرید با بستری خشک شده از رودخانه‌ای که گویا تا همین چندی پیش جاری بوده، روبه‌رو می‌شوید و پس از گذشتن از آن اولین چیزی که توجهتان را جلب می‌کند، نمای باقیمانده گنبدی تاریخی است که نشان می‌دهد آدرس را درست آمده‌اید.
نام تم سینیتى یا طم صنیتى (به روایت بعضى کتب) در حقیقت باید نامى باشد که اسپانیایى‌ها به بقعه پیر داده و احتمالا تغییر یافته Tomb Saint یا Saint Tomp (مقبره مقدس) می‌باشد.
در جوار منطقه توریان در روستاى تم سنیتى بقعه پیر (زیارت) واقع شده که بناى موجود نیمه مخروبه آن در همین حالت هم زیبا و دلفریب است. این بناى با گنبد کروى ضربى که با لاشه سنگ‌هاى مرجانى و ملات ساروج درهم شده‌اند، در نماى ظاهر نشان از فرم معمارى دوره سلجوقیان دارد.

این مکان ارزش و احترام خاصی بین مردم روستا دارد، آنقدر که دور تا دور آن را قبرهای بسیاری از دوران مختلف تا امروزه پوشانده است. بنای مقبره دارای ...مشاهده کامل متن پلانی چهار ضلعی است که از خارج به هشت ضلعی تبدیل و به گنبد ختم می‌شود.
آنچه از شواهد و قرائن پیداست در چهار طرف بنا سازه‌هایی وجود داشته که امروزه تخریب شده‌اند.

این سازه‌ها به صورت یک تل آوار در ضلع جنوبی، بقایای دو دیواره در ضلع غربی و باقیمانده اتاقی کوچک در ضلع شمالی و طاق‌نماهای تزئینی در ضلع شرقی به چشم می‌خورد.
در داخل اتاق مقبره تلی از خاک دیده می‌شود که روی آن یک پارچه سبز رنگ کشیده شده است که بیانگر اعتقاد اهالی روستا به تدفین شخصی بزرگ و احتمالا امامزاده در این محل است.
بنا با مصالح قلوه و لاشه سنگ و ملات ساروج ساخته شده که شیوه‌اى پارتى ـ ساسانى است. گرداگرد گلوگاه گنبد گچ‌برى‌هاى گوشواره‌هاى زیبا از جنس ساروج به چشم مى‌خورد.
ورودى مزار، درى کوتاه و تنگ و کوچک است و مرقد پیر در سطح پایین‌تر از زمین قرار گرفته که نشان‌دهنده این است که شاید پیش از دوره سلجوقیان و قبل از زمانى که پیر را در آنجا به خاک بسپارند این بنا معبد مهرى و محل نیایش بغ مهر یا میترا بوده باشد (حفارى‌هاى بعدى این نکته‌ها را روشن خواهد کرد).
هنوز در گوشه و کنار این بنا آثار کاشیکاری و رنگ‌های تند تکه‌های باقیمانده کاشی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد در روزگاری دور این بنا دارای تزئیناتی از جنس کاشی بوده است.
در اطراف بقعه پیر، گورهاى فراوانى است که از دوران‌هاى مختلف اسلامى به جا مانده‌اند. روى سنگ گورها انواع خطوط اولیه اسلامى (از جمله خط کوفى) و خطوط دوران پیشرفته و هنرى خطوط اسلامى ـ مثل نسخ و ثلث ـ بسیار مرغوب از سده 9 تا 11 هجرى به چشم مى‌خورد که اکثراً در اثر خوردگى به وسیله آب باران در حال انهدام‌اند یا منهدم و خراب شده‌اند.
درب کوتاه بقعه پیر رو به گوستانى وسیع و باصفا باز مى‌شود که بر روى مزارهاى آن گل کاکتوس کاشته‌اند. بوته‌هایى که از حدود آبان ماه تا اردیبهشت ماه هر سال غرق گل‌هاى سرخ رنگ و زیبا هستند.
پلان بنا به صورت چهار گوش است و برای ایجاد گنبد بنای چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد را روی آن ایجاد کرده اند که در داخل آن تزئیناتی به صورت کاربندی‌ها و مقرنس کاری هایی از گچ دیده می‌شود.
لاشه سنگ و ملات گچ شیوه ای پارتی – ساسانی است که در این بنا نیز به کار رفته است.
ورودی بقعه در قسمت غربی است که با توجه به آثار باقی مانده یک ایوان کوچک نیز داشته است و با توجه به نوع گنبد سازی و تزیینات می‌توان این بنا را به دوره تیموری(قرن هشتم) نسبت داد.
از قرائن معلوم است که در این محل یک شهر پرجمعیت وجود داشته است زیرا اکثر خاک‌هاى عادى زیر پا پر است از کاشى‌ها و سفال‌ها و آثار باستانى خرد شده که خود حدس دوبار یا سه‌بار زلزله خیلى شدید را در این منقطه تأیید مى‌کند و یا اگر نه زلزله که ویرانگرى جنگ و کوبیدن آبادى بر سر مردم آن.
مقبره بی بی مریم (تم سنیتی) مربوط به سدهٔ ۸ ه. ق. است و در شهرستان قشم، روستای تم سنتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شاید در کمتر نقطه‌ای از ایران بتوانید مشابه این گنبد را پیدا کنید زیرا جنس گنبد بنا از مرجان‌های دریایی است و از داخل نیز با آهک صدفی اندود شده است.

منابع :
http://www.qeshmonline.com/
http://barancycling.blogfa.com/
http://fa.wikipedia.org/
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب