توضیحات

ویرایش
بازارها در ایران به‌عنوان مهم‌ترین محور ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی علاوه بر داشتن فضاهای اقتصادی، به دارا بودن فضاهای فرهنگی و اجتماعی، مانند مساجد، مدرسه، خانقاه‌ها، زورخانه‌ها (ورزشگاه) و غیره در کنار آن نیز بی تفاوت نبوده است.که هر دو این مجموعه‌ها را در کنار هم می‌بینیم.
بازار قزوین یکی از این بازارها است.
تاریخچه بازار قزوین
در بخشی از دوره صفویه قزوین به‌عنوان پایتخت ایران بود که بازار در آن زمان رشد و توسعه یافت و طرح‌های قابل توجه مانند سرای سعدالسلطنه در همجواری بازار ایجاد شد که ارزش فوق‌العاده‌ای به آن داده است.
این بنا هنوز باقی است و یکی از نقاط گردشگری قزوین است. بازار قزوین در دوران قاجار با ایجاد کاروانسراها، سراها و تیمچه‌ها توسعه خود را ادامه و با قرار گرفتن شهر قزوین در محور ارتباطی پایتخت به غرب و شمال ایران این بازار موقعیت حساس و قابل توجهی را در اقتصاد کشور پیدا کرد.
بازار قزوین با ‎چهارده ...مشاهده کامل متن هکتار مساحت به سه ورودی اصلی، دو ورودی از خیابان امام خمینی (شمال) و یک ورودی از خیابان مولوی (غرب) است که بر روی محور شمال و جنوب قرار گرفته است.
این ورودی‌ها هنوز هم برقرار است. هم اکنون ورودی‌های دیگری از شرق و جنوب به این بازار ایجاد شده است.
گفته می‌شود بازار قزوین سابقه تاریخی هزار ساله دارد. این بازار در طول 9 قرن یک جابه‌جایی از جنوب به شمال داشته است. در این جابه‌جایی مسجد جامع کاملاً از بافت بازار جدا شده است و هم اکنون ارتباطی بین بازار و مسجد جامع مشاهده نمی‌شود.
ناصر خسرو از رونق و گستردگی بازار دوره سلجوقی قزوین یاد کرده است که به فراوانی سراها و تیمچه‌ها و مراکز داد و ستد شهر اشاره می‌کند. با اینکه تعداد زیادی از این بازارها تخریب شده و اثری از آنها باقی نمانده است هنوز مجموعه‌های زیبا و استواری در بازار قزوین و حاشیه آن وجود دارد که روزگار گذشته را به یاد می‌آورد و دارای جاذبه‌های گردشگری است.
این بازار در گذشته راسته‌ها و بازارچه‌های داشت که اکنون تعداد زیادی از آنها از بین رفته‌اند. معماری فعلی بازار قزوین در زمان صفویه شکل گرفت و شباهت زیادی به معماری بازارهای اصفهان، شیراز دارد.
اسامی برخی بازارهای قزوین که در کتاب بناهای تاریخی این شهر آمده شامل بازارهای آهنگران، علاقه‌بندها، بزازها، بلورفروش‌ها، پالاندوزها، پوست فروشان، پنبه فروش‌ها، چیتگرها، خراط‌ها، حلبی سازها، زرگرها، ریسمان سنج، علاف‌ها (علاف راسته)، عطارها، کهنه فروش‌ها، مسگرها، گیوکش‌ها، نجارها و زنانه بازار را شامل می‌شده است.
بازارچه‌های آقا، آقا کبیر، معصوم، استاد علی نجار، باغشاه، مسجد ملاجعفر، حاج ادریس، حاج حسنعلی نیا، حاج شیخ، حاج محمدابراهیم، حاج محمدحسین جدید،حاج محمد رحیم، حاج میرحسن، بازارچه خیابان، زعفرانیه، صمدیه، کدخدا، گذر شیخ آباد، میدانگاه، سعدالسلطنه از بازارچه‌های مشهور شهر قزوین در گذشته بوده‌اند.
مجموعه بازار قزوین با معماری جالب و قدیمی، از مکان‌های دیدنی شهر قزوین است. این بنا در دوره صفویه ساخته شد اما تکمیل این بنا منوط به دوران قاجاریه بود.
بازار در گذشته شامل مراکز تجاری چون سراها، مراکز فرهنگی - مذهبی مانند مدارس، مساجد و فضاهای خدماتی نظیر گرمابه و آب انبار بوده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار قزوین وسعت زیاد آن و ترکیب معماری آن می‌باشد که ورودی‌های مختلف این بنا را به متصل کرده و فضاهای بسیار باشکوهی را ایجاد کرده است.
در دوره صفویه بازارها وسعت یافته‌اند و هر بازار به صنفی خاص اختصاص داشته است. درگذر هر یک از این بازارها مسجد، حمام، سراها، تیمچه‌ها و قیصریه‌ای وجود داشته است که از آن میان، تیمچه‌ها مرکز تجارت و قیصریه محل صنعتگران بوده است.
قیصریه قزوین با طاق‌های آجری و ارتفاع بسیار زیاد از بخش‌هایی از بازار قزوین است که به جای مانده است. این بازار دارای چهار در می‌باشد: درِ شمالی به تیمچه سرباز؛ درِ جنوبی به تیمچه سرپوشیده، درِ شرقی به سرای وزیر و درِ غربی به چهارسوق کوچکی متصل می‌شود.
مهم‌ترین فضاهای بازار قزوین عبارتند از: مسجدالنبی (مسجد شاه)، سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، سرای خوشنویسان، تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده، تیمچه حاج سید کاظم، تیمچه درویش مهدی و تیمچه حاج محمد تقی که در زیر به آنها بیشتر اشاره شده است.
