توضیحات

ویرایش
آینه کاری از هنرهای بسیار قدیمی در ایران است که کاوشهای باستان شناسی گواه این مطلب می‌باشد. بازیافته‌های باستان شناسی در ایران نشان می‌دهد مردمی که در هزاره‌ی 4 ق.م در سیلک کاشان می‌زیسته اند از آینه سازی آگاهی داشته اند.
این آینه‌ها گرد و از مس و تقریباً به شکل صفحه محدب بودند. آینه‌های مسی دسته داری نیز در کاوش‌های دشت لوت به دست آمده که متعلق به هزاره‌ی 3 ق.م است.
با آغاز دوره‌ی مفرغ در پایان هزاره‌ی 3 ق.م آینه‌های مفرغی جایگزین آینه‌های مسی شد.
در کاوشهای شوش، تپه حصار دامغان، تپه‌ی خورویش (بین استان تهران و قزویناملش گیلان و نیز در میان برنزهای لرستان به اینگونه آینه‌ها دست یافته ایم که همانند آینه‌های مسی برخی دسته دار و بعضی پایه دارند.
و یکی از علل استفاده از آینه از دیرباز تا کنون این است که آب و آینه همواره نزد ایرانیان به صورت دو نماد پاکی، روشنایی، ...مشاهده کامل متن بخت، راستگویی و صفا شمرده شده است.
اما کاربرد آینه در ادوار گوناگون متحول شده است. اما استفاده از آینه در بنا نیز پیشینه‌ی بسیار دارد. «بنابر مدارک موجود، گویا برای نخستین بار آینه در تزئین بنای دیوان خانه شاه طهماسب صفوی در قزوین به کار گرفته شده است.» (ریاضی، 1375، 11) خواجه زین العابدین علی عبدی بیگ نویدی شیرازی در کتاب «دوحه الازهار» که پیش از سال 955 ق سروده شده در صف دیوانخانه‌ی قزوین اشعار بسیاری دارد.
و در همین منبع آمده است که پیشینه‌ی کاربرد آینه در بنا حداقل به نیمه‌ی سده‌ی 10 ق / 16 م می‌رسد. پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان در این شهر و شهرهای دیگر ایران چون بهشهر گسترش یافت و در تزئین بسیاری از کاخهای دوره‌ی صفوی که شمار آنها به نوشته شاردن تنها در اصفهان به 137 دستگاه می‌رسید، از این هنر بهره گرفته شد.
که در این میان «آینه خانه» از همه مشهورتر بود. «آینه خانه» به روزگار پادشاهی شاه صفی در کنار زاینده رود ساخته شد. اما این هنر در دوره‌ی قاجار مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد که در قزوین نیز در بناهای بسیاری نمونه‌های آینه کاری مشاهده شده است که از آن میان حسینیه‌ی امینی‌ها و بنای متبرک امام زاده حسین درخشش بسیاری دارد و در پایان سده‌ی 14 ق/ سده 19 م این هنر به گونه ای محسوس از محدوده‌ی اماکن مقدس و کاخها بیرون آمد و به صورتی گسترده حتی در بعضی خانه‌های مسکونی و مراکز عمومی چون تئاترها، رستورانها، مهمانخانه ها، فروشگاهها و آرامگاههای خصوصی و جز آن به کار گرفته شد. طرحهای رایج در آینه کاری رایج‌ترین طرحها در آینه کاری مشهور به «گره» است که از نظر گوناگونی اشکال و تنوع و کاربرد آن در رشته‌های مختلف هنر ایران، در نوع خود مانند ندارد.
طرحهای دیگر چون قاب بندی به شیوه‌های گوناگون و یا ترکیب و تلفیقی از آنها شمسه، ترنج، لچک، قطار سازی، اسلیمی، مقرنس، نیم گره‌های گود که به کاسه مشهورند. متداول بوده و اکنون معمول است.
در مواردی که در آینه کاری قطعه‌های بزرگ آینه به کار می‌رفت نیز معمولاً سطح کار را با رنگ سفید نقاشی می‌کردند و طرحهای متنوع بر آن پدید می‌آورند. در سالهای اخیر نوعی آینه کاری با شیشه‌های رنگارنگ که طرح آن بیشتر شامل گل و بوته، ترنج و نیم ترنج و جزء آن است، متداول گشته که برخلاف شیوه سنتی که قطعات آینه همگی هندسی و گوشه دار است، آینه و شیشه‌های به گونه منحنی و گرد یا بادامی و جزء آن بریده می‌شود و به کار می‌رود.
این شیوه آینه کاری توام با شیشه را «یاقوتی»می خوانند. اما گاهی قابهای تشکیل دهنده سقف تنها از آینه‌های مستطیل شکل شامل می‌شد و بازتاب تصویر دیوارهای آینه کاری شده و اشیای داخل تالار و نقش‌های رنگارنگ قالی کف تالار و دیگر اشیا تالار را در خود داشته و منظره ای دلپذیر پدید می‌آورد.
سقف «تالار آینه» کاخ گلستان یکی از بهترین نمونه‌های این گونه آینه کاری است. اما به طور کلی اوج آینه کاری در عصر صفوی و قاجار است از این نمونه در شهر قزوین یافت می‌شود. که در چند بنا بسیار چشم گیر شد که نام دو بنا پیشتر ذکر شد که عبارت بودند از آینه کاری بنای امام زاده حسین (ع)، آینه‌های زیبای حسینیه‌ی امینی ها، و بنای دیگر که قابل ذکر است امامزاده اسماعیل (ع) است که بنایی در نزدیکی خیابان سپه1 قزوین است. روش کار ( سطوح صاف) تابلوهای آینه ای روش کار به این صورت می‌باشد که بر روی صفحه ای که اکثر اوقات گچی می‌باشد قطعات آینه را که براساس طرح مورد نظر با ابزاری به نام الماس تراش داده و به شکلهای گوناگونی که نقوش سنتی و هندسی ایرانی هستند، برش می‌دهند.
به طور مثال، مثلث، لوزی، شمسه، طرقه، طبل، سرمه دان و . . . سپس همانند پازل به شکل موزاییکی با چسب مخصوص این قطعات را در مکانهای از قبل تعیین شده قرار می‌دهند و از این نوع تابلوها امروزه در رستورانها و هتلها و تالارهای پذیرایی بیشتر استفاده می‌شود.
اما به علت نادر بودن اساتید آینه کاری و شاید هزینه‌های گزاف و درآمدهای پایین و دگرگونی سلیقه‌ی مردم امروزه از این هنر کمتر در بنا استفاده می‌شود و بیشتر در اماکن متبرک و مقدس استفاده می‌شود. روش کار (سقف) اما شیوه‌ی کار در سقف بنا، به این صورت است که هر شبکه چند ضلعی بر طیق یک طرح هندسی ساخته می‌شود که با تقسیم دایره به اجزای مساوی تقسیم می‌شود.
بسته به اینکه دایره ابتدا به سه، چهار یا پنج قسمت تقسیم شده باشد، پایه موزون [=ریتمیک] این شبکه مثلث متساوی الاضلاع مربع یا پنج ضلعی (ستاره پنج پر) و همچنین مضرب این اشکال یعنی شش ضلعی یا دو مثلث درهم، هشت ضلعی یا ستاره هشت پرو غیره خواهد بود.
همچنین تشابهی آگاهانه و عامدانه میان تقسیم مکانی که متأثر از شبکه ستاره‌های چند ضلعی است و تقسیم زمانی که در بنیاد قرائت قرآن و همینطور در بنیاد شعر عربی قرار گرفته است، وجود دارد. منبع : http://www.qchto.ir/?type=static&lang=1&id=94
کاخ موزه چهل ستون ( عمارت کلاه فرنگی )

کاخ موزه چهل س...

یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی است که در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است و در دور صفویه (زمانی که قزوین پایتخت بود) به کلاه فرنگی معروف بود. این کاخ بسیار زیباست و درست در مرکز شهر قزوین،در م...

اطلاعات | نقشه
قلعه الموت

قلعه الموت

قلعه الموت یکی از قلعه‌های منحصر به فرد تاریخی در ایران است. قلعه الموت در شمال شرقی روستای گازرخان(قصر خان) و بر فراز صخره ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود 200 متر و گسترده دژ 20 هزار مترمربع می‌باشد قرار دارد. این کوه از نرمه گردن (میان نرمه‌لا...

اطلاعات | نقشه
خانه و حسینیه امینی ها

خانه و حسینیه ...

خانه‌های بر جای مانده قزوین جملگی مربوط به دوره قاجاریه بوده و شیوه معماری آن با تفاوت هایی همانند خانه‌های قدیمی دیگر شهرهای کهن ایران است که بنا به موقعیت جغرافیایی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و مصالح سنتی موجود در منطقه یک یا دو طبقه ساخته شده و بیشتر این خانه‌ها شامل دو حیاط بیرونی و د...

اطلاعات | نقشه
کلیسای کانتور

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور معروف به برج ناقوس مجموعه‌ای است که در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم بدست روس‌‌ها در شهر قزوین ساخته شد. در دوره مشروطه، محوطه‌ای به نام کانتور در اختیار روس‌های تزاری قرار داشت که دفاتر اداری خود را در آن مستقر کرده بودند. کلیسای کانتور در داخل این محوطه توسط شرکت ...

اطلاعات | نقشه
دریاچه اوان

دریاچه اوان

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین ق...

اطلاعات | نقشه
چشمه آبگرم خرقان

چشمه آبگرم خرق...

چشمه آبگرم خرقان ( ارشیاء ) در فاصله 95 کیلومتری قزوین در کنار جاده مواصلاتی قزوین – همدان قرار دارد. رسوب‌های دوران چهارم زمین شناسی اطراف چشمه را پوشانده اند. آب چشمه ارشیا از میان رسوب‌های کربناته که بر روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته اند، بیرون می‌آید. در این منطقه، گسلی...

اطلاعات | نقشه
چشمه یله گنبد

چشمه یله گنبد

یله گنبد دهی است از دهستان قاقازان بخش ضیا آباد شهرستان قزوین که در شمال غربی قزوین واقع شده است. در شمال ده مذکور به فاصله 15 کیلومتری آن با راهی سخت و کوهستانی چشمه ای است به نام آبگرم یله گنبد. این چشمه در کف دره ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می‌کند و به شاهرود می‌ریزد از زمین خار...

اطلاعات | نقشه
غار ولی گشنه رود (گورد)

غار ولی گشنه ر...

این غار در5 کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه رود ازبخش رودبارشهرستان و سه کیلومتری جنوب گورد از بخش عمارلو قرار دارد. ارتفاع غار ولی گشنه رود یا گورد، 1620 متر از سطح دریا می‌باشد که حدود 250 میلیون سال قبل بر اثر انحلال سنگهای آهکی سازند روته تشکیل شده و متعلق به دوره پرمین و اواخردوران ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی استان قزوین

لباس محلی استا...

پوشاک مردان استفاده از کلاه در گذشته بین مردان بسیار متداول بود و هر شخص به فراخور شغل و نیز وضعیت اقتصادی از نوعی کلاه استفاده می‌کرد. پیراهن‌ها معمولاً به رنگ سفید و ساده تهیه می‌گردید و تکمه یقه آن بر شانه چپ بسته می‌شد. در میان سینه چپ از شانه تا زیر سینه چاکی داشت. پس از آن پیرا...

اطلاعات
قیمه نثار (غذای سنتی قزوین)

قیمه نثار (غذا...

قیمه نثار (غذای سنتی قزوین) مواد لازم برای 4 تا 6 نفر گوشت مغز ران گوسفندی 500 گرم برنج 6 پیمانه زرشک 2 قاشق غذاخوری شکر ...

اطلاعات
قیمه آبدار قزوین یا دم کباب

قیمه آبدار قزو...

مواد لازم گوشت قیمه 500 گرم پیاز متوسط 2 عدد لپه 150 گرم رب گوجه فرنگی 2 ق.س سیب زمینی 2 عدد دارچین 1 ق.چ لیمو عمانی 4 تا 5 عدد نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم پودر تخم گشنیز 2 ق.س پیاز داغ 3 ق.س زعفران دم کرده 1 ق.س چگونگی تهیه ابتدا کمی روغن درون ظروف می‌ریزیم...

اطلاعات
زبان و گویش مردم قزوین

زبان و گویش مر...

زبانهای رایج در منطقه عبارتند ازفارسی، تاتی، مراغی، کردی، لری، ترکی و رمانلوئی. زبان رایج شهر قزوین و نیز اکثر اهالی ساکن در بخشهای شرقی استان فارسی می‌باشد که درمحلات بافت قدیم شهر با سه گویش راری، مغلواکی و گوی میدانی در میان مردم متداول بوده است. لازم به ذکر است به جز زبان مراغی که...

اطلاعات
جشن فندق روستای یارود

جشن فندق روستا...

یارود یکی از روستاهای الموت غربی است این روستا در ۱۱ کیلومتری دهستان رجائی دشت و ۳۰ کیلومتری مرکز بخش رودبار شهرستان رازمیان از توابع استان قزوین قرار دارد این روستا دارای آب وهوای بسیار خوب و عالی می‌باشد و حدود ۳۰۰خانوار جمعیت دارد, کار مردم این روستا کشاورزی و به ندرت دامداری اس...

اطلاعات
جشن زغال اخته روستای هیر

جشن زغال اخته ...

روستای هیر یکی از خوش آب و هوا‌ترین نقاط کشور است که با جاده آسفالته در ۶۵ کیلومتری شمال استان قزوین و۱۱ کیلومتری شهر رازمیان واقع شده است این روستا به دلیل دارا بودن حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت ثابت و مهاجر ، از بزرگترین روستا‌های منطقه الموت غربی محسوب می‌شود. البته جمعیت زمستانی روستا به ...

اطلاعات
جشن گیلاس روستای هریف

جشن گیلاس روست...

هریف روستایی از توابع بخش الموت غربی شهرستان قزوین در استان قزوین است. روستای هریف درحدفاصل بین دو رودخانه به نامهای محلی هریف(کلین)درشمال وتوشادرشرق با شیبی نسبتاً زیاد به سمت رودخانه‌های کلین وتوشا گسترده شده است دورتا دور روستا توسط باغات خرمالو ، گیلاس و فندق احاطه شده واین امرب...

اطلاعات
جشن برنج رازمیان

جشن برنج رازمی...

رازمیان در منطقه رودبار شهرستان (الموت غربی) و در فاصله 65 کیلومتری شمال شرقی قزوین قرار دارد. وجود قلعه لمبسر، رودخانه نینه رود و شالیزارهای دره شاهرود از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. نقل شده که رازمیان سابقه ای تا دوره ساسانیان دارد. و جزو منطقه دیلمان به شمار می‌رفت و ...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
جاجیم بافی

جاجیم بافی

جاجیم بافی معرفی و تعریف رشته جاجیم پارچه ای ضخیم و کم عرض است که با استفاده از پودهای کلفت بافته میشود. رنگهای به کار رفته در جاجیم در 6 تا 8 رنگ و بیشتر از رنگهای سنتی و گیاهی و طرحها ی ساده وهندسی و اغلب به دو شکل راه راه و ستاره ای است.جاجیم‌ها اغلب به صورت نوارهایی با عرض 25 تا 3...

اطلاعات
مسگری

مسگری

مسگری مسگری یکی از حرفه‌های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش کاری روی مس با ابزارهای مختلف ،ظروف متنوعی همچون سینی،دیگ،مجمعه،پارچ و... می‌سازد روش کار:در گذشته و پیش از گسترش صنعت،صنعتگران شمش مسی را از ذوب ضایعات مسی و نورد آن با چکش کاری ،تهیه می‌کردند.و به طور عمده صنعتگران این حرف...

اطلاعات
گره چینی

گره چینی

گره چینی از زمانهای گذشته چوب یکی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است. موقعیت ویژه ای که چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارد و تنوع انواع آن باعث شده است تا از این عنصر استفاده‌های بسیاری شود که از پوشش پشت بام‌ها گرفته تا قالب‌های تزئینی، پنجره‌ها و ساخت اشیای فلز...

اطلاعات
آینه کاری

آینه کاری

آینه کاری از هنرهای بسیار قدیمی در ایران است که کاوشهای باستان شناسی گواه این مطلب می‌باشد. بازیافته‌های باستان شناسی در ایران نشان می‌دهد مردمی که در هزاره‌ی 4 ق.م در سیلک کاشان می‌زیسته اند از آینه سازی آگاهی داشته اند. این آینه‌ها گرد و از مس و تقریباً به شکل صفحه محدب بودند. آینه‌...

اطلاعات
پاپیه ماشه

پاپیه ماشه

«پاپیه ماشه اساساً واژه ای فرانسوی است در فرهنگهای لغات به معنی کاغذ فشرده شده آمده است و معمولاً به اشیای مقوایی که سطح آنها به وسیله‌ی مینیاتور تزئین و با لاک مخصوص پوشش یافته است اطلاق می‌شود. سابقه‌ی این هنر که در گذشته نقاشی روغنی یا نقاشی لاکی نامیده می‌شد،مشخص نیست. لیکن در آثا...

اطلاعات
سفیدگری

سفیدگری

صنعت مسگری نیز از لحاظ سابقه تاریخی همپای آهنگری می‌باشد. چرا که بعد از ظرف و ظروف سفالین، این ظروف مسین بودند که جایگزین شده‌اند و مورد استفاده وسیع مردم قرار گرفتند به تبع وجود مسگری، لزوم سفیدگری را می‌طلبید و به اصطلاح در ارتباط کامل با هم بوده‌اند. در اوایل هزاره چهارم پیش از مسی...

اطلاعات
کارت‌بافی

کارت‌بافی

پَپَن‌بافی، هنری است که از زمان‌های بسیار قدیم در میان اکثر ملت‌های که پیشینه فرهنگی داشته اند، رواج داشته است. کارت‌بافی درمصر: شواهدی از نخستین کارت‌بافی‌ها در آفریقای شمالی، مصر، اروپای قرون وسطی، آسیا، ایسلند یافت شده است. گرچه کارت‌بافته‌های قدیمی در مصر و اسکاندیناوی کشف ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب