چنار خونبار درخت چنار مشهوری در روستای زرآباد الموت
قزوین است. اهالی روستای زرآباد اعتقاد دارند که از این درخت هر ساله در زمان اذان صبح روز عاشورا خون، و یا مایع سرخی شبیه خون و خونابه تراوش میکند.
این چنار در زیارتگاه امامزاده علی اصغر زرآباد قرار دارد. هر سال مردم بسیاری در روز عاشورا از دور و نزدیک به امامزاده علی اصغر میروند تا هم عزاداری کنند، هم شاهد تراوش خون از این درخت باشند.
بر اساس یک آزمایش انجام گرفته، ماده مترشحه از چنار ماهیت خونی ندارد، بلکه صمغ ویژهای است که بر خلاف سایر صمغها پس از جریان یافتن، خشک میشود. همچنین رابطه علی-معلولی میان عاشورا و جریان صمغ اثبات نمیشود، زیرا جریان صمغ در سایر ایام نیز قابل مشاهده است.
در بعضی منابع نوعی بیماری درختی به نام Bleeding Tree معرفی شده است که به نظر میرسد با ناهنجاری گیاهی این چنار همسان باشد.
درخت مذکور به صورت پریودیک و منظم، ترشحاتی (صمغ) قرمز رنگ را از خود بیرون میدهد که نوعی بیماری گیاهی به شمار میآید، در صورت ایجاد خراش و وارد کردن ضربه با هر وسیلهای به این درخت و تمامی درختانی که از خود صمغ ترشح میکنند، ترشحات برای مدتی بیشتر میشود.
نمونههای دیگری از این بیماری درختی مشابه همین درخت، در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.
خبرگزاری
مهر از
...مشاهده کامل متن درخت خونبار اینگونه روایت میکند :
وقتی طبیعت نیز عاشورایی میشود/ درختی که در عاشورا خون میگرید.........
قزوین - خبرگزاری مهر: درخت خونبار زرآباد در منطقه الموت استان قزوین همه ساله در روز عاشورا عصاره ای تراوش میکند که مانند خون سرخ رنگ است آنچنان که گویی در عاشورا عزادار حسین(ع) است.
به گزارش خبرنگار مهر، در منطقه الموت شرقی استان قزوین در روستای زرآباد درخت چنار قدیمی و تنومندی وجود دارد که با اتفاقی نادر موجب شده تا همه ساله در ماه محرم کانون توجه خیل عزادران حسینی باشد.
درخت زرآباد که به درخت خونبار زرآباد شهرت یافته سالهاست که در کنار امامزاده ای قرار دارد و سحرگاه روز عاشورا از تنه آن صمغی به مانند خون جاری میشود که حیرت همگان را برانگیخته است.
نکته جالب این که ماههای قمری که سالانه 10 روز جلو حرکت کرده و تغییر میکند هیچ تغییری در این رخداد نداشته و جاری شدن خون هماهنگ با تقویم ماههای قمری تغییر میکند.
این درخت با 10 متر قطر و 30 متر ارتفاع دارای قداست خاصی در بین اهالی روستای زرآباد است و هر ساله به محل تجمع زوار و عاشقان اهل بیت تبدیل میشود.
بقعه مطهر حضرت علی اصغر فرزند بلا فصل امام موسی کاظم(ع) و درخت چنار مقدس روستای (زرآباد) در استان قزوین همه ساله میزبان خیل عظیمی از زائران و مشتاقانی است که برای زیارت و عزاداری گرد هم میآیند.
طبق یک سنت دیرین هر ساله مردم روستای زرآباد و هزاران زائر در قالب دستههای عزاداری، شب عاشورا گرداگرد درخت چنار خونباری که در صحن این امامزاده روییده حلقه زده و ضمن عزاداری و سینه زنی در اولین دقایق صبحگاه عاشورا شاهد چکیدن مایعی سرخ فام از شاخسار این درخت میشوند.
به اعتقاد اهالی این روستا و طبق روایات سماعی و نقل شده از گذشتگان، درخت کهنسال و مقدس زرآباد در روز عاشورای 61 هجری که شهادت امام حسین (ع) به وقوع پیوست و خون مقدس حضرتش دشت کربلا را گلگون کرد، میزبان یکی از مرغانی بود که از سوی خداوند مأمور شده بودند تا با آغشته کردن خود به خون سیدالشهدا پیام سرخ شهدای کربلا را به سراسر جهان برسانند و یکی از آن مرغان به این دیار آمده و با پرهای خونین خود بر روی شاخسارهای درخت چنار(روستای زرآباد) نشسته و از آن پس در روز عاشورا این خون در سوگ آن حضرت جاری میشود.
برای گفتگو با مدیر حوزه علمیه استان قزوین در این خصوص به محل حوزه رفتیم و سئوالات خود را از این روحانی پرسیدیم.
حجت الاسلام سد موسی ابراهیمی به خبرنگار مهر اظهارداشت: شهرت درخت زرآباد همگانی است و مردم استان قزوین و بسیاری از مناطق ایران با این رویداد نادر آشنا هستند و ماه محرم افراد زیادی از اقصی نقاط ایران به این منطقه میآیند تا خود از نزدیک شاهد این رویداد عجیب باشند.
مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: گاهی مردم شاخه ای را که خون از آن میچکد میشکنند که بعد از مدتی شاخه خشک شده را به عنوان تبرک نگه میدارند و به دیگران میدهند.
وی افزود: مرحوم آیت الله مظفری در کتاب ایضاءالجنه در خصوص نجاسات آورده که برخی خونها نجس نیست که به خون تراوش شده از درخت زرآباد اشاره دارد که پاک است.
حجت الاسلام ابراهیمی یادآورشد: من شنیده ام که گروهی از محققان خون این درخت را آزمایش کرده اند و در آن RH و خاصیت خون را تائید کرده اند و به نقل از فرزند آیت الله زرآبادی هم نقل شده که پدر مرحومشان در روز عاشورا در این روستا حاضر میشوند و شاخه ای میشکند و خون جاری میشود و آیت الله زرآبادی میگویند عاشورا در عاشورا شد و مردم ابراز احساسات میکنند.
وی در خصوص احتمال خرافه بودن این موضوع گفت: من اعتقاد ندارم که خرافه است زیرا با استناد به روایاتی که گفته شده بعد از عاشورا اگر سنگی برداشتید و خون جاری شد تعجب نکنید این موضوع جای تامل دارد.
ابراهیمی تصریح کرد: آنچه موجب شگفتی است آن که با تغییر فصول و در زمستان و تابستان و پائیز این رویداد همچنان در روز عاشورا در همان زمان مقرر به وقوع میپیوندد که علم قادر به پاسخگویی به آن نیست.
محمد جواد حضرتی، مدیر بنیاد ایران شناسی استان قزوین هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: آنچه مشاهده شده این است که در همه فصول با توجه به گردش ماه قمری که برخی اوقات محرم در زمستان واقع شده نیز این اتفاق افتاده و موجب شگفتی شده است.
وی گفت: معمولا تراوش شیره و صمغ درختان در فصل گرم سال رخ میدهد اما آنچه در خصوص این درخت مشاهده میشود چیزی خارج از عرف طبیعت و متفاوت با امور جاری است.
این شاعر، محقق و پژوهشگر استان یادآورشد: بزرگان مذهبی هم از قرن 11 به این موضوع توجه جدی داشته اند و دانشمندان دوره صفوی به بعد و نیز دوره قاجار این مسئله رایج بوده ودر دوره معاصر هم شهید دستغیب از آن یاد کرده است.
حضرتی بیان کرد: اعتقادات و باورهای مردم هم قابل توجه است و در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از تمامی نقاط الموت، استان قزوین و سایر استانهای کشور و از سالهای اخیر شاهد حضور علاقمندان از کشورهای پاکستان، کویت، بحرین هم هستیم که با حضور در این منطقه و در کنار درخت خونبار زرآباد عاشقانه عزاداری میکنند.
وی گفت: معمولا مردم بعد از نماز مغرب و عشاء در دستههای عزاداری و سینه زنی به این مکان میآیند و وارد محوطه امامزاده شده و در قسمت غربی درخت که میدان وسیعی است حلقه میزنند و تا نزدیک سحر به گرد درخت گردش کرده و سینه زنی میکنند.
حضرتی اظهارداشت: خروج خونابه سرخ رنگ از زمان سحرگاه روز عاشورا تا عصر اتفاق میافتد و عکسهای مستندی از این واقعه گرفته شده که بیانگر این رخداد نادر است.
مدیر بنیاد ایران شناسی استان قزوین تصریح کرد: برخی از عزاداران مایع سرخ رنگ خارج شده از درخت را با خود به عنوان تبرک میبرند و گاهی دیده شده خونابه چکیده در برگ درخت که توسط مردم به تبرک برده شده پس از خشک شدن منقش به نام پنج تن آل عبا شده که موجب شگفتی بیشتر مردم شده است.
حضرتی هم از تائید برخی کارشناسان پس از آزمایش این ماده خون رنگ تراوش شده از درخت زرآباد مبنی بر داشتن خاصیت خون و RH خون خبر میدهد و میگوید: خروج این مایع سرخ رنگ که گاهی کم و گاهی زیاد است همه ساله اتفاق افتاده و علمای متعددی مانند آیت الله زرآبادی، علامه سید ابراهیم حجازی آن را تائید کرده اند.
این محقق و پژوهشگر همچنین تصریح کرد: در این محوطه درخت اصلی چنار با بیش از یک هزار سال قدمت وجود داشته که از پاجوشهای آن درخت فعلی که حدود 500 سال قدمت دارد شکل گرفته و سربرآورده است.
وی گفت: باید به اعتقادات دینی مردم احترام گذاشت و بهترین راه قضاوت حضور در این منطقه و مشاهده عینی این واقعه نادر و شگفت است.
منبع :
http://irna.ir/
http://fa.wikipedia.org/
http://old.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1476931