سرای سعدالسلطنه: این سرا به دستور سعد السلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمند‌ترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قایم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده ای قرار دارد .
چهار طرف گنبد را، چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر فرا گرفته‌اند که فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. سرای سعدالسلطنه با وسعتی نزدیک به 2.6 هکتار یکی از بزرگ‌ترین سراهای تجاری ایران است.
سرای وزیر: این سرا رو به روی در شرقی راسته قیصریه قرار دارد . هشتی ورودی آن ، دارای حجره هایی با طاق‌های کاشیکاری است و بر فراز فضای مرکزی ورودی آن، گنبدی آجری قرار دارد و یک نورگیر به قطر تقریبی یک متر روشنایی آن را تأمین می‌کند.
این بنا دارای حیاطی وسیع است و دور تا دور آن را حجره هایی در دو طبقه فرا گرفته اند. این حجره‌ها روی صُفه‌ای با ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار دارند.
طرح سرا، چهار ایوانه و ضلع شرقی آن هم اکنون فاقد ایوان است.
تمامی حجره‌ها دارای طاق جناغی و اکثر آنها در طبقه دوم، دارای ارسی (نوعی در قدیمی که دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می‌شده است.) نیز هستند و لچکی ( طرحی به شکل سه گوش ) طاق‌های حجره‌ها ، دارای کاشی کاری در طرح‌ها و نقوش مختلف چون مجلس شکار شیر و پرنده ، طرح‌های اسلیمی و کتابی ، اسب ، خورشید و انسان بال دار است.
سرای حاج رضا: این سرا دارای حیاطی بزرگ است و حجره‌ها و اتاق‌ها، گرداگرد حیاط آن در دو طبقه ساخته شده‌اند. ورودی کاروانسرا در سمت غربی آن قرار دارد و با طاق‌ها ی زیبایی که در بنای آن به کار رفته است، به صورت یک تیمچه سر پوشیده به نظر می‌رسد.
این بنا در گذشته بیشتر در دست بازرگانان تبریزی و قفقازی بود. این سرا از جانب شمال به بازارچه وزیر متصل است. طاق‌های حجره‌ها و طاق نمای ایوان آن ، دارای قوس جناغی و کاشی کاری در زمینه آجری است.
سرای رضوی: بنای کاروانسرای رضوی بنا بر گفته‌های مختلف ، متعلق به عصر سلطنت شاه تهماسب صفوی یا عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار است. این سرا به صورت دو ایوانی ساخته شده و مجموعه‌ی حجره‌ها در دوطبقه گرداگرد حیاط مستطیل شکل آن را فرا گرفته اند.
حجره‌های موجود در زوایه اضلاع، به صورت سه گوش ساخته شده وطاق نماهایی با عمق و عرض بیشتر دارند و در لچکی سقف طاق نمای آنها، تزیینات آجرکاری به شیوه حصیری دیده می‌شود.
هشتی مرکزی ایوان غربی که با در بزرگی به بازار بزازها متصل می‌شود، دارای گنبدی آجری با کاشیکاری زیبا است. این سرا در گذشته به صورت کاروانسرا بود و از آن به عنوان بارانداز کاروانیان و شترخان (کاروانسرایی که مخصوص شتران بود) آن برای چهارپایان آن‌ها استفاده می‌شد.
تیمچه سرباز: بنای دو طبقه تیمچه سرباز در شمال قیصریه قرار دارد. درِ ورودی این تیمچه دارای قوس کلیل است. لچکی‌های طاق‌نمای حجره‌های آن با کاشی‌های زرد و صورتی که نمایشگر صحنه‌های شکار، گل و بوته و پرندگان اند، تزئین گردیده‌اند.
درها نیز دارای اُرُسی‌های چوبی بسیار زیبایی می‌باشند.
تیمچه سرپوشیده: این تیمچه در جنوب قیصریه قرار گرفته است و روی آن با سقفی پوشیده شده است. این تیمچه بنایی است دو طبقه که حجره‌های آن محل کار بازرگانان و تاجران قزوین است.
تیمچه حاج‌سیدکاظم: در میان بازار، روبه‌روی راسته سراج‌ها، تیمچه سرپوشیده کوچکی قرار دارد که تعدادی از بازرگانان از جمله خودِ «حاج‌سید‌کاظم چرم‌فروش» در آن تجارت می‌کرده‌اند.
هم‌اکنون، این تیمچه مرکز چرم‌فروشی و بار فروشی است.
تیمچه رضوی: این تیمچه به سرمایه «حاج سیدابوالقاسم رضوی اصفهانی» ساخته شده است. این شخص تجارتخانه خود را که در سرای سعادت بازار قزوین بود، به اینجا انتقال داده بود و انحصاراً از این تیمچه استفاده می‌کرد.
اکنون این تیمچه در دست بازماندگان اوست و به چوب فروشی تبدیل شده است.
تیمچه درویش‌مهدی: این تیمچه در میان چهارسوق بزرگ و حمام جلودار، و در برابر درِ جنوبی سرای ضرابخانه واقع شده است. این تیمچه قبلاً جایگاه شاهین‌سازها بود، ولی در حال حاضر بار فروشی است.
تیمچه حاج‌محمدتقی: این تیمچه که بانی آن «حاج‌محمد‌تقی یزدی» بوده است، در بازار آهنگرها واقع شده است و در حال حاضر بارفروشی است.

منبع :
http://qazvin.irib.ir/
http://www.islamicartz.com/
http://www.hamshahrionline.ir/
کاخ موزه چهل ستون ( عمارت کلاه فرنگی )

کاخ موزه چهل س...

یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی است که در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است و در دور صفویه (زمانی که قزوین پایتخت بود) به کلاه فرنگی معروف بود. این کاخ بسیار زیباست و درست در مرکز شهر قزوین،در م...

اطلاعات | نقشه
قلعه الموت

قلعه الموت

قلعه الموت یکی از قلعه‌های منحصر به فرد تاریخی در ایران است. قلعه الموت در شمال شرقی روستای گازرخان(قصر خان) و بر فراز صخره ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود 200 متر و گسترده دژ 20 هزار مترمربع می‌باشد قرار دارد. این کوه از نرمه گردن (میان نرمه‌لا...

اطلاعات | نقشه
خانه و حسینیه امینی ها

خانه و حسینیه ...

خانه‌های بر جای مانده قزوین جملگی مربوط به دوره قاجاریه بوده و شیوه معماری آن با تفاوت هایی همانند خانه‌های قدیمی دیگر شهرهای کهن ایران است که بنا به موقعیت جغرافیایی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و مصالح سنتی موجود در منطقه یک یا دو طبقه ساخته شده و بیشتر این خانه‌ها شامل دو حیاط بیرونی و د...

اطلاعات | نقشه
کلیسای کانتور

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور معروف به برج ناقوس مجموعه‌ای است که در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم بدست روس‌‌ها در شهر قزوین ساخته شد. در دوره مشروطه، محوطه‌ای به نام کانتور در اختیار روس‌های تزاری قرار داشت که دفاتر اداری خود را در آن مستقر کرده بودند. کلیسای کانتور در داخل این محوطه توسط شرکت ...

اطلاعات | نقشه
دریاچه اوان

دریاچه اوان

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین ق...

اطلاعات | نقشه
چشمه آبگرم خرقان

چشمه آبگرم خرق...

چشمه آبگرم خرقان ( ارشیاء ) در فاصله 95 کیلومتری قزوین در کنار جاده مواصلاتی قزوین – همدان قرار دارد. رسوب‌های دوران چهارم زمین شناسی اطراف چشمه را پوشانده اند. آب چشمه ارشیا از میان رسوب‌های کربناته که بر روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته اند، بیرون می‌آید. در این منطقه، گسلی...

اطلاعات | نقشه
چشمه یله گنبد

چشمه یله گنبد

یله گنبد دهی است از دهستان قاقازان بخش ضیا آباد شهرستان قزوین که در شمال غربی قزوین واقع شده است. در شمال ده مذکور به فاصله 15 کیلومتری آن با راهی سخت و کوهستانی چشمه ای است به نام آبگرم یله گنبد. این چشمه در کف دره ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می‌کند و به شاهرود می‌ریزد از زمین خار...

اطلاعات | نقشه
غار ولی گشنه رود (گورد)

غار ولی گشنه ر...

این غار در5 کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه رود ازبخش رودبارشهرستان و سه کیلومتری جنوب گورد از بخش عمارلو قرار دارد. ارتفاع غار ولی گشنه رود یا گورد، 1620 متر از سطح دریا می‌باشد که حدود 250 میلیون سال قبل بر اثر انحلال سنگهای آهکی سازند روته تشکیل شده و متعلق به دوره پرمین و اواخردوران ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی استان قزوین

لباس محلی استا...

پوشاک مردان استفاده از کلاه در گذشته بین مردان بسیار متداول بود و هر شخص به فراخور شغل و نیز وضعیت اقتصادی از نوعی کلاه استفاده می‌کرد. پیراهن‌ها معمولاً به رنگ سفید و ساده تهیه می‌گردید و تکمه یقه آن بر شانه چپ بسته می‌شد. در میان سینه چپ از شانه تا زیر سینه چاکی داشت. پس از آن پیرا...

اطلاعات
قیمه نثار (غذای سنتی قزوین)

قیمه نثار (غذا...

قیمه نثار (غذای سنتی قزوین) مواد لازم برای 4 تا 6 نفر گوشت مغز ران گوسفندی 500 گرم برنج 6 پیمانه زرشک 2 قاشق غذاخوری شکر ...

اطلاعات
قیمه آبدار قزوین یا دم کباب

قیمه آبدار قزو...

مواد لازم گوشت قیمه 500 گرم پیاز متوسط 2 عدد لپه 150 گرم رب گوجه فرنگی 2 ق.س سیب زمینی 2 عدد دارچین 1 ق.چ لیمو عمانی 4 تا 5 عدد نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم پودر تخم گشنیز 2 ق.س پیاز داغ 3 ق.س زعفران دم کرده 1 ق.س چگونگی تهیه ابتدا کمی روغن درون ظروف می‌ریزیم...

اطلاعات
زبان و گویش مردم قزوین

زبان و گویش مر...

زبانهای رایج در منطقه عبارتند ازفارسی، تاتی، مراغی، کردی، لری، ترکی و رمانلوئی. زبان رایج شهر قزوین و نیز اکثر اهالی ساکن در بخشهای شرقی استان فارسی می‌باشد که درمحلات بافت قدیم شهر با سه گویش راری، مغلواکی و گوی میدانی در میان مردم متداول بوده است. لازم به ذکر است به جز زبان مراغی که...

اطلاعات
جشن فندق روستای یارود

جشن فندق روستا...

یارود یکی از روستاهای الموت غربی است این روستا در ۱۱ کیلومتری دهستان رجائی دشت و ۳۰ کیلومتری مرکز بخش رودبار شهرستان رازمیان از توابع استان قزوین قرار دارد این روستا دارای آب وهوای بسیار خوب و عالی می‌باشد و حدود ۳۰۰خانوار جمعیت دارد, کار مردم این روستا کشاورزی و به ندرت دامداری اس...

اطلاعات
جشن زغال اخته روستای هیر

جشن زغال اخته ...

روستای هیر یکی از خوش آب و هوا‌ترین نقاط کشور است که با جاده آسفالته در ۶۵ کیلومتری شمال استان قزوین و۱۱ کیلومتری شهر رازمیان واقع شده است این روستا به دلیل دارا بودن حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت ثابت و مهاجر ، از بزرگترین روستا‌های منطقه الموت غربی محسوب می‌شود. البته جمعیت زمستانی روستا به ...

اطلاعات
جشن گیلاس روستای هریف

جشن گیلاس روست...

هریف روستایی از توابع بخش الموت غربی شهرستان قزوین در استان قزوین است. روستای هریف درحدفاصل بین دو رودخانه به نامهای محلی هریف(کلین)درشمال وتوشادرشرق با شیبی نسبتاً زیاد به سمت رودخانه‌های کلین وتوشا گسترده شده است دورتا دور روستا توسط باغات خرمالو ، گیلاس و فندق احاطه شده واین امرب...

اطلاعات
جشن برنج رازمیان

جشن برنج رازمی...

رازمیان در منطقه رودبار شهرستان (الموت غربی) و در فاصله 65 کیلومتری شمال شرقی قزوین قرار دارد. وجود قلعه لمبسر، رودخانه نینه رود و شالیزارهای دره شاهرود از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. نقل شده که رازمیان سابقه ای تا دوره ساسانیان دارد. و جزو منطقه دیلمان به شمار می‌رفت و ...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
جاجیم بافی

جاجیم بافی

جاجیم بافی معرفی و تعریف رشته جاجیم پارچه ای ضخیم و کم عرض است که با استفاده از پودهای کلفت بافته میشود. رنگهای به کار رفته در جاجیم در 6 تا 8 رنگ و بیشتر از رنگهای سنتی و گیاهی و طرحها ی ساده وهندسی و اغلب به دو شکل راه راه و ستاره ای است.جاجیم‌ها اغلب به صورت نوارهایی با عرض 25 تا 3...

اطلاعات
مسگری

مسگری

مسگری مسگری یکی از حرفه‌های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش کاری روی مس با ابزارهای مختلف ،ظروف متنوعی همچون سینی،دیگ،مجمعه،پارچ و... می‌سازد روش کار:در گذشته و پیش از گسترش صنعت،صنعتگران شمش مسی را از ذوب ضایعات مسی و نورد آن با چکش کاری ،تهیه می‌کردند.و به طور عمده صنعتگران این حرف...

اطلاعات
گره چینی

گره چینی

گره چینی از زمانهای گذشته چوب یکی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است. موقعیت ویژه ای که چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارد و تنوع انواع آن باعث شده است تا از این عنصر استفاده‌های بسیاری شود که از پوشش پشت بام‌ها گرفته تا قالب‌های تزئینی، پنجره‌ها و ساخت اشیای فلز...

اطلاعات
آینه کاری

آینه کاری

آینه کاری از هنرهای بسیار قدیمی در ایران است که کاوشهای باستان شناسی گواه این مطلب می‌باشد. بازیافته‌های باستان شناسی در ایران نشان می‌دهد مردمی که در هزاره‌ی 4 ق.م در سیلک کاشان می‌زیسته اند از آینه سازی آگاهی داشته اند. این آینه‌ها گرد و از مس و تقریباً به شکل صفحه محدب بودند. آینه‌...

اطلاعات
پاپیه ماشه

پاپیه ماشه

«پاپیه ماشه اساساً واژه ای فرانسوی است در فرهنگهای لغات به معنی کاغذ فشرده شده آمده است و معمولاً به اشیای مقوایی که سطح آنها به وسیله‌ی مینیاتور تزئین و با لاک مخصوص پوشش یافته است اطلاق می‌شود. سابقه‌ی این هنر که در گذشته نقاشی روغنی یا نقاشی لاکی نامیده می‌شد،مشخص نیست. لیکن در آثا...

اطلاعات
سفیدگری

سفیدگری

صنعت مسگری نیز از لحاظ سابقه تاریخی همپای آهنگری می‌باشد. چرا که بعد از ظرف و ظروف سفالین، این ظروف مسین بودند که جایگزین شده‌اند و مورد استفاده وسیع مردم قرار گرفتند به تبع وجود مسگری، لزوم سفیدگری را می‌طلبید و به اصطلاح در ارتباط کامل با هم بوده‌اند. در اوایل هزاره چهارم پیش از مسی...

اطلاعات
کارت‌بافی

کارت‌بافی

پَپَن‌بافی، هنری است که از زمان‌های بسیار قدیم در میان اکثر ملت‌های که پیشینه فرهنگی داشته اند، رواج داشته است. کارت‌بافی درمصر: شواهدی از نخستین کارت‌بافی‌ها در آفریقای شمالی، مصر، اروپای قرون وسطی، آسیا، ایسلند یافت شده است. گرچه کارت‌بافته‌های قدیمی در مصر و اسکاندیناوی کشف ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب