در روستای کوشه یک قبرستان قدیمى وجود دارد که آرامگاه بسیاری از بزرگان و علمای جزیره میباشد. علاوه بر آن، در این روستا مقبره مخروبه شیخ برخ و نیز مسجد قدیمى و معروف " برخ "وجود دارد که گویا بر روی آتشکده زرتشتیان ساختهشده و در سال دویست و چهل و چهار هجری قمریبازسازی شده است.
به این ترتیب، از آن زمان تاکنونحدود دوازده قرن است که این مسجد تعمیر شده است.
در اطراف مسجد برخ قبرهایی با اشکال مختلف و زیباییهاى گوناگون قدیمى با قالبهاى استوانهاى سنگی و به شکل قایق ادبانی قدیمى وجود دارد که نوشتههاى کنده شده بر سطح سنگهاى این قبرها حاکی از وجود مسلمانان در آن منطقه میباشد و کلمات و الفاظ معنوی با درود بر دوازده امام علیهم صالسلام یا نوشتههاى صلی علی امام باقر(ع) و صلی علی امام جعفرالصادق(ع) و صلی علی امامالتقی(ع) و صلی علی امام زینالعابدین که در دو طرف سنگ استوانهاى که بر روی قبر قرار داده شده کندهکاری شده است و هنوز با گذشت زمان و تأثیرات عوامل فرسایشی صحیح و سالم باقی مانده اند.
همچنین نقشها و نوشتههاى ترسیمى یا طراحی شده به نام خداوند متعال و به نام امام علی(ع) به صورت درهم در طرحی منظم بر روی این سنگ طراحی شده است که شمای آن به شکل زیبا و جذاب که از یک سمت الله و از جهتی دیگر علی خوانده مىشود، فکر هر مسلمانی را به خود مشغول مىکند.
همچنین، نقشها و نوشتهها و شکلهاى
...مشاهده کامل متن ترسیمى و طراحی شده به نام خداوند متعال و به نام امامان و اهل بیت همگی حاکی از اتحاد و شناخت مسلمانان شیعه و سنی در داشتن اعتقادات مشترک نسبت به اهل بیت رسول گرامى اسلام و تمامى امامان میباشد و از آن دوره تا به امروز در این جزیره این اعتقادات مستحکم است و طرحهایی که به صورت درهم در طرحی منظم با چند بعدی ساختن آن در ذهن بر روی سنگ قبور هست موجب آرامش روحی و نشاط هر بیننده مىشود.
بر بعضی دیگر از سنگهاى این قبور نیز صفات خداوند متعال نظیر: حلیم، غفور، رحیم و اسماالحسنی دیگر و همچنین عبارات گهربار لاالهالاالله محمدرسولالله و آیاتی از قرآن بر آن نوشته شده است.
این گورستان و مسجد و مقبره معروف و بسیار قدیمى (شیخ برخ) که ساختمان اولیه آن را به قرن اول هجری نسبت مىدهند، در روستای کوشه قشم که در حدود چهل کیلومتری غرب قشم واقع شده است قرار دارد.
در پیرامون مسجد و مقبره، گورستان بزرگی قرار دارد که هنوز اهالی جزیره درگذشتگان خود را به آنجا تشییع و دفن مىکنند. در گورستان روستای کوشه قبرهای بسیاری با قدمت فراوان، بیش از هزار سال، دیده مىشود که کندهکاریهاى روی سنگها و تشابه و یکنواختی از نظر دست خط عربی و کوفی و نوع تراش سنگها و اعتقادات دینی که از نوشتار آنان بر سنگهاى قبور مشخص است حاکی از زمان فتح جزیره به دست امیران رسول گرامى اسلام در عهد خود حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله و سلم میباشد.
در این گورستان دو تن از علمای بزرگوار و فاضل از خاندان کمال که اجداد آنان به نامهاى سعید، نورالدین، علی و احمد در اطراف روستای کردوای قشم مدفون میباشند.
در این قبرستان با قدمت نزدیک به دویست سال که پدر و پسر و از بنیانگذاران مدرسه علوم دینیه روستای بند حاجعلی هستند مدفون گردیده و بر لوح سنگی ضمن وصف شایستگیها و صفات نیکوی آنان به عنوان عالمى برجسته و دانا به مسائل دینی و ارشادکننده مسلمین و سبقت گرفتهاى نمونه در تقوا به ذکر تاریخ وفات آن پرداخته شده است.
در گورستان کوشه وجود گورهایی که سنگهاى استوانهاى کندهکاری (توخالی) با نوشتههاى قرانی (آیه الکرسی) و در دو طرف آن با طرحهایی از گل و ستاره و حاشیه چینی زیبا و با طرحهاى درهم به نام خداوند متعال و حضرت و امام علی(ع) و نام مبارک امامان با قدمت بیش از هزار سال تاکنون دراین روستا پابرجا است و قبوری نیز شبیه آن در روستای گربدان با قدمت ششصد ساله و در روستاهای همجوار توریان، تم سنیتی، رمکان، جیجیان ، همگی برخوردار از یک نوع خط و نوع جنس سنگ بوده و حکایت از وجود گروهی از حجاران (سنگتراشان) معروف در زمان ورود فرماندهان رسول اکرم (ص) به جزیره داشته که در محل مسجد برخ آتشکده زرتشتیان وجود داشته است.
آنچه امروزه در کتاب خلیج فارس و نوشتههاى داخل مسجد که بر لوحها و کتیبههاى مانده است حکایت از فتح جزیره در خلال سالهاى هشتم و نهم به امر رسول خدا(ص) به دست عمروبن العاص ثقفی استاندار بحرین و یا به نوشته عالم فاضل و سرشناس مدیر و مدرس علوم دینیه صالحیه رمکان شیخ محمد شریف صالحی رمکانی که در نتیجه تحقیقات و مطالعات بیشتر کتب دینی از جمله کتاب مروجالذهب فتح جزیره را به عهد رسولالله مربوط دانسته و تخریب آتشکده زرتشتیان در روستای کوشه و ساخت مسجد را توسط امیر و فرستاده پیامبر (ص) به نام عمروبنالعاص مىداند.
به دنبال آن با ورود اصحاب رسول خدا و صالحان و شایستگان به این جزیره نور اسلام تا دورترین روستاها و سواحل و بنادر قشم تابیدن گرفت و همه زوایای تاریک را روشن کرد و در طول سالیان بعد مساجد دیگری نیز برای پرستش خدواند یکتا به جای معابد و زیارتگاههایی همچون مهر، میترا، و ناهید در این جزیره ساخته شد و آثار و ادیان گذشته در طی قرنهاى متمادی زدوده و یا به صورت قدمگاههاى پراکنده با نامهاى اسلامى درآمد.
لوحی توسط شیخ محمد شریف صالحی رمکانی عالم فاضل و مدیر و مدرس مدرسه صالحیه رمکان که ترجمهاى از کتاب مروجالذهب به تاریخ سال هزار و سیصد و هشتاد و دو محرمالحرام است، در مسجد برخ در روستای کوشه و مدرسه رمکان و همچنین بنا به اظهار فرزند وی احمد امین صالحی رمکانی که جانشین پدر است این لوح در موزه سعدآباد تهران نیز در معرض دید عموم قرار دارد.
منابع :
http://www.mehrnews.com/
www.bookandbook.blogfa.com
fa.wikipedia.org
direstancity.blogsky.com