توضیحات

ویرایش
روستای مرزرود در ۱۵کیلومتری شمال ساری قرار دارد، این روستا از دریا حدود 10 کیلومتر فاصله دارد و ازسمت غرب با روستای اکند و ازسمت شرق روستای سوربن و بهارآباد و از سمت شمال به روستای قادیکلا و جنوب هم به پنبه چوله محدود است.
امامزاده عبدالصالح در روستای مرزرود ساری و در یک گورستان قدیمی قرار گرفته است. روزگاری درختانی آزاد و کهن همراه همیشگی و هم قدمت امامزاده بودند و شماره و شناسنامه داشتند اما امروزه از آن همه خبری نیست و تنها تک درختی کهنسال رو به روی امامزاده باقی مانده که تنه قطورش سند قدمت آن است.
طبرستان به علت وضعیت خاص اقلیمی از ایام باستان خاستگاه، جایگاه و پایگاه اقوام و خانواده‌های حاکمان مختلف محلی بوده است.
گرچه از قرن دوم هجری نمایندگان خلفا در این منطقه حکمفرمایی می‌کردند اما کم کم سادات حسنی و حسینی توانستند میان مردم محبوبیت و حاکمیت بیابند.
گرچه اسناد اندکی از قدمت این امامزاده در دست است، کارشناسان از روی معماری بنا بر این عقیده اند که این برج حدود قرن‌های هشت و نه هجری ساخته شده است.
از آنجایی که در آن زمان سادات علوی بر طبرستان حکومت می‌کردند حضرت امامزاده مرزرود هم از این خاندان هستند.
اما اهالی مرزرود پشت در پشت معتقدند که امامزاده عبدالصالح از نوادگان شخص امام موسی کاظم (ع) هستند.
بدین ...مشاهده کامل متن ترتیب هم روایات تاریخی و هم روایات شفاهی و مردمی این آرامگاه را از آن فرزندی از خاندان پیمبر (ص) می‌دانند.
بنای امامزاده برجی است شاهکار، یادگار طبرستان قدیم. بخش اصلی این بنا گنبد رُک هشت ضلعی آن است، گنبد نمادی از تبدیل کثرت به وحدت و صعود به آسمان است.
بنای امامزاده عبدالصالح ابتدا به صورت یک آرامگاه برجی تک بوده است که بعدها در زمان قاجار اتاق مسجد را به آن اضافه کردند،
بر بالای گنبد کلاهکی بوده که بعدها به سرقت رفته است.
این کلاهک که شنگرک نام داشت و نشان دهنده مرکز گنبد بود، برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل گنبد و تمیز کردن برف هایی که بر بالای گنبد می‌نشسته به کار می‌رفته است.
برای تمیزکردن دور گنبد طنابی را به دور آن حلقه می‌کردند و به این وسیله به دور گنبد می‌چرخیدند و آن را تمیز می‌کردند.
از دیدگاه معماری دوران اسلامی ارتفاع زیاد این بناها ترکیب بندی مناسبی میان زمین و آسمان است و ارتفاع برج اوج گرفتن به سمت آسمان است.
عظمت بنا نشان دهنده عظمت شخصیت صاحب آرامگاه بود، طاقنماهای چهارسوی بنا در نمای خارجی آن که در قسمت شرقی اتاق مسجد به آن چسبیده و اکنون فقط در سه سمت دیگر طاقنما موجود است هم نشان عظمت و بزرگی اند.
بنا دارای دو نماست؛ نمای دور و نمای نزدیک. در برج‌های آرامگاهی با افزایش ارتفاع بنا از دور عظمت فوق العاده ای دارد اما از نزدیک دیگر ارتفاع مثل قبل خودنمایی نمی‌کند.
در جایی که گنبد به بدنه چهار گوش می‌چسبد از روشی به نام رسمی بندی استفاده می‌کردند که در حکم مفصلی اتصال دهنده بود.
زمانی که می‌خواستند از گنبد هرمی به یک بدنه مستطیل شکل برسند برای زیبایی نما و آزار ندیدن چشم از رسمی بندی استفاده می‌کردند.
دکتر منوچهر ستوده در «از آستارا تا استرآباد» از کاشی هایی نام برده اند که بالای سر طاقنماها در دو ردیف کار شده اند. یکی از مایه‌های هویت معماری ایرانی استفاده از مصالح بومی بوده است.
از آنجا که چوب در طبرستان از مصالح بومی بوده، پنجره سقف داخلی اتاق مسجد را از چوب می‌ساختند. از آجر هم برای دیوارهای خارجی و از سفال برای سقف استفاده می‌شده است.
امروز از کلاهک بالای گنبد و پنجره‌های چوبی خبری نیست و به جای آنها پنجره‌های فلزی نشسته است. در مرمت بنا روی آجرهای نما را سیمان سفید کشیده اند و تنها بخش کوچکی از دیواره زیر گنبد آجری است.
به جای کاشی‌های زیبای کهن هم از کاشی‌های جدید آبی که هیچ همخوانی ای با قدمت بنا ندارند، استفاده شده است.
به گفته اهالی تمام سقف امامزاده هم کنده کاری بوده که امروزه اثری از آن نیست و همه از میان رفته اند. زیر پارچه پوشش مقبره صندوقی چوبی قرار دارد که به گفته دکترستوده بر لبه بالای آن و بر دو چهارپایه اصلی آن آیات یک تا سیزده سوره الفتح کنده شده است که با بسم الله آغاز می‌شود.
در مسجد در گذشته دارای دستگیره ای به شکل گاو بوده است. به گفته اهالی، امامزاده عبدالصالح زمانی که به این مکان می‌آید نزد کشاورزی می‌رود و از او می‌خواهد که مقداری غذا برایش بیاورد.
کشاورز زمانی که برای آوردن غذا می‌رود، آقا عبدالصالح کاری می‌کند تمام مزرعه او محصول بدهد و سپس آن را درو می‌کند. کشاورز که دوست داشته جشن درو بگیرد، وقتی می‌آید و این صحنه را می‌بیند، آقا را زخمی می‌کند.
آقا هم به جنگل می‌رود، گاو یکی از اهالی هر روز می‌رفته جنگل و غروب برمی گشته صاحب گاو حیوان را تعقیب می‌کند و می‌بیند که گاو برای این به جنگل می‌رفته تا آقا عبدالصالح که زخمی شده بوده از شیرش استفاده کند.
این شد که شکل آن گاو را برای دستگیره در استفاده کردند.
به گفته اهالی، در اتاق مسجد مقبره افرادی بوده که خود را از مردم عادی بالاتر می‌دانستند و نمی‌خواستند در گورستان دفن شوند. پس دستور دادند آنها را در اتاق مسجد کنار امامزاده دفن کنند.
پس از مدتی که رطوبت این مکان را خراب کرد، کف زمین را کندند و دوباره آن را با خاک پر کردند. اجساد این افراد را هم که فقط استخوان هایشان مانده بود، بیرون کنار مردم عادی دفن کردند و امروز فقط قبر خادم قدیمی امامزاده، حاج آقااسماعیل در اینجا است.
منبع:
http://dehyari-marzrood.blogfa.com/
http://marzrood.blogfa.com/
http://www.negahmedia.ir/
http://www.iranvillage.ir/
http://www.rasekhoon.net/article/print-91368.aspx
مجموعه تالابی سراندون و بالندون

مجموعه تالابی ...

این مجموعه تالابی در جوار روستای سیدمحله در 25 کیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته و دارای دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است. وسعت آنها حدود 30 هکتار و عمق متوسط آن یک متر است که در زمستان و پاییز پرآب، در بهار و تابستان به علت استفاده‌های زراعی کم آب است. آب این تالاب‌...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات و...

این منطقه که از سال 1352 تحت حفاظت بود در سال 1354 به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شد. پناهگاه حیات وحش سمسکنده با وسعت ۱۰۴۱ هکتار ابتدا در سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت قرار گرفت، سپس طی مصوبه شماره ۶۳ مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی گردید. پناهگاه حیات وحش سمسکنده در ۱۰ کیلومتری ...

اطلاعات | نقشه
چشمه‌های آب معدنی باداب سورت

چشمه‌های آب مع...

چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دوّمین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی به‌وسیلهٔ سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی...

اطلاعات | نقشه
روستای پاجی و میانا ( پاجمیانا )

روستای پاجی و ...

پاجی روستایی است در ۷۰ کیلومتری جنوب ساری می‌باشد. در تقسیمات کشوری روستای پاجی جزء دهستان بنافت از بخش دودانگه شهرستان ساری می‌باشد. روستای زیبای پاجی از شمال به مناطق جنگلی و رودخانه هشت رود و از جنوب به روستای میانا از شرق به جنگل و رشته کوههای البرز و از غرب به روستای جورجاده و جنگل...

اطلاعات | نقشه
سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه (سد شهید رجایی) در منطقه ای کوهستانی در ۴۵کیلومتری جنوب غربی ساری قرار دارد این سد بـر روی رودخانه دودانگه از سرشاخه‌های رودخانه تجن مـازنـدران و در دامنه‌های شمالی سلسله جبـال البـرز و در محـل تنگه آهکـی موسوم به سلیمان تنگه در میان روستاهای افراچـال (دربالادست) و لولت(...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی شهید زارع

پارک جنگلی شهی...

پارک جنگلی شهید زارع در ۳ کیلومتری شرق شهرستان ساری و در کنار جاده ساری به بهشهر واقع شده است و به علت مجاورت با تپه‌های جنگلی کم ارتفاع در دامنه رشته کوه البرز، بسیار زیبا و چشمگیر است. برای استفاده گردشگران نیز دارای امکاناتی برای ماندن کوتاه مدت می‌باشد.بi ویژه بهترین مکان برای کس...

اطلاعات | نقشه
مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی ...

روستای فرح آباد در کیلومتر بیست و دو ساری به دریا که امروزه کاملاَ به دریا وصل شده است واقع شده است. زمانی شهری بزرگ و زیبا بود که شاه عباس کبیر آن را به عنوان پایتخت دوم خود انتخاب کرد و بخشی از سال اداره امور مملکت از این شهر انجام می‌گرفت. این شهر بیش از پنجاه هزار نفر جمعیت را در...

اطلاعات | نقشه
مسجد فرح آباد

مسجد فرح آباد

فرح‌آباد امروزه روستایی کوچک در مصب رودخانه تجن در کنار ساحل دریای مازندران است. شاه عباس صفوی بسیار مایل به آبادانی این بندر بود و بنا به روایات سرجان ملکم و مسیو ابت در همان‌جا فوت نمود. این بندر در طول دوره قاجار و تا دوره رضاشاه پهلوی همچنان به‌صورت جزئی مورد استفاده بوده‌است. ای...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی مازندرانی

لباس محلی مازن...

تن پوش زنان شلیته یا چرخی شلوار، تمبون قمبلی : دامن پرچین و کوتاهی است از جنس پارچه ابریشمی و کتان‌های ظریف یک رنگ که معولا" دورادور لبه پایین آن را با نوار سیاه رنگی تزیین می‌کردند و به آن سیاهیک می‌گویند.در تندیس‌های به دست آمده از دور اشکانیان مجسمه زنی با شلیته ای بلند و پیراهنی نی...

اطلاعات
پشت زیک

پشت زیک

پشتِ زیک یا سوهان کنجدی مازندرانی، یه نوع شیرینی محلی شمال و خصوصا مازندرانی است که با کنجد و شکر درست میشود و برای افرادی که کار فکری انجام می‌دهند ، بسیار مفید است زیرا فسفر موجود در گروه غذای سلول‌های مغزیست. علت نامگذاریش به خاطر پرنده ای است به نام زیک که زیستگاهش در شمال ایران و ...

اطلاعات
زبان و گویش مردم مازندران

زبان و گویش مر...

زبان مازندرانی با نام ادبی زبان طبری دارای سابقه ادبی بوده و از سده‌های نخستین هجری آثاری به خط برگرفته از عربی به این زبان نگاشته شده‌است که هم‌اکنون نیز برخی از آن‌ها در دست می‌باشد. همچنین کتاب مرزبان‌نامه نوشته مرزبان بن رستم به زبان طبری بوده و بعدها از این زبان به فارسی ترجمه شد...

اطلاعات
چله شو ( شب یلدا )

چله شو ( شب یل...

یلدا به زبان طبری (مازندرانی) چله شو ، شب اول زمستان می‌باشد که در زندگی اهالی مازندران دارای آداب و رسوم خاصی است.در این شب،زنان خانه از صبح روز آخر پاییز خانه را برای بر پایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می‌کنند و در این شب در مازندران شب یلدا بسیار با اهمیت و گرامی داشته می‌شود. در ای...

اطلاعات
مرغ شکم پر

مرغ شکم پر

این غذا یکی از غذاهای رسمی استان مازندرانه که معمولا نهار عروسی در روستا‌های اطراف مازندران با این غذا پذیرایی میشه و از اردک و غاز و یا پرنده‌های وحشی نظیر خوتْکا ، پِرِلا و ... ) استفاده میشه. غیر از مراسم عروسی در مهمانی‌ها ی عید ، پاگشا و ... هم سرو میشه. حالت خودمونی این غذا با مرغ...

اطلاعات
ماهی شکم پر

ماهی شکم پر

یکی از غذاهای خوشمزه در مازندران ماهی سفید شکم پر است . طرز تهیه این غذای معروف و خوشمزه در مازندران اینگونه است : مواد لازم: ماهی سفید یک عدد درشت(حداقل یک و نیم کیلو گرم) سبزی‌های معطر 300 گرم رب انار 2 قاشق سرپر رب گوجه فرنگی 1 قا...

اطلاعات
ترش سماق

ترش سماق

خورش ترش سماق : این خورش به خاطر عطر و طعم سماق که داره ، بسیار بسیار لذیذه ، اونقدر هم ترش نیست که فکر کنین دندونها کند بشه ، بسیار لذیذه . سماق خاصیت درمانی دارد و برای سلامت اندام‌ها مفید است اما همانند زعفران مصرف زیاده از حد آن مضر میباشد. سینه مرغ: 3 عدد سبزی خورشت: 500 گرم پ...

اطلاعات
موسیقی مازندرانی

موسیقی مازندرا...

مردم استان مازندران که دیار آنان ریشه تاریخی در دلدادگی به هنر دلنشین موسیقی داشته، اکنون نگران به فراموشی سپردن این هنر سنتی اثرگذار در روح و جان آدمی هستند. پیش از کندو کاو در موسیقی مازندران، ارائه تصویری عمومی از ریشه‌های آن ضروری است. موسیقی این دیار، در زندگی چوپانان، گالش ها، چا...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
سفال گری

سفال گری

سفال یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین دست ساخته‌های هنری بشر است که ریشه در اعماق وجود انسان دارد. این همزاد خاکی انسان که از سویی با کودکی او و تلاش‌های نخستین جامعه هم پیوند است و از سوی دیگر با اندیشه‌ها و آرمان‌های ماورائی او ،راز و نیازهایش درمسجد و محراب آمیخته است ،می تواند با ساده‌ت...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب