خانههای بر جای مانده
قزوین جملگی مربوط به
دوره قاجاریه بوده و شیوه معماری آن با تفاوت هایی همانند خانههای قدیمی دیگر شهرهای کهن
ایران است که بنا به موقعیت جغرافیایی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و مصالح سنتی موجود در منطقه یک یا دو طبقه ساخته شده و بیشتر این خانهها شامل دو حیاط بیرونی و دیگری اندرونی بوده است.
حیاط بیرونی بیشتر برای رسیدگی به امور کدخدایان و رعایا و بررسی به حساب و کتاب آنها و احیاناً شکایات و گرفتاریهای محلی و از این قبیل کارها و حیاط اندرونی که بخش اصلی خانه را تشکیل میدهد به منظور زندگی خانوادگی و پذیرایی از میهمانان بوده و دارای تأسیساتی مانند آشپزخانه، شربتخانه، آبدارخانه، گرمخانه و غیره است.
پلان اصلی این خانهها معمولاً از یک تالار میانی با ابعاد گسترده و دو اتاق کوچک، مانند دو گوشوار در طرفین تالار قرار گرفته و غالباً دارای شاه نشین و غرفههای گوناگون است.
تمامی این تأسیسات معمولاً در ضلع شمالی و جنوبی حیاط و در یک ردیف، به طور قرینه سازی بنا شده زیرزمینها، تو در تو با طرحهای زیبا و پوششهای ضربی و آجرکاریهای چشم نواز، حوضخانه با سنگهای مرمرین و هواکشها به منظور خنک کردن و تهویه فضای زیرزمینها تعبیه شده، بیانگر ویژگیهای معماری این شهر باستانی است و نمونه
...مشاهده کامل متن بارز آن را در خانه امینیها و حسینیه موینی و معتمدی و دیگر خانههای قدیمی این شهر میتوان مشاهده کرد.
خانه حسینیه امینیها از جمله نمونههای کامل و زیبای خانههای سبک قزوین است.
آنچه که امروزه از این خانه به جای مانده دارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه همکف و زیر زمین است.
این خانه متعلق به حاج محمدرضا امینی از تجار معتبر بود و در سال 1275 ه.ق بخشی از آن وقف حسینیه شد.
از جمله تزئینات الحاقی تالارها و اتاقها مقرنسهای منظم و به هم پیوسته ای است که حد فاصل رفها و طاقچهها را آراسته، سقف تالار دارای قاب بندیهای نقاشی شده از گل و بلبل و در مرکز خونچه پوش منقوش با ابعاد مناسب قرار دارد و زمانی چلچراغ مرصعی آویزهآن بوده است.
ستونهای تالار دارای آینه است که اطراف آن را تقش گلها و پرندگان فرا گرفته و طرحهای اسلیمی و ختایی در قالب گچ بریهای زیبا شکوه ویژه ای به تالار بخشیده است.
درها و ارسیهای بیشتر«آغشغه» که با کار گره چینی و مشبک کاری همراه شیشههای رنگارنگ و با نقش پرندگان و گلها تکامل یافته، شکوهی تحسین انگیز دارد.
رخبامها بیشتر از سنگ است و پایه ستونها و ازارهها دارای سنگ نگارههای زیباست و خیابان کشی و مرز بندی باغچهها حوض وسیع وسط حیاط با سنگ زیبای فواره اش، درختان میوه و تاکهای پیچ در پیچ اطراف آن، فضای حیاط را صفا و طراوت بخشیده و آنرا افسانه انگیز میکند.
روی هم رفته معماران هنرمند قزوینی در ساختن خانهها با مصالح ساده، آنچنان در تحکیم و زیبایی بنا دقت و ذوق و مهارت بکار برده اند که در یک مقیاس وسیع انسانی میتوان تبلور هنر و ذوق و اندیشه آنها را در وراء این آثار مشاهده کرد.
منبع :
qazvin.ir/web/guest/50
www7.ghazvin.irna.ir
http://old.mehrnews.com/
https://fa.wikipedia.org/