توضیحات

ویرایش
در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد. غارهاى نمکى جزیره قشم یکى از زیباترین جلوه هاى طبیعت در این جزیره زیبا و رویایى ایران است.
وجود رگه‌های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می‌سازد.

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود 2 کیلومتر است که توصیه می‌شود با پای پیاده پیموده شود. درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکتیت‌های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است.
سقف غار نمک را قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره‌های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود و شکل آن را پیوسته تغییر می‌دهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می‌جوشد و راه را به خارج می‌گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می‌شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می‌آورد.
منظره این حوضچه از ...مشاهده کامل متن دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.

نمک‌های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد، به همین دلیل می‌تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

با بررسی‌های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی‌ترین غار نمک جهان ( به درازای 6400 متر ) است، تاکنون بیش از شش هزارمتر از این غارها شناسایى شده است.

به گفته کارشناس زمین شناسى شیراز، بخش اعظم جزیره هرمز که بر خلاف جزیره قشم محدود است، از گنبد نمکى تشکیل شده است.
سن این نمکها به دوره پیش از کامبرین رسیده و بیش از 570 میلیون سال دارند.اما خود گنبدهاى نمکى و ظهور آنها در این منطقه پدیدههاى جدید و جوانتر هستند، به طورى که برخى از این غارها حدود شش هزار سال سن دارند.

چگونگى شکل گیرى نمکهاى غار: در گذشته نمکها به صورت یک لایه بودند که به مرور زمان برآمده شده و تحت اثر خاصیت شناورى که دارد، با توجه به آن که وزن حجمى آنها از وزن سنگهاى اطراف آن کمتر است، آنها را کنار مىزند و به سمت بالا حرکت مى کند.

این نمکها در مسیر خود یکسرى از سنگهاى بسیار قدیمى را از چند کیلومتر زیرزمین به سمت روى زمین مىآورد و مىتواند اطلاعات بسیار مفیدى را از گذشته زمین شناسى به زمینشناسان ارایه کند.

غارها و گنبدهاى نمکى موجود در جزایر قشم و هرمز علاوه بر این که از جمله پدیدههاى منحصر به فرد در علم زمینشناسى محسوب مى شوند، یکى از ثروتهاى ملى کشور است و به تمامى نسلها تعلق دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

گنبد نمکى نمکدان، تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تا قدیس سلخ و دماغه شمال غربى تا قدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایرهاى شکل و به قطر 7× 5/6 کیلومتر است.
بام گنبدى داراى توپوگرافى نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبى گنبد نمکى نمکدان، غارهاى نمکى یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا 20 متر نیز اندازهگیرى شده است.

مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم: از شهر قشم به سمت غرب جزیره که حرکت کنید، با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می‌شوید که ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

توصیف غارهای نمک از منظر یک توریست: عبور از جاده ساحلی جزیره قشم خود جذابیتی جداگانه دارد. در مسیر رسیدن به گنبد نمک قشم و غار نمکی، دست طبیعت زیباترین نقش‌ها را رقم زده است.
گویی در یک جزیره دوردست و خالی از سکنه به دنبال ناشناخته‌ها هستید. این جا حتی در تکان‌های شدید پشت ماشین می‌توانید برای خود خلوتگاهی بیابید. غفلت موجب پشیمانی ست! هر لحظه باید منتظر باشید تا اشکال و احجام متفاوت را در کنار هم ببینید.

مجموعه غارهای نمکی قشم در دل گنبد نمکی قرار گرفته که یکی از مرتفع‌ترین قسمت‌های جزیره است. در ورودی غار نمکی از نمایی دیگر آب شور به مانند آینه عمل می‌کند و همه چیز را انعکاس می‌دهد.
بلورهای شیشه ای نمک در کف غار نمکدان، هیچ جای این غار شبیه جای دیگرش نیست. به هر طرف که نگاه می‌کنید اشکال و رنگ‌های جدید می‌بینید و این همه زیبایی هر انسانی را به شوق می‌آورد.
در بعضی متون به این مطلب اشاره شده است که نمک‌های گنبد نمکی جزء بهترین نمک‌های خوراکی هستند.

منبع :http://www.mehrnews.com/news/2262108
http://tabesh.net/
khorasannews.com/PrintOnlineNews.aspx?id=1140152
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

عجیب‌ترین غار جهان در ایران

غار نمکدان قشم یکى از شاهکارهاى عالم خلقت است که نام آن به عنوان بخشى از ژئوپارک جزیره قشم که تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب مى‌شود، در لیست سازمان یونسکو و ژئوپارک‌هاى جهانى به ثبت رسیده است.
بزرگترین غار نمکى جهان با ارتفاع 237 متر و طول بیش از شش کیلومتر با داشتن قندیل‌ها و بلورهاى نمک ... ادامه مطلب
عجیب‌ترین غار جهان در ایران

غار نمکی جزیره قشم

غار نمکدان قشم یکى از شاهکارهاى عالم خلقت است که نام آن به عنوان بخشى از ژئوپارک جزیره قشم که تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب مى‌شود، در لیست سازمان یونسکو و ژئوپارک‌هاى جهانى به ثبت رسیده است.
به گزارش ایسنا، بزرگترین غار نمکى جهان با ارتفاع 237 متر و طول بیش از شش کیلومتر با داشتن قندیل‌ها ... ادامه مطلب
غار نمکی جزیره قشم

غار نمکدان قشم؛ طولانی‌ترین غار نمکی جهان

عبور از جاده ساحلی جزیره قشم خود جذابیتی جداگانه دارد. در مسیر رسیدن به گنبد نمک قشم و غار نمکی، دست طبیعت زیباترین نقش‌ها را رقم زده است. گویی در یک جزیره دوردست و خالی از سکنه به دنبال ناشناخته‌ها هستید. این جا حتی در تکان‌های شدید پشت ماشین می‌توانید برای خود خلوتگاهی بیابید. غفلت موجب پشیمانی ست! ... ادامه مطلب
غار نمکدان قشم؛ طولانی‌ترین غار نمکی جهان

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب