توضیحات

ویرایش
ایج، شهری در جنوب شرقی استان فارس می‌باشد که در فاصله دویست و ده کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.
نام این شهر در اصل ایگ بوده که در فارسی باستان معادل قلعه و بارو می‌باشد. علامه دهخدا در خصوص ایگ به نقل از فارسنامه ناصری این طور نوشته:
ای جدر اصل ایگ بود بعد از تصرف اعراب او را ایج گفتند.
درقدیم شهری معتبر بود و چندین صد سال پای تخت ملوک شبان کاره بود. میانهٔ مشرق و جنوب اصطهبانات به مسافت چهار فرسنگ است.
از لحاط تاریخ باستان نیز این منطقه دارای پیشینه تمدنی می‌باشد. به طوری که در کاوش‌‌های باستان شناسی، سرستون‌هایی شبیه به تخت جمشید در حوالی این شهر کشف شده‌است.
در دوران پس از اسلام نیز این منطقه دارای فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. ایج پایتخت حکومت محلی شبانکاره بوده است به طوری که امروزه قلعه دارالامان مشهور می‌باشد و بقایایی این قلعه تاریخی شامل آب انبارهای مشهور به چهل برکه، دیوارهای سنگی و حوض‌های آب در قسمت شمال این شهر قابل مشاهده است.
شهر ایج به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. در منابع کهن آمده است، ایج مرکز ناحیه دارابگرد ولایت فارس واقع در بخش معتدل ...مشاهده کامل متن آن بوده، و باغ‌ها و محصول میوه آن بسیار معروف بوده است و یا در فارسنامه ناصری از اعتدال هوای این منطقه نامبرده شده و فارسنامه ابن البلخی در صفحه صد و سی و یک خود بر معتدل بودن هوای منطقه تاکید دارد.
جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایج به شرح ذیل می‌باشد:
- باغ گلشن: در شمال شهر ایج باغ‌های مرکبات که در فصول مختلف زیبایی خاصی به این شهر می‌بخشند، وجود دارد که به دلیل بخشیدن طراوت و شادابی به ایج، مجموعه باغ ذکر شده را گلشن می‌نامند.
- آسیاب گلشن: این آسیاب که توجه بسیاری از مردم منطقه، همچنین سازمان میراث فرهنگی را به خود جلب کرده‌است، به گفته اکثر اهالی و همچنین با استناد به روزنامه جنوب فارس، از آثار باستانی زمان قاجار به شمار می‌رود.
این آسیاب همانگونه که از اسمش پیداست، مرتبط با مجموعه باغ گلشن می‌باشد.
- چشمه بندره: این چشمه در بخش شمالی منطقه واقع شده‌است. کیفیت آب این چشمه بسیار بالا بوده و از دمای مناسبی برخوردار می‌باشد. از آب این چشمه مجموعه باغ هایی با محصولات انار، بادام و ... به وجود آمده‌، که شهر را بسیار زیبا نموده‌است، بطوری که مسافران و توریست‌ها هنگام ورود به شهر با منظره فرح انگیز و زیبایی روبرو می‌شوند.
- کوهستان پک: ارتفاعات درب امامزاده را این رشته کوه تشکیل داده‌است، در سال‌های دور با شکار در این منطقه برخورد نمی‌شد، اما بعد از بین رفتن پرندگان بومی و شاید نابودی نسل برخی پرندگان در این منطقه، اعلام شد که شکار در این کوهستان ممنوع می‌باشد.
- خانه گردشگری "مشهدی مصطفی شهبازی" : از مراکز دیدنی این شهر، خانه گردشگری "مشهدی مصطفی شهبازی" است که از افراد معتمد، خیر و پرهیزکار این شهر بوده واز خانه‌های قدیمی که از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی پا بر جا مانده می‌باشد.
این خانه در حال حاضر پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.
از دیگر مکان‌های گردشگری این شهر می‌توان به : کوهستان بش، مسجد سنگی در بن دره (بدره)، قلعه دارالامان، چهل برکه، تخت بهمن، چشمه بن آب (بنو)، کوهستان لایبیر و چشمه زیبای برامی را نام برد.
امامزاده‌ها و مکان‌های زیارتی چندی در شهر ایج وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارت اند از :
- امام زاده سید اولیا: با گذر از گردنه استهبان و با ورود به شهر ایج، به امام زاده سید اولیا می‌رسیم.
شهدای ایج در کنار این امام زاده به خاک سپرده شدند.
- امام زاده سید نور محمد: سید نور محمد پسر سید اولیا می‌باشد. این امام زاده در انتهای باغ‌های بن آب (بنو) قرار دارد.
- امام زاده اسماعیل: این امام زاده در روستای درب امامزاده در شهر ایج قرار دارد. به سبب قرار گرفتن چند خانوار در کنار امام زاده، نام روستا را درب امامزاده نهاده اند.
- امام زاده سلطان شهباز: امام زاده مذکور، در روستای رودبالِ شهر ایج قرار گرفته‌است و به سبب رودی که از کنار آن می‌گذرد، به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده‌است.
کشاورزی را می‌توان شغل دوم بیشتر مردم شهر ایج دانست. از محصولات مهم ایج می‌توان به انار، انجیر، بادام و توت اشاره کرد که بیشتر باغ‌های این شهر را در بر می‌گیرد.
مرکباتی همچون انگور، زردآلو، هندوانه، طالبی، شلیل، گیلاس و گوجه سبز نیز در ایج عمل می‌آید. در بخش زمین‌های زراعی نیز محصولاتی مانند ذرت، گندم و جو پرورش پیدا می‌کنند.

منابع :
http://fa.wikipedia.org/
http://eijcity1382.blogfa.com/
http://eig.loxblog.com/
http://www.tabnak.ir/
http://bodre.ir/
آتشکده آذرخش ( مسجد سنگی )

آتشکده آذرخش (...

آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی داراب،در جنوب کوه پهنا و در 6 کیلومتری شهرستان داراب، در 111 کیلومتری جنوب شرقی فسا واقع شده و کاملا در دل صخره کوه، کنده شده است,این آتشکده یکی از آتشکده‌های خاموش ایران است. شهرستان داراب که نام قدیم آن دارابگرد بوده‌است در فاصله ۲۷۵ کیلومتری خاوری شیراز است...

اطلاعات | نقشه
تنگه رغز

تنگه رغز

تنگه زیبای رغز در شمال روستای حسن آباد همچنین شمال شرقی داراب و فاصله 30 کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد داراب از جمله زیباترین و بکرترین مناطق کوهنوردی استان فارس می‌باشد ،دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب 64 آبشار و حوضچه طبیعی را...

اطلاعات | نقشه
آبشار فدامی

آبشار فدامی

آبشار زیبای فدامی در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرق شهرستان داراب قرار دارد. این آبشار در ارتفاع 800 متری از سطح دریا و در دل گرمای سوزان چشمه ای از دل کوه می‌جوشد , چشمه ای که حدود یک متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد . این آبشار در بخش فورگ داراب از چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم برخوردا...

اطلاعات | نقشه
روستای لایزنگان

روستای لایزنگا...

روستای لایزنگان از توابع بخش رستاق-شهرستان داراب است که بین رشته کوههای جنوب زاگرس قرار دارد. این روستا از شمال به شهرستان نی ریز و از جنوب به روستای نوایگان وقلعه بیابان-از شرق به کوهستان بخش رستاق واز شمال غرببه روستای شکرویه و مروارید متصل می‌شود. روستای لایزنگان از نقاط سردسیر شهر...

اطلاعات | نقشه
چشمه گلابی

چشمه گلابی

در 15 کیلومتری جاده قدیم داراب به شیراز چشمه‌ی زیبایی به نام چشمه گلابی قرار دارد که چون شکل چشمه شبیه میوه گلابی است به چشمه گلابی معروف است. آب آن از تشکیلات آهکی شمال دشت داراب که کوه نمک در وسط آن قرار دارد، سر چشمه می‌گیرد. چشمه گلابی از مکانهای گردشگری قابل توجه استان فارس می‌ب...

اطلاعات | نقشه
آبشار کاسه رود ( فورگ )

آبشار کاسه رود...

آب شیرین و گوارا و خنک چشمه‌ی کاسه رود در دره ای به نام دره فورگ جریان دارد و در مسیر خود آبشار‌های متعددی پدید آورده و خزه‌های سبز رنگ و چسبیده به سنگ را سیراب می‌کند ,کاسه رود چشمه ای روان است که نیزار‌های پر پشت و درختان بید زیادی در عمق خود دارد. این چشمه در فاصله 80 کیلومتری جنوب...

اطلاعات | نقشه
غار مظفر سهلک

غار مظفر سهلک

غار مظفر سهلک ، از جمله زیباترین غارهای آبی استان فارس در 180کیلومتری شرق داراب و در منطقه تنگه سهلک از توابع کوهستانی داراب واقع گردیده است . در سال 1372 توسط یک تیم 33 نفره از کوهنوردان گروه کوهنوردی فتح داراب این غار که دهانه آن برای اهالی منطقه شناخته شده بود و حرف و حدیث هایی پیرا...

اطلاعات | نقشه
شهر باستانی دارابگرد

شهر باستانی دا...

از جمله قدیمی‌ترین شهرهای ایران باستان ، که نخستین پایتخت سلسله ساسانیان نیز بوده است ، در ۶کیلومتری شهرفعلی داراب ، با نام " شهر باستانی دارابگرد " می‌باشد. قدمت این شهر را مربوط به دوره هخامنشیان می‌دانند ( بیش از 2500 سال ) . شهر داربگرد که درمیان دشت وسیع و حاصلخیز هشیوار بنا گذا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

نظر شما درباره شهر ایج

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب