توضیحات

ویرایش
تیرگان جشن تیرگان در تیر روز از تیرماه برابر با 13 تیر در گاهشماری ایرانی برگزار می‌شود. این جشن درگرامی داشت تیشتر (ستاره‌ی باران آور در فرهنگ ایرانی) است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد.
در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز است. همچنین جشن تیرگان به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، روز بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان بوده است.
در باورهای مردم، درباره­ جشن تیرگان دو روایت وجود دارد که روایت نخست همچنان که در بالا گفته شد مربوط به فرشته باران یا تیشتر می­باشد و نبرد همیشگی میان نیکی و بدی است: در اوستا، تشتر یشت (تیر یشت)، تیشتر فرشته باران است که در ده روز اول ماه به چهره­ جوانی پانزده ساله در می­آید و در ده روز دوم به چهره گاوی با شاخ­های زرین و در ده روز سوم به چهره­ اسبی سپید و زیبا با گوش­های زرین.
تیشتر به شکل اسب زیبای سفید زرین گوشی، با ساز و برگ زرین، به دریای کیهانی فرو می­رود. در آنجا با دیو خشکسالی «اپوش» که به شکل اسب سیاهی است و با گوش و دم سیاه خود، ظاهری ترسناک دارد، روب­رو می­شود.
این دو، سه شبانه ...مشاهده کامل متن روز با یکدیگر به نبرد برمی­خیزند و تیشتر در این نبرد شکست می­خورد، به نزد خدای بزرگ آمده و از او یاری و مدد می­جوید و به خواست و قدرت پروردگار این بار بر اهریمن خشکسالی پیروز می­گردد و آب­ها می­توانند بدون مانعی به مزرعه‌­ها و چراگاه­ها جاری شوند.
باد ابرهای باران زا را که از دریای گیهانی برمی­خواستند به این سو و آن سو راند، و باران­های زندگی بخش بر هفت کشور زمین فرو ریخت و به مناسبت این پیروزی ایرانیان این روز را به جشن پرداختند.
روایت دیگر نیز درباره­ آرش کمانگیر اسطوره و قهرمان ملی ایرانیان است و اینکه میان ایران و توران سال­ها جنگ و ستیز بود، در نبرد میان «افراسیاب» و «منوچهر»، شاه ایران، سپاه ایران شکست سختی می­خورد؛ این رویداد در روز نخست تیر روی می­دهد.
سپاه ایران در مازندران به تنگنا می­افتد و سرانجام دو سوی نبرد به سازش در می­آیند و برای آنکه مرز دو کشور مشخص شود و ستیز از میان برخیزد می­پذیرند که از مازندران تیری به جانب خاور (خراسان) پرتاب کنند هر جا تیر فرو آمد همان جا مرز دو کشور باشد و هیچ­یک از دو کشور از آن فراتر نروند؛ تا در این گفتگو بودند، سپندارمذ (ایزدبانوی زمین) پدیدار شد و فرمان داد تیر و کمان آوردند.
آرش در میان ایرانیان بزرگ­ترین کماندار بود و به نیروی بی­مانندش تیر را دورتر از همه پرتاب می­کرد. سپندارمذ به آرش گفت تا کمان بردارد و تیری به جانب خاور پرتاب کند.
آرش دانست که پهنای کشور ایران به نیروی بازو و پرش تیر او بسته‌است و باید توش و توان خود را در این راه بگذارد. او خود را آماده کرد، برهنه شد، و بدن خود را به شاه و سپاهیان نمود و گفت ببینید من تندرستم و کژی­ای در وجودم نیست، ولی می­دانم چون تیر را از کمان رها کنم همه­ی نیرویم با تیر از بدن بیرون خواهد آمد.
آنگاه آرش تیر و کمان را برداشت و بر بلندای کوه دماوند برآمد و به نیروی خداداد تیر را رها کرد و خود بی­جان بر زمین افتاد (درود بر روان پاک آرش و روان­های پاک همه­ی سربازان ایرانی).
هرمز، خدای بزرگ، به فرشته­ی باد (وایو) فرمان داد تا تیر را نگهبان باشد و از آسیب نگه دارد. تیر از بامداد تا نیمروز در آسمان می­رفت و از کوه و در و دشت می­گذشت تا در کنار رود «جیهون» بر تنه­ی درخت گردویی که بزرگ­تر از آن در گیتی نبود؛ نشست.
آنجا را مرز ایران و توران جای دادند و هر سال به یاد آن جشن گرفتند.
مازنی‌ها لباس و پوشاک نو می‌پوشند و نقل و شیرینی و میوه و خوراک‌های سنتی و ویژه می‌پزند. پیش از این روز خانه را خوب پاکیزه نموده و بامدادان شست و شو می‌کنند و خواندن دو نیایش « خورشید نیایش» و «مهرنیایش» از اوستا را بسیار نیکو می‌دانند.
دو سرود بزرگ "خورشید نیایش" و "مهر نیایش" از نیکوترین سرودها در این عید به شمار می‌روند که چندین بار آن‌ها را می‌خوانند.
آب‌پاشی
این جشن در کنار آب‌ها، همراه با مراسمی وابسته با آب و آب پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش ِرو همراه بوده و همچون دیگر جشن‌هایی که با آب در پیوند هستند، با نام عمومی «آبریزگان» یا «آب پاشان» یا «سر شوران» یاد شده‌است.
در گذشته «تیرگان» روز بزرگداشت نویسندگان و گاه به «روز آرش شیواتیر» منسوب شده‌است.
ابوریحان بیرونی و گردیزی در «زین الاخبار» ناپدید شدن یکی از جاودانان ایرانی یعنی «کیخسرو» را در این روز و پس از شستشوی خود در آب چشمه‌ای دانسته‌اند.
جشن تیرگان بجز این روز در نخستین تیر روز از سال یعنی سیزدهم فروردین (سیزده‌بدر) و سیزدهم مهرماه (قالیشویان اردهال) نیز برگزار می‌شود.
ارمنیان ایران نیز در روز سیزدهم ژانویه آیین‌هایی برگزار می‌کنند که برگرفته و در ادامه جشن تیرگان است. در برخی مناطق مانند فراهان صدها سال است این جشن به شکل با شکوه در اول تیر برگزار می‌شود
فال کوزه
یکی دیگر از مراسم این جشن مانند بسیاری از جشن‌های ایرانی «فال کوزه» (چکُ دولَه) می‌باشد.
روز قبل از جشن تیرگان، دوشیزه‌ای را برمی‌گزینند و کوزه سفالی سبز رنگ دهان گشادی به او می‌دهند که «دوله» نام دارد، او این ظرف را از آب پاکیزه پر می‌کند و یک دستمال سبز ابریشمی را بر روی دهانه آن می‌اندازد آنگاه «دوله» را نزد همه کسانی که می‌برد که آرزویی در دل دارند و می‌خواهند در مراسم «چک دولَه» شرکت کنند و آن‌ها جسم کوچکی مانند انگشتری، گوشواره، سنجاق سر، سکه یا مانند این‌ها در آب دوله می‌اندازند.
سپس دختر دوله را به زیر درختی همیشه سبز چون سرو یا مورد می‌برد و در آن‌جا می‌گذارد. در روز جشن تیرگان و پس از مراسم آبریزان، همه کسانی که در دوله جسمی انداخته‌اند و نیت و آرزویی داشتنه‌اند در جایی گرد هم می‌آیند و دوشیزه، دوله را از زیر درخت به میان جمع می‌آورد.
در این فال‌گیری بیشتر بانوان شرکت می‌کنند و سال خوردگان با صدایی بلند به نوبت شعرهایی می‌خوانند و دختر در پایان هر شعر، دست خود را درون دوله می‌برد و یکی از چیزها را بیرون می‌آورد، به این ترتیب صاحب آن جسم متوجه می‌شود که شعر خوانده شده مربوط به نیت، خواسته و آرزوی او بوده‌است.
دستبند تیر و باد
در آغاز جشن بعد از خوردن شیرینی، بندی به نام «تیر و باد» که از ۷ ریسمان به ۷ رنگ متفاوت بافته شده‌است به دست می‌بندند و در باد روز از تیرماه (۹ روز بعد) این بند را باز کرده و در جای بلندی مانند پشت بام به باد می‌سپارند تا آرزوها و خواسته‌هایشان را به عنوان پیام‌رسان به همراه ببرد.
این کار با خواندن شعر زیر انجام می‌شود: تیر برو باد بیا غم برو شادی بیا محنت برو روزی بیا خوشه مرواری بیا
ثبت اثر
جشن تیرگان ذلف آباد فراهان به عنوان نخستین جشن تیرگان ایران در دیماه ۱۳۸۹ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
همچنین این آیین از استان گیلان با نام تیرماسینزه در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

باتشکر از :
سیاوش کسرایی
http://mazandaran.irib.ir/
آبگرم لاریجان

آبگرم لاریجان

به علت شرایط خاص زمین‌شناختی در دامنه‌های البرز به ویژه اطراف قله دماوند، آب‌های معدنی با خواص مختلف درمانی وجود دارد که مهم‌ترین آنها در روستای آبگرم مجموعه‌ای جذاب را پدید آورده‌است. روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای آب‌گرم در دامنهٔ قله دماوند قرار دارد. آبگرم لاریجان در فاصله حدود 60...

اطلاعات | نقشه
آبشار یخی

آبشار یخی

آبشار یخی، آبشاری است در ارتفاع ۵۱۰۰ متری از جبههٔ جنوبی کوه دماوند. آبشار یخی، یکی از پدیده‌های طبیعی شگفت انگیز و کم نظیر جهان به شمار می‌آید در استان مازندران و در بخش لاریجان آمل قرار دارد . ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر گفته شده و به جز در زمان‌های کوتاهی از تابستان که برای مدت...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی لار

پارک ملی لار

منطقه حفاظت شده لار بین استان‌های تهران و مازندران واقع شده است. مساحت آن در حدود 31000هکتار می‌باشد. منطقه لار با وسعتی حدود ۷۳۵۰۰ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز قرار دارد که در سال ۵۴ به پارک ملی تبدیل شد و و از سال ۶۱ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت ...

اطلاعات | نقشه
جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان نام جنگلی است از توابع شهرستان آمل استان مازندران .جنگل الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردش گران و طبیعت دوستان نوید می‌دهد. این منطقه به طلای سبز ایران مشهور است و دارای مه غلیظ و جنگل‌های سر سبز و انبوه می‌باشد. این جنگلها محل رویش گیاه " ا...

اطلاعات | نقشه
آتشکده آمل

آتشکده آمل

آتشکده ساسانی آمل ,در شهرستان آمل، محله پائین بازار، در شهر قدیمیا عوام کوی قرار دارد. این بنا با توجه به ویژگی‌های خاص معماری اش در شمار بنا‌های قرن نهم هجری قمری است و در مقایسه با سایر برج‌های این دوره از وسعت قابل ملاحظه ای برخوردار است. این آتشکده بصورت چهار گوشه و گنبد مخروطی اس...

اطلاعات | نقشه
دخمه‌های باستانی کافر کلی

دخمه‌های باستا...

غار‌های منحصر به فرد دستکند محور هراز، کافرکلی نامیده می‌شوند. این فضاهای تراشیده شده در دل کوه که در محور هراز و نقاط مختلف منطقه بالا لاریجان ، در میان بندها و پرتگاهها قرار دارد. در هیچ یک از نقاط ایران این غار‌های دستکند تا این حد متمرکز نیستند. غارها از پایین کوه و کنار جاده به...

اطلاعات | نقشه
آبشار شاهان دشت لاریجان

آبشار شاهان دش...

آبشار شاهان دشت با طول تقریبی صد و هفتاد متر در کنار قلعه زیبا و باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به همین نام در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز وافع شده است. قلعه ملک بهمن در سال هزار و پنج هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است. آبشار زیبای شاهان دشت یکی از بل...

اطلاعات | نقشه
آبشار زیار ( شیخ علی خان )

آبشار زیار ( ش...

آبشار زیار که به شیخ علی خان معروف است در شهرستان آمل در روستای زیار واقع شده است. این آبشار نام خود را از رود زیار گرفته است و حدود چهل متر ارتفاع دارد . مناظر سرسبز و کوهستانی و چمن زارهای زیبای اطراف و حواشی آن که نطر هر رهگذری را جلب می‌کند، یکی از جاذبه‌های طبیعت گردی منطقه به شم...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
آغوزکا یا گردو بازی

آغوزکا یا گردو...

ازی‌های بومی و محلی در هر جغرافیا و اقلیمی برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه است. این بازی‌ها متناسب با ویژگی‌های فرهنگی حاکم بر هر منطقه شکل می‌گیرند. بسیاری از ورزش‌های بومی و محلی در روستاها و حتی شهرهای استان مازندران در حال فراموشی است، اما اخیرا تلاش‌هایی صورت گرفته تا بازی...

اطلاعات
تمبان

تمبان

«تمبان» یا «تنگه تمبان» Tangetomban با پشمبال pasembal امروزه جزئی از پوشاک محلی زنان مازندران است. اما تا سه دهه‌ی پیش‌به ویژه در سرزمین‌های جلگه‌ای، پوشیدن شلوار زنانه بجز روزهای سرد چندان رایج نبود،‌به جای آن شلیته نوعی تمبان انگاشته می‌شد. از این رو به آن «تمبون» و به خاطر پرچین ...

اطلاعات
آیین سنتی شیردوشان

آیین سنتی شیرد...

"شیلان‌دهی" آئین نذر سلامت گوسفندان در شمال آئین "شیردوشان" یا "شیلان‌دهی" منطقه ییلاقی و جنگلی چلاو مازندران 500 ساله شد. هر کشور ریشه‌داری به سنت قدیمی و دیرینه خود می‌بالد و همیشه آن را برگ زرینی برای معرفی‌اش تلقی می‌کند. البته فردی که در کشور کهن و تاریخی ما، ایران اسلامی زندگی ...

اطلاعات
جشن تیرگان

جشن تیرگان

تیرگان جشن تیرگان در تیر روز از تیرماه برابر با 13 تیر در گاهشماری ایرانی برگزار می‌شود. این جشن درگرامی داشت تیشتر (ستاره‌ی باران آور در فرهنگ ایرانی) است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد. در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از ف...

اطلاعات
جشن تی تی

جشن تی تی

آیین جشن تتی (شکوفه) با حضور علاقه‌مندان فرهنگ، آداب و رسوم مازندران برگزار می‌شود . این جشن هر سال به مناسبت شکوفه دهی درختان در فصل بهار با برگزاری نمادین عروسی سنتی و پخت آش و نان محلی برگزار می‌شود. عروس بران مهم‌ترین بخش عروسی، آیین عروس بران است که با حرکت داماد از خانه اش به سو...

اطلاعات
مراسم سنتی ورف‌چال

مراسم سنتی ورف...

مراسم سنتی ورف چال (برف چال) با قدمتی حدودا 800 ساله به عنوان یکی از آیین‌های منحصر به فرد مازندران در ارتباط با آب در روستای آب اسک آمل برگزار میشود. در این روز هیچ مردی اجازه حضور در روستا را ندارد و روستا تماما توسط زنان اداره می‌شود، همچنین هیچ زنی اجازه حضور در محل (ورف چال) را ن...

اطلاعات
نخل گردانی در روستای نوا

نخل گردانی در ...

واقعه عاشورا، در سال 63 ه.ق رخ داده است. اینکه از چه زمانی در شهر آمل اقدام به برگزاری این رسم می‌کنند بر ما پوشیده است. مردم منطقه درباره خاستگاه این نخل و معنی و مفهوم نمادین آن و پیشینه شبیه‌گردانی در دسته‌های عزا، اطلاع درست و روشنی ندارند و بیشتر آنان حمل نخل را رسمی قدیمی و بازمان...

اطلاعات
عیارگیران

عیارگیران

هیچ سندی که مشخص کننده تاریخ دقیق این آیین باشد، یافت نشده و تنها راویان محلی کهنسال برای این کار ارایه سندی شفاهی نموده و قدمت آن‌را بیش از یک‌صد سال تخمین می‌زنند. عیارگیران آداب و رسمی سنتی و قدیمی در میان روستاییان منطقه لاریجان بوده، قدمت آن را اکثر راویان بیش از یک‌صد سال می‌د...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم

درخواستی برای ثبت جهانی «مهرگان» و «تیرگان»

شبکه سمن‌های میراثی استان تهران در پایانِ جشن «شب چله‌» در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در بیانیه‌ای خواستار ثبتِ دو جشنِ فصلی دیگر «مهرگان» و «تیرگان» در کنار «شب چله» و «نوروز» و تلاش برای ثبت جهانی و چندملیتیِ این مجموعه جشن‌ها شدند.
به گزارش ایسنا، شبکه سمن‌های میراثی استان تهران در بیانیه‌ی ... ادامه مطلب
درخواستی برای ثبت جهانی «مهرگان» و «تیرگان»

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب