توضیحات

ویرایش
قالی کرمان از قدیم به دلیل درآمیزی رنگ و طرح و همچنین سبک بافی زیباترین و نفیس‌ترین قالی ایران و دنیا به شمار می‌رود.
کرمان استانی واقع در مناطق مرکزی و خشک ایران هر چند سلسله کوههای نسبتاً بلند در سمت شمال غربی خود دارد ولی هیچ رودخانه پر آبی در آن جاری نیست همین کمبود آب و مناطق لم یزرع کوهستانی و شن زارهای این سامان، سبب شده تا بیشتر اهالی این منطقه به جای کشت و زرع، به هنر و صنعت قالیبافی روی آورند.
کرمان استانی واقع در مناطق مرکزی و خشک ایران هر چند سلسله کوههای نسبتاً بلند در سمت شمال غربی خود دارد ولی هیچ رودخانه پر آبی در آن جاری نیست همین کمبود آب و مناطق لم یزرع کوهستانی و شن زارهای این سامان، سبب شده تا بیشتر اهالی این منطقه به جای کشت و زرع، به هنر و صنعت قالیبافی روی آورند.این ناحیه از ایران ...مشاهده کامل متن از دیر باز یکی از مراکز مهم فرشبافی کشور ما به شمار می‌رفته و تاریخ فرشبافی کرمان به قرنها پیش و قبل از دوران صفویه می‌رسد.
قطعه ای از یک تخته فرش بافته شده در این شهر که در موزه حضرت امام رضا علیه السلام در مشهد نگهداری می‌شود بر سابقه ای لااقل در حد پانصد سال بافندگی در زمینه فرش‌های گره دار کرمان شهادت می‌دهد.
در روند تاریخی قالیبافی کرمان می‌توان نقاط اوج و حضیض متعددی را سراغ گرفت بطوریکه هنر قالیبافی کرمان نقطه اوج خود را در زمان صفویه و مرحله حضیض خود را در اوایل دوره قاجاریه، یعنی زمانی که آقا محمد خان قاجار به لحاظ مساعدت اهالی کرمان با لطفعلی خان، دست به کشتار هولناک اهالی آن زد، سپری کرده است.
بنابراین، به احتمال قریب به یقین هنر فرشبافی در کرمان، از زمان صفویه و با حمایت آنان در این منطقه نضج گرفته است. چه اسکندر خان منشی، مؤلف عالم آرای صفوی و منشی شاه عباس، در این کتاب به قالی کرمان اشاره دارد و شاردن نیز که در سالهای 1666 و 1672 میلادی به ایران مسافرت کرده، این موضوع را تأیید کرده است.
اما با تمامی اینها از منابع و آثار تاریخی چنین بر می‌آید که عمده آثار این دوره کرمان منسوجات بوده است نه قالی. بطوریکه تا اواسط دوره قاجار، کرمان یکی مهم‌ترین و بزرگترین مراکز تولید انواع منسوجات به خصوص پارچه‌های ابریشمی بوده است که از مهمترین آنها شالهای پشمی و پارچه‌های ساده کرباس و پته‌های زیبا را می‌توان نام برد.
شروع انقلاب صنعتی و ورود انواع پارچه‌های نساجی و ماشینی، که منجر به کاهش تولید انواع منسوجات دستی گردید، عامل اصلی گرایش به هنر قالیبافی کرمان است. در واقع دوران بعد از انقلاب صنعتی اروپا، یکی از پر رونق‌ترین ادوار قالیبافی کرمان است.
آقای یساولی معتقد است: حرفه قالیبافی در کرمان بطور جدی از قرن نوزدهم میلادی به همت تجار تبریزی شکل گرفت. آنان چون میزان تولیدات این منطقه را در جهت صدور به کشورهای اروپایی از طریق تبریز و ترکیه کافی نمی‌دانستند با ایجاد کارگاههای متعدد، آغازگر دوره ای درخشان از هنر قالیبافی این منطقه بودند.
در اواخر دوره قاجاریه شرکت‌های خارجی و برخی از افراد محلی نقش حمایت کنندگی تجار تبریزی را عهده دار می‌شوند. این شرکت‌ها خود مستقلاً شروع به تولید فرش و به دنبال آن ترسیم نقشه‌های قالی نمودند.
در همان زمان در حدود 150 طراح در فرش کرمان کار می‌کردند که برخی برای شرکت‌های مذکور و برخی بطور مستقل به کار نقشه کشی فرش مشغول بودند. بعدها به علت وقوع جنگ جهانی اول، بحرانهای اقتصادی سال 1929 میلادی و کسادی ناگهانی در بازارهای خارجی موجب توقف سفارشات خارجی شد و این امر رفته رفته کار قالیبافی کرمان را کند کرد.
علیرغم رفع بحران در کشورهای اروپائی و امریکا، شرکتهای خارجی دیگر به اهداف گذشته شان تمایلی نشان ندادند. گر چه فرشبافی در کرمان دیگر آن رونق گذشته را نیافت، لیکن مردم قانع کرمان به حفظ دست آوردهای گذشته همت گماشتند و ویژگیهای خاص این حرفه را حفظ کردند.
با تمامی این افت و خیزها امروزه نام کرمان با قالی آن مترادف است. فرشهایی که در این منطقه بافته شده زینت بخش موزه‌های معتبر جهان است. هنوز تمیزی و لطافت اجناس با نام قالی کرمان در ذهن اشخاص تداعی می‌کند
ساختار
اغلب قالی‌های کرمان از نوع خاص سه پود می‌باشد.
به عبارتی بین رجهای بافت، 3 پود دیده می‌شود که اولی و سومی ضخیم و دومی نازک است. البته قالیهای دو پود اول ضخیم و پود دوم نازک نیز به طور پراکنده دیده می‌شوند.
در محدوده جغرافیایی کرمان هر دو نوع گره قالی ایران کاربرد دارد در منطقه شهری باف کرمان، گره مورد استفاده گره فارسی است که در بافت قالیهای ظریف بکار می‌رود و در مناطق روستایی باف، هم گره فارسی و هم گره ترکی رایج است از طرفی دیگر گره‌های جفتی و در دهه‌های اخیر بی گره بافی (کمانش) هم در کرمان رایج شده است.
این نوع بافت‌های تقلبی در فرش‌های جدید بافت کرمان و بی سلیقه گی برخی از بافندگانی که فرش‌های کم دوام با حاشیه ای کج و کوله و موج دار و شیرازه‌های زشت به بازار می‌فرستند باعث عقب افتادگی فرش خوش سابقه کرمان در بازارهای بین المللی شده است.
مواد اولیه مصرفی در فرشهای کرمان چون بیشتر مناطق فرشبافی است و استفاده از پشم برای پرز و نخ پنبه ای برای تار و پود فرش رایج می‌باشد برای پرزها از پشم محلی استفاده می‌کنند که با دوام و دارای حالت ابریشمی بوده است ولی از آنجائی که تقاضا رو به افزایش رفته، آنها به پشم هایی که از خراسان و یا کرمانشاه وارد می‌شده و یا به پشم‌های خشک‌تر تبریز توسل جسته اند.
در حال حاضر، در کرمان از دارهای عمودی (ایستاده) استفاده می‌شود که البته این دارهای عمودی از نوع چرخان می‌باشد و تنها در مناطق عشایری این استان است که دارهای افقی (خوابیده) به کار می‌روند.
رجشمار فرشها نیز متغییر و از 35 تا 80 رج می‌باشد.
- طرحهای رایج
ابتدا نظری بر روند تطور و تکامل نقوش قالیهای کرمان خواهیم داشت که می‌توان آن را به سه دوره تقسیم کرد:
1. دوره نخست یا عصر ترمه: این دوره همزمان با زوال شالبافی در کرمان است.
در این زمان بازرگانان تبریز برای حفظ قالیبافی در نقاطی مانند هریس، تبریز، مشهد، اراک و کاشان کارگاههای قالیبافی دایر کردند و در برخی نقاط به قالیبافان محلی سفارشهایی دادندو در نقاطی مانند کرمان به خرید قالی پرداختند که این کار موجب گسترش قالیبافی در کرمان شد.
طراحان قالی در کرمان در این موج تازه گسترش قالیبافی، طرحهایی براساس نقشه شالهای کرمان یعنی نگاره‌های "بته جقه" و کاربردهای گوناگون آن تهیه می‌کردند.
کاربرد نام عصر ترمه به خاطرالهام گرفتن از همین شالهای ترمه می‌باشد.
2. عصر بازگشت: این دوره در واقع دوره بازگشت به نقوش سنتی می‌باشد. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تغییر سلیقه بازار در آمریکا، تغییر اساسی در طرحهای کرمان بوجود آمد و نقش و نگاره‌های صفوی مورد تقلید هنرمندان کرمان قرار گرفت.
نقشه‌های اسلیمی و گلهای شاه عباسی و نقشهای قاب قرآنی و ترنج و لچکهای انبوه رایج شد. در اواخر این دوره باز هم بعلت بحران اقتصادی در آمریکا و توقف خرید‌ها و سفارشات، شاهد تمایل طراحان به نقوش قبلی هستیم.
3. عصر گوبلن: وجه تسمیه این دوره بخاطر تأثیر گرفتن نقوش قالیها از طرحهای فرانسوی بنام "گوبلن" می‌باشد، در واقع می‌توان گفت طرحهای قالی در این دوره اصالت خود را از دست می‌دهند.
نقشهای "اوبوسن" و "ساونری" که همگی گوبلن خوانده می‌شوند، یکسر از فرانسه می‌رسید و بر دست نقاشان کرمانی باسمه برداری می‌شد و به کارگاه می‌رفت شاید بتوان گفت که در همین دوره است که موتیفی به نام "گل فرنگ" وارد قالی‌های ایران می‌شود.
بطور کلی آنچه موجب شهرت طرحها و نقوش کرمان شده است، استفاده از موتیفهای بسیار ریز که بصورت گسترده در زمینه قالی پخش شده اند و یک طرح پرکار را بوجود آورده اند.
نکته قابل ذکر دیگر این است که طراحان کرمانی از نقوش گل و برگ و درخت استفاده کرده و می‌کنند و بسیاری از صاحب نظران معتقدند که شرایط اقلیمی و محیط کویری کرمان سبب گردیده تا طراح کرمانی با به تصویر کشیدن گلها و گیاهها، کمبود آنان را در ذهن خود جبران سازد.
در مورد طرحهای رایج امروزی در کرمان نویسندگان کتابهای "مقدمه ای بر شناخت قالی ایران" و "فرشنامه ایران" معتقدند که این طرحها عبارتند از: طرحهای خوشه انگوری، سبزیکار چمنی، گلدانی و درختی، ستونی 33 پل، برگ چغندری، قاب قرآنی، بته جقه ای، لچک ترنج کف ساده و همچنین نقشه‌های گل فرنگ و گوبلن و یا نقشه‌های شکارگاه و افشان، بازوبندی، خشتی و ...
آقای "تورج ژوله" نویسنده کتاب "پژوهشی درفرش ایران" طرحهای متداول کرمان را چنین تقسیم بندی می‌کند:
طرح سبزی کار طرحهای تصویری که اغلب بهترین آنها در حوزه قالیبافی راور بافته شده و می‌شوند.
طرحهای افشان به ویژه افشان شاه عباسی که شاید بهترین آنها در دوره معاصر حاصل قلم توانای طراحان خاندان شاهرخی بوده باشد و از دیگر طرحهای معروف کرمان نقوش قاب قرآنی، انواع درختی و گلدانی تلفیقی و همچنین انواع گل فرنگ می‌باشد.
این روزها کشورهایی چون چین با تقلید استادانه ای از نقشه‌های قدیمی و جالب کرمان، فرشهایی با بافت بسیار شسته رفته و با پشمهای مرغوب و رنگهای درخشان احتمالاً با استفاده از تکنیکهای کامپیوتری به بازارهای غرب می‌فرستند که تهدیدی بسیار جدی برای آینده فرش کرمان شده است
رنگ بندی
همانگونه که قبلاً ذکر شد، رنگهای مورد استفاده در قالیهای کرمانی یکی از دلایل شهرت این قالیها می‌باشد که علاوه بر استفاده از رنگهای باثبات و گیاهی، دارای ترکیب بندی رنگی بسیار قوی نیز می‌باشند.
در قالیهای مرغوب کرمان بطور معمول حداقل 15 رنگ و در قالیهای نفیس تا 30 رنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ رنگ آمیزی، فرش کرمان یکی از متنوع‌ترین و شادترین فرشهای ایران محسوب می‌شود.
لاکی سیر و روشن، بژ، عنابی، مسی، آبی سیر و روشن، سرمه ای، صورتی، و سبز سیر و روشن از مهمترین رنگهای مورد استفاده در قالیهای کرمان می‌باشند.
- رنگرزی
شهرت عمده فرشهای کرمان بخاطر رنگرزی آن می‌باشد، کرمان تنها مرکز قالیبافی در ایران است که در آن تقریباً به کلی مواد رنگ آمیزی بیگانه تحریم شده اند.
رنگهای به کار رفته بسیار متنوع هستند اکثراً این رنگها که تا گذشته نزدیک در کارگاههای رنگرزی برای مصارف شالبافی و قالیبافی بکار می‌رفتند از سری رنگهای طبیعی بودند ولی در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم مقداری رنگهای جوهری به کارگاههای رنگرزی آن راه یافت .
رنگهای گیاهی مورد استفاده عبارتند از: نیل (ترکیبی)، قرمز دانه، روناس، پوست گردو، پوست انار، برگ مو، بوریا و حنا. همانند بقیه نقاط ایران، در کرمان هم، زاج تنها ماده ثابت کننده ای است که در رنگرزی خامه قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- ابعاد
آقای تورج ژوله در کتاب خود (پژوهشی در فرش ایران) چنین می‌آورد: ابعاد فرش کرمان چندان متنوع نیست و گرایش به بافت فرشهای کوچک مانندذرع و نیم و دو ذرع کمتر است.
اما ابعاد 3 2 و 5/35/2 و 43 متری و بزرگتر در میان قالیهای قدیم و جدید کرمان بسیار زیاد است. بافت کناره نیز در کرمان چندان متداول نبوده است. در سالهای اخیر ابعادی همچون خرک (تقریباً 60120 سانتی متر) و همچنین پشتی و روکش صندلی و مبل نیز رواج زیادی یافته است.
اما در کتاب "مقدمه ای بر شناخت قالی ایران"، "یساولی" نظری خلاف نظر آقای ژوله دارند ایشان معتقدند: قطع قالیهای کرمان بسیار متنوع است و از قالیچه‌های کوچک 9/06/0 متر تا قالیهای بزرگ 47 متر در تغییر است
وضعیت فعلی
طراحان: بیشتر محققان، شروع طراحی قالی را در کرمان مرهون خاندان مشهور "شاهرخی" می‌دانند.محسن خان، پیشکسوت نقاشان قالی کرمان به کار نقاشی مینیاتور قلمدان، اشتغال داشت.
او که ابداع کننده سبک نقطه زنی است، با طرح اولین نقش قالی تا آخر عمر قلم از کف ننهاد و حسن خان پسر و شاگرد او و معلم ثانی نقاشان قالی کرمان در طول زندگی پربارش بیش از هزاران نقش قالی را ابداع کرد.
علاوه بر آنها امیر خان شاهرخی، احمد خان شاهرخی و پسرانش حسین و حسن خان مشهورترین طراحان کرمان می‌باشند. شکر الله پاک گوهر، رضا خان رند، محمود ارجمند، محمد سام، حسن رسولی، میرزا علیرضا مایل و ... از دیگر طراحان مشهور و معاصر کرمان بوده اند. علاوه بر اینها در کتاب "مقدمه ای بر شناخت قالی ایران" تعدادی دیگر از طراحان کرمان معرفی شده اند که عبارتند از: شیخ رمضان میر سرجانی، استاد کاظم، احمد خان، احمد علی خان، کربلائی اکبر فدائی، کاشی نقاش، حاج محمد جعفر، عزیز الله بهارستانی، راوی از جمله در گذشتگانند که هر کدام از اینان هزاران طرح را به تصویر کشیدند و شاگردان زیادی را پروردند.
هنرمندانی چون: محمد علی شاهرخی (پسر حسن خان) اکبر بهارستان پسر عزیز بهارستان، عباس سروری شاگرد او و احمد کیوان و علی صوتی، محمود رسولی که همه اینها اکنون دست اندرکار طرح نقش قالی اند.
تولید کنندگان: از میان تولید کنندگان فرش کرمان احمد یزدان پناه (دیلمقانی)، محمد ارجمند کرمانی (ملقب به سلطان قالی کرمان) برادران رشید فرخی، برادران اژدری و ژان تیمور یاناکی از بزرگترین تولید کنندگان فرشهای قدیم کرمان بوده اند.
ابوالهادی، فتحی، یظهری و وزیری از مهمترین تولید کنندگان فعلی فرش شهری باف استان کرمان می‌باشند. شرکت سهامی فرش ایران نیز با بیش از شصت سال سابقه از قدیمی‌ترین تولید کنندگان اصیل کرمان می‌باشد.
منبع : http://www.persiancarpetassociation.com/tarikhchehfarshkerman_120429.html
http://www.beytoote.com/art/handicrafts/kerman-handicrafts1-tapestries.html
http://ichto.ir/Default.aspx?tabid=666
حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خا...

حمام گنجعلیخان یا گنجعلی خان یکی از بناهای مجموعه گنجعلیخان است که در شهر کرمان و در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است. این بنا تلفیقی از هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون، با فضایی مناسب و مورد پسند عامه مردم است. این حمام به استناد کتیبه سردر آن در سال 1020 هـ .ق. س...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نع...

شاه نعمت‌الله ولی (نام کامل: سیدنورالدین‌شاه‌نعمت‌الله ولی ماهانی کرمانی) (۷۳۰، ۷۳۱ ــ ۸۳۲، ۸۳۴) ، شاعر عارف ایرانی بود. وی از عرفای قرن هشتم و نهم هجری است که طریقتی جدید در تصوف را ایجاد کرد و پیروان سایر طریقت‌ها را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. آرامگاه یا آستانهٔ شاه نعمت الله ولی در...

اطلاعات | نقشه
مجموعه گنجعلیخان ( گنجعلی خان )

مجموعه گنجعلیخ...

گنجعلیخان سردار سلحشور دربار صفویه و از حکام مشهور زمان شاه عباس است از سال 1005 تا 1034 هجری قمری بر کرمان فرمان روایی کرد و در زمان فرمانروایی بر کرمان آثار و ابنیه زیادی بنا کرد و در عمران آبادی این منطقه کوششهای فراوانی نموده است. او مردی لایق و حاکمی دلیر و مدیر بود.اقدامات عمران...

اطلاعات | نقشه
خانه والی میرحسینی

خانه والی میرح...

خانه والی میرحسینی در خیابان ۱۷شهریور شهرِ راین و در بخش میانی کوچة خان‌ها، خانه زیبای دیگری متعلق به یکی دیگر از بزرگان این شهر قرار دارد به نام خانة والی که بخشی از آن متعلق به دورة زندیه و بخش دیگر آن متعلق به دورة پهلوی است. طرح این خانه به صورت "خانه باغ" یا گودال باغچه‌ای در مقا...

اطلاعات
مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان ( گنجعلیخان )

مدرسه و کاروان...

مدرسه و کاروانسرای گنجعلیخان در مجموعه گنجعلی خان و ضلع شرقی میدان واقع شده است. ابعاد مدرسه 23×31/5 متر و جمعاً 724 مترمربع مساحت دارد. این بنا تا زمان آقا محمد خان قاجار مدرسه ای پر رونق بوده و پس از ویران شدن به دستور وی ، تعطیل شده و در اواسط قرن سیزدهم به عنوان کاروانسرا مورد استف...

اطلاعات | نقشه
باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی

مجموعه‌ی باغ موزه هرندی کرمان واقع در ابتدای خیابان فردوسی یکی از ساختمان‌های عهد قاجار این شهر است که در آن دو موزه «باستان‌شناسی» و «سازهای سنتی» قرار دارد. مجموعه باغ هرندی که در زمان احداث آن خارج از شهر کرمان قرار داشت‌، کلیه ویژگیهای یک باغ-امارت ایرانی را دارا بوده است. این باغ...

اطلاعات | نقشه
باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ما...

باغ شاهزاده یا باغ شازده یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود ۴ کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد 2020 متر است. این باغ مساحتی قریب به ۵/۵ هکتا...

اطلاعات | نقشه
کوه هزار

کوه هزار

کوه هزار کوهی است در استان کرمان در بخش راین در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلند‌ترین قله این استان میباشد ارتفاع ان با اندازه گیری دقیق به وسیله دستگاه‌های جی پی اس ۴۵۰۱ متر براورد شده است. کوه هزار به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون ، هزار نامیده شده است و چهارمین کوه بزرگ ایران و ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی کرمانی

لباس محلی کرما...

پوشاک در بین مردم کرمان به سه دسته کلی تقسیم میشود ۱- محلی ۲- بلوچی ۳ – زرتشتی پوشاک محلی زنانه سرپوشها: چارقد: پارچه ایست چهارگوش که آن را به صورت سه گوش تا کردهو بوسیله سنجاق قفلی زیر گلو محکم می‌شود. افراد غنی به سنجاق قفلی گویهایطلایی یا سنجاق طلا آویزان می‌کردند. پیچه: پیچه...

اطلاعات
روغن جوشی

روغن جوشی

نان روغن جوشی که در کرمان 5 شنبه‌ها ودر مراسم عزاداری بیشتر پخته وخیرات میشود .البته تقریبا شبیه این نون در یزد به اسم سوروک ومشهد به اسم روغن جوشی پخته میشود این نان خوشمزه بی مناسبت نیز تهیه میشود جهت عصرونه یا صبحانه به همراه پنیروسبزی یا ماست وخیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرد:...

اطلاعات
حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین غذای کرمانی‌ها می‌باشد. برای تهیه این غذای اصیل ایرانی به مواد زیر نیاز داریم: گوشت چربی‌دار می‌خواهیم به مقدار ۲۵۰ گرم. نیم‌کیلو بادمجان عدس و برنج، از هر کدام یک‌دوم پیمانه پیاز، یک عدد نعناع‌داغ برای تزبین روغن سرخ‌کردنی و نمک و فلفل و ...

اطلاعات
قاتق گوشت

قاتق گوشت

قاتق گوشت یکی از غذاهای خوشمزه و فراموش شده سفره کرمانی میباشد. قاتق‌ها یکی از انواع مجموعه غذاهای کرمانی هستند که در عین مقوی بودن، تهیه آن بسیار آسان است، قاتق یا قاتغ کلمه ای ترکی به معنای «ماست» است، در جنوب ایران به هر نوع غذای پختنی که به سادگی و آسانی فرام شود و بشود در آن ترید ...

اطلاعات
کلمبه

کلمبه

کلمبه یکی از معروفترین شیرینی‌های سنتی استان کرمان است. مواد لازم برای خمیر کلمبه روغن جامد 250 گرم آرد 500 گرم بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری ماست 180 گرم زرده تخم‌مرغ دو عدد زعفران دم کرده 1/3 قاشق چایخوری مواد لازم برای مواد میانی کلمپه خرما 150 گرم گردوی خرد شده 50 گرم پودر...

اطلاعات
زیره پلوی کرمانی

زیره پلوی کرما...

زیره از جمله معروف‌ترین سوغاتیها و محصولات کرمان میباشد، از این رو در مصرف روزانه مردم کرمان نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیره پلوی کرمان یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه کرمان می‌باشد. مواد لازم برای دستور تهیه و پخت زیره پلوی کرمانی: برنج ۴ پیمانه گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ ۴۰۰ گ...

اطلاعات
ترانه‌های قالی بافی

ترانه‌های قالی...

در فرهنگ کهن کرمان نقشه خوانی جایگاهی عمیق در پیکر این مرزو بوم دارد.این ترانه‌ها ، همان نقشه خوانی قالی است که به صورت موزون و هماهنگ بیان می‌شود . و رنگها و تعداد نخهای بکار رفته را می‌گویند: هشکی جا خو ، ای پیش رف ، سه تا به تا اومد ، ای جا هشکی جا خو ، ای شش هشکی سنجدی ، وشکی جا خو...

اطلاعات
کلوت‌های شهداد

کلوت‌های شهداد

در شهداد جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که میزبان علاقمندان زیادی است, از مهمترین جاذبه‌ها می‌توان به کلوت‌های زیبای شهداد اشاره کرد که جذاب‌ترین پدیده کویر به شمار می‌روند. در غرب بیابان لوت در فاصله 25 کیلومتری شهرستان شهداد منطقه منحصر بفردی وجود دارد که اصطلاحا بدان کلوت (ریشه ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی آداب و رسوم
خرما

خرما

خرما میوه بهشتی است که کمک به جلوگیری از سرطان سیستم گوارش، اشتها آور، بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش، کمک به حفظ سلامت دستگاه عصبی، موثر در پیشگیری و درمان بیماری‌های همچون فقر آهن، کم خونی و چربی خون بالا می‌کند. یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان کرمان با توجه به آب و هوا و اقلی...

اطلاعات
پسته

پسته

کرمان، رتبه اول سطح زیر کشت پسته در ایران را داراست. پسته درخت دوپایه ای است که ارتفاع آن به حدود پنج متر می‌رسد و بحالت خودرو در ایران و افغانستان می‌روید. پسته طبیعتی گرم و خشک دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مواد نشاسته‌ای غنی و مواد معدنی‌ای نظیر پتاسیم و منیزیم است که بسی...

اطلاعات
زیره

زیره

زیره یکی از بهترین سوغات کرمان است و در طب قدیم به آن «کمون» نیز گفته می‌شد. زادگاه اولیه آن کرمان است که نوع سیاه آن در آنجا پرورش پیدا کرده است. بیشتر در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. دارای رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه‌ای...

اطلاعات
فرش کرمان

فرش کرمان

قالی کرمان از قدیم به دلیل درآمیزی رنگ و طرح و همچنین سبک بافی زیباترین و نفیس‌ترین قالی ایران و دنیا به شمار می‌رود. کرمان استانی واقع در مناطق مرکزی و خشک ایران هر چند سلسله کوههای نسبتاً بلند در سمت شمال غربی خود دارد ولی هیچ رودخانه پر آبی در آن جاری نیست همین کمبود آب و مناطق لم ی...

اطلاعات
پته دوزی

پته دوزی

پته دوزی نوعی از رودوزی‌های کرمان است. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود. هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه دار هستند باکمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینشهای شخصی شان است، به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ی‌پارچهٔ پشمی ض...

اطلاعات
حنا

حنا

حنا گیاهی درختچه‌ای و با ارتفاع تا 7 متری می‌باشد. برگ‌های این درختچه، ساده، بیضی، نوک تیز و به طول تا 3 و به عرض تا 1 سانتی متر هستند. این برگ‌ها به طور متقابل بر روی ساقه قرار می‌گیرند. گل‌های حنا سفید یا مایل به گلی کوچک و به صورت مجتمع خوشه مانند، با ظاهری زیبا بر روی ساقه قرار د...

اطلاعات

فرش کرمان ثبت جهانی شد

با همت مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش کرمان در سازمان جهانی مالکیت فکری در ژنو ثبت جهانی شد.
حمید کارگر عصر سه شنبه در نشست ستاد فرش استان کرمان در محل استانداری افزود: با ثبت جهانی فرش کرمان، امکان پیگردهای حقوقی بر دست اندازی به گنجینه‌های نقشه فرش ایران فراهم می‌شود.
وی ... ادامه مطلب
فرش کرمان ثبت جهانی شد

فرش کرمان

قالی کرمان گونه‌ای قالی ایرانی و از صنایع دستی همین خطه است که امروز و در گذشته تولید می‌شده است.محمد ارجمند یکی از معروف‌ترین قالیبافان کرمان است.
اغلب قالی‌های کرمان از نوع خاص سه پود می‌باشد. به عبارتی بین رجهای بافت، 3 پود دیده می‌شود که اولی و سومی ضخیم و دومی نازک است. البته قالیهای دو پود اول ضخیم و پود دوم نازک نیز به طور پراکنده دیده می‌شوند.
در محدوده جغرافیایی کرمان هر دو نوع گره قالی ایران کاربرد دارد در منطقه شهری باف کرمان، گره مورد استفاده گره فارسی است که در بافت قالیهای ظریف بکار می‌رود و در مناطق روستایی باف، هم گره فارسی و هم گره ترکی رایج است از طرفی دیگر گره‌های جفتی و در دهه‌های اخیر بی گره بافی (کمانش) هم در کرمان رایج شده است. این نوع بافت‌های تقلبی در فرش‌های جدید بافت کرمان و بی سلیقه گی برخی از بافندگانی که فرش‌های کم دوام با حاشیه ای کج و کوله و موج دار و شیرازه‌های زشت به بازار می‌فرستند باعث عقب افتادگی فرش خوش سابقه کرمان در بازارهای بین المللی شده است.
مواد اولیه مصرفی در فرشهای کرمان چون بیشتر مناطق فرشبافی است و استفاده از پشم برای پرز و نخ پنبه ای برای تار و پود فرش رایج می‌باشد برای پرزها از پشم محلی استفاده می‌کنند که با دوام و دارای حالت ابریشمی بوده است ولی از آنجائی که تقاضا رو به افزایش رفته، آنها به پشم هایی که از خراسان و یا کرمانشاه وارد می‌شده و یا به پشم‌های خشک‌تر تبریز توسل جسته اند.
در حال حاضر، در کرمان از دارهای عمودی (ایستاده) استفاده می‌شود که البته این دارهای عمودی از نوع چرخان می‌باشد و تنها در مناطق عشایری این استان است که دارهای افقی (خوابیده) به کار می‌روند. رجشمار فرشها نیز متغییر و از 35 تا 80 رج می‌باشد.
... ادامه مطلب
فرش کرمان

vahid R

vahid R یکشنبه 5 مهر 94 - 19:41

ابرهای همه عالم اگر ببارند...
گلهای قالی جوانه نخواهند کرد...
اما گوس‍پندان پشم خواهند ریخت با رویش سبزه ها...
بیش از پیش...
و گلهای تازه ای بر دار قالی خواهد رویید...

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